Obaly na kávu, které se povedly. Sází na stylizované ilustrace nebo vybízí k opětovnému použití

Dózy na kávu od pražírny pražírny Alf & Bet lze využít k opakovanému použití. Autorem vizuálu je designer Pavel Fuksa. Dominantní písmeno F je přiřazeno pro filtrovanou kávou a E náleží kávě vhodné k přípravě espressa, zdroj: Pavel Fuksa Dózy na kávu od pražírny pražírny Alf & Bet lze využít k opakovanému použití. Autorem vizuálu je designer Pavel Fuksa. Dominantní písmeno F je přiřazeno pro filtrovanou kávou a E náleží kávě vhodné k přípravě espressa, zdroj: Pavel Fuksa

Snahou českých pražíren je rozšíření výběrové kávy mezi veřejnost. Kvalita kávy samozřejmě zůstává tím nejdůležitějším faktorem, už dlouho ale neplatí, že jde pouze o ní. Pražírny se stále víc zaměřují také na vizuální identitu samotných obalů. Díky tomu se můžeme těšit na skvělý zážitek působící nejenom na naše chuťové a čichové buňky.

Důkazem jsou české pražírny, s kterými jsme vás seznámili dříve. Nyní vám přinášíme další ukázku designově zajímavých kávových obalů. Některé přímo vybízí k opakovanému použití, jiné těží ze stylizovaných ilustrací z reálného života, nově se objevují také folklorní motivy.

Alf & Bet

Alf & Bet je pražskou kavárnou s pekárnou, jež vznikla teprve nedávno. Její majitelé ale nejsou v místním kávovém světe žádnými nováčky – přes deset let provozují Cafe lounge a o něco mladší EMA espresso bar. Nově přicházejí s vlastní praženou kávou, s čímž se pojí také výroba obalů, které těží z kuželovitého tvaru a výrazné vizuální identity podpořené zvolenými sytými barvami 

Majitel a tvůrce myšlenky pan Kamil Srbek vycházel z principu udržitelnosti a možnosti opakovaného použití. Inspirací mu byla především plechová dóza na velimskou cikorku z roku 1926. To byl hlavní popud k výrobě tvarově podobného obalu, jako materiál byl ale použit speciální papírový karton. 

Autorem vizuálu je designer Pavel Fuksa. Vytvořil několik barevných variant, kdy dominantní písmeno F je přiřazeno pro filtrovanou kávou a E náleží kávě vhodné k přípravě espressa. Dózy se plní až přímo v pražírně dle výběru zákazníka. Po spotřebování kávy přímo vybízí k opakovanému použití, a to nejenom na kávu.

Dózy na kávu od pražírny pražírny Alf & Bet lze využít k opakovanému použití. Autorem vizuálu je designer Pavel Fuksa. Dominantní písmeno F je přiřazeno pro filtrovanou kávou a E náleží kávě vhodné k přípravě espressa, zdroj: Pavel FuksaDózy na kávu od pražírny pražírny Alf & Bet lze využít k opakovanému použití. Autorem vizuálu je designer Pavel Fuksa. Dominantní písmeno F je přiřazeno pro filtrovanou kávou a E náleží kávě vhodné k přípravě espressa, zdroj: Pavel Fuksa

Coffee Culture

Možnost opětovného využití obalů má na zřeteli také ostravská pražírna Coffee Culture. V jejich podání to jsou klasické plechovky, podobné těm tradičně používaných pro skladování nátěrových barev. Tento koncept není žádnou novinkou, před sto lety byl samozřejmostí, nyní dostal šanci znovu ožít.

Majitelem pražírny je Jan Raška, jeho pravou rukou je barista a pražič Tomáš Taussig. Jejich obaly na kávu jsou součástí vizuální identity, které byla navržena při redesignu celé značky. Autorkou koncepce je designérka Nelly Orságová a stojí také za návrhem loga, piktogramů a dalších grafických prvků pražírny.

Sada vytvořených piktogramů znázorňuje příběh zrnka od jeho zasazení, sklizeň, sušení, omývání a zbavování slupek až po transport, pražení a odesílání k zákazníkovi. Cílem bylo vytvořit celý příběh kávy co nejjednodušší formou, která je čitelná a zároveň má také vzdělávací význam a charakter. V logotypu se uplatňuje tvar podobný žárovce, který má symbolizovat nové myšlenky. Dvě céčka otočená k sobě a proudění navozuje dojem hrnku s kapalinou. Vlnění odkazuje na kávové vlny, které se odehrávají v kávové kultuře. 

Ostravská pražírna Coffee Culture jede na vlně udržitelnosti a opětovnému využití obalů. Pro obaly využívá klasické plechovky, podobné těm, které se tradičně používají pro skladování nátěrových barev. Autorkou vizuálu celé koncepce je Nelly Orságová, zdroj: Coffee CultureOstravská pražírna Coffee Culture jede na vlně udržitelnosti a opětovnému využití obalů. Pro obaly využívá klasické plechovky, podobné těm, které se tradičně používají pro skladování nátěrových barev. Autorkou vizuálu celé koncepce je Nelly Orságová, zdroj: Coffee Culture

The Naughty Dog

Jednou z nově vzniklých pražíren je The Naughty Dog, její název můžeme přeložit jako „nezbedný pejsek“. Autorem vizuální identity kávových obalů se stal designer Dominik Šmuhař, jehož jméno si spojujeme s některými dalšími kávovými projekty. Vytvářel například vizuální identitu brněnského podniku Monogram Espresso Bar nebo festivalu The Filter.

Při navrhování obalů designér vycházel ze zadání majitelů pražírny – Petry Davies Veselé, úspěšné baristky, školitelky, autorky Knihy o kávě a jejího manžela Gwilyho Daviese. Hlavním grafickým prvkem se stala ilustrace trpasličího jezevčíka. Použití tohoto symbolu vychází ze skutečnosti, že majitelé pražírny právě tyto psy chovají. 

Celkové pojetí se záměrně vyhýbá použití běžných kávových stereotypů, jako je například zrno a další známé prvky. Vizuální identita obalu je zpracovaná tak, aby byla hravá, variabilní a zároveň si zachovala svou jednoduchost.  Z toho vychází i podoba samotné ilustrace psa, která je tvořená jednou linkou.

Na tento styl zpracování navazuje použité písmo Casteldown a rovněž různé kombinace barevností. Jednou z nich je spojení růžové a modré barvy. Zajímavým prvkem je také jedno praktické řešení - samolepku můžeme z obalu odloupnout a přilepit třeba na kávový mlýnek.

Autorem vizuální identity kávového obalu pražírny The Naughty Dog je designer Dominik Šmuhař. Ústředním prvkem se stal jezevčík, zdroj: Dominik ŠmuhařAutorem vizuální identity kávového obalu pražírny The Naughty Dog je designer Dominik Šmuhař. Ústředním prvkem se stal jezevčík, zdroj: Dominik Šmuhař

Father’s Coffee Roastery

Malá pražírna výběrové kávy z Ostravy Father’s Coffee Roastery se stala splněným snem jedné rodiny. Právě rodina je hlavním motivem pro osobitý styl vlastních kávových obalů. 

Autorkou ilustrací je ilustrátorka Irena Varechová, která vystudovala ilustraci na SUŠ v Ostravě a Prostorovou tvorbu na FMK ve Zlíně. 

Dominantou vizuálního stylu jsou ilustrace reálných situací ze života samotné pražírny – „v tátově pražírně táta poctivě praží, máma vášnivě ochutnává a přibývající děti všemu nadšeně přihlížejí“.

Obsah následuje i forma zpracování – stylizovaná kresba připomíná dětskou omalovánku. Různobarevné kulaté nálepky charakterizují chuťový profil každé kávy, jejíž název je na ní natištěn. Příjemná zelená barva balíčku má připomínat kávovník. 

Dominantou vizuálního stylu obalů pražírny Father’s Coffee Roastery jsou ilustrace, které jsou jsou reálnými situacemi ze života rodiny, zdroj: Father’s Coffee RoasteryDominantou vizuálního stylu obalů pražírny Father’s Coffee Roastery jsou ilustrace, které jsou jsou reálnými situacemi ze života rodiny, zdroj: Father’s Coffee Roastery

Jizba Luhačovice

Moravská Jizba Luhačovice sídlí v samém srdci Luhačovic, v rodné chaloupce keramičky Alexandry Kaňovské, která je nositelkou titulu „Mistr tradiční rukodělné výroby Jihomoravského kraje“. Na místě najdeme nejenom nabídku originálních keramických výrobků, mezi něž patří i Luhačovický překapávač, ale je zde i kavárna a pražírna kávy.

Moravská Jizba vznikla před více než třemi lety, ale teprve nedávno byla realizována myšlenka snoubit kvalitní surovinu s kvalitním vizuálem – nabídnout umělcům a ateliérům prostor krabiček na kávu a podat informace nejen o kávě, ale také o těchto autorech.

Jako první byla oslovena Anna Konečná Gabrhelová, absolventka UMPRUM v Uherském Hradišti a Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě. Vystudovaná textilní designérka s přesahem do různých sfér designu a grafiky se při tvorbě návrhu kávových obalů inspirovala folklorními regiony Moravskými Kopanicemi a oblastí Luhačovického Zálesí. Krabičky s kávou jsou nositelem folklorního poselství ve zjednodušené formě a korespondují z celkovou filosofií Jizby Luhačovice.

Kávové obaly Jizby Luhačovice jsou nositelem folklorního poselství ve zjednodušené formě, zdroj: Jizba LuhačoviceKávové obaly Jizby Luhačovice jsou nositelem folklorního poselství ve zjednodušené formě, zdroj: Jizba Luhačovice

Související

Melou skvělou kávu na doma. 5 pražíren, kde se aroma kofeinu propojuje s kvalitním designem
Produktový design

Melou skvělou kávu na doma. 5 pražíren, kde se aroma kofeinu propojuje s kvalitním designem

Klára Rokosová - 11. 1. 2021 - 10 min.

Design na mlýnku. Našli jsme produkty, díky kterým bude domácí příprava kávy zážitek
Produktový design

Design na mlýnku. Našli jsme produkty, díky kterým bude domácí příprava kávy zážitek

Klára Rokosová - 11. 6. 2019 - 9 min.

Mezinárodnímu ročníku soutěže NESCAFÉ AZERA 2018 vévodí ženy. Představujeme pět nejlepších vítězek
Grafický design

Mezinárodnímu ročníku soutěže NESCAFÉ AZERA 2018 vévodí ženy. Představujeme pět nejlepších vítězek

Magdaléna Rosůlková - 27. 11. 2018 - 4 min.

Vymyslela kapsle, které se rozloží. Přinášíme rozhovor s vítězkou soutěže Model Young Package
Produktový design

Vymyslela kapsle, které se rozloží. Přinášíme rozhovor s vítězkou soutěže Model Young Package

Edita Mikolášková - 21. 11. 2018 - 6 min.

Winners of NESCAFÉ AZERA 2018: Taste of the City Design Competition
Grafický design

Winners of NESCAFÉ AZERA 2018: Taste of the City Design Competition

Michaela Holubec Birtusová - 30. 5. 2018 - 11 min.

Vybrali jsme 5 pražíren, které oslní výtečnou kávou i povedeným vizuálním stylem
Ilustrace

Vybrali jsme 5 pražíren, které oslní výtečnou kávou i povedeným vizuálním stylem

Tereza Nakládalová - 5. 2. 2018 - 4 min.

A Coffee Break  (Podává se káva)
Produktový design

A Coffee Break (Podává se káva)

Silvie Kolevová - 6. 5. 2016 - 6 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž