Bývalá rektorka Mendelovy univerzity ekonomka Danuše Nerudová kandidovala na post prezidentky České republiky a ve volbách skončila na třetím místě s 13,92 % hlasů. Se svým týmem tento výsledek označila za úspěch – žádná žena se v prezidentské kandidatuře v historii Česka takto daleko nedostala. Se sílící předvolební kampaní stoupal i zájem o nejrůznější podrobnosti ze života Danuše Nerudové, včetně jejího šatníku. Ten tvořily téměř výhradně modely od českých designérů a ačkoliv se objevovaly i hlasy, které prezidentské kandidátce vytýkaly, že obléká stále stejné šaty, u části veřejnosti si naopak podporou českého designu a důrazem na kapsulový udržitelný šatník přízeň získala.
„Když kandiduje žena, je na ni namířeno spousta očí a i přístup k oblékání může být příležitost v kampani něco sdělit,“ říká Tereza Svěráková, která měla v týmu Danuše Nerudové na starosti kreativitu a image. „My jsme se s paní profesorkou Nerudovou hned v počátku kampaně dohodly, že chceme jít cestou podpory českých značek a ukázat, kolik je v naší zemi talentovaných tvůrců. Nemáme s nikým žádnou exkluzivní spolupráci, paní profesorka má ve svém šatníku oblečení značek LEEDA, Timoure et Group, Tradice, obléká věci od Hany Zárubové, Josefíny Bakošové, Tatiany Kovaříkové nebo Kláry Nademlýnské. Nebráníme se ale ani spolupráci se začínajícími autory,“ vyjmenovává Tereza a dodává, že si prezidentská kandidátka nepřála mít velký šatník.
Kandidátský dvojí metr
„Vesměs byly reakce na oblečení paní Nerudové pozitivní. Několikrát jsme v týmu ale reagovali i na komentáře, že nosí pouze několikery šaty. A vlastně je to pravda. Téma udržitelnosti vnímáme jako velmi důležité a paní profesorka není žena, která musí mít na každou příležitost jiné šaty, naopak! Trvala na tom, že vše by mělo být vzájemně kombinovatelné, proto jsme šatník postavily na úzké škále barev. Paní profesorka Nerudová zastává názor, že je správné oblečení opravdu vynosit. Tento přístup je mi moc sympatický a považuji ho za velmi progresivní,“ vysvětluje marketingová expertka, která působí v agentuře OAK Prague. „Oblečení paní Nerudové se před volbami řešilo neustále. Nevšimla jsem si toho, že by stejné otázky směřovaly i k mužským kandidátům. Často mluvíme o tom, že je v roce 2023 až s podivem, kolik otázek míří pouze k ženám,“ poukazuje Tereza na dvojí metr, který podle ní veřejnost při vnímání prezidentských kandidátů uplatňovala.
Pro Danuši Nerudovou móda není nijak zvlášť klíčové téma, ale vnímá ji jako důležitou součást svého společenského postavení. „Ctí příležitosti a daný dress code, ale svůj čas chce věnovat hlavně obsahu, tedy tomu, co říká. A oblečení s tím musí ladit. Má velmi civilní projev a i to se propisuje do jejího oblečení a celkové image.“ Nejraději nosí šaty, dává přednost delším a jednobarevným, které často mají nějaký zajímavý detail, jako například brož, řasení, plisování, případně asymetricky střižený dekolt.
Tenisky k šatům i sukni
„Paní profesorka se nebojí ale ani ležérnější módy, v poslední době si oblíbila sukně s jednoduchými topy, ke kterým si dle příležitosti obouvá lodičky, a pokud je to možné, ráda svůj outfit omladí teniskami. Snad mi promine, že na ni prozradím, že opravdu miluje svoje tenisky. K šatům i sukni,“ prozrazuje Tereza Svěráková. Že jsou delší šaty nebo sukně v kombinaci s teniskami tím, v čem se Danuše Nerudová cítí nejlépe, dokázal i její outfit, který zvolila v druhý den prvního kola do svého volebního štábu. K bílým teniskám a košili oblékla krémovou sukni značky LEEDA návrhářky Lucie Kutálkové, s níž spolupracovala v podstatě od začátku kampaně.
„Paní profesorka si oblíbila moji sukni, kterou měla na prvním focení pro svou kampaň. Poté mě kontaktovala Tereza Svěráková, která má na starosti kreativitu kampaně a image. Společně jsme se dohodly na tom, co bude potřeba,“ vzpomíná Lucie Kutálková, která stojí za značkou LEEDA už téměř 20 let. „Protože jsem Danuši Nerudovou neznala, snažila jsem se o ní zjistit co nejvíc. Četla jsem články, poslouchala rozhovory, googlovala. Chtěla jsem si být jistá, že souzním s jejími názory a vizemi. Zjistila jsem, že mi jsou její postoje velmi blízké, a proto se s ní ráda setkám a budu s ní spolupracovat. Vážím si jejího odhodlání a nasazení, se kterým do nelehkého boje vstoupila,“ popisuje spolupráci návrhářka.
Móda myšlenky nenahradí
„Nejdříve jsme si řekly, na jaké příležitosti modely potřebuje, co jí v šatníku chybí. Poté jsme konzultovaly barvy i materiály. Velmi si cením toho, že jsem měla dostatek volnosti, neprezentovala jsem návrhy, pouze vzorky materiálů, siluety a barvy. Co se týče návrhů a střihů, měla jsem tedy zcela volnou ruku, za což jsem opravdu ráda,“ podotýká Lucie. „Následovala jedna až dvě zkoušky – podle náročnosti modelu. Zadání vycházelo hlavně z akcí, kterých se paní profesorka účastní. Také jsem věděla, co ráda nosí, jaké má barevné preference a v čem se cítí dobře. To pro mě bylo dostatečným vodítkem. Škála akcí je široká. Od předvolebních setkání po debaty v televizi či oficiální návštěvy na ambasádách.“
V minulosti už Lucie Kutálková nějaké nabídky na spolupráci odmítla, netýkaly se ale jen politiky. „Tušila jsem, že by mě práce netěšila, nechtěla jsem to podporovat nebo s tím být jakkoliv spojována. Naštěstí ke mně ale přicházejí velmi zajímavé projekty, výzvy i lidé, za což jsem vděčná.“ Nejen v politice, ale ve vedoucích funkcích celkově by Lucie byla ráda za větší zastoupení žen. „Ocenila bych vytváření lepších a rovných podmínek pro ženy na různých pracovních pozicích. To, jak se oblékají, je pro mě druhotné, ale i přístup k oblečení je součástí komunikace i kultury, a proto bych to rozhodně nepodceňovala. To, jak se oblékáme a čím i kým se obklopujeme, o nás může mnoho napovědět. Zásadně nejdůležitější je ale obsah, vize a myšlenka, které člověk má. Bez toho vás nezachrání ani ten nejlepší designér nebo stylista na světě.“