Radim Babák a Ondřej Tobola tvoří společně studio Hippos Design, které se podílelo na projektu Národní technické knihovny. O tomto projektu a knihovnách obecně řekli pár slov ve společném rozhovoru. Slavnostní otevření Národní technické knihovny se koná 9. 9. 2009
- Rád bych se na začátku zeptal, co pro Vás znamenají veřejné knihovny?
-
Radim: Vzdělání, respekt z obrovského množství knih a stráveného času autorů, kteří je vytvořili, zvuk papírových kartiček ze signaturou při listování ve jmenném rejstříku, šepot návštěvníků, ztráta přehledu o čase, žízeň, která plynule přešla v hlad, radost, že jsem našel, co jsem hledal, zklamání, když jsem to nenašel…
- Trávili jste v nich hodně času, když jste byli mladší, studenti?
-
Radim: Jako studenti jsme v nich nacházely obrovskou zásobárnu informací, ale přiznám se, že já jsem nepatřil mezi její pravidelné návštěvníky.
Ondřej: Já byl poctivější, chodil jsem často.
- Proč si myslíte, že v dnešní době digitalizovaných informací jsou knihovny ještě zajímavé a důležité?
-
Radim: Pominu-li to, že si mohu vzít do rukou knihu, která může být unikátem jak obsahově tak materiálově, za kterou jsem cíleně jel třeba i z jiného města, dostanu se k neopakovatelné atmosféře, která v nich panuje, která je tvořena právě těmi knihami, návštěvníky, zaměstnanci.
Ondřej: Tento příběh nenahradí žádný vysokorychlostní internet s ještě výkonnějším počítačem supermoderního designu s ještě větší informační databází.
- Jak jste se k projektu NTK vlastně dostali?
-
Radim: K projektu jsme se dostali přes mého bratra Petra, který chodí s kamarády architekty občas hrávat na Ladronku tady v Praze fotbal a jeden z útočníků je Roman Brychta. Roman se svými kolegy z atelieru Projektil vyhráli soutěž na novou budovu NTK v Dejvicích a napadlo je pokusit se při řešení interiéru své již druhé knihovny / první byla knihovna v Hradci Králové / vytvořit mezioborový „NTK team“. Tento team by se společně podílel na výrazu hmoty budovy prorůstající z interiéru do exteriéru.
Ondřej: Team tvořil náš atelier Hippos, Petrovo grafické studio Laboratoř a výtvarné sdružení PAS, jejichž hlavní jádro tvoří Vít Havránek a Tomáš Vaněk. Každý měl na starost určitou část v projektu, všichni však společně komunikovali, diskutovali, vybírali, přesvědčovali - společně tvořili.
- Jaký byl Váš úkol v tomto „NTK teamu“? Co bylo Vaším cílem?
-
Radim: Cílem tohoto teamu bylo vytvořit / až na pár výjimek / standardními technologiemi avšak netradičními postupy funkční budovu se všemi parametry knihovny současného světového formátu s příběhem a obsahem, který nebude jen formálním gestem.
- Inspirovali jste se u řešení jiných knihoven, popřípadě jiných projektů?
-
Radim: Samozřejmě jsme se seznámili s několika knihovnami a institucemi jím podobných na světě, bohužel jen na stránkách knih a odborných časopisů. Inspirace byla především ve formě atmosféry, která ta či ona budova vyjadřovala, nechtěli jsme vytvořit jen krásný bezduchý trendy prostor.
- Jaké technologie a jaké materiály jste při práci na NTK použili?
-
Radim: Pracovali jsme, jak jsme již zmiňovali, s materiály a technologiemi standardními. Ty jsme ale někdy použili jinak, než je běžné. Například kaučuková podlaha, většinou položena v pásech nebo čtvercích, kromě své funkce zobrazuje analogii opravdových tlaků budovy. To znamená, že se s ní pracovalo ve velkých nepravidelných valérech navazujících přesně na sebe. Samozřejmě to přineslo zvýšení pořizovacích nákladů díky nemalému prořezu materiálu a větší pracnosti. Výsledek se stal v podstatě uměleckým dílem vytvořeným „pouze“ vlastní fyzikou, chemií a matematikou.
Ondřej: Dále se zde pracovalo s Corianem, který nám umožnil vytvořit např. u pultů někdy až 11 metrů dlouhé monolitické bloky beze spár, nebo jiných potřebných dilatací, jak tomu díky rozměrovým omezením bývá u jiných materiálů.
Radim: Dalším materiálem nestandardně uchopeným jsou kabely elektra vedoucí viditelně po monolitických stropech. Kabely nejsou vedeny kolmo k sobě, jak se to „dělává“, ale běží diagonálně v liniích.Ty se různě kříží a svou kresbou vytváří na stropě krásný kontrast k amorfním tvarům na podlaze. Kromě výtvarného prvku, tím že kabely běžely ke svému cíly svou přirozeně nejkratší cestou, se ušetřily i nějaké ty běžné metry materiálu a tím i finance.
- Rád bych se zeptal na onu zmiňovanou podlahu, která je díky své barevnosti nepřehlédnutelná. Jak vznikla myšlenka takto „oživit“ interiér?
-
Radim: Při jednom ze společných setkáních našeho atelieru Hippos s Romanem Brychtou jsme došli k řešení části barev všech vertikálních a horizontálních konstrukcí budovy. Nejprve jsme navrhovali jednolité barevné plochy v kontrastu k pohledovému betonu. Když se ale na stole objevil statický výpočet zatížení tlaků „předepjaté“ podlahy a na poslední straně složky byl tento tlak znázorněn graficky v barevných valérech, okamžitě bylo rozhodnuto.
Ondřej: Tento prvek následně odstartoval celý příběh měření, vážení, kótování atd., který se v budově technické knihovny kolem nachází. Pro zajímavost úvodní prezentace těchto valérů na podlaze byla v naprosto tlumených barvách, ty se postupně s dalšími konzultacemi přiostřovaly až do výsledných sytých barev.
Radim: Obávali jsme se, že příběh s tlaky nebude příliš pochopen a smázne se ze stolu dříve než vůbec začne. K naší radosti dostal koncept zelenou!
- Objevili se během práce nějaké potíže? S jakými problémy jste se museli potýkat?
-
Ondřej: Samozřejmě problémy se vyskytují vždy a musí se řešit rychle v klidu a pokud možno, bez zbytečných komplikací. Pokud mohu hovořit konkrétně za náš atelier, nejnáročnější bylo přesvědčit klienta a následně investora pro některé méně tradiční řešení, které jsou v tomto segmentu typu architektury zaběhnuté.
Radim: Jednoduché to nebylo ani v doporučení vloženého mobiliáře, kde jsme vybírali ze sortimentu firmy Vitra. Tato firma je neustále v odborných i live-stylových médiích prezentovaná především jako designová záležitost. Že se za tím vším skrývá obrovská zkušenost, praktičnost, životnost, detail zpracování o kvalitním servisu firmy nemluvě, se tak trochu pozapomíná. Jsme rádi, že se námi doporučený sortiment firmy Vitra podařilo „alespoň“ prosadit do veřejné části budovy NTK.
- Jak probíhala spolupráce s dalšími lidmi, kteří se na projektu NTK podíleli, mimo jiné s Vaším bratrem (Petrem Babákem), který pracoval na logu a vizuálním stylu NTK?
-
Radim: S Petrem je spolupráce vždy zábavná, se svojí Laboratoří grafického designu podpořil příběh budovy s velkou radostí. Na fasádě knihovny se objevily kóty výšky a obvodu budovy, okótovaný je i jeden z velkých akustických panelů v interiéru, na dveřích individuálních studoven se před každým číslem místnosti objevila zkratka IQ a další. Bude zajímavé pozorovat, jestli si studenti těchto prostor budou vybírat studovny s vyšším číslem IQ. Součástí jeho práce byl samozřejmě návrh informačního systému a celého grafického manuálu NTK. Hra se symboly, zkratkami, jednotkami a podobně pak pokračuje i tady. Dokonce se možná na záchodcích vedle piktogramů objeví informace o průměrné délce vykonávání potřeby žen i mužů… :-)
- Diskutovaná je také výzdoba Dana Perjovschiho, jaký je Váš názor na ni?
-
Radim: Líbí se mi. Je to pokračování her s významy a zkratkami. To, že jsou kresby přímo na betonových konstrukcích, je právě „to jiné“, co se v budově neustále různě objevuje. Není to laserem nebo jinou hi-tec technologií vyřezané supermoderní dílo. Je to jen „obyčejná fixa“ s lepším pigmentem na surovém betonu. Je to hra s významy a kontrasty pro zasmání i k zamyšlení. Samozřejmě bude mít své příznivce i odpůrce.
Ondřej: Každá doba má své výrazové prostředky. Danovi kresby jsou dle mého názoru stylově i tematicky velmi „současné“.
- Co považujete za úspěch v rámci projektu NTK?
-
Radim: Osobně považuji za úspěch to, že jsme se mohli s našim malým atelierem Hippos podílet při vzniku stavby takového významu a objemu, že jsem na tomto projektu mohl spolupracovat s lidmi, kteří jsou mi názorově i osobně blízcí. Máme radost z toho, že se nám společnými silami podařilo odhalit skrytý příběh budovy NTK a ukázat ho ve své přirozenosti.
Ondřej: Interiér budovy NTK se líbí i jeho uživateli tedy vedení NTK a doufám, že osloví i budoucí návštěvníky.
- Čím pro Vás byla práce zajímavá? Překvapilo Vás něco? Co by jste k NTK ještě rádi řekli?
-
Radim: Samozřejmě jsme s projektem takového rozsahu nabyli kupu dalších zkušeností v oboru i mimo něho. Za velmi důležité také považuji existenci firem, které dokážou překročit svůj práh každodenní rutiny a v projektu nás svým dílem podpořili.
Ondřej: Setkali jsme se i s negativními přístupy a reakcemi v různých částech projektu. Bylo důležité vypořádat se s nimi pokud možno k oboustranné spokojenosti, i když to někdy nebylo vůbec lehké.
- Na závěr, jaké jsou další projekty, kterými se v současné době zabýváte?
-
Radim: Momentálně pracujeme na projektu redesignu interiérů informačních center v Ostravě. Připravujeme dvě výstavy do Brna a Prahy, pracuje se na finálních částech rodinného domu v Humpolci, připravuje se projekt interiéru v Peci pod Sněžkou a návrh rodinného domu do Červených Peček.
Ondřej: Z designu toho momentálně moc nevytváříme, snad jen dvě expozice na budoucí Designblok 2009. Jedna bude zaměřena na módu druhá na prezentaci šperků. Takže vlastně opět architektura…
Děkuji za rozhovor