Nové logo Moravské Třebové jde příkladem. Ukazuje, jak nedělat veřejné zakázky

Nové logo Moravské Třebové, autor Petr Holoubek Nové logo Moravské Třebové, autor Petr Holoubek

Moravská Třebová si zvolila své nové a historicky první logo města.

Podle hesla „new year, new me“ se asi chtělo řídit vedení Moravské Třebové, když po začátku roku 2019 představilo nové a historicky první logo města. Všichni ale známe krátkozrakost novoročních předsevzetí. Nové logo mohlo nabudit počáteční rauš z nadšení nad novinkou, ale dlouhodobější dojmy mohou způsobit nedozírnou novoroční kocovinu. Logo je bohužel nemastné, neslané, takže sice neurazí, ale svou bezpříznakovostí zapadá do všeobecné šedi a svou přinejmenším podivnou genezí vzbuzuje otázky.

Zdroj: Zámek Moravská Třebová Zdroj: Zámek Moravská Třebová

Danajské dary

Všichni jistě znají kauzu sochy Věry Špinarové v Ostravě, proti jejíž ohavnosti se vyslovil i sám její syn. Nebo kontroverzní skulptury, kterými je obsypána Praha. O srovnání na estetické rovině se v žádném případě nejedná, přeci jen zhotovitel nepracoval se zřetelným kýčem, ale s pochopitelným historickým odkazem a vcelku decentním logotypem, nicméně nabíledni je porovnání na rovině principiální. Podobně jako v Ostravě a Praze se o vypracování návrhu zasadil nikoli výherce soutěže, ale samozvaný filantrop.  

Autor Ing. Petr Holoubek se k celé věci vyjádřil následovně: „Podle mého názoru je stávající vizuální podoba města nekoncepční a chaotická, nemá jednotnou podobu a město nereprezentuje. Proto je nový design více než nutný. Nový koncept loga města Moravské Třebové plně reflektuje tradičnost v podobě nejstarší ikony městského zámku. Zároveň je svou jednoduchostí a moderním pojetím důstojným budoucím symbolem města.“

Není nad to, když se viník prořekne a tak trochu prozradí sám, jelikož přihlédneme-li k okolnosti, že pan Holoubek městu logo daroval, nevytvořil jednotnou vizuální podobu, ale jen jakousi hlavičku na oficiální dokumenty, nepublikoval své rešerše, neosvětlil svoje počínání jinak, než tím, že jej bylo potřeba, a zároveň si takto bez konkurence vydobyl místo na výsluní, je třeba si položit otázku – je toto opravdu ten nejvhodnější návrh pro reprezentaci města a proč byl vybrán právě ten?

Zdroj: Zámek Moravská TřebováZdroj: Zámek Moravská Třebová

Naučit se říkat ne

Samozřejmě je to věc odpovědnosti radnice, která není v žádném případě v jednoduché situaci z několika důvodů – finančních, odbornýchemočních. „Naším záměrem bylo, aby tvorbu loga zajistil odborník zvenčí s neutrálním pohledem. Běžně se podobné zakázky realizují s půlroční dodací lhůtou a rozpočtem převyšujícím desítky tisíc korun. V Moravské Třebové jsme moderní logo, sloužící k prezentaci města navenek, nikdy neměli. Proto nás velmi těší, že nové logo vzniklo takto brzy. Navíc s nulovými náklady, takže jsme nezatížili rozpočet města,“ vysvětluje místostarostka Daniela Maixnerová.      

Co paní místostarostka nepřímo říká, je jasné. Na jedné straně je radnice pod drobnohledem občanů, kteří mohou kritizovat veřejné zakázky a jejich předražení. Radní jsou tudíž pod tlakem, což se odráží na transparentnosti a také na odbornosti vyhotoveného produktu. Na druhé straně jsou tlačeni nutností modernizovat a nějak přitom vypadat, což zákonitě probouzí roztodivné emoce – stejně jako okřídlený lev věnovaný padlým letců na Klárově, je i znak, potažmo logo, města obtěžkáno sentimentem a patriotismem. Je tedy těžké rozhodnout se, zda odmítnout takový dar či ne, poněvadž se to celé může zdát zpočátku růžově jako dvojí výhra – je to naše a je to zadarmo!

Krátkozrakost takových úsudků na sebe ale nenechá dlouho čekat a celý projekt pak vypadá navenek jako levná rychlokvaška, byť výsledek nemusí být z nejhorších. Lék na tuto situaci je všeobecně známý: naučit se říkat ne, tedy ustanovit odborný dozor a veřejnou soutěž pro fundované designery, do které může svůj návrh přihlásit i Ing. Holoubek. Tím se zaručí, že celý proces výběru bude rovně nastavený a že dá vzniknout komplexnímu a fungujícímu vizuálu, ze kterého může čerpat renomé města po léta a které může přitahovat návštěvníky – nejen ilustrovat jako třešnička na dortu.

Ševče, drž se svého kopyta

Aniž bychom chtěli apriori trhat nebo působit nactiutrhačně a upozaďovat vskutku správné snahy radních, je třeba poukázat na nekoncepčnost celého projektu pramenící z krátkozrakosti předsevzetí zadavatelů. Ať už je důvodem nezkušenost či touha nezatěžovat veřejný rozpočet, lidé ve veřejných funkcích by si měli by uvědomit, že jakožto odpovědní za chod města, jsou odpovědní i za to, jak je jejich počínání prezentováno a s jakým symbolem vyrukují, je-li třeba ukázat svou pravou tvář. Nad tím se dozajista zamýšleli i radní města Moravské Třebové a Ing. Holoubek, provedení bohužel pokulhává za vervou a dobrým úmyslem.

Související

Galerie hl. města Prahy našla s naší pomocí nový vizuální styl
Ostatní

Galerie hl. města Prahy našla s naší pomocí nový vizuální styl

Kamila Matoušková - 21. 9. 2009 - 6 min.

Nové logo Liberce: Po 2 propadácích se město obrátilo na CZECHDESIGN
Grafický design

Nové logo Liberce: Po 2 propadácích se město obrátilo na CZECHDESIGN

Michaela Holubec Birtusová - 7. 3. 2017 - 4 min.

Zlín měl jako jediné město ČR ucelený vizuál, říká Petr Babák
Grafický design

Zlín měl jako jediné město ČR ucelený vizuál, říká Petr Babák

Lukáš Pilka - 15. 8. 2017 - 9 min.

Když města věří designu aneb 5 radnic, které pro své město získaly funkční vizualní styl
Grafický design

Když města věří designu aneb 5 radnic, které pro své město získaly funkční vizualní styl

Tereza Nakládalová - 13. 12. 2017 - 5 min.

Finalisté soutěže na vizuální styl města Liberec
Grafický design

Finalisté soutěže na vizuální styl města Liberec

Michaela Holubec Birtusová - 10. 3. 2017 - 4 min.

Galerie hlavního města Prahy bude hledat novou vizuální identitu otevřenou soutěží
Grafický design

Galerie hlavního města Prahy bude hledat novou vizuální identitu otevřenou soutěží

Kamila Matoušková - 2. 3. 2017 - 5 min.

Soutěže o nový vizuální styl města: úspěch i propadák
Produktový design

Soutěže o nový vizuální styl města: úspěch i propadák

Michaela Holubec Birtusová - 11. 11. 2016 - 8 min.

Design pro město
 

Design pro město

David Karásek - 24. 4. 2003 - 3 min.

Soutěž na vytvoření jednotného vizuálního stylu pro město BRNO
 

Soutěž na vytvoření jednotného vizuálního stylu pro město BRNO

Designcentrum ČR - 24. 4. 2003 - 3 min.

Město Olomouc chce mít jednotný vizuální styl
 

Město Olomouc chce mít jednotný vizuální styl

Tisková zpráva - 12. 9. 2007 - 2 min.

jelínek
SHOP BANNER UNOR 2024