Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Nová koncepce vizuální identity NKP Vyšehrad | Zdroj: Jan Matoušek, Miroko Maroko Nová koncepce vizuální identity NKP Vyšehrad | Zdroj: Jan Matoušek, Miroko Maroko

Odkaz k symbolice Vyšehradu. Národní kulturní památka odtajnila novou vizuální identitu od Jana Matouška a Miroko Maroko

Aktuální nositel ocenění Czech Grand Design definuje novou podobu prezentace Národní kulturní památky Vyšehrad. Grafický designér roku Jan Matoušek, který na svém návrhu pracoval s Mirkou Mitískovou (Miroko Maroko), vyhrál v designérské soutěži, pořádané organizací CZECHDESIGN.

Národní kulturní památka Vyšehrad je významnou památkovou lokalitou v metropoli, která je součástí Pražské památkové rezervace zapsané na seznamu UNESCO. Do svých několika objektů láká jak české, tak zahraniční návštěvníky. Cílem soutěž bylo najít nový styl prezentace, který sjednotí a zjednoduší komunikaci směrem k veřejnosti i uvnitř areálu a podpoří image památky i jako duchovního místa a aktivního městského parku, který poskytuje příjemná místa pro všestranné trávení volného času.

V minulosti instituce využívala logo z 90. let 20. století, komplexní systém vizuální identity ale chyběl. Roztříštěná byla grafická podoba materiálů, prezentace byla nejednotná.

Dosavadní logo NKP Vyšehrad  | Zdroj: NKP VyšehradDosavadní logo NKP Vyšehrad | Zdroj: NKP Vyšehrad

Odkaz k symbolice minulosti

Nová vizuální identita od Jana Matouška a Miroko Maroko působí současně, i když používá tradiční prvky a odkazuje k symbolice minulosti. Navozuje lehkost a úctyhodnost, a především volbou písma Atlantic od písmolijny Heavyweight (Jan Horčík a Filip Matějíček) koresponduje s historickým odkazem Vyšehradu.

Písmo Atlantic je současnou interpretací klasického písmařství, jehož kořeny sahají k antickým a humanistickým písmům. Svojí formou navazuje na tradici písma tesaného do kamene i na historické kořeny i materiálnost tesaných nápisů.

Vizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, písmo Atlantic | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko MarokoVizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, písmo Atlantic | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko Maroko

Litera V a dvojtečka, složená ze symbolu dvou hvězd, odkazují svým vhodným provedením k iniciále, monogramu, králi Vratislavovi, důmyslně asociují i další historické významy a odkazy. Zároveň je prostor za dvojtečkou otevřen novým textovým významům a sdělením.

Hvězda je symbolem ducha a nadčasovosti, ve vertikálním spojení pak symbol odkazuje i na samotný název místa Vyšehrad – Vyšší město (Akros – Polis). Dvojtečka navozuje začátek dalšího dialogu, informace lze dále rozpracovávat.

Vizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, práce se značkou | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko MarokoVizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, práce se značkou | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko Maroko

Důstojný a fungující systém vizuální identity 

Porota ocenila, že vizuální styl poskytuje neutrální minimalistický rám a bude velmi dobře využitelný v praxi instituce. Dobře funguje v práci s fotografií, historickou mapou, kresbou či ilustrací. Pozitivně hodnotí porota také provedení dárkových předmětů i orientačního systému, který volbou materiálů i zpracováním navazuje na místní geologické a historické souvislosti.

Vizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, letáky | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko MarokoVizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, letáky | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko Maroko

Vizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, letáky | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko MarokoVizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, letáky | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko Maroko

Jana Vinšová z pořádající organizace CZECHDESIGN komentuje: „Systém je důstojný, respektuje ducha místa, umožňuje vkládat další prvky a drží dobře pohromadě, je skutečně srozumitelný a jsem si jistá, že značka bude velmi účinná.“

Vyšehrad je jedním z nejpamátnějších míst naší země, a proto by měl mít silnou, nadčasovou a patřičně důstojnou vizuální identitu. Vítězný návrh tato kritéria splňuje, ale jde ještě dále, přímo do duchovní i hmotné podstaty tohoto místa. Je velmi svébytný, jedinečný a umožňuje mnohé variace,“ vyjadřuje spokojenost s výsledkem soutěže Petr Kučera, ředitel Národní kulturní památky Vyšehrad.

Vizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, kniha | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko MarokoVizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, kniha | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko Maroko

Vizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, tiskoviny, desky, razítka | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko MarokoVizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, tiskoviny, desky, razítka | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko Maroko

Nalezení nové vizuální identity Vyšehradu se pro nás změnilo v dobrodružnou výpravu, znamenající hluboký ponor do tématu. Prošli jsme branami archeologie, historie, geologie a biologie, abychom se nakonec dotkli samotných hvězd. Právě zde leží klíč k nové vizualitě,“ komentují autoři nové identity.

Vizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, suvenýry | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko MarokoVizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, suvenýry | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko Maroko

Vizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, online média | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko MarokoVizuální identita NKP Vyšehrad od Jana Matouška a Miroko Maroko, online média | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko Maroko

Jan Matoušek a Mirka Mitísková

Jan Matoušek a Miroko Maroko | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko MarokoJan Matoušek a Miroko Maroko | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko Maroko

Jan Matoušek a Mirka Mitísková (Miroko Maroko) vystudovali Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v Ateliéru grafický design a nová média u Petra Babáka.

Jan Matoušek svojí tvorbou propojuje grafický design, tvorbu písma a autorské projekty. V roce 2011 debutoval vizuálním projektem a knihou Město = Médium. Prošel praxí v předních grafických studiích Najbrt a Laboratoř. V letech 2013–2018 spolu s Petrem Babákem vedl ateliér Grafický design a nová média na VŠUP. Od roku 2018 se věnuje čistě vlastní praxi se zaměřením na kulturní a komerční sektor, tvorbu knih, vizuálních identit a vývoj písma.

Jeho práce byla mnohokrát nominována a oceněna v kategorii Nejkrásnější kniha roku. V roce 2020 se stal finalistou cen Czech Grand Design v kategorii Grafický designér roku (za vizuální koncepci výstavy a grafický design knihy Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky). Pravidelně spolupracuje s nakladatelstvím Biggboss, pod jehož křídly v roce 2019, spolu s fotografem Vojtěchem Veškrnou, vydal svojí druhou autorskou knihu a písmovou rodinu Squadron.

Miroko Maroko svobodně propojuje grafický a produktový design s výtvarným uměním. Ve své praxi propojuje intuitivní přístup a cit pro atmosféru v kombinaci s technickým porozuměním výroby. Je autorkou rozličných vizuálních a designových řešení (Therapy & Blackout fashion), spolupracovala na řešení instalací pro Dechem studio, Zara home, Instagram nebo LG HI-MACS Europe. Mezi její poslední realizace patří spolupráce na architektonickém řešení předsálí Rudolfina (společně s Lenka Míková Architekti).

Jan Matoušek a Miroko Maroko při přípravě návrhu pro NKP Vyšehrad | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko MarokoJan Matoušek a Miroko Maroko při přípravě návrhu pro NKP Vyšehrad | Zdroj: Jan Matoušek a Miroko Maroko

Průběh soutěže

Realizací jednokolové uzavřené soutěže byla pověřena organizace CZECHDESIGN, která nastavila pravidla a vedla setkání poroty. Účastníci museli kromě konceptu a systému vizuální identity a loga připravit např. i podobu informačních letáků, mapy, prezentace na sociálních sítí a orientačního systému v areálu. V úvahu museli vzít též koncepci přilehlého parku od ateliéru Rehwaldt Landscape Architects.

Soutěže se zúčastnilo 5 subjektů: Roman Černohous, duo Jan Matoušek a Mirka Mitísková, Jan Bartoň, 20YY Designers a seskupení Adam Uchytil, Jakub Korouš a Štěpán Prokop.

Všichni účastníci obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity NKP Vyšehrad a její implementaci.

Veřejnost se s novým stylem prezentace bude moci seznámit již na podzim, kdy bude představena kampaň, nové mapy a informační letáky. V příštím roce se identita propíše i do webových stránek a orientačního systému v areálu. 

Porota soutěže

Nezávislá část poroty / externí odborníci:

  • Mgr. Kateřina Přidalová, teoretička designu,
  • doc. MgA. Radek Sidun, typograf a grafický designér,
  • doc. MgA. Kristýna Fišerová, grafická designérka, pedagožka ZČU v Plzni.

Závislá část poroty / zástupci zadavatele:

  • Ing. arch. Petr Kučera – ředitel NKP Vyšehrad,
  • MgA. Bohdana Kolenová – vedoucí úseku programu, propagace a výstav NKP Vyšehrad.

Další soutěžní návrhy představíme v některém z následujících článků.

Galerie

Další články