Dobrý prodejní obal je v dnešní době přehlcených regálů základem. Mnohdy ani nevíme, co daný produkt skrývá, a z eklektických etiket často bolí hlava. Přinášíme proto obaly, které nás zaujaly designem i příběhem.
Ochucená voda „po česku“
Jaroslav Beck, v mnoha okruzích známý hudební skladatel i spoluzakladatel společnosti Beat Games, v níž jeho hudba výrazně dopomohla k dosažení titulu nejhranější hry ve virtuálním prostředí. Rozjel velice úspěšnou kariéru a po několika letech „sklizeného ovoce“ s pocitem postradatelnosti informoval o svém odchodu. I u novinářů způsobil nebývalou vlnu zájmu, přirovnatelnou k těm nej momentům roku.
Významný prostor získaný na předních stránkách využil chytře pro představení nových projektů. Kromě nadace zasáhl i zcela nečekanou oblast. Jako mnoho z nás pochopil, že v dennodenním pracovním zápřahu organismu není stereotyp přeslazených nápojů pro mysl efektivní. Ale co dělat v případě, když si chce dopřát zaslouženou odměnu a pramenitou vodu pít nechce? Vyrobí si produkt podle sebe. S týmem zkušenějších spolupracovníků, pohybujících se v gastro oboru několik desítek let, založili alpskou prémiovou vodu Cans, která je bez cukru, přidaných sladidel a se špetkou pravého ovoce. Plná chuť, lahodné aroma a perlivost vody z Alp zavání nemalou ambicí.
Dostupné jsou 2 příchutě - citron & limetka nebo višeň & třešeň. | Zdroj: Cans
Koneckonců, záměr expandovat do celé Evropy netají. Cans si budete moci dopřát například na Slovensku nebo v Německu. Primárně jsou ale CANS určeny pro český trh, jak v rozhovorech zdůvodňuje. Tohle chvályhodné gesto „vlastenectví“ kvitujeme a držíme palce. Ovšem zahraniční trh natolik poskvrněný například britskými nápoji DASH bude nelehké prolomit. Nepochybně minimalistický design plechovek působí pozitivně. I jako vhodný doplněk společenských událostí, na kterých se teď produkt hojně objevuje. A třešničkou na dortu jsou tři velikosti bublinek.
Slovácká oskoruša
Marcela a Josef spolu se syny Martinem, Josefem a Janem píšou dlouhý příběh rodinného lihovaru Žufánek (dříve ŽUSY – Žufánek a synové) od roku 2000. Na trh přišli s ojedinělým konceptem slivovice jako z domácí pálenky. Ostatní ho postupem času zdárně odkoukali, ale zakořeněná tradice dál zůstává v Boršicích u Blatnice v nejlepší lokalitě pro pěstování ovoce na Moravě, ovlivněné zdejším mikroklimatem a podložím chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty.
Rodina Žufánků | Zdroj: lihovar Žufánek
I když na generaci předků se nikdy neodvolávali a považují se za vůbec první (legální) generaci lihovarnické rodiny jejich oblasti, jedno mají společné. Pečlivost a lásku vloženou do každého produktu, lahve, zkrátka všeho, pod čím uvedou své jméno. Podle osvědčených receptur, bez použití umělých barviv, ochucovadel a aromat expedují 23 let produkty z vlastních středně svažitých sadů o rozloze 15 hektarů.
„Roste v nich celkem 8 odrůd švestek, které dozrávají od července do září. Nejranější odrůdou je Čačanská a nejpozdější Stanley a Anna Späth. Z hrušní je to odrůda Williams, z rynglí Zelená a Althanova renklóda a z višní Oblačinská. Sady postupně rozšiřujeme i o aromatické a léčivé byliny, určené hlavně pro naše absinty,“ charakterizují produkci na webu.
Všechny procesy logicky završuje plnění do lahví. Několikaleté peripetie s dodavatelem přiměly majitele k výrobě vlastních. První vzešla z výroby na konci roku 2013 a dodnes v nich tradiční alkoholický nápoj koluje. Pouze etiketa s dobou vzkvétá. Vůbec první, složená ze symbolu ovoce, názvu produktu a nápisu Žufánek, odešla do lihovarnické penze po dlouhých 16 letech v roce 2018.
„Opouštíme symboly ovoce a přecházíme na úvodní písmena každého z produktů. Zakládáme tím novou alko abecedu, základní slabikář, chcete-li. Pod názvem produktu nově uvádíme i anglický ekvivalent. Jak kvůli exportům, tak i turistům u nás,“ zní od zakladatelů a my dodáváme: stále aktuální a nadčasová.
V létě šlo do prodeje 260 z celkového počtu 292 číslovaných limitovaných lahví mimořádné Oskerušovice. Jeden z nejvzácnějších ovocných destilátů, jaký v Evropě můžete vydestilovat, nesl speciální etiketu od renomovaného studia Little Greta. Poctivá kresba, následně digitálně upravená, s motivy samotného procesu výroby a otce zakladatele Josefa, cinkla k dokonalosti a rychlému odbytu.
Naštěstí vývoj nelze zastavit, proto na podzim po šesti letech odhalili novou, třetí podobu etiket celé základní řady destilátů a ovocných likérů. Autorství si znovu připisuje studio Little Greta. „Předchozí vizuální styl postavený na jednotlivých písmenech – takové abecedě alkoholu – jsme nyní chtěli více rozvinout a změnit přísně technický výraz na větší hravost a dynamičnost. Do grafického stylu zapojujeme více elegance v podobě stuhy, která se táhne celou řadou a kreslí tak nový slabikář. Slabikář našeho alkoholu,“ okomentoval změnu Martin Žufánek.
Stuha jako hlavní prvek ladnosti a osobitosti každého produktu. | Zdroj: studio Little Greta
Pepřový Proud
Chmel a pepř, pro mnoho skálopevně přesvědčených pivařů možná oxymóron. Kombinace zaskočí, ale po ochutnání nezůstanete u jednoho. Experimentální plzeňský pivovar Proud uvařil své první v polovině roku 2020 a za poměrně krátkou působnost dovedl umístit oblíbený nápoj národů na odlišnou úroveň. Spolupráce s výrazným partnerem Pepper field, který dováží pravý Kampotský pepř do Česka, trvá již několikátým rokem. Poslední letní limitovaná verze Pepper Your Lager byla premiérově stáčená do plechovek. „Poctivý ležák okořeněný ve vůni i v chuti bílým Kampotským pepřem. Ten pivu dodává jemné, ale výrazné pepřové aroma po dřevu, muškátovém květu a citrusovém ovoci. V chuti se pak projevuje lehkým štípnutím na jazyku a suchým kořenitým dozníváním,“ uvádí na svém webu pivovar.
Pepper field a pivovar Proud spojily síly do jednoho obyčejně neobyčejného nápoje. | Zdroj: Proud
Portfolio piv mají rozsáhlejší než kdo jiný, a i u ostatních příchutí pracují s ilustrovanou etiketou. Některé ve skle, jiné v aktuálním trendu, hliníkových plechovkách. Výzkum týmu vědců z Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně z roku 2020 dokázal, že do skleněné lahve skrz korunkový uzávěr proudí po osmi měsících molekuly kyslíku. Zároveň intuitivní design tedy nevyhrává nad kvalitou, ale dopomáhá k lepšímu požitku zákazníka.
Staráme se!
Řadí se k doplňkům stravy, u kterých se zvídavostí zkoumáme původ. České, nebo zahraniční? Název WeCare odkazuje na západ a svým designem je vzorným příkladem. Jejím autorem je studio Marlon, se zaměřením na branding a obalový design. Minimalistický potisk a jednoduché balení přispívají k tomu, aby z něj byl dobrý prodejní artikl. O to větší překvapení nastane ve chvíli zjištění původu z Česka. Kromě nás výrobu rozprostřeli i do Holandska a Švýcarska. Na jejich vzniku spolupracovali s týmem předních odborníků, kteří používají nejmodernější výrobní technologie a prémiové ingredience.
Nápoj s příchutí mandarinky, který napomáhá zpomalovat stárnutí. | Zdroj: WeCare
Tempo dnešní doby nedovoluje se zastavit a každá část těla potřebuje něco. Produktová řada obsahuje doplňky pro zklidnění mysli a spánek, imunitu, vlasy, zdravé srdce, tělesnou kondici i třeba zpomalení stárnutí a mnoho dalších podpůrných prostředků pro tělo i duši. „Výjimečná účinnost doplňků stravy WeCare spočívá především ve špičkové kvalitě vybraných surovin a v zajištění maximálního vstřebávání. Pro každý produkt tedy volíme takovou formu – tablety, instantní nápoje či tobolky, aby byly obsažené látky využity v těle tím nejefektivnějším způsobem,“ dodávají na webu.
Doplněk stravy Omega complex pro zdravé srdce a celkovou tělesnou kondici. | Zdroj: WeCare
Otevřenost berou za svou a nebojí se vést svobodný dialog o tématech, která jsou často opomíjena a přehlížena. Na webových stránkách najdete magazín s odbornými rozhovory, tipy, jak o sebe správně pečovat, a několik zajímavých poznatků z oboru. A protože jaro a s ním pozitivní nálada klepe na dveře, doporučujeme pro inspiraci „Jak ráno dělá den“. Čtyři prodejny najdete v Praze a jednu v Berouně.
Fairtrade se srdcem
Indiánský kmen Arhuacos, který po staletí žije stejným způsobem života v dokonalém souladu s přírodou a u něhož hrozilo přesidlování z domovských oblastí blíže civilizačnímu pokroku, začala před několika lety podporovat výtvarnice a cestovatelka Alena Antonovičová. Nadačním fondem přinesla do nadmořské výšky 1800 m. n. m. jistotu zachování pozemků pro jejich takřka jediný zdroj obživy – pěstování kávy. Když ji ručně sklidí, obvykle putují s pytlem na mule do údolí, kde zrna podhodnoceně prodají. Dnes není nerovnováha tak výrazná díky férovému prodeji od pěstitelů přímo do České republiky pod značku Café Arhuacos. Na naše poměry obdivuhodná láska Aleny ke Kolumbii oslovila i studio Najbrt. Autorství vizuálu obalů si připisuje Jonatan Kuna, grafický designér s dlouholetou zkušeností.
Finální verze kávových obalů od Jonatana Kuny a člen kmene Arhuacos. | Zdroj: Jonatan Kuna
Chystají postavit edukativní centrum a společně s arhuackými přáteli vybudovat továrnu na čokoládu z místní kakaové produkce. Chcete-li iniciativu podpořit, solidaritě se meze nekladou. Kávu najdete na e-shopu a každým šálkem přispějete ke zlepšení místní situace.