Myšlenky jedné z nejslavnějších škol designu v historii, německého Bauhausu, žijí dále a ovlivňují tvůrce napříč generacemi. Příklady vlivu můžeme vidět i v rámci Milano Design Week 2016.
Ohýbání dřeva je technologický postup který lidé používali již ve středověku. V prostředí designu pak tuto myšlenku zdokonalil a do reálné průmyslové výroby přivedl německý truhlář, designér a podnikatel Michael Thonet. V roce 1859 začal vyrábět ikonickou Židli č. 14, které se dodnes vyrobilo okolo 50 miliónů kusů. Zhruba o sedmdesát let později nastal další zlom – ohýbání dřeva doplnilo ohýbání kovu. Mezi prvními a dodnes nejslavnějšími tvůrci, kteří s touto technologií pracovali, byl Marcel Breuer v prostředí německého Bauhausu. První židli z ocelových trubek, model B3, navrhl v roce 1925 a prohlásil:
„…v její vnější podobě, stejně jako v materiálovém výrazu, je nejextremnější: je nejméně umělecká, nejvíce logická, nejméně „útulná“ a nejvíce strojová.“
Po dalších 90 letech na Milano Design Weeku 2016 představuje švédské designérské studio Afteroom produkt Family bench, v překladu Rodinnou lavičku, a označuje ji za „poctu Bauhausu“. Návrh sedacího nábytku se za použití minima materiálu snaží dosáhnout maximálního vizuálního výsledku.
Family bench, zdroj: Dezeen.com
Kovová sedací část protáhlého tvaru je opatřena koženým sedákem. Na konstrukci vystupuje rameno zahnuté o 90°, nesoucí kruhový mramorový stolek. Designéři předpokládají, že prvek bude použit v jakémkoliv druhu veřejného prostoru, například v kavárnách nebo na letištích. K dispozici jsou dvě barevná provedení, černé a bílé.
Druhým autorem pracujícím s prvky z ohýbaného kovu je David Rockwell. Pro společnost Stellar Works navrhl sérii nábytku Valet. Černá ocel je zde doplněna kartáčovanou mosazí nebo kůží. Celkem 14 kusů tvoří řadu, která má sloužit jak v domácnosti, tak v pohostinství. Ústředním bodem je tvarosloví „domácího sluhy“. To ovlivnilo následné návrhy křesla, lavičky, konferenčního stolku či pohovky.
Valet collection, zdroj: Dezeen.com
Mezi dalšími tvůrci používajícími pro své návrhy prezentované v Miláně rámovou konstrukci z ohýbaných trubek je třeba duo Ronan a Erwan Bouroullec. I společnost IKEA ve své kolekci využívá tuto dnes již tradiční technologii.
Některé principy přežívají déle, jiné jen chvíli. Bauhaus a Marcel Brauer ale poznamenali design již navždy. Že se i nadále budeme setkávat s motivy, které přinesli do světa nábytku, je jasné a Milano Design Week je toho jasným potvrzením!
Afteroom
Designové studio Afteroom sídlí ve Stockholmu a jeho zakladateli a vůdčími osobnostmi jsou Hung-Ming Chen a Chen-Yen Wei. Snaží se navrhovat produkty, které dokáží přenést kvalitu do budoucnosti, jejich slovy vytváří: „design, se kterým zestárnete“. Svou inspiraci hledají ve spojení forem, smyslů, proporcí, materiálů a kultur. Hledají jednoduchost a upřímnost.
tým Afteroom, zdroj. afteroom.com
David Rockwell
David Rockwell je zakladatelem společnosti Rockwellgroup. Motivací pro svou práci popisuje následovně:
„Žene nás hluboká zvědavost týkající se celého světa. To nám pomáhá otevírat možnosti pro naše klienty i pro nás samotné.“
David Rockwell
Firma založená roku 1984 v New Yorku je celosvětovým podporovatelem vizí napříč disciplínami a lídrem celé řady projektů. Spojuje kreativce z celého světa ve svých kancelářích v New Yorku, Madridu a Shanghaii.
Bauhaus
Bauhaus vznikl v roce 1919 spojením dvou škol v německém Výmaru – Uměleckoprůmyslové školy s Akademií výtvarných umění. Tento čin podnikl Walter Gropius, jeden z nejslavnějších moderních německých architektů. Přelomovým ve své době a klíčovým pro budoucnost byl způsob výuky. V rámci specializovaných ateliérů se studenti věnovali reálným úkolům. Politické tlaky bohužel vedly ke stěhování učiliště a k následnému zrušení v roce 1933.
Řediteli školy byli postupně Walter Gropius, Hannes Meyer a Ludwig Mies van der Rohe. Z množství uznávaných pedagogů zmiňme Maxe Billa, Marcela Breuera, Vasilije Kandinského, Paula Klee, Pieta Mondriana nebo Láslo Moholy-Nagye.