Óda na rostlinnou stravu i klášterní vystřihovánky. Představujeme výkvět prací letošního Sympozia ilustrace v Broumově

Styl umělkyně je zábavný a prezentace na prosklené ploše Dřevníku skládá poklonu samotné pracnosti díla a repetici, kterou autorka volila každý den podstupovat.  | Zdroj: Sympozium ilustrace Styl umělkyně je zábavný a prezentace na prosklené ploše Dřevníku skládá poklonu samotné pracnosti díla a repetici, kterou autorka volila každý den podstupovat. | Zdroj: Sympozium ilustrace

Již po šesté se město Broumov otevřelo ilustraci. Během prvních dvou dubnových týdnů se Galerie Dům v zahradě broumovského kláštera proměnila na ateliér pro šest ilustrátorů. Vzdělávací a kulturní centrum Broumov spolu s organizací Czech Illustrators tentokrát přivítalo tři české a tři zahraniční ilustrátory. Díla, která účastníci sympozia vytvořili, se váží na broumovskou historii, kulturu, krajinu či folklor. Vydáváme se na vernisáž s komentovanou prohlídkou po širším broumovském centru. Pojďte s námi!

Broumov nás přivítá chmurným počasím. Za krátkou chvíli jej i přes deštivý den rozzáří barevnost ilustrací a dobrá nálada. Procházíme klášterem a uchylujeme se do Café Dientzenhofer, kde se setkáváme s organizátorkou sympozia Žanetou Vávrovou. Ta nám prozrazuje něco více o letošním ročníku. 

Letošní vernisáž provázelo chmurné počasí. To ovšem nezastavilo milovníky ilustrace, kteří se dostavili v hojném počtu. | Foto: Tomáš ValášekLetošní vernisáž provázelo chmurné počasí. To ovšem nezastavilo milovníky ilustrace, kteří se dostavili v hojném počtu. | Foto: Tomáš Valášek

„Jako každý rok jsme vděční, že se nám primárně sešla kamarádská parta! Lidský faktor je pro výměnu know-how a příjemnost celého pobytu samozřejmě zásadní. Nicméně koncepce výběru není primárně vybírat pohodáře. Každým rokem oslovujeme profesionální ilustrátory, kteří pokrývají určitou paletu autorského rukopisu a stylu u nás. Chceme, aby se potkali různorodí výtvarníci, kteří se mohou vzájemně inspirovat,“ komentuje Žaneta výběr jednotlivých účastníků. Sledují se různá ocenění, publikační činnost a další faktory, které ovlivňují výslednou sestavu. V návaznosti na kandidaturu Broumova na titul Evropské hlavní město kultury se sympoziu podařilo více otevřít mezinárodní scéně. Na sympozium se zvou účastníci ze zemí, které v daném roce titul nesou.

Galerie se každoročně mění na společný ateliér. Lze do čtrnácti dnů vměstnat objevování okolní přírody a zároveň intenzivně tvořit? | Foto: Tomáš ValášekGalerie se každoročně mění na společný ateliér. Lze do čtrnácti dnů vměstnat objevování okolní přírody a zároveň intenzivně tvořit? | Foto: Tomáš Valášek

Dovnitř komunity

Přidaná hodnota sympozia především tkví v přínosu vně komunity. „Můžeme říci, že ilustrátorská práce bývá osamělá. Někdo pracuje sám doma, někdo má ateliér a někdo pracuje ve sdíleném ateliéru. Jsou tady různí lidé, ale to, že se tu takto potkají, přičemž každý má jinou pracovní dynamiku — někdo pracuje ráno a jiný večer, že si můžou koukat pod ruce, sdílet, kdo, co a jak dělá, je vlastně to nejdůležitější.“ Současná ilustrace a její představení veřejnosti je pro sympozium téměř stejně zásadní. Animáky pro nejmenší, workshopy pro rodiny a odborněji zaměřené diskuse jsou tradičně součástí víkendu, který navazuje na vernisáž. 

Vlevo: Remi Juliebø pracuje na své animaci. Vpravo: Akvarelové malby Terezie Unzeitigové  | Foto: Štěpánka JislováVlevo: Remi Juliebø pracuje na své animaci. Vpravo: Akvarelové malby Terezie Unzeitigové | Foto: Štěpánka Jislová

Dá se říci, že sympozium kontinuálně roste. Má jeho zakladatelka nějaké sny a přání do budoucna? „Rádi bychom, aby o víkendu doprovodných programů jednou ilustrací ožilo celé město. Těšíme se, že se v budoucnu postupně přidají další místa, kde budou výstavy, a že k nám třeba budou jezdit i malí nakladatelé, že ta víkendová atmosféra bude spíše festivalová,“ uzavírá Žaneta Vávrová. 

A teď už se vydáváme přes skromné nádvoří barokního kláštera směrem k Dřevníku. Posilňujeme se čajem (s kapkou rumu) a posloucháme úvodní slovo Štěpánky Jislové, rovněž ilustrátorky a další organizátorky sympozia. Čistě ryzí ženské trio v čele sympozia uzavírá neméně důležitá Věra Veselá, která se věnuje kurátorskému výběru umělců za Czech Illustrators. 

 Žaneta Vávrová, Štěpánka Jislová a letošní skupina vybraných umělců těsně před zahájením vernisáže. | Foto: Tomáš Valášek Žaneta Vávrová, Štěpánka Jislová a letošní skupina vybraných umělců těsně před zahájením vernisáže. | Foto: Tomáš Valášek

Pamela Samel

Výstavu zahajuje svými ilustracemi Pamela Samel, estonská ilustrátorka, která se věnuje ilustracím dětských knih. Její ilustrovaná kniha „Tubes“ byla vybrána na výstavu na prestižním Bologna Children bookfair 2023. Deset portrétů různých jídel, které autorka pro sympozium vytvořila, nám má připomenout, abychom si všímali každodenních drobností, na něž v životě narážíme. Dílo zpracované formou deníku je zároveň poctou kulinářskému umění místní restaurace Kočka na kari a ódou na rostlinnou stravu. 

Styl umělkyně je zábavný a prezentace na prosklené ploše Dřevníku skládá poklonu samotné pracnosti díla a repetici, kterou autorka volila každý den podstupovat. | Zdroj: Sympozium ilustraceStyl umělkyně je zábavný a prezentace na prosklené ploše Dřevníku skládá poklonu samotné pracnosti díla a repetici, kterou autorka volila každý den podstupovat. | Zdroj: Sympozium ilustrace

Terezie Unzeitigová

Od Dřevníku zamíříme pár kroků ke statnému dubu v zahradě, jejíž je ikonickou součástí. Jeho alternativní podobu namalovala tuší na plátno ilustrátorka Terezie Unzeitigová. Jak by vypadal, kdyby nebylo lidského zásahu, který drží pohromadě dvě poloviny jeho kmene a rozložité koruny? Terezie vytváří site-specific pohled do alternativní přítomnosti jednoho krásného stromu. Autorka a lektorka ilustrace často zpracovává společensky angažovaná témata a ve volné tvorbě jí pod rukama vznikají fascinující akvarelové malby zachycující městská zákoutí. 

Prostředí hraje v ilustracích Terezie vždy velkou roli.  | Foto: Tomáš ValášekProstředí hraje v ilustracích Terezie vždy velkou roli. | Foto: Tomáš Valášek

Jaká panovala atmosféra během tvorby v klášteře?

Já jsem si to moc užila. Sešla se moc hezká skupina lidí, hodně jsme si pomáhali a chodili spolu na obědy do Kočky na kari. Opravdu jsem si to užila z toho pohledu kreativního, ale i mezilidského.

Jak vás ovlivnilo prostředí kláštera? 

Místo je hodně v mé práci důležité. Ať už to je série ilustrací nebo animované filmy, vždy vycházím z atmosféry toho místa. To se podařilo i tady. Je to tedy o tom konkrétním stromu, ale zároveň to lze chápat, že je to o stáří, nebo jak jako civilizace přistupujeme k rozpadu nebo úbytku sil a proč s tím máme takový problém. Ovlivnilo mě prostředí kláštera. Všude lze dojít pěšky, místo je klidné a oddělené od světa.

Kristýna Plíhalová

Před drobným deštěm se přesouváme do námi již známé kavárny, jejíž prostory naši početnou skupinu téměř nepojmou. Ve vitrínce je tu vystaven příběh téměř vystřižený z biblických příběhů. V případě Kristýnina díla jsou to opravdové vystřihovánky, které si návštěvník může odnést domů, vystřihnout a slepit. Těžký týden bratra Anastáze je inspirován prohlídkou klášterních prostorů, při kterých autorka navštívila i místnost, v níž byli mniši odloučeni v případě nemoci. Místnost Kristýně natolik učarovala, že se nechala inspirovat reálnými událostmi nemocného mnicha Anastáze z roku 1847. Druhý projekt, tři dioramata, mapují cestu do Ruprechtic, vesnice, která se nachází v okolí. 

Kristýna je ilustrátorka a komiksová kreslířka, která se zaměřuje na tvorbu do dětských publikací, podílí se na řadě seriálů v České televizi a vlastní rodinné vtipné mikrosituace zachycuje do komiksů, které jí vyšly v roce 2023 v knižní podobě. | Foto: Tomáš ValášekKristýna je ilustrátorka a komiksová kreslířka, která se zaměřuje na tvorbu do dětských publikací, podílí se na řadě seriálů v České televizi a vlastní rodinné vtipné mikrosituace zachycuje do komiksů, které jí vyšly v roce 2023 v knižní podobě. | Foto: Tomáš Valášek

Jak se vám líbilo sympozium?

Skvělá atmosféra. Nevím, jak to mají jiné ročníky, ale my jsme se tak všichni hezky sešli, a tak jsme si i hezky rozuměli. Pro mě byla novinka sdílený ateliér. Všichni přijdeme do ateliéru, pracujeme, a zjistíme, že máme velmi podobný rytmus práce a třeba máme i hlad ve stejnou chvíli. Když člověku dochází síly, tak se zvedne od té práce a kouká, jak makají ostatní, a je to příjemné.

Co vám sympozium přineslo? 

Hrozně ráda vedu rozhovory o penězích a platech s kolegy. Protože tam člověk zjistí, jestli si říká správné peníze, jestli se nepodceňuje, nebo nepřeceňuje — to je vždycky fajn. Měli jsme ještě rozpravy o tom, jak rychle pracujeme, kolik času nám zabere něco udělat, jak komunikujeme s klienty — to jsme si všichni posdíleli. Já jsem o sobě zjistila, že jsem vlastně extrémně produktivní a že vlastně nemusím. Můžu ubrat a být v klidu, můžu ty věci dělat pomaleji a vůbec nic se nestane, když to bude všechno trvat ještě jednou tak dlouho. 

Marek Berger

Kráčíme uličkami města a v jedné z nich na zabedněných oknech starého domu má svůj triptych vystavený Marek Berger. Ve svém sympozijním projektu zpracovává do série ilustrací dramatické skály, kopce a úbočí. Tři plakáty propojuje symbolická koruna: koruna stromu, koruna kapličky a korunka heraldického ptáčka. Marek, kterého můžete znát jako autora epického románu Octobriana, se mimo jiné věnuje tvorbě komiksů a filmových storyboardů. Znát můžete ku příkladu i jeho krátkometrážní animovaný film Pérák: Stín nad Prahou, kterým zakončil své studium na FAMU.

„Já osobně mám radost, že dílo funguje i v malém formátu, protože máme vytištěné i pohlednice. I když nejvíce mu sluší A1,“ dodává autor o svém díle. | Foto: Štěpánka Jislová / Zdroj: Sympozium ilustrace„Já osobně mám radost, že dílo funguje i v malém formátu, protože máme vytištěné i pohlednice. I když nejvíce mu sluší A1,“ dodává autor o svém díle. | Foto: Štěpánka Jislová / Zdroj: Sympozium ilustrace

Jak se vám líbilo sympozium?

Je to úžasná akce na nejskvělejším místě, které jsem navštívil už podruhé. Byl jsem zde na spisovatelské rezidenci a pracoval na svém autorském komiksu Octobriana. To jsem tu byl měsíc. Tohle je lepší v tom, že to byla kolektivní akce a mohli jsme se navzájem inspirovat. Člověku není smutno. Na druhou stranu je to opravdu společenská záležitost a bohatý a pestrý program. Člověk by si neměl ukousnout příliš velké sousto, co se týče rozsáhlosti projektu, na kterém tu pracuje, protože pak tu hrozí neustále dilema, jestli se tu bude vzdělávat, inspirovat a družit, nebo jestli bude v první řadě především tvořit. Proto jsem zvolil triptych. Je to mikropříběh. 

Měl jste na tvorbu dostatek času?

Já jsem sem jel s tím, že tady především budu pracovat na svém krátkém komiksu, povídce, která je také inspirovaná místní krajinou. Odehrává se ve Stolových horách, co jsou v okolí, a z tohoto komiksu jsem dodělal scénář a hrubě rozkreslil storyboard. Chtěl jsem toho stihnout víc, ale výlety po okolí jsou opravdu lákavé. Takže jsem zvolil cestu za tři dny pohodlně stihnout tři obrazy, což se naštěstí povedlo, ale s mým nadšením to šlo celkem rychle. Sakrální tematiku běžně nezpracovávám, ale tady to jinak nešlo. Spojení architektury a přírody mi tady v Broumově přijde opravdu mimořádné. 

Tradiční murál

Přecházíme do parku, kde se každoročně místní těší na novou velkoplošnou malbu z pera účastníků sympozia. Ten letošní je inspirovaný českou faunou a flórou a spojily na něm síly Pamela Samel a Terezie Unzeitigová. Pokud se rozhodnete vyrazit po své vlastní ose, je nasnadě neminout ani toto velkolepé dílo. Mapa, která provede po všech realizacích, je k dostání na několika místech v Broumově. 

Místní se pokaždé na murál těší a s netrpělivostí chodí místo okukovat už při samotném vzniku.  | Foto: Tomáš ValášekMístní se pokaždé na murál těší a s netrpělivostí chodí místo okukovat už při samotném vzniku. | Foto: Tomáš Valášek

Sonja Stangl

Pokračujeme na náměstí a z vitrín u městského divadla nás vítají hliněné figurky Sonji Stangl. Kolem Broumova se nachází kamenné lavičky. Ve své době sloužily k tomu, aby si na ně mohli sednout staří lidé. Občas jste se museli zastavit a poklábosit s nimi. Taková jedna babička sedí i ve vitríně díla Sonji. Vypráví příběhy, ale občas je už trochu poplete. To se s pohádkami stává, rostou a mění se v čase stejně jako my. Sonja přiznává, že pracuje většinou ve 2D prostoru, a proto pro ni bylo modelování figurek opravdovou výzvou. Sonja Stangl pracuje na poli reklamy a animace. Pochází z Vídně a je vítězkou ceny World Illustration Awards 2019 v kategorii reklamy. Jako art directorka vede nejrůznější projekty pro Muzeum udržitelné energie. Každý rok organizátoři vybírají jednoho účastníka, který zpracuje novou podobu mnicha coby ikony sympozia. Příští rok tímto ilustrátorem bude právě Sonja.

Sonja opustila známé vody 2D tvorby a pro sympozium vytvořila pro ni samou něco nového a blíž neprozkoumaného.  | Foto: Štěpánka JislováSonja opustila známé vody 2D tvorby a pro sympozium vytvořila pro ni samou něco nového a blíž neprozkoumaného. | Foto: Štěpánka Jislová

Remi Juliebø

Poslední naší zastávkou je výloha informačního centra jen kousek od divadla. Multidisciplinární ilustrátor a grafický designér z Osla Remi Juliebø zde prezentuje nekonečnou animační smyčku zachycující okouzlující výhledy do broumovské krajiny. Fascinován jedinečnými skalními útvary, Remi nechává diváka nahlédnout do divoké koláže zážitků ze sympozia ilustrace.  

„Když dělám nějakým stylem jeden projekt, udělám kompletní protipól u druhého. Nikdy vás to potom neomrzí a je to pořád fresh,“ mluví o svém procesu práce Remi. | Zdroj: Sympozium ilustrace„Když dělám nějakým stylem jeden projekt, udělám kompletní protipól u druhého. Nikdy vás to potom neomrzí a je to pořád fresh,“ mluví o svém procesu práce Remi. | Zdroj: Sympozium ilustrace

S každým projektem měníte tak trochu styl. Byla to i tahle příležitost? 

Ano, protože jsem se chtěl zase trochu překonat. Vyzvat sám sebe v nové disciplíně. Kdy jindy máme dva celé týdny čas pracovat na něčem svém? Šel jsem tedy do hor, viděl jsem hory, chtěl jsem vytvořit něco s horami. Pomyslel jsem si: „Ok, cool. Nechci dělat print, udělám něco, co jsem ještě nikdy nedělal. Bude to animace!“ Chtěl jsem si přidat ještě nějaká pravidla. Jako že budu kreslit jedním speciálním štětcem a bude to velmi volná, nespoutaná kresba a tempo bude velmi rychlé. Protože běžně jsou mé ilustrace propracované do nejmenšího detailu. 

Nebylo zvláštní zpočátku pracovat s úplně cizími lidmi? 

Ano i ne. Jsem rád, že se ostatních můžu kdykoliv zeptat na zpětnou vazbu a také můžete vidět, co dělají ostatní, a to vás může posunout. „Páni, ten dělá něco fakt dobrýho, musím taky zamakat.“ Je to takový ping pong. Na druhou stranu, když jsem tam seděl, chtěl jsem si s těmi lidmi povídat, ale zároveň jsem musel kreslit jednotlivé snímky. Moc jsem o animaci nevěděl. A moc jsem ani nevěděl, do čeho jsem se pustil. Měl jsem naplánováno 700 snímků. Byl jsem vzhůru celou noc, abych zvládl dokončit okolo 230. Musel jsem se opravdu soustředit a měl jsem vypočtené, že se musím se snímkem dostat pod deset minut. Takže poté jsem se uchýlil už jen do kláštera na chodbu, mimo skupinu, a jenom jsem kreslil. Jsem začátečník – optimista. 

Na skok do světa

Komentovanou prohlídku zakončujeme v galerii LockArt, kam se po pěti letech vrátil festival LUSTR on tour. Tedy pouze ochutnávka toho nejlepšího z české a zahraniční ilustrace. Organizátoři rovněž zvou na letošní LUSTR festival,  který se bude konat od 20. do 28. září v Holešovické tržnici v Praze. Je zde velká možnost, že tu potkáte účastníky letošního sympozia. My už si brousíme zuby na několik printů. 

Komentovaná prohlídka byla zakončena malou ochutnávkou v podobě LUSTR on tour. | Foto: Tomáš ValášekKomentovaná prohlídka byla zakončena malou ochutnávkou v podobě LUSTR on tour. | Foto: Tomáš Valášek

Kombinace ilustrací a místní architektury nabízí jedinečné spojení, které jen tak jinde nenajdete. Objevit díla, třeba i za krásného počasí, v site-specific instalacích, můžete ještě do konce května. A cestou do Broumova si můžete poslechnout jakýkoliv díl podcastu s ilustrátory, a to i třeba z předešlých ročníků! 

Související

Úchvatné prostředí kláštera v Broumově ožívá ilustrací. Hostí šestý ročník sympozia, tentokrát v mezinárodním složení
Ilustrace

Úchvatné prostředí kláštera v Broumově ožívá ilustrací. Hostí šestý ročník sympozia, tentokrát v mezinárodním složení

Redakce Czechdesign - 11. 4. 2024 - 4 min.

Zahrajte si stylově! Vybíráme společenské hry od českých designérů
Grafický design

Zahrajte si stylově! Vybíráme společenské hry od českých designérů

Jarmila Řehořková - 31. 5. 2023 - 6 min.

O čem se nemluví? Grafická designérka vkusně otevírá témata první menstruace nebo intimní hygieny, kniha Linda má Emmu jí vynesla prestižní cenu
Grafický design

O čem se nemluví? Grafická designérka vkusně otevírá témata první menstruace nebo intimní hygieny, kniha Linda má Emmu jí vynesla prestižní cenu

Andrea Juckem - 8. 3. 2023 - 8 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení