Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Plátěná taška podporující kampaň Žiješ srdcem. Zdroj: Loono Plátěná taška podporující kampaň Žiješ srdcem. Zdroj: Loono

Neziskovky jdou příkladem. Investice do designu se jim několikanásobně vrací

Když se řekne nezisková organizace, mnohým se logicky jako první vybaví pomoc druhým a konání dobra. Je však potěšující, že tato „vnitřní krása a dobrota“ neziskovek se postupně transformuje i do jejich vnější podoby. Začíná se tak nová éra esteticky vytříbených produktů, které pomáhají.

Někdo by mohl namítnout, že na vzhledu a estetice v tomto sektoru přeci nezáleží. Opak je ale pravdou a začínají to zjišťovat i české organizace. Těm se ve spolupráci s designéry a návrháři postupně daří spojovat primární poslání – pomáhat – s tím, že svými výrobky dokáží zaujmout i v estetické rovině.  I díky tomu mohou přilákat podstatně více lidí a zasáhnout širší veřejnost.

Na následujících řádcích vám přinášíme několik českých neziskových organizací, kterým se dobro podařilo s designem propojit více než úspěšně.

Loono a jejich srdce, prsa a koule

Také jste zaregistrovali ony stánky na různých akcích či festivalech, kde jste si mohli vyzkoušet samovyšetření prsou či varlat? Tak za nimi stojí organizace Loono, jež na sebe upozornila právě kampaněmi Sahám si na ně každý a Žiješ srdcem upozorňující na prevenci kardiovaskulárních onemocnění.

Merchandising ke kampani Sahám si na ně každý měsíc. zdroj VOALA, M. PalasováMerchandising ke kampani Sahám si na ně každý měsíc. zdroj VOALA, M. Palasová

Je důležité říct, že obě kampaně má Loono promyšlené nejen po obsahové stránce, ale i po vizuální. A tu mají posvěcenou opravdu od těch nejpovolanějších. V rámci Žiješ srdcem se například uskutečnila výstava, při které 12 umělců ztvárnilo tento lidský orgán v různých formách oblečení, šperků či jiných předmětů. Mezi zúčastněnými nechyběla Liběna Rochová, Janja Prokić, Maxim Velčovský, duo Zorya či Studio DECHEM.

Přívěšek ke kampani Žiješ srdcem. Zdroj: LoonoPřívěšek ke kampani Žiješ srdcem. Zdroj: Loono

Kromě těchto prodejních výstavních produktů ovšem Loono dbá i na klasický merchandising. Mezi plackami a pohlednicemi s jednotným vizuálem korespondujícím s celou kampaní se nejvíce vyjímají diáře vzniklé ve spolupráci s papírnictvím Voala, geometrický přívěsek ve tvaru srdcespeciální samovyšetřovací Kamasutra s ilustracemi Tomski&Polanski.

Klokánek a jeho KlokArt

Fond ohrožených dětí známý především jako Klokánek se v produktovém designu posouvá ještě dále. Vytvořil totiž samostatný projekt KlokArt, který slouží výhradně jako merchandisingová platforma. Zájemce se tak může dočkat pravidelného přívalu nových kolekcí oblečení a doplňků, které vždy vznikají na základě spolupráce českých designérů s umělci.

Kolekce KlokArt. Zdroj: KlokArtKolekce KlokArt. Zdroj: KlokArt

V minulosti tak vznikla například kolekce minimalistických monochromatických triček IM Cyber a Lény Brauner, z nichž druhá jmenovaná jako bonus přihodila i topy se svou typickou vílí kresbou, trika a plátěné tašky s dvojsmyslnými ilustracemi mladého umělce Matěje Janáka a Matěje Rupperta, kolekce Jakuba Koháka a výtvarníka Martina Fischera obsahující oblečení, hrnky i sítotiskové plakáty a v neposlední řadě soubor produktů pod taktovkou Pasty Onera.

Ze spolupráce Martina Fischera a Jakuba Koháka vznikly mimo jiné i sítotiskové plakáty. Zdroj: KlokArtZe spolupráce Martina Fischera a Jakuba Koháka vznikly mimo jiné i sítotiskové plakáty. Zdroj: KlokArt

Díky těmto tvůrčím dvojicím tak dává KlokArt vzniknout produktům, které kromě čistě umělecké hodnoty zrcadlí i synergii mezi ryze výtvarně zaměřenými umělci a talenty z jiných odvětví. Nadhled nezatížený samotnou výtvarnou profesí je perfektním benefitem. 

Nadace Terezy Maxové dětem a její TERIBEAR

Kdo by neznal medvídka TERIBEAR. Jenže ještě do nedávné doby neměla tato nadace podporující náhradní rodinnou péči, pěstounské rodiny a děti v nich jednotný vizuální styl. Každá kolekce a produkt sloužící k podpoře organizace byl tak trochu ve stylu „každý pes jiná ves“, i přestože se na některých kolekcích podílela například návrhářka i Klára Nademlýnská či Objev roku 2008 Czech Grand Design Vladimír Žák.

Červená kolekce pro TERIBEAR. Zdroj TERIBEARČervená kolekce pro TERIBEAR. Zdroj TERIBEAR

V současné době si ovšem TERIBEAR začíná postupně budovat novou vizuální identitu prostřednictvím takzvané „Červené kolekce“. Ta dává projektu jednotný styl, který je velmi lehce rozpoznatelný a zejména vysoce funkční.

Součástí merchandisingu TERIBEAR je také spousta produktů určených přímo dětem. Zdroj: TERIBEARSoučástí merchandisingu TERIBEAR je také spousta produktů určených přímo dětem. Zdroj: TERIBEAR

Pro motiv byl využit logicky medvídek. Tentokrát ovšem ve výrazné kombinaci červené a bílé barvy. Na základě kruhů, ze kterých je z podstatné části složen, je navíc velmi dobře využitelný a lze ho účelně aplikovat téměř na cokoliv od oblečení, šperků, přes diáře, až po kryty na mobil, pastelky, frisbee a dokonce i povlečení. Tím se TERIBEAR úspěšně daří rozšiřovat produkty a zároveň vytvářet funkční vizuální zkratku odkazující na celou organizaci.

Sámovka a jejich vázy

Centrum Sámovka a především pak její dílna Pontifex pomáhají dětem a mladým lidem v začlenění se do běžného i pracovního života. Zájemci díky zmíněné dílně mají například možnost získat zkušenosti v pracovním prosředí a to i v době, kdy sami nemají pravidelný příjem. Pontifex se primárně zaměřuje na rozvíjení pracovních dovedností a na samotné přivyknutí si na kolegy, zlepšení komunikace a získání motivace k hledání práce na běžném pracovním trhu.

Kolekce váz Kolekce váz

V případě tohoto centra a dílny ovšem nečekejte klasický merch v podobě triček či hrnků. Ducha pracovního prostředí a samotný princip ruční práce do kolekce produktů do domácnosti vnesl designér Roman Kvita. Podepsal se například pod návrhy dřevěné vázy, stoličky či prototypu lampy.

Do kolekce od Romana Kvity patří také tato lampa. Zdroj: Sámovka/Roman KvitaDo kolekce od Romana Kvity patří také tato lampa. Zdroj: Sámovka/Roman Kvita

Produkty z Romanovy kolekce zatím slouží pouze jako výstavní exponáty v malé galerii a kavárně, která se nachází přímo v sídle organizace. V dohledné době, jak potvrdila přímo vedoucí Sámovky Dana Malá, se ovšem povědomí o celé kolekci rozšíří i na webové stránky, kde dojde k oficiální prezentaci všech produktů z dílny Pontifex.

Zajíček na koni a jejich zajíček a kůň

Zajíček na koni patří mezi takové organizace, o kterých by se jeden nebál říct, že pro handicapované děti a dospělé udělají snad úplně cokoliv. Řada jejich projektů je zaměřena na plnění přání, organizování akcí, nalézání přátel či na poskytnutí možnosti pracovat v kavárně Café AdAstra. Co ovšem po dlouhých 12 let organizaci chybělo, byl správný vizuální styl. To se už ale ovšem změnilo.

Jednoduchý motiv je v některých návrzích doplněn o sadu piktogramů. Zdroj: ZOOTJednoduchý motiv je v některých návrzích doplněn o sadu piktogramů. Zdroj: ZOOT

Prostřednictvím výzvy, která vzešla od ZOOT - Dobro, tak získala tato neziskovka vlastní kolekci triček, která se prostřednictvím právě zmíněného internetového obchodu dostala k širší veřejnosti a dokázala tak dvě zásadní věci - zvýšit povědomí o celé organizaci Zajíček na koni a o jejich poslání a zároveň vytvořit sadu oblečení, která je jednoduchá, ale přitom moderní a nápaditá. Designového návrhu trik se zhostila dvojice Lenka Mansour a grafička Zuzana Hegedüšová, které vytvořily jak jednobarevnou variantu potisků, tak i ozvláštněnou drobnými piktogramy.

Kolekce trik pro neziskovku Zajíček na koni. Zdroj: Zajíček na koniKolekce trik pro neziskovku Zajíček na koni. Zdroj: Zajíček na koni

Návrh je založen na práci se samotným názvem organizace. Kdo se ovšem zadívá pozorněji, zjistí, že tyto dva motivy dohromady tvoří ještě jeden, třetí symbol. Co ovšem skrývá? Podle autorek záleží z podstatné části na individuálních představách, zároveň ale jde o odkaz na jeden z projektů Zajíčka na koni, který má název "Ježíškem po celý rok".

Fakt, že důraz na vizuální stránku se čím dál více dostává právě i do neziskového sektoru, je rozhodně více než pozitivní. Jak totiž už vyplynulo z řádků výše, pomocí kvalitních designérkých návrhů dokáže organizace zvýšit svoji prestiž a zejména se dostat mezi širokou veřejnost, kterou díky zajímavým produktům osloví mnohem účinněji.

Pokud byste i vy chtěli poradit s designem svých produktů, CZECHDESIGN vám toho pravého designéra rád pomůže najít. Napište na veronika.parizkova@czechdesign.cz

Galerie

Další články