Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Představení nově zakoupených děl od českých designérů na Designbloku 2020 | Foto: archiv Moravské galerie v Brně Představení nově zakoupených děl od českých designérů na Designbloku 2020 | Foto: archiv Moravské galerie v Brně

Nenávratně se proměnily priority. Co plánuje v roce 2021 jedna z nejlepších galerií u nás?

Stejně jako ostatní kulturní instituce prošla si i Moravská galerie složitým obdobím, kdy nechala své dveře návštěvníkům uzavřené a přesunula se s programem do online světa. I přes nepřízeň situace se galerii podařilo zprostředkovat bohatý program, zahájit výstavy, zrekonstruovat Uměleckoprůmyslové muzeum a v neposlední řadě podpořit současné designéry odkupem jejich děl. Jaký byl rok 2020 pro jednu z předních českých galerií a co pro nás připravuje v roce 2021, se dozvíte níže.

„Řada projektů je závislá na dlouhodobé přípravě a financování. Vrátit se zpět ke standardu a ke stejným cílům z doby před pandemií už nejspíš možné pro kulturní instituce nebude. Nenávratně se proměnily priority, a co bylo před pandemií obecně považováno za úspěch, může být dnes rizikovým chováním. Zásadně se to týká návštěvnosti výstav, vernisáží, nákladných projektů založených na zahraničních zápůjčkách, konferencí, krátkodobých akcí bez možnosti prodloužení jejich trvání či všech projektů závislých na mezinárodní spolupráci a publiku. Díky naší profilaci změna nepřinesla drastické přeorientování, ale utříbení si priorit,“ komentuje ředitel Moravské galerie Jan Press.

Ředitel Moravské galerie Jan Press | Foto: archiv Moravské galerie v BrněŘeditel Moravské galerie Jan Press | Foto: archiv Moravské galerie v Brně

Neobvyklý rok 2020

Zahájení jarní sezóny s dlouhodobě plánovaným výstavním projektem Rajlich 100 bylo nutné z důvodu pandemie přesunout z dubnového termínu na září. Stejně tak byla přesunuta první z šesti plánovaných výstav umělecké skupiny Rafani. Obě vernisáže proběhly úspěšně 24. září a výstavy byly díky práci s vlastními sbírkami a díly vytvořenými speciálně pro prostory Moravské galerie prodlouženy o několik měsíců.

V období karantény se galerie soustředila na online prezentaci svých sbírek prostřednictvím videí a interaktivních vzdělávacích programů pro dospělé i děti. Do online podoby se přesunuly i oblíbené Kurzy dějin umění, které galerie pořádá již několik let. 

Stálá expozice Brno předměstí Vídně | Foto: archiv Moravské galerie v BrněStálá expozice Brno předměstí Vídně | Foto: archiv Moravské galerie v Brně

„Ukázalo se, že edukační a popularizační charakter výstav pracující s vlastními sbírkami je devízou. Díky nim můžeme pružně reagovat na pandemické vlny, klimatické změny a v případě změny termínu či jejich uzavření nepředstavují ekonomickou ztrátu,“ komentuje Jan Press. V návaznosti na to přinese jarní sezóna novinku ve stálé expozici Brno předměstí Vídně, která bude rozšířena o jednu místnost věnovanou nejvýznamnějšímu dílu Moravské galerie Hlava Medusy od Petere Paula Rubense.

Sociální distanc, který kulturní svět zažíval v jarních měsících, se galerie rozhodla v létě kompenzovat pop-upovým projektem Beer is Here. Na venkovním Výčepu u Pražáků pravidelně vystupovali pouliční umělci, kterým galerie zajistila touto formou nejen prostor, ale také přímou finanční odměnu od návštěvníků. Výčep obsluhovali po pracovní době sami zaměstnanci galerie a za výtěžek z prodeje nápojů se rozhodli zakoupit do sbírek sérii grafik od Naděždy Plíškové, symbolicky s pivní tématikou. 

Letní pop-upový projekt Beer is Here | Foto: archiv Moravské galerie v BrněLetní pop-upový projekt Beer is Here | Foto: archiv Moravské galerie v Brně

Rok 2020 v číslech

Rok 2020 prožitý v přítomnosti nového viru Covid-19 byl stejně jako pro veškeré kulturní instituce ztrátový v počtu návštěvníků. V průběhu roku přišla galerie o 40 % otevíracích dnů, přesto čerpala speciální finanční kompenzaci od státu pouze v první polovině roku. Celkově navštívilo Moravskou galerii 67 808 návštěvníků. 

Povzbudivým gestem se stal pro galerii finanční obnos z dobrovolného vstupného, který byl dvakrát vyšší než v roce předcházejícím. Více než 40 000 Kč se vybralo ve stálé expozici Brno předměstí Vídně, která je do současnosti nejnavštěvovanější stálou expozicí galerie. Celková suma činila 62 570 Kč, čímž se stala nejvyšší vybranou částkou od roku 2014, kdy Moravská galerie zrušila povinné vstupné do všech stálých expozic. Veřejná solidarita a chuť podporovat kulturu se tak u veřejnosti ukázala více než kdy dříve. 

Podpora designu

V rámci kritického období pandemie se Moravská galerie rozhodla podpořit designéry pracující na území České republiky a na začátku léta 2020 vyhlásila ojedinělý open call na díla ze všech odvětví designu. Přímá koupě měla designérům zajistit alespoň minimální finanční jistotu, v současné době nutné sebevědomí při realizaci dalších produktů a také prestižní zastoupení ve sbírkách galerie. 

Z celkového počtu 600 děl vybrala odborná porota 68 realizací z odvětví módy, šperku, produktového a průmyslového designu v celkové hodnotě 2,5 milionu korun. Všechna vybraná díla poputují do nových stálých expozic zrekonstruovaného Uměleckoprůmyslového muzea v Brně. Rekonstrukce a příprava nových prostor byla mimořádně důležitým projektem roku, na kterém spolupracovali přední designéři a architekti, jako je Marek Štěpán, Eva Eisler, Maxim Velčovský, Olgoj Chorchoj, David Karásek či Kryštof Kintera.

Členové Asociace českého průmyslového designu | Zdroj: forbes.czČlenové Asociace českého průmyslového designu | Zdroj: forbes.cz

„Otevřená výzva, její demokratizace a přímá koupě děl byla v současné nestabilní situaci velmi prospěšná, rezonovala mezi designéry i ve společnosti. Právě přímá finanční podpora byla jeden z hlavních důvodů, proč jsme se v současné situaci rozhodli rozšířit sbírky právě tímto způsobem,“ upřesňuje ředitel Moravské galerie Jan Press. Ve snaze o propojení muzea, tvůrců a firem stála Moravská galerie jako jedna ze dvou státních institucí u vzniku Asociace českého průmyslového
designu

Úspěchy nejen u nás

„Klíčovým úspěchem minulého roku bylo získání finančních prostředků za více než sto milionů korun z fondu Evropské unie na rekonstrukci Místodržitelského paláce, jehož stavební a technický stav je kritický. Před Moravskou galerií takto stojí tři velké investiční projekty, na které budou navazovat různé druhy prezentace sbírek, které nám zajišťují dostatek práce v dalších nelehkých postpandemických časech,“ komentuje ředitel Moravské galerie Jan Press. 

Galerie získala ocenění za mimořádný počin roku v oblasti designu z Designbloku 2020 za výstavu prezentující nově zakoupené akvizice. | Foto: archiv Moravské galerie v BrněGalerie získala ocenění za mimořádný počin roku v oblasti designu z Designbloku 2020 za výstavu prezentující nově zakoupené akvizice. | Foto: archiv Moravské galerie v Brně

Jedním z největších úspěchů Moravské galerie minulého roku bylo získání prestižního ocenění za mimořádný počin roku v oblasti designu, které si galerie odnesla z Designbloku 2020 za výstavu prezentující nově zakoupené akvizice. Během tří dnů výstavu zhlédlo více než 15 000 návštěvníků. Galerie se rovněž může pochlubit mezinárodním oceněním z festivalu FAIMP (organizuje již od roku 1996 AVICOM, přidružená organizace ICOM) za interaktivní hru Dobrodružství sběratele umění v expozici Brno předměstí Vídně. 

Na co se můžeme těšit v roce 2021?

I přes nestálost situace i na tento rok připravila Moravská galerie bohatý program, který, věříme, bude uskutečněn v plném rozsahu bez omezení. Najdete v něm vše od velikánů české moderny přes dílo významného architekta až po současná zvučná jména v designu. 

Pražákův palác

  • stálá expozice – ART IS HERE: Moderní umění
  • stálá expozice – ART IS HERE: Nové umění
  • 25. 9. 2020 – 30. 1. 2022 – Rafani
  • 25. 9. 2020 – 8. 8. 2021 – Rajlich 100 / Jan Rajlich – Art & Design
  • 9. 12. 2020 – 31. 3. 2021 – Nejkrásnější České knihy roku 2019
  • 23. 9. 2021 – 30. 1. 2022 – Cena Jindřicha Chalupeckého

Uměleckoprůmyslové muzeum

  • od 18. 6. 2021 – stálá expozice designu
  • 18. 6. 2021 – duben 2022 – Grand designérka roku 2019 – Lucie Koldová: Lightness
  • 18. 6. 2021 – srpen 2022 – Jiří Pelcl: Design

Místodržitelský palác

  • stálá expozice – Brno předměstí Vídně
  • 25. 9. 2020 – 8. 8. 2021 – Rajlich 100 / Jan Rajlich & Bienále Brno
  • 25. 9. 2020 – 8. 8. 2021 - Rajlich 100 / 100 x 100: Hommage … Jan Rajlich
  • 8. 10. 2021 – 15. 8. 2022 – Civilizovaná žena

Jurkovičova vila

  • stálá expozice – Dušan Jurkovič: Architekt a jeho dům 
  • 5. 6. 2020 – 7. 3. 2021 – Eva Eisler – Peter Demek: House Sitters
  • 7. 4. 2021 – 1. 4. 2022 – Herrmann & Coufal / Urob si sám: Jurkovič

Muzeum Josefa Hoffmanna 

  • stálá expozice – Josef Hoffmann: Inspirace
  • 1. 7. 2019 – 31. 3. 2021 –  Josef Hoffmann: Otto Prutscher
  • 9. 5. 2021 – květen 2022 – 16 let Muzea Josefa Hoffmanna

Další články