„Profesionálně realizovaný výběr nové vizuální identity přinesl očekávaný výsledek, za kterým si město může stát. Věřím proto, že s novým vizuálem Luhačovic se brzy sžije také veřejnost a naši občané jej vezmou za svůj,“ komentoval před více než rokem a půl výsledek soutěže Marian Ležák, starosta Luhačovic. I přes určité obavy z toho, že nový vizuální styl autoři neuchopili konvenčně, nýbrž velmi odvážně, našel s postupem času oblibu i u často největších kritiků – místních obyvatel.
Výrazná a moderně pojatá vizuální identita přirozeně vybízí k živým reakcím a diskusím, které po představení návrhu 7. listopadu 2019 následovaly. „Samozřejmě jsme zaznamenali různé reakce, od velice nadšených až po kritické, ale s tím jsme počítali. Diskuse svědčí o tom, že nové logo a pojetí vizuální identity nevyznívá obyčejně, ale je zajímavé a dokáže lidi oslovit,“ komentoval reakce občanů Marian Ležák a zároveň uvedl, že i přes převážně kladnou zpětnou vazbu od místních „bylo ovšem potřeba dát prostor i reakcím občanů, kteří více lpěli na tradičnosti a zažitých prvcích. Postupně jsme se tak dostali do fáze, kdy nová identita začala veřejnost hodně bavit, a naopak dostáváme další podněty a návrhy, jak ji rozšířit i mimo město“.
Nový vizuální styl pracuje s nadčasovým logotypem a výraznými hravými ilustracemi, jež navazují na symboliku města – architekturu, lázeňství, krásnou přírodu nebo šibřinky. Vyhýbá se přitom využití jakýchkoli klišé a prvoplánových dekorativních motivů, které však někteří obyvatelé očekávali. Tvar vlnovky v logotypu odkazuje nejen na zdejší krajinu a léčivé prameny, ale i na příjemnou atmosféru lázeňského města.
Aplikace vizuálního stylu města Luhačovic na reklamních předmětech | Foto: Simona Velechovská
Vizuální styl v praxi
Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign, jež soutěž pořádala, vyzdvihuje komplexní zpracování celého návrhu: „Luhačovice v soutěži našly vizuální styl, jenž je vhodný pro dlouhodobě udržitelnou komunikaci. Předložený návrh značky města zaujal vysokou kvalitou grafického zpracování, jednoduchostí, dobrou čitelností a snadnou použitelností.“
Vizualizace plakátů od studia Toman Design | Zdroj: Toman Design
Samotnou podobu vizuální identity kvitovalo i místní grafické studio a luhačovická marketingová agentura AB Manufaktura, které se do soutěže přihlásilo, ale nakonec neuspělo: „Nový vizuální styl našeho města je hodně hravý a nápaditý. Co se opravdu povedlo, jsou doprovodné slogany, nad kterými jsme si při navrhování logotypu lámali sami hlavu a na nic tak vtipného jsme nepřišli,“ poznamenala umělecká ředitelka AB Manufaktury Anna Konečná Gabrhelová.
Nyní stojí za grafickými výstupy interní grafici města. | Zdroj: FB Luhačovice
Nový vizuální styl se od svého uvedení pokouší zástupci města aplikovat do všech oblastí činnosti města i příspěvkových organizací a podle slov starosty Mariana Ležáka se to daří rychleji, než se očekávalo: „Už se nám podařilo sjednotit styl nejen na radnici, ale i v našich organizacích a spolcích. Máme nový web města i městských organizací, spustili jsme novou aplikaci, změnou prošly místní noviny, informační cedule, plakátovací plochy, orientační systémy i označení budov. Propojili jsme spolupráci s místními výrobci a neustále rozšiřujeme řadu produktů s novou identitou.“
Samotné studio Toman Design se ke spolupráci vyjadřuje: „Za studio bychom byli rádi, kdyby prvotních grafických výstupů od nás mohlo být více. Ne všechno se dá popsat manuálem a je celá řada materiálů, které by si zasloužily grafické rozpracování. Rozvíjení navrženého systému není vždy možné aplikovat strojově a vyžaduje hlubší ponor, což v denní agendě města lze někdy jen obtížně. Ze strany klienta oceňujeme entuziasmus a odvahu vizuál používat. Stejně tak je skvělé, že se s námi několikrát spojil a grafické výstupy s námi konzultoval. Rádi bychom však v projektu zůstali déle a ohlídali si kvalitu všech výstupů. Bez toho si pak vizuál do značné míry žije svým vlastním životem.“
S tímto ostatně souhlasí i Gabriela Gergelová z Městského domu kultury Elektra, která sdílí zkušenosti z náročného procesu implementace: „Nabídnutý potenciál sjednotit veškerou prezentaci města i jeho subjektů je popravdě ještě otevřenou výzvou. Jednoduché nahrazení samotného loga je jen půl cesty k úspěchu. Kreativní koncept nabízí sadu základních doprovodných ilustrací a rázovitých (heslovitých) textů, jejichž využití se tak zatím dle autora úplně nevyužilo. Zvláště u ilustrací došlo k nepochopení primárního rozdělení (charakteristických) motivů k jednotlivým organizacím, v současné době je na každé instituci, s jakými motivy libovolně pracují. Tady ještě sjednáváme postupnou nápravu.“
Viditelnost v ulicích
Po uvedení nové vizuální identity nastupuje fáze implementace, tedy osvojování si nové podoby, což není otázkou dní či týdnů. Vždy nějakou dobu trvá, než si ji dané město osvojí a naučí se ji správně používat. Jak poznamenal starosta Marian Ležák: „Jde o široké spektrum užití, od bannerů v ulicích nebo citylight vitrín na zastávkách, hlaviček úředních dopisů a vizitek až po sjednocení vizuální komunikace všech našich městských organizací. Díky tomu, že je navržený vizuální styl velmi variabilní, bude vše svěží a pestré. V případech, kde je nutné zůstat více formální, se ovšem budeme držet spíše strohé varianty loga bez rozmanitých barevných doplňků.“
Vizualizace nového vizuálního stylu na budově Městské plovárny | Zdroj: Toman Design
Nová vizuální identita se týká také reklamních předmětů (lázeňských oplatek, minerální vody Vincentky – limitovaná edice, místní lázeňské kávy, čaje, triček, dresů, ponožek a dalších), které toto českými i zahraničními turisty hojně navštěvované město, do velké míry reprezentují. „Právě město s bohatým cestovním ruchem, jakým jsou Luhačovice, na cestovním ruchu ve velké míře ekonomicky závislé, se musí novou identitou nutně zabývat. Sjednocení vizuálních signálů, vycházejících z města směrem k jeho potencionálním návštěvníkům a hostům, zpřehledňuje situaci, zdůvěryhodňuje sdělení a přidává městu na svěžesti a atraktivitě,“ kvituje novou podobu reklamních předmětů místní grafický designér František Petrák.
Nová vizuální identita se týká také reklamních předmětů. | Foto: Simona Velechovská
Ohlasy tamních obyvatel
I přes určité výhrady, které má k samotné implementaci, je však s celkovým vizuálním stylem Gabriela Gergelová velmi spokojená: „Je to in! Líbí se mi princip hlavní značky a podznaček, jedna identita, která je variabilní, kde všechny její části jsou na stejné úrovni, vzájemně se podporují a tvoří celek. Popravdě, nejsem oborem přímo grafik, ale mám ráda jednoduchost a moderní design, tak se cesty práce s novou výzvou nebojím!“
Nová vizuální identita se propsala i do reklamních předmětů. | Foto: Simona Velechovská
Jak už bylo v článku zmíněno, zastánci tradičnějších přístupů ho kritizovali za to, že málo reflektuje historii a tradici města. „No a pak padaly výhrady ke stylizaci a výtvarnému pojetí ilustrací. Ty ale často patřily do kategorie ‚to bych zvládl taky a za pět minut‘. S takovou kritikou si ale nemá smysl lámat hlavu,“ poznamenává Lukáš Müller ze studia Toman Design. Na více či méně relevantní kritiku na sociálních sítích ostatně reagoval i samotný starosta města Marian Ležák.
Ukázka vizuálního stylu města Luhačovic | Zdroj: Toman Design
Například studentka marketingové komunikace Barbora připisuje svůj postoj k nové vizuální identitě také svému věku: „Moc se mi líbí. Já jsem ale mladý člověk. Dokážu si představit, že starším lidem se barevnost a moderní vizuál nelíbí. Za mě je nová identita super. Chytlavá a zapamatovatelná.“ Místní umělec František Petrák pak novou podobu hodnotí následovně: „Subjektivní pohled jednotlivce je zavádějící. Byla to nutnost. Zaužívání principu městských grafických manuálů je vlastně nejdůležitější výsledek. Je možné, nebo téměř jisté, že se tato stávající forma v horizontu cca 10–15 let přežije. Představy o jednotné estetice vizuality v aplikované tvorbě se v čase mění. Vznikne třeba jiná současnější, bude to ale přirozený proces. Ano, vznik nové identity města byl krok k lepšímu.“
Více jak rok starou vizuální identitu zpětně hodnotí také Jana Vinšová z pořádající organizace Czechdesign: „Moc ráda vidím, když se vizuální styl daří kvalitně implementovat. Nová identita města Luhačovic od studia Toman Design je ve městě po více jak roce od svého představení krásně patrná a přívětivě komunikuje jak s místními, tak i návštěvníky. Změna je viditelná i v online komunikaci – web města neskutečně prokouknul, stejně tak jako sociální sítě. Těším se, jak se bude nový vizuální styl dále rozvíjet a naplňovat tak svůj potenciál.“