Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Prezentace CZECHDESIGN na Designbloku, foto: Julie Slauka Prezentace CZECHDESIGN na Designbloku, foto: Julie Slauka

Nový design nebo inovace? Soutěž nastartuje design proces celé firmy

Vedete vlastní firmu nebo pracujete v marketingu? Jak často děláte tendr na designovou agenturu? Jednou za rok. Nebo za tři roky. Možná pro každou novinku. Vždycky je to ale náročné a pokud byste nemuseli, asi byste se tomu vyhnuli. A teď si představte, že pořádáte otevřenou soutěž, kterou veřejně vyhlásíte a může se do ní přihlásit kdokoli. Ano, je to spousta práce. Přesto stále více firem veřejné soutěže využívá. Jejich výsledkem totiž zdaleka není jen skvělý design.

Na CZECHDESIGN jako nezávislou profesní organizaci se obracejí firmy a organizace, které hledají nové cesty k designu, kreativitě a inovaci. Za 14 let existence to byly desítky případů. Na některých z nich (3M, Nestlé, SPH, B2B partner) vám ukážu, jak lze soutěž maximálně marketingově využít.

Tendr nebo otevřená soutěž?

Pokud chcete rychle finální design, uspořádejte tendr. Pozvěte 3-6 pečlivě vybraných designérů s referencemi, připravte jim kvalitní brief a nastavte motivující podmínky. Během 2-3 měsíců tak získáte několik různorodých návrhů, z kterých si budete moci vybrat, zjistíte jak se vám s designéry spolupracuje a pokud nic nepodceníte, tak máte opravdu velikou šanci, že najdete toho správného.

Organizaci tendru můžete outsourcovat - my tak pomohli například společnosti Aveflor k designu veterinárního přípravku Arpalit Neo nebo společnosti B2B partner k nové řadě kancelářského nábytku Plan. Obě našly mezi designéry partnery, s kterými řeší i další produkty nebo třeba novou brand identitu.

Kolekce kancelářského nábytku LAYERS, Zdroj: plannabytek.czKolekce kancelářského nábytku LAYERS, Zdroj: plannabytek.cz

Soutěží proniknete mezi designéry

Otevřené soutěže jsou typické pro veřejnou správu a města, obvykle soutěžící nové logo apod. Jejich výhody využívají ale stále častěji i soukromí zadavatelé jako třeba společnost 3M. Soutěž, kterou jsme pro ně organizovali měla netradiční téma - nešlo o design, hledaly se nápady na nové využití existujících materiálů.

Otevřená soutěž je pro takové ideové zadání ideální. Kromě toho, že společnost získala 200 návrhů na využití svých materiálů, tak pro ni soutěž znamenala efektivní cestu, kterou představila materiál její cílové skupině, tj. designérům a architektům. Právě ti ho totiž můžou zapracovat do svých projektů. 3M navíc v rámci soutěže prezentovala i své inovační centrum, které navštívily desítky soutěžících a podpořila tak i své vnímaní jako zajímavého partnera nebo zaměstnavatele.

Soutěž 3M Design Innovation Award, infografika: Helena JakouběSoutěž 3M Design Innovation Award, infografika: Helena Jakoubě

Výherci soutěže, převážně absolventi a studenti českých uměleckoprůmyslových škol, foto: CZECHDESIGNVýherci soutěže, převážně absolventi a studenti českých uměleckoprůmyslových škol, foto: CZECHDESIGN

Získáte stovky inovativních návrhů

Pro společnost Model Obaly již 9 let připravujeme celosvětovou soutěž Young Package, které se každý rok účastní přes 700 studentů a mladých designérů do 30 let. Ti společnosti pomáhájí přicházet s inovativním řešení obalů, které firma nabízí svým klientům. Letos byl vyhlášen vítězný autor obalu na více použití, příští ročník má téma “Open&Play”.

Soutěž pomáhá firmu udržovat na špici svého oboru. Zároveň má přehled o šikovných mladých designérech pro možnou budoucí spolupráci a téma pro svou B2B komunikaci. Firma je vnímaná jako společensky zodpovědná, protože podporuje mladé tvůrce.

1. místo, kategorie SŠ, Young Package 2016, Adély Bláhové, GeoFood, Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Železném Brodě, fotografie: Tomáš Polák1. místo, kategorie SŠ, Young Package 2016, Adély Bláhové, GeoFood, Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Železném Brodě, fotografie: Tomáš Polák

Výstava Young Package 2016 v Galerii CZECHDESIGN, foto: Jindřich OukropecVýstava Young Package 2016 v Galerii CZECHDESIGN, foto: Jindřich Oukropec

Mediální publicita může být hlavním cílem soutěže

Soutěže, které se věnují zajímavým tématům, mají velkou šanci na kvalitní PR pokrytí. Takovým příkladem může být soutěž pro Nestlé nebo Správu pražských hřbitovů (SPH). Soutěž o nový design limitované edice tyčinky Kofila přinesla Nestlé nejen přes 400 návrhů, ale také značnou publicitu nejen v odborných, ale i mainstreamových médiích. Nestlé coby nadnárodní korporace vyniká jako pozitivní příklad, kdy dala šanci mladým českým umělcům, podobně jako kdysi průkopnický Orion. Nový design si můžete už přes půl roku zakoupit skoro ve všech supermarketech.

Pro SPH bylo primárním cílem jejich projektu otevřít veřejnou debatu o funerální kultuře, protože nechce jen přihlížet tomu, jak české hřbitovy zaplavují levné kýče. Projekt měl mimořádný ohlas v klíčových médiích a pokračuje do dalších fází, kdy dochází k realizaci nových uren a hrobů.

Vítězové soutěže Lukáš Tomek, Kateřina Kynclová a Markéta Michálková před prezentací 30 nejzdařilejších soutěžních návrhů. Foto: Lucie NohejlováVítězové soutěže Lukáš Tomek, Kateřina Kynclová a Markéta Michálková před prezentací 30 nejzdařilejších soutěžních návrhů. Foto: Lucie Nohejlová

Tohle bylo jen několik příkladů firem, kterým se otevřené soutěže skutečně vyplácejí. Přinášejí kreativitu, inovaci, přístup k atraktivní cílové skupině a kvalitní PR.

Pokud máte i vy značku, produkt nebo téma, u kterého jsou tyto přínosy důležité, soutěžte!

Další články