Dva projekty dříve fungovaly na bázi e-shopů a „pop-upů“, třetí vznikl zároveň se svou kamennou prodejnou. Nové obchody Ones Concept, Overall Office a Symbols přinášejí originální kousky na sebe i do domácnosti. Jejich sortiment jistě potěší každého milovníka designu.
Jako doma
Na Újezdě pod Petřínem se otevřel neobvyklý obchod Ones Concept. Ředitelkami a zároveň kurátorkami jsou zakladatelka „moderního tržiště“ Lemarket Elena Janota a bývalá projektová manažerka Designbloku Michaela Juřenčáková.
Interiér ve stylu shoppable apartment v kamenné prodejně pod pražským Petřínem | Zdroj: Ones Concept
Ones Concept je první celoročně otevřenou prodejnou ve stylu krásně upraveného „shoppable apartment“. Jde o prostor, kde jsou designové výrobky zasazeny do kontextu domácího prostředí. Zákazník tedy vstoupí do zařízeného pokoje plného pečlivě vybraného designu a má možnost se jednoduše inspirovat a vidět, jak by vyhlédnutý produkt začlenil do svého bytu. „Ones pro nás znamená inspiraci, zážitek a kvalitu,“ shrnují svůj vztah k projektu Janota a Juřenčáková.
„Ones pro nás znamená inspiraci, zážitek a kvalitu,“ říkají zakladatelky. | Zdroj: Ones Concept
Pro zakladatelky Ones Concept je důležitá kvalita a původ materiálů. Největší zastoupení proto mají čeští a slovenští designéři. Mezi vystavenými značkami najdeme například Master & Master, Variedo, Perfumed Prague nebo Oraculum. „Několikrát do roka vizuálně měníme interiér shoppable apartmentu a s tím se mění i autorská sestava, a tedy i produktové portfolio. V nadcházející sezóně bychom se rády zaměřily na zahraniční tvorbu a navrátily i více vintage kusů, které jsme měly při otevření Ones, ale hned se vyprodaly a nebyl čas hledat nové unikáty,“ komentují majitelky Ones Concept.
Janota a Juřenčáková se rozhodly v rámci svého projektu podpořit i další tvůrce. K pronájmu poskytují část svých prostor pro účely tzv. „pop-upů“, kde nabízejí designérům příležitost si zkusit offline prodej svých výrobků. Momentálně zde vystavuje Buffet Clothing a značka lokálního nábytku Budu.
Pocta zahraničnímu designu
Udržitelné kousky, co nás budou provázet po generace. Módní ředitelka magazínu Elle Milena Žuravljova po několika letech organizování pop-upů otevřela s kamarádkou Irinou Sparavalo v ulici Karolíny Světlé kamennou prodejnu Symbols.
Symbols v ulici Karolíny Světlé pár kroků od Vltavy | Zdroj: Symbols
Inspirací Žuravljové byl zpočátku především její ukrajinský původ a cestování, které se v nabízeném sortimentu velmi odráží. Žuravljova si dala za cíl ukázat kvalitní zahraniční tvorbu méně známých umělců, jejichž návrhy jsou však světové. Ve své nabídce Symbols nabízí například rozevláté letní šaty mexické značky Kasia Kulenty, nejen plážová kimona portugalského KLEED Kimonos nebo elegantní, nadčasové a minimalistické svetry, košile či doplňky z dílny nizozemského Rika Studios. „Od jara 2023 přidáme nové značky Proenza Schouler, Tibi, Nackiye, Rochas a spoustu dalších,“ popisuje nastávající sezónu zakladatelka. „Kamenná prodejna vyžaduje přizpůsobení sortimentu celoroční poptávce. Je to samozřejmě ovlivněné obdobím nejistoty, kdy lidi obecně cestují méně a celoroční luxury resortwear už není tak aktuální jako dřív.“
Samotná prodejna se pro přehlednost dělí tematicky na tři části. V první místnosti najde zákazník oblečení inspirované právě cestováním, které provázelo značku Symbols od začátku. V dalších dvou částech jsou větší a známější značky prokládány precizně ručně zhotovenými produkty menších tvůrců.
Etický a spirálový šatník
Dalším nově vzniklým obchodem, který rozhodně stojí za návštěvu, je Overall Office. Značka typická svými asymetrickými „spirálovými střihy“ šatů, plavek a spodního prádla sídlí na Letné v ulici Heřmanova. „Otevření kamenné prodejny nám dalo otevřený prostor, kam se za námi každý může bez ostychu zastavit. Konečně jsem vystoupily z pomyslné ulity našeho úkrytu—studia. Je to pro nás i příležitost, jak být součástí tepu města. Máme v plánu dělat různorodé akce, pop-upy a události, tak aby prostor nebyl jen obchodem a pravidelně ožíval,“ komentují tři návrhářky a bývalé spolužačky z UMPRUM Kristýna Nováková, Karolína Juříková a Monika Krobová, které stojí za celým projektem.
Letenská prodejna Overall Office, za kterou stojí hned tři ženy. | Zdroj: Overall Office
Na rozdíl od výše zmíněných kurátorsky pečlivě vybraných sbírek designu z Česka i zahraničí se však jedná o podnik s vlastní tvorbou. Designérky se soustřeďují na udržitelnost a funkčnost. Jejich návrhy pokrývají velkou škálu velikostí, střihů i barev od nenápadné tělové po zářivě oranžovou, aby si každý našel to, co mu sedne nejlépe. „Naším snem je svět, kde se nerozlišují a nekategorizují (nejen produkty) podle genderu. Proto naše oblečení je pro každého, kdo se v něm cítí dobře. Chystáme spousty nových věcí pro všechny, i pro ty nejmenší,“ uvádí zakladatelky Overall Office.
Značka nabízí pestrý sortiment oděvů i doplňků. | Zdroj: Overall Office
Sortiment Overall Office nezůstává pouze u oblečení a nabízí i asymetrické barevné kabelky z kůže nebo pokrývky hlavy.