Nesnáším bloudění, snad za rok bude Designblok dál. Říjen pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková

Říjen patří ve světě designu tradičně mezi ty nejvytíženější měsíce. Koná se Designblok, Signal Festival, ale i řada menších akcí, na kterých máte šanci zjistit, v jaké kondici český design dneska je.

Hra na schovávanou

Designblok se letos držel opět osvědčeného schématu a fungoval v již ozkoušených mantinelech. Tajuplný Gabriel Loci, který tak uchvacoval při své premiéře, ale s každým rokem bohužel ukazuje svoje limity. Stěžují si na ně nejen návštěvníci, ale i vystavovatelé. Nepřehledná spleť chodeb může působit romanticky, ale jen do chvíle, kdy toužíte najít konkrétní instalaci. Navigace, která by například na podlaze nebo na stěnách jednoduše hostům poradila, kam se vydat, chyběla a byla to škoda. Instalace českých designérů i firem nepostrádaly důvtip a nápad (i když snaha držet se tvrdošíjně tématu LES tím, že vysypete kůru na zem, byla přeci jen poněkud samoúčelná) a často byste ani nepoznali, zda se touláte pražským Smíchovem, nebo milánskou Alcovou (kde byly letos během Salone del Mobile k vidění ty nejpůsobivější práce). Lepší navigaci by určitě většina ocenila víc než nálepky Asociace průmyslového designu, kterou měli její členové u své prezentace. Navíc se sebevědomým přívlastkem „Hrdý člen“. Vzhledem k tomu, že asociace za rok fungování zatím prezentovala jen změnu ve svém vedení a nevýznamné dílčí kroky, zdá se, že se spíš víc soustředí na vlastní sebeprezentaci než pomoc českému designu.

Designerie 2022 | Zdroj: DesignblokDesignerie 2022 | Zdroj: Designblok

Ilustrace v celé své kráse

Mnohem méně sází na efekt festival Lustr, který pravidelně ukazuje to nejlepší z lokální i mezinárodní ilustrátorské scény. Ta je podobně bohatá a kvalitní jako prostředí produktového designu, keramiky nebo skla, ale bohužel nedostává se jí stále pozornosti, jakou by jistě zasloužila. Několik samostatných výstav, které hostil Kampus Hybernská, dokázalo, že česká ilustrace je elitním hráčem i na světové scéně. Toulat se (navigační systém by si ani tady bohužel jedničku nezasloužil) jednotlivými objekty byl příjemný podzimní zážitek, ačkoliv řada tvůrců trefně a často pochmurně glosovala současnou kondici světa. Výraznou sílu ale měly i niterné práce, které reflektovaly úmrtí dítěte nebo osobní problémy. Schopnost současných ilustrátoru trefně a zároveň poutavě a osobitě předávat informace o světě kolem nás je velmi cenná. A jistě by často pomohla veřejnému prostoru působit vlídnějším dojmem. Rostoucí počet venkovních murálů od českých ilustrátorů budiž toho důkazem. Snad budou ve městech přibývat stejně rychle jako v říjnu v lese houby. 

LUSTR 2022, Autor ilustrace Hugo Marek obdržel letošní cenu diváků | Zdroj: LUSTRLUSTR 2022, Autor ilustrace Hugo Marek obdržel letošní cenu diváků | Zdroj: LUSTR

Danuše v český design oděná

Na podzim se spustila také hlavní část politické kampaně. Svět českého designu zatím dokázala bravurně přetáhnout na svoji stranu jedna kandidátka. Danuše Nerudová, které sázkové kanceláře připisují velké šance na vítězství a média ji ráda přirovnávají k Zuzaně Čaputové, se moudře rozhodla neoblékat do drahých zahraničních značek, ale šijí pro ni čeští návrháři. Něco, co je v jiných zemích samozřejmé a body za to sbírala i slovenská prezidentka, na naší politické scéně běžné není. Pro bývalou rektorku Mendelovy Univerzity už vytvořila šaty Lucie Kutálková a nový zimní kabát se jí šije v dílně Hany Zárubové. Marketingově je to samo sebou chytrý tah a vzhledem k volbě designérek, které dlouhodobě patří mezi módní elitu, svědčí tato idea i Danuši Nerudové. Bez ohledu na politické sympatie, vídat na Hradě pravidelně českou módu by byla více než osvěžující změna. 

Danuše Nerudová v šatech značky Leeda | Zdroj: David Marcin, LifeeDanuše Nerudová v šatech značky Leeda | Zdroj: David Marcin, Lifee

Pro Ježíška...

A s blížícími se Vánoci nesmíme zapomenout ani na náš soukromý wish list. Snad si ho přečte ten pravý Ježíšek. Na prvním místě jsou dramatické náramky, které na vaší ruce rozehrají dynamickou serenádu od Elišky Monsportové, jež navrhla pro stále relativně mladou značku Port of Stars. Mít tenhle zlatý poklad, další dárky ani nepotřebujeme. Skromnost jde ale samozřejmě v prosinci stranou, přidáváme ještě barevnou kabelku od trojice návrhářek Overall Office, které zrovna nedávno otevřely svůj první showroom na Letné. Kabelky jsou z deadstockových látek, jsou praktické, ale zároveň působivé. A veselé odstíny, ve kterých jsou k mání, prozáří tmavé dny až do jara. Do třetice všeho designového. Keramika od Zuzany Svátik. Je nekorektní, za hranou, přesto vtipná až mrazí. Ale před dětmi ji raději schovejte. Kochat se s ní doporučujeme až po 22. hodině. 

Vázy Zuzany Svátik | Zdroj: archiv Zuzany SvátikVázy Zuzany Svátik | Zdroj: archiv Zuzany Svátik

Kabelky Shell Clutch od značky OverAll Office | Zdroj: OverAll OfficeKabelky Shell Clutch od značky OverAll Office | Zdroj: OverAll Office

Související

Česká firma? Ne, děkuji! Léto pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Česká firma? Ne, děkuji! Léto pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 28. 9. 2022 - 4 min.

Dlouhé čekání na kvalitu. Květen pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Dlouhé čekání na kvalitu. Květen pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 23. 6. 2022 - 4 min.

Drama kolem české módy. Září pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Drama kolem české módy. Září pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 14. 10. 2021 - 4 min.

Defilé nevkusu? Červen pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Defilé nevkusu? Červen pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 20. 7. 2021 - 4 min.

Design ve službách konzumu. Prosinec pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Design ve službách konzumu. Prosinec pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 3. 1. 2019 - 4 min.

jelínek
MYP 2024