Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Designérka Tatiana Lesajová tvoří geometrické šperky z mramoru. | Foto: Petra Hurai Designérka Tatiana Lesajová tvoří geometrické šperky z mramoru. | Foto: Petra Hurai

Nosit vlastní šperky je nejlepší vizitka. Interiérová designérka Tatiana Lesajová tvoří šperky z mramoru METAFORMI

Tatiana Lesajová se jako designérka realizuje hned ve třech oborech. K produktovému a interiérovému designu v roce 2016 přibyl také autorský šperk, který vzniká pod značkou METAFORMI. Jeho poznávacím znamením je bezesporu mramor, který šperkařskou značku sídlící v Bratislavě provází téměř v každé kolekci. METAFORMI je také jedním z nejnovějších přírůstků v našem obchodě, s Tatianou jsme se tak mohli osobně setkat a zeptat se, jak s mramorem pracuje a jak se nosí.

Šperky METAFORMI koupíte na našem e-shopu a v Galerii CZECHDESIGN ve Vojtěšské 3. 

Jak jste se dostala ke šperku? Vzpomínáte na první šperk, který jste vyrobila?

TATIANA: Ke šperku mě přivedl materiál – mramor. Tehdy jsem se s ním opakovaně setkávala na různých projektech a obdivovala jsem jeho neopakovatelnost i v tom nejmenších fragmentu. Struktura dělá každý jeho kousek jedinečný a tento potenciál jsem chtěla nějak využít. A tak vznikl můj první šperk. Byl to velký kamenný kruh s mosaznou částí, který se stal součástí mé první kolekce z bílého a černého mramoru.

První kolekce šperků METAFORMI | Foto: Lousy AuberPrvní kolekce šperků METAFORMI | Foto: Lousy Auber

Designu se věnujete nejen v oboru šperku, ale také v interiéru. Čerpáte z této druhé designérské polohy nějaké zkušenosti pro šperk či naopak?

TATIANA: Šperk vznikl v podstatě jako produkt mé předešlé práce v rámci architektonického ateliéru NOIZ. Nadšení pro materiál pochází z interiérového designu a vědomě či nevědomě jím byl ovlivněný i samotný design šperku. Mám ráda minimalistické věci s názorem. Takové, které nepřehlédnete, přestože jejich vzhled není okázalý. 

Prsteny z kolekce Adamantine | Foto: Petra HuraiPrsteny z kolekce Adamantine | Foto: Petra Hurai

Jaké je vaše vnímání šperku ve vztahu k tělu a k nositeli?

TATIANA: Šperk do velké míry reprezentuje osobnost či dokonce názor svého nositele a to o to více, pokud jde o výrazný objekt nebo jeho netypický materiál. Lidé se mě často ptají, zda je mramor vhodný jako šperk, protože působí příliš chladně. Samozřejmě, kámen je chladný materiál, ale rychle se zahřeje při kontaktu s tělem. Když se vyrovnají teploty těla a šperku, člověk se s ním ztotožní a funguje mezi nimi symbióza.

Mramorové šperky METAFORMI | Foto: Alex ChudáMramorové šperky METAFORMI | Foto: Alex Chudá

Mramor zkrátka patří k vašemu rukopisu, jde ale také o velmi tvrdý materiál. Jak tedy takový mramorový šperk vzniká? 

TATIANA: Nejdelší fáze vzniku mramorového šperku, metamorfóza, tedy samotný vznik materiálu, je v rukou přírody. Podoba šperku nejdříve vzniká na papíru a v počítači. Ta „špinavější“ práce začíná ve chvíli, kdy v rukách držím kus kamene. Základní tvary je třeba vyřezat pomocnou technologií. Potom přichází ta nejpracnější část. Kámen se brousí do požadovaného finálního tvaru a leští se k dokonalosti. Mramor je materiál tvrdý, ale také křehký, proto je při práci s ním třeba dávat pozor.

Kde získáváte mramor pro svou tvorbu?

TATIANA: Mramor, který používám, je italského a španělského původu. Většinou bývá složité najít přesně takový kus, jaký na výrobu potřebuji, protože mramor jako materiál bývá formátovaný pro jiné využití. Nemám tedy jednoho dodavetele, spíše kameny hledám po obchodech s kameny, ve velkých halách a dvorech, kde nacházím kousky, které se mi hodí a vyhovují mi. Některé kusy objednávám převážně od dodavatelů ze Slovenska, Čech nebo Rakouska.

Čím se při návrhu podoby šperku inspirujete?

TATIANA: Mám ráda jednoduchost, proto se snažím, aby takové byly i šperky a nechaly co nejvíce vyniknout krásu materiálu. Od začátku se opírám o základní geometrické tvary. Velká část inspirace však nepochází jen z formy, ale i z vlastní idey. V poslední kolekci jsem úplně opustila koncept kompaktního šperku a jednoho kamenu jako nositelného objektu. Měla jsem chuť na změnu a vytvořila kolekci, kde poprvé nejsou kameny pevně uchycené a nevytvářejí jeden dominantní objekt, naopak je jich na jednom šperku více, jsou volné a neustále se pohybují.

Náhrdelníky z kolekce Adamantine | Foto: Petra HuraiNáhrdelníky z kolekce Adamantine | Foto: Petra Hurai

Nosíte své vlastní šperky?

TATIANA: Ano, velmi často. Vždy mám radost, když mám něco nového a mohu si to na sobě vyzkoušet. Nosit vlastní šperky je vlastně i nejlepší vizitka.

Kolik osob vlastně stojí za značkou METAFORMI a co symbolizuje její název?

TATIANA: Za navrhováním i výrobou stojím z největší části já. V poslední době spolupracuji s jednou šperkařkou, která mi pomáhá s výrobou kromě práce s kamenem. Důležitou součástí značky je i její vizuální identita. Logo a web mi navrhl můj přítel, focení produktů a lookbooků se také snažím zakládat na dlouhodobých spolupracích. Název METAFORMI je odvozený z procesu vzniku mramoru, metamorfózy, a jeho formování do nových tvarů. 

Tatiana Lesajová při prezentaci svých šperků na Fakultě architektúry STU v Bratislavě | Foto: Petra HuraiTatiana Lesajová při prezentaci svých šperků na Fakultě architektúry STU v Bratislavě | Foto: Petra Hurai

Žijete a působíte na Slovensku. Jak se na Slovensku daří místnímu designu a autorskému šperku? 

TATIANA: Slovensko je všeobecně malý trh, ale myslím si, že napříč tomu si lokální design získal dost obdivovatelů. Nasvědčuje tomu i stále přibývající množství obchodů s designem. Co se týká šperku, mám pocit, že od roku 2016, doby vzniku METAFORMI, se místní situace příliš nezměnila. Existují stabilní značky, které mají své obdivovatele a vznikají nové, pro které je zde stále prostor. 

Nabízí vám místní trh dostatečnou možnost sebeprezentace? Je zde například možnost účastnit se nějakých kolektivních výstav designu?

TATIANA: V Bratislavě jsou dva oblíbené designové trhy, které jsou skvělou příležitostí hlavně pro nově vzniklé značky. I já jsem se takového trhu několikrát účastnila. Často se v podobném duchu organizují také pop-up prodejní akce. Další možností prezentace jsou soutěže, například Národná cena za dizajn, jejíž součástí je i výstava finalistů. Jistý prostor zde tedy existuje, ale jako designér bych pochopitelně uvítala větší. Je ale přirozené, že malá země jako Slovensko nenabízí nekonečné možnosti. Mám pocit, že se to stále posouvá k lepšímu.

Značka METAFORMI se pravidelně prezentuje na prodejních pop-upech. | Zdroj: METAFORMIZnačka METAFORMI se pravidelně prezentuje na prodejních pop-upech. | Zdroj: METAFORMI

Dočetla jsem se, že jste nějaký čas studovala v Lisabonu. Měla jste možnost i tam proniknout do světa šperku? Inspirovalo vás nějak místní prostředí?

TATIANA: Když jsem studovala v Lisabonu, ještě jsem netušila, že budu vyrábět šperky. Zabývala jsem se tam produktovým designem a v rámci školního zadání navrhovala kuchyňské nože pro velkého portugalského výrobce. Ve škole se mi však podařilo dotknout se přímo materiálu, pracovali jsme se dřevem a keramikou. Takže ještě žádný kámen, ani šperky, ale přesto to bylo inspirativní období, ostatně jako každé. 

Máte nějaký vzor, který vás inspiruje v designu šperku?

TATIANA: Velmi se mi líbí styl brazilské šperkařky Paoly Vilas. Její šperky jsou tvarované jako malé sochy, které odráží ženskou ladnost a estetiku, vyznačují se organickou formou a jsou často doplněny kamenem. 

Náušnice z kolekce Adamantine | Foto: Petra Pavlík HuraiNáušnice z kolekce Adamantine | Foto: Petra Pavlík Hurai

Další články