Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vizuální identita Praha 3, aplikace | Zdroj: Jakub Vaněk Studio Vizuální identita Praha 3, aplikace | Zdroj: Jakub Vaněk Studio

Od lidí z oboru máme samé pozitivní reakce. Tvůrci nového a diskutovaného loga Prahy 3 a jejich ohlédnutí za soutěží

Ve veřejné soutěži organizované CZECHDESIGNem pro tvorbu nového vizuálního stylu Prahy 3 zvítězil návrh grafiků z Jakub Vaněk Studio. Jak soutěž probíhala, co autory k tvorbě inspirovalo a jsou námitky na finanční odměnu ze strany veřejnosti opodstatněné?

Minulou středu představila radnice Prahy 3 své nové logo. Designéři z Jakub Vaněk Studio s ním porazili dalších 80 grafických návrhů ve veřejné soutěži, kterou organizoval CZECHDESIGN. Logo dle autorů reprezentuje pospolitost občanů této městské části. Jednoduchý vizuál a vysoká finanční odměna však okamžitě zvedla vlnu kontroverze a dohadů. Jak logo hodnotí kapacity z oboru, zda odvedená práce odpovídá finančnímu ohodnocení a jak sami autoři reagují na debatu, která kolem jejich díla vznikla?

Autoři návrhu Jakub Vaněk a Barbora Micajová | Foto: Nikol ŠtrosováAutoři návrhu Jakub Vaněk a Barbora Micajová | Foto: Nikol Štrosová

K vašemu osobnímu vyjádření návrhu loga citoval Pražský deník: „Identitu jsme založili na místech setkávání. Jsou to místa, které stírají rozdíly mezi stařenkou ze Žižkova, hrobařem z Olšanských hřbitovů a ředitelem Vinohrad.“ Moc hezky řečeno. Nyní to ale spíš vypadá, že všechny tyto lidi spojuje kontroverze, kterou vizuál vyvolal. Jak vnímáte negativní ohlasy obyvatel Prahy 3?

JAKUB VANĚK STUDIO: Neexistuje logo, které se líbí naprosto všem, negativní ohlasy budou vždycky, obzvláště v naší brblavé, ale krásné republice. Většina z nich souvisela s cenou a s informacemi, které byly polopravdy nebo lži.

Ano, vysoká finanční odměna vzbudila největší rozruch. Abych citovala mnoho facebookových postů: „Není 350 000 Kč trochu moc za tři čárky?“. Co vše s tvorbou souviselo a jak dlouho jste na přípravě celého balíčku pracovali?

JAKUB VANĚK STUDIO: To je přesně jedna z nepravd. Potřeba určité senzacechtivosti podivných plátků. Cena 350 000 korun byla za logo + jeho licenci, za vizuální identitu, za téměř dvěstěstránkový brandmanuál, kompletní merkantilní tiskoviny, systémy plakátů a letáků a v neposlední řadě základ komunikační kampaně (například boj s psími exkrementy v ulicích). Podílíme se na nové podobě radničních novin, čeká nás informační systém na úřadě, atd. Už teď na tom pracujeme čtvrt roku a několik měsíců práce nás ještě čeká. Cena naprosto odpovídá rozsahu práce.

Logo Praha 3 | Zdroj: Jakub Vaněk StudioLogo Praha 3 | Zdroj: Jakub Vaněk Studio

Na druhou stranu se díky kontroverzním diskuzím vaše logo stalo doslova přes noc senzací parodovanou téměř každým, kdo umí s nějakým grafickým programem. Tematicky se vyjádřila i etablovaná média a grafici. Není právě to největší odměna?

JAKUB VANĚK STUDIO: Ano, největší odměnou je, že logo žije a skoro každý ho už nyní zná. A nejen logo. Celý vizuální styl začíná fungovat díky systému hlášek a symbolu tří čárek a je radost sledovat, jak je lidé začínají mezi sebou používat v běžné i marketingové komunikaci.

Jak logo hodnotí lidé z oboru? Máte nějaké osobní odezvy?

JAKUB VANĚK STUDIO: Ano, od lidí z oboru máme samé pozitivní reakce. Moc nás potěšily.

Jak přesně výběrové řízení probíhalo?

JAKUB VANĚK STUDIO: Soutěž jsme zaregistrovali na portálu CZECHDESIGN. Kritéria a zadání se nám líbily a vzhledem k tomu, že k této části máme blízký vztah, rozhodli jsme se zúčastnit. Do prvního kola jsme odevzdávali balíček návrhů, v rámci druhého kola jsme zahrnovali připomínky poroty a zastupitelů.

Vizuální identita Praha 3, aplikace | Zdroj: Jakub Vaněk StudioVizuální identita Praha 3, aplikace | Zdroj: Jakub Vaněk Studio

Říkáte, že k Praze 3 máte blízký vztah. Odkud jste při tvorbě loga čerpali inspiraci?

JAKUB VANĚK STUDIO: Především od lidí, kteří tady žijí, při procházkách po Praze 3. Kromě osobních příběhů jsme sáhli i do historie a knih o Praze 3.

Zúčastnili jste se jako grafické studio již dříve nějakých veřejných grafických soutěží? Můžete porovnat tuzemskou situaci se zahraničím?

JAKUB VANĚK STUDIO: Nezúčastňovali jsme se žádné velké soutěže. V zahraničí jsme také nesoutěžili, takže těžko porovnávat.

Vizuální identita Praha 3, aplikace | Zdroj: Jakub Vaněk StudioVizuální identita Praha 3, aplikace | Zdroj: Jakub Vaněk Studio

Jakou roli pro vás, jako mladé grafické studio, hrají veřejné zakázky? Je to výzva nebo raději spolupracujete na menších projektech?

JAKUB VANĚK STUDIO: Veřejná zakázka je pro nás nová zkušenost. Jako každý projekt má svá pro a proti. Barevnost a další náležitosti například dostávají politický rozměr, ale zároveň dokážeme reagovat, měnit a komunikovat velký veřejný prostor a to je pro nás obrovská motivace a odpovědnost. Jako u ostatních zakázek zůstává hlavním kritériem, jestli nám je projekt hodnotově blízký. Pak rádi vložíme energii a chuť něco změnit i do malého projektu.

Logo je venku pouze pár dní. Máte už nyní v souvislosti s ním nějaké další pracovní nabídky?

JAKUB VANĚK STUDIO: Ano, psalo nám několik lidí, tak uvidíme, co se nakonec opravdu zrealizuje.

Zúčastili byste se po této zkušenosti soutěže znovu?

JAKUB VANĚK STUDIO: Určitě ano, soutěže pořádané CZECHDESIGN jsou profesionálně zorganizované a je to skvělá výzva. Dokonce jsme již zařazeni do další soutěže (Vizuální styl Kadaně).

 

Další články