Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Tono Stano | Foto: Anna Vacková, E15 / Potisky jsou různě řezané a znovu skládané | Zdroj: archiv autora Tono Stano | Foto: Anna Vacková, E15 / Potisky jsou různě řezané a znovu skládané | Zdroj: archiv autora

Netradiční spojení dvou mistrů. Fotograf Tono Stano vytváří novou kolekci ve spolupráci s karlovarskou porcelánkou Thun

Původně se hlásil na studium grafiky, osud ho ale zavál k fotografii, a tou se proslavil. Tono Stano, kterého znáte jako autora černobílých aktů slovenské nové vlny, opět spojuje své síly s porcelánkou Thun a připravuje novou sérii fotografií na porcelánu.

Jejich spolupráce vznikla již před lety díky Filmovému festivalu v Karlových Varech. Tono Stano říká, že to bylo jen otázkou času – společnost Thun totiž pro festival pravidelně vytváří originální porcelánové hrnky a Tono Stano zase fotografuje významné návštěvníky. Již před lety tak vznikla výstava černobílých aktů Tono Stana natištěných na porcelánových plochách a užitém porcelánu, o kterém Tono Stano s oblibou tvrdí, že vypadá nejlépe, když se používá a lidé z něho jedí. Výstava byla k vidění i v pražské galerii Tvrdohlaví roku 2003.

Thun dlouhodobě spolupracuje například s akademickým Sochařem Jiřím Laštovičkou, který navrhuje tvarosloví jejich výrobků, či s výtvarnicí Lenkou Sárovou Malískou. Spolupráci s Tono Stanem ale vidí jako ojedinělou, s jinými umělci podle jejich slov takto nespolupracují a soustředí se spíše na sériovou výrobu než na malé edice.

Tono Stano se proslavil svými čerobílými portréty a akty z 80. let. Zde fotografie Člověk a kříž z roku 1993  | Zdroj: artlist.czTono Stano se proslavil svými čerobílými portréty a akty z 80. let. Zde fotografie Člověk a kříž z roku 1993 | Zdroj: artlist.cz

Jak vaše spolupráce s Thunem vlastně začala?

TONO: Chtěli po mě výstavu v galerii, kterou (Thun, pozn. red.) teď už nemají. Mně to přišlo jako dobrá možnost otevřít nové dveře, jelikož se mi na hřbitovech vždycky líbily portréty umrlců právě na porcelánech. Líbilo se mi, že ta fotka je věčná a vydrží na větru a dešti. Tak jsme se pobavili o tom, že by ta výstava fotek byla na porcelánech. Od té doby jsem na porcelán nepřestal myslet a časem mě napadly i další věci, experimenty. Zbyly mi i potisky z dřívějška, které teď nově používám, muchlám porcelán a podobně.

Jeden z designu Tono Stana, který vznikl při spolupráci s porcelánkou Thun v roce 2003 | Zdroj: tvrdohlavi.czJeden z designu Tono Stana, který vznikl při spolupráci s porcelánkou Thun v roce 2003 | Zdroj: tvrdohlavi.cz

Čím se tedy liší díla, na kterých pracujete teď a ta, která jste vytvářel v roce 2003?

TONO: Chtěl jsem zkusit pracovat s potisky jinak. Fotografie vznikly většinou již předtím, nový je přístup k té věci. V roce 2003 jsem postupoval technicky správně – normálně se totiž potisk lepí hodně pečlivě a dává se pozor, aby se nevytvořily bublinky a nedokonalosti. Teď jsem zkusil nalepit ty potisky tak, jako kdyby to někdo neuměl, tím vznikly i různé deformace potisku.

Ale třeba jsem svoji figurku i uřízl v lokti a tu ruku natočil, naanimoval. Tím, jak jsou motivy na želatině (součást přenosového média, pozn. red.), tak se s nimi dá různě manipulovat. Trochu je natáhnout, deformovat je, nebo třeba natrhnout. Když si s potiskem hrajete, vzniknou místa, kde je více barvy, a na porcelánu potom máte různě vystouplé části a kapičky. Má to celé hrozně dobrý výraz, lepší, než jsem doufal. S deformovanou nebo animovanou postavou jsem se na porcelánu ještě nesetkal, takže mám pocit, že dělám něco unikátního. Už to, že je na porcelánu figura, je docela vzácné.

Tono Stano své fotografie používal kreativně již v kolekci z roku 2003, kdy postavy v různých měřítkách a barevných variantách vytvářely až abstraktní vzory | Zdroj: tvrdohlavi.czTono Stano své fotografie používal kreativně již v kolekci z roku 2003, kdy postavy v různých měřítkách a barevných variantách vytvářely až abstraktní vzory | Zdroj: tvrdohlavi.cz

Kdy se můžeme těšit na výsledek? Stanovil jste si nějaký deadline?

TONO: Práci jsem rozpracoval a stále v ní pokračuji. Porcelán ale není moje prioritní záležitost, spíš bokovka, zajímala mě hlavně ta příležitost práce v porcelánce. Jak se ukázala ta možnost, tak jsem po tom skočil. S lidmi v Thunu se přátelíme, čas od času se něco společně vytvořilo, ale nic výrazného. Nechávám tu práci tak volně plynout. Vždycky jdu do porcelánky na tři čtyři dny, abych do toho světa porcelánu správně vplul a ponořil se. Těší mě i tyhle úplně malé věci, je tam spousta radosti. Ani bych vlastně nechtěl, aby se to vyrábělo ve velkém, takhle si s tím tak nezávazně hraji. S větší výrobou ztrácíte svobodu, je to svým způsobem noční můra. Taková výroba přináší hlavně peníze, ale to mi už dlouhodobě nestačí.

Nová kolekce porcelánu Tono Stana se vyznačuje kreativnějším využitím potisků, včetně jejich rozpohybování, animace | Zdroj: archiv autoraNová kolekce porcelánu Tono Stana se vyznačuje kreativnějším využitím potisků, včetně jejich rozpohybování, animace | Zdroj: archiv autora

Máte ještě nějaký nápad nebo sen, který byste chtěl s porcelánem uskutečnit?

TONO: Měl jsem nápad na prodej kusů porcelánu, které jsou esteticky nedokonalé z pohledu porcelánky, ale stále funkční. Například když má hrnek nebo talíř pecičku nebo tmavou tečku. Mě se tyhle nedokonalosti libí, ale podle nich nesplňuje normu, má vadu. Říkal jsem si, jestli neudělat kolekci z těchhle vadných kusů, jelikož už se do nich investovala všechna ta energie a jsou vlastně hotové. Znám spoustu lidi, včetně mě, kterým to nevadí a z toho kusu to dělá unikát. Probíral jsem to s jedním z majitelů firmy, kterému se to líbilo, takže z toho možná i něco bude.

Budou tyhle nové kusy dostupné? Chcete je prodávat nebo třeba dražit?

TONO: Rád bych se napojil na lidi od designu, ale kolekce ještě ani není připravená, věcí je málo. Co se týče těch aušusů, naučil bych zaměstnance Thunu přístup, styl porcelánu a oni už by jej vyráběli sami. Vycházeli by z nedokonalosti kusů, která by byla podpořená. Nechci do toho ale moc zabřednout, abych netrávil moc času s porcelánem. Baví mě do té oblasti vběhnout a zase vyběhnout. Takové zpestření.

Galerie

Další články