Zařizujete byt nebo zkrátka chcete oživit svůj dosavadní interiér něčím neotřelým a zároveň zůstat v kurzu z hlediska současného designu? Máme pro vás tip na nábytek z české produkce od Vocu Chair, Karlen, Budu nebo z kolekce od truhláře Davida Vávry či designérky Adély Bačové. Známé tváře, ale i nováčci na poli českého designu potěší zaryté minimalisty i odvážné fajnšmekry.
Karlen
Petře Mlejnkové chyběl na českém trhu nábytek s jemnými rysy a z poctivých materiálů, který je vyráběn v Česku. A tak vznikla značka Karlen. Nadčasové kousky ze dřeva nebo recyklovaných materiálů bez zbytečného zdobení se vyznačují zaoblenými hranami, ale také rychlým složením. Důležitým aspektem pro designérku byla také možnost zabalit nábytek do ideálně jedné a ploché krabice. „Při navrhování se snažím myslet na chování zákazníka ve všech fázích využívání produktu. V hlavě při tom mám člověka, který třeba ještě úplně nezakotvil nebo se hodně stěhuje za prací a chce mít doma něco hezkého, co si bude moci snadno dále přestěhovat. Proto lze Karlen nábytek složit a opakovaně rozložit a komfortně přestěhovat,“ vysvětluje Petra.
Zakladatelka značky Karlen Petra Mlejnková / Němý sluha. | Zdroj: Karlen
Petra se snaží vytvářet produkty, které jsou minimalistické a hodí se jak k nábytku po babičce, tak do nově zařízeného domu. „Začínala jsem pozvolna s knihovnou, němým sluhou a stolem. Postupně k nim přibylo nástěnné zrcadlo, odkládací stolek, nízká skříňka (TV stolek) a stojan na květináče,“ pokračuje ve výčtu, který brzy designérka rozšíří o modulární poličku, jež půjde opět snadno složit, odkládací stolky z recyklovaných materiálů nebo noční stolek.
Odkládací stolek Pierluigi, recyklovaný beton. | Zdroj: Karlen
„Loni jsem se kvůli tématu udržitelnosti na Salone del Mobile začala zajímat o recyklované materiály a zjistila jsem, že Brno a jeho blízké okolí, kde žiji a pracuji a kde se také dřevěný nábytek vyrábí, má co nabídnout. Objevila jsem kluky z Plastic Guys a vyrobili jsme udržitelnou verzi zrcadla Oskar z recyklovaných plastových panelů a pro výstavu v Miláně vznikl odkládací stolek z recyklovaného betonu od firmy Cementum z Ivančic.“ Podle Petry se na rozdíl od módy, kterou pomalu, ale jistě ovládá slow-fashion, nedostává nábytku takové pozornosti, co se recyklovaných materiálů týče. „I český zákazník by měl mít možnost a výběr z místní malosériové a kusové výroby, která je moderní, cenově dostupná a udržitelná zároveň.“
Adéla Bačová
Adéla Bačová je multidisciplinární designérka, jejíž tvorba se nejčastěji dotýká oblastí produktového designu, designu interiérů a malé architektury. Kromě tvorby kolekcí pod vlastní značkou se také zabývá zakázkovým řešením pro nejrůznější klienty. „Mým hlavním cílem u každého projektu je naslouchání potřebám klienta a propojování poznatků z různých odvětví designu, přičemž nejčastěji kombinuji produktový a interiérový design s malou architekturou. Fúzí těchto oblastí vznikají komplexní řešení, která nejsou jen estetická, ale také funkční,“ uvádí designérka.
Interiér kanceláře pro Živý Zlín s komodou z kolekce The Bold Game | Foto: Julius Filip
V roce 2022 představila kolekci The Bold Game disponující ústřední myšlenkou, že interiér nemusí být monochromatický a naplněný světlými barvami. Barevná paleta je naopak poměrně výrazná, jedná se o sytě modrou, „dětskou růžovou“ či červenou. U každého produktu je možné najít detail, který svým tvarem odkazuje na karetní hry a stává se hravou drobností narušující jinak jednoduchý celek. Kolekce se skládá z knihovny, konferenčního stolu a dvou komod.
Zahradní nábytek z kolekce Bombshell | Foto: Julius Filip
Žhavou novinkou letošního roku je však kolekce zahradního nábytku Bombshell. „Bombshell má dvě tváře, je tichým společníkem i středobodem zahrady. Ve tvaru sedadla a opěradla můžete vidět otevírající se mušli, tohoto tvaru jsme dosáhli zrcadlením totožných akátových latí. Díky jemnému zaoblení bočních částí jsou židle pohodlné a nabízejí více prostoru k sezení i opření,“ doplňuje. Vznikla spoluprací Adély Bačové a společnosti Urbania, která působí na trhu už více než dvě dekády.
Kolekce zahradního nábytku Bombshell furniture designérky Adély Bačové | Foto: Julius Filip
Zahradní židle z kolekce Bombshell | Foto: Julius Filip
„Bombshell se přizpůsobí barevnosti okolní zástavby, což ocení zejména architekti. Židle se vyrábějí s područkami i bez a stůl je nabízen ve dvou délkách. Celkově je kolekce určena pro 4–8 lidí,“ uzavírá.
Budu
S nabídkou minimalistického nábytku nejčastěji z dubového dřeva přišla již před třemi lety rodina Antošových. „Myšlenka společného projektu se nám v hlavě rodila několik let, ale nakonec nás ke zformování BUDU popohnal lockdown. Trávili jsme spoustu času dohromady a tím, že jsme měli ještě větší nutkání k tomu kultivovat prostor kolem nás a pozorovali jsme podobnou potřebu i u ostatních, konečně jsme projekt v lednu roku 2021 vypustili,“ tvrdí manželé Anna a Adam.
Knihovna Modular shelving system značky BUDU | Foto: Aleš Král
Anna je původně vystudovaná politoložka a Adam vyučený truhlář, společně nabízí dřevěný nábytek od masivních postelí po kuchyňská prkénka. Dřevo odebírají z českých lesů a vytváří ručně v pražské dílně. Inspiraci čerpají především ze severských zemí, ale také z Japonska. Jejich motivace začít s vlastní značkou byla jasná. „Na českém trhu jsme postrádali kvalitní, lokálně vyráběný nábytek, který by odpovídal našemu vkusu, a jelikož je Adam vyučený truhlář, tak jsme se zkrátka rozhodli ho začít dělat sami,“ vysvětlují manželé.
Knihovna Modular shelving system v barevné variantě ultramarine blue | Foto: Aleš Král
Na Designbloku v roce 2023 představili Modular shelving system, za nějž získali nominaci v kategorii „nejlepší nábytek“. Ten vzešel z potřeby vytvořit úložný prostor, knihovnu a otevřený regál pro dítě na principu Montessori. Jednotlivé police jsou vytvořené opět z dubového dřeva, což mimo estetickou stránku zajišťuje také tu životnostní. Díky modulárnímu konceptu může kupující měnit uspořádání polic ve vztahu k vlastním potřebám a dispozicím prostoru. Je tedy možné police uspořádat do podoby knihovny, pracovního stolu či jiné kombinace. Ideálním a nenáročným společníkem je proto i v případě stěhování, neboť ho nemusíte s těžkým srdcem nechat ve starém domově.
Manželé Antošovi a logo jejich značky BUDU | Zdroj: archiv autorů Police jsou spojené kovovou konstrukcí a nabízené v sedmi barevných provedeních. Jedná se o jemně žlutou v podání tzv. soft butter, olivově zelenou či ikonickou ultramarine blue, původně namíchanou umělcem Yves Kleinem v 60. letech minulého století. Kristýna Voců založila svou značku Vocu chairs již před několika lety. Přišla s konceptem renovace nábytku z 50. a 60. let, především židlí, kterým se snaží dodat nový kabátek a zároveň zachovat punc doby jejich vzniku. Skupuje je v obchodech se starým nábytkem nebo na aukcích a následně je rekonstruuje. „Židle jsou opatřeny unikátní kombinací vzorů. Používám k tomu přírodní recyklované plátno a ekologické barvy, jimiž látku ručně maluji a potiskuji. Tvorba vzorů a jejich kombinace je kreativní proces, který si opravdu užívám. Každá židle je díky ručnímu tisku originál a má svůj jedinečný výraz,“ říká designérka. „Při tvorbě židlí jsem se zaměřila na dva prvky. První je výběr a repasování židle. Některé židle jsou originály po 1–2 kusech, ostatní jsou vyráběny ve velice malých sériích. Těší mě nacházet kousky v absolutně zničeném stavu a měnit je podle sebe, dávat jim nový život, nechat znovu oslňovat. Druhý prvek je tvorba potahu. Sama jsem vyvinula techniku malby na potah a jeho následný potisk,“ vysvětluje. Autorkou kolekce žídlí je Kristýna Voců. | Zdroj: Vocu chairs Židle jsou různorodých barev i vzorů. Sama designérka tvrdí, že jejím nejmilejším vzorem je tzv. kohoutí stopa, vzor, který se neustále vrací a zachovává si neokoukaný šarm. Ten lze ostatně pozorovat právě i na Kristýniných autorských židlích v tradiční černobílé variantě v kontrastu s barevným potahem jiného vzoru. Hlavní snahou autorčiných výtvorů je, aby si zachovaly dojem vintage produktů, které nepůsobí uměle. „V tvůrčím procesu hledám soulad mezi láskou ke starým věcem a nároky moderní doby. Výsledek musí zapomenutému objektu vrátit funkci a zdůraznit jeho krásu. Když pak tyto stopy sledují mí klienti, užívám si to,“ uzavírá Kristýna. Dalším designérem a držitelem mnoha exponovaných ocenění je Jakub Vávra, tesař a restaurátor. Jeho tvorba byla od počátku zaměřena především na funkčnost a jednoduchost, ale postupem času se začala více orientovat na dekorativnost a experiment. Jakuba Vávru baví kombinovat materiály a spolupracovat s dalšími umělci a designéry a vytvářet tak díla na pomezí užitého umění a umělecké tvorby. Každý kus nábytku je originál vytvořený ručně s důrazem na překvapivý detail. Designér Jakub Vávra s komodou s provizorním názvem stolička na bonbóny | Foto: Rudolf Kovář Komoda Jakuba Vávry | Foto: Rudolf Kovář Výjimkou není ani nový produkt designéra Vávry, kterým je výrazná modro-oranžová komoda s růžovým zbarvením uvnitř, která byla vytvořená do autorova vlastního bytu. Komoda minimálně svou barevností vybočuje z řady jeho dosavadního portfolia, které se vyznačuje spíše méně výraznými barevnými kombinacemi s občasným barevněji laděným detailem. Korpus a dvířka jsou tvořena z kartáčovaného modřínu (což je Vávrovo oblíbené dřevo), sokl pak v kombinaci MDF desek a buku. Komoda Jakuba Vávry | Foto: Rudolf Kovář „Když jsem poprosil Rudyho Kováře o pár fotek (než to Vincent okope míčem a naše želva v domnění, že je to sokl z parádních mandarinek, celé ohlodá), tak té komodě dal název ‚skříň na bonbóny‘. Nerad vymýšlím názvy nábytku a úplně nesnáším dělat k tomu tu omáčku. Proč jsem to udělal, co je v tom za odkaz, kde se vzala inspirace atd. Podle mě nemusí mít věc nějaký hluboký důvod. Zrovna tenhle případ je úplně jednoduchý, potřebovali jsme komodu a hotovo, nic víc, nic míň. To, že vypadá tak, jak vypadá? Prostě jsem chtěl. Chtěl jsem tentokrát udělat něco barevného, jednoduchého a praktického. Mám rád nábytek, který je hlavně praktický a funkční. Čím jednodušší, tím víc vydrží, a tak to mám rád,“ vysvětluje Jakub Vávra. Vocu chairs
Jakub Vávra