Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Rakouské dálniční známky, zdroj: archiv Kristiny Fišerové Rakouské dálniční známky, zdroj: archiv Kristiny Fišerové

O grafické úpravě dálničních známek. Co máme na skle auta a proč?

Koncem měsíce ledna přichází na řadu prodlužovačky s fénem, škrabky, nehty a ředidlo – nastal čas odstranit loňskou dálniční známku a nahradit ji novou. Každoročně se opakují rodinné roztržky či partnerské půtky, „protože to tam zase nalepil/a nakřivo“. Nejčastěji to tak dopadá, když dostane manželka za úkol umístit na okno známku během jízdy, ale partner není schopen plynulého ovládání vozidla. Vina tak padá na oba účastníky provozu a po hádce v autě, celou cestu po pozemní komunikaci, vázne komunikace partnerská.

Hlavně ne křivě

Řidiči, kteří využívají placené dálniční komunikace, si kupují dálniční známky, protože to po nich zákon žádá a nalepit takový kupón správně, je úkol, který dovede vyvolat trému v nejednom z nás. Nejste-li totiž jedinec, který protizákonně vylepšuje tuto ceninu Indulonou nebo folií s neadhezivním lepidlem, aby šla přendávat z jednoho vozu na druhý, pak budete jezdit s křivě nalepenou známkou po celý rok. Pokud pojedete přes Švýcarsko, Slovinsko, Bulharsko, Rakousko (zde je možná i elektronická verze) a přidáte k tomu německou emisní známku a další evropské ekologické plakety, nezapomeňte si nechat na čelním skle nějaký průzor, abyste aspoň zhruba tušili, kam jedete. Není to tak dávno, co jste jako malí sbírali známky, což byl ušlechtilý koníček. Teď máte koníčků sice mnohem více pod kapotou, ale poslední kousek do své tematické kolekce sháníte pořád.

České dálniční známky, zdroj: archiv Kristiny FišerovéČeské dálniční známky, zdroj: archiv Kristiny Fišerové

Při pohledu na žalostnou grafickou úpravu českých dálničních známek se logicky nabízí otázka, proč takto důležitá a hojně užívaná tiskovina není citlivě upravena grafickým designérem majícím typografické zkušenosti, ale vypadá jako výherní los za dvacku. Řidiči nezřídka kdy utratí statisíce (nebo miliony) za vůz, jehož atraktivní vzhled podtrhuje řada významných designových detailů a na to se nalepí známka v úpravě, která nechává vzpomenout na devadesátá leta, jež přinesla fialová podnikatelská saka s vycpávkami v ramenou a mokasíny – vizuální předobrazy rodící se podnikatelské sféry a nástupu technologií v podobě počítačů, na kterých z rukou laiků vznikaly cirkusácké úpravy vizitek.

Slovinské dálniční známky, zdroj: archiv Kristiny FišerovéSlovinské dálniční známky, zdroj: archiv Kristiny Fišerové

Čas kupónů ještě neskončil

Ponechme stranou, že se o známce mluví jako o parkovacím lístku na D1, je to zkrátka nutnost, naše známka není drahá, ve srovnání s jinými státy a jejich mýtným, (Chorvatsko, Francie, Itálie, Makedonie, Polsko, Portugalsko, Řecko, Srbsko, Španělsko) kde od vás u mýtné brány za záclonkou přebírá drobné tajemný, anonymní pařát a musíte předvést něco na způsob cvičení jógy, abyste dosáhli k okýnku či automatu. S nalepovacími kupony bychom se měli rozloučit až v roce 2021 a do té doby budeme, zdá se, jezdit oblepeni nevkusnými, typograficky bezradnými obrázky a schovávat ústřižky s roztřeseně napsanou SPZ v útrobách vozu. Desetidenní, měsíční a roční známky se od sebe liší barvou a tvarem. Ty s časovým omezením se v místě nákupu procvaknou kleštěmi a příslušník schovaný v remízku dalekohledem kontroluje, zda vozidlo splnilo svou povinnost. Pozor, na začátku února budou remízky plné!

Bulharské dálniční známky, zdroj: archiv Kristiny FišerovéBulharské dálniční známky, zdroj: archiv Kristiny Fišerové

Srovnáme-li naše dálniční známky s ostatními evropskými zeměmi, nevycházíme z toho dobře. Přitom je například u švýcarských nebo slovinských vinět patrné, že pěkná, účelná a jednoduchá grafická úprava možná je. Naopak vizualita bulharských vinět je zvláštní a popíráním kdejakých evropských grafických zvyklostí pozoruhodná. Jakoby se Bulhaři snažili omámit smysly řidičů a navodit orientální atmosféru nebo rovnou stav psychedelie. Je zde patrný odkaz na ornamentálně zdobené svatostánky, nezaměnitelný smysl pro dekorativnost, utvářený vlivy mnoha kultur, které křižovaly tuto oblast. Viněta je zpracovaná chaoticky, zaujme, ale nedá se z ní vyčíst nic – jakoby zrcadlila styl řízení bulharských řidičů, poslouchajících během jízdy divokou tamější „popinu“ říznutou makedonskými a tureckými hudebními motivy.

Švýcarské dálniční známky, zdroj: archiv Kristiny FišerovéŠvýcarské dálniční známky, zdroj: archiv Kristiny Fišerové

Úprava českých dálničních známek je tragická, řešení různých časových kupónů vyžaduje spojení všech aspektů grafické práce do ideální jednoty – to se nepodařilo. Letopočet je vyveden v outlinu, čitelnost není optimální, písmo nesplňuje svou základní funkci. Geometrické tvary a barevné řešení působí více emotivně než sdělně. V případě čtverce a trojúhelníku dodává silueta auta s pečlivě vytvarovanými zrcátky našim úředním výtvarníkům patrně pocit radosti, že se „tam podařilo dostat všechno“. No tak sláva!

Další články