Nerušit, nestíháme. Září pohledem šéfredaktorky

Šéfredaktorka magazínu Czechdesign Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Piskáčková Šéfredaktorka magazínu Czechdesign Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Piskáčková

Léto je za námi a září si připravilo nabitý program. Evropské design weeky, lokální výstavy i překvapivá oznámení. Co stálo opravdu za pozornost?

Severní přísliby

Rozhodně návštěva Varšavy. Polská metropole nabízí pro milovníky designu a architektury zážitků spoustu, navíc rychlost, s jakou se proměňuje, je úctyhodná. Samozřejmě, ne každá změna je vždy k lepšímu. Ale stejně jako v jiných polských městech, například v Lodži nebo v Poznani, u sousedů velmi vkusně a empaticky přistupují ke konverzi starých průmyslových objektů – elektrárna Powiśle nebo stará výrobna vodky by mohly být skvělou inspirací pro české developery. To ale pravý důvod naší zářijové návštěvy nebyl. Konal se zde totiž první ročník festivalu Eastern European Design, který má ambice propojovat designéry z východní Evropy.

FEED je festival vizuálního designu ze zemí střední, východní a jižní Evropy. Cílem akce je prezentovat vizuální kulturu a integrovat designérské komunity tohoto regionu. Vstup na festival je zdarma. | Zdroj: FEEDFEED je festival vizuálního designu ze zemí střední, východní a jižní Evropy. Cílem akce je prezentovat vizuální kulturu a integrovat designérské komunity tohoto regionu. Vstup na festival je zdarma. | Zdroj: FEED

Není to jistě zbytečná snaha. Ostatně kolik z nás bylo opakovaně v Berlíně či Vídni, ale k severním sousedům nezavítalo nikdy? Několikadenní program zahrnoval především přednášky designérů, grafiků a studií a také intenzivní networking. Z českých zástupců byl na programu Filip Blažek (rozhovor o problematice plagiátorství v typografii s ním přineseme již tento měsíc) nebo Ondřej Brom, zakladatel festivalu Book in Progress. Příští rok se akce rozkročí ještě víc doširoka a kromě Varšavy obsadí i Litvu. Pokud vás tedy zajímají tendence, které definují náš region, sledujte jejich web feedesign.eu.  

Rene Wawrzkiewicz, grafický designér a kurátor festivalu Eastern European Design Festival. | Zdroj: FEEDRene Wawrzkiewicz, grafický designér a kurátor festivalu Eastern European Design Festival. | Zdroj: FEED

Špatné móresy? 

Vlnu nadšení vzbudilo ohlášení, že novým tvůrcem olympijské kolekce bude mladý návrhář Jan Černý. Talent, který studoval ve Zlíně, si umí mediální pozornost vydobýt zdánlivě snadno. Snažil se omladit značku Prestige, vyrazil na stáž k Louisi Vuittonovi a vybudoval si kolem sebe fanklub čítající adolescenty i pražskou smetánku. Po předchozích rozpačitých kolaboracích českých návrhářů s Českým olympijským výborem jde na první pohled o nadějnou volbu. Je tady však pořád nepatrné ale… Kdo a jakým způsobem návrháře, kteří dostanou tento prestižní job, vybírá? Český olympijský výbor není soukromý subjekt a jeho existenci podporuje i stát. Navíc v minulosti byla veřejná soutěž běžná, jak například potvrzuje náš článek o první návrhářce nástupové kolekce Zdeně Šafce. Důvěra a respekt k podobným mocným institucím vzniká i díky transparentnosti. ČOV nám obratem odpověděl na otázku, proč soutěž za účasti odborníků neproběhla. Podle jejich slov je to časově nerealizovatelné…Snad tedy není i tentokrát prioritou spíše ohlas v novinách a na sociálních sítích než srozumitelná volba a kvalitní výsledek. Nechme se překvapit, zda si tentokrát sportovci vybrali správně.  

„Máme deset sekund v nejsledovanějším přímém přenosu na světě zaujmout úplně všechny. Pro mě je to obrovská výzva,“ řekl Jan Černý. | Zdroj: olympijskytym.cz„Máme deset sekund v nejsledovanějším přímém přenosu na světě zaujmout úplně všechny. Pro mě je to obrovská výzva,“ řekl Jan Černý. | Zdroj: olympijskytym.cz

Sláva ilustraci

Festival Lustr slavil v září výročí. Už deset let propaguje mezi širokou veřejností práci nadaných ilustrátorů. A s každým rokem se mu to daří líp. Vidět to bylo i na frontě na vstupenky, která se poslední den, ačkoliv vládlo nádherné počasí, tvořila před pokladnou v Holešovické tržnici. Nová lokace (vloni festival obýval prostory Kampusu Hybernská) akci také pomohla. Inspirativní je především kurátorský mix, který kombinuje lokální tvůrce s těmi ze zahraničí. Možná jen trochu zamrzí rezignace na výstižnější popisky, obzvlášť v sekci Showcase mladých talentů vám nezbývá než si informace o tvůrcích dohledat sami na internetu. Pár řádků navíc, třeba v podobném duchu, jako se dostalo dvojici Tomski a Polanski, která zde měla svoji retrospektivu, by jistě nikoho neznavilo. I přesto se sluší popřát Lustru do další desítky jen to nejlepší, ať prosperuje ve stejném duchu jako dosud!

Kdo stojí za festivalem LUSTR? Nadia Bilinová, Bára Müllerová a Jana Jarošová. | Foto: Adriána VančováKdo stojí za festivalem LUSTR? Nadia Bilinová, Bára Müllerová a Jana Jarošová. | Foto: Adriána Vančová

Související

Bruselská past na český design. Září pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Bruselská past na český design. Září pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 28. 10. 2022

Co škola, to skandál? Duben pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Co škola, to skandál? Duben pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 17. 5. 2022

Černá díra plná designu. Říjen pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Černá díra plná designu. Říjen pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 10. 11. 2021

Být hrdý na Čechy? Září pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Být hrdý na Čechy? Září pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 1. 10. 2018

Co v horkém létě rozvířilo dusný tropický vzduch? Červenec pohledem šéfredaktorky
Produktový design

Co v horkém létě rozvířilo dusný tropický vzduch? Červenec pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 1. 8. 2018

SHOP 2023
lab job archi
KRUH 2023/12
GG 2023