Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Matteo Montana je Home Furnishing & Retail Design Manager IKEA Česko, Maďarsko a Slovensko. Předtím působil v Miláně a Madridu. | Foto: Klára Kudláčková Matteo Montana je Home Furnishing & Retail Design Manager IKEA Česko, Maďarsko a Slovensko. Předtím působil v Miláně a Madridu. | Foto: Klára Kudláčková

Nemůžeme myslet jenom na krásu, říká manažer interiérových designérů IKEA. Jak současná krize změní naše byty?

Zažíváme nejzvláštnější období svého života. To, co bylo před pár měsíci samozřejmostí, je dnes úplně jinak. Spolu s koronakrizí jsme byli nuceni omezit své společenské chování, ale také výrazně změnit každodenní fungování v domácnosti. Jak se mění naše domovy, jaká je pozice interiérového designu v období krize a proč nastala jedinečná příležitost zkusit žít v našich domovech o něco lépe?

Cesta k designu

Jak jste se dostal k práci pro IKEA? Četla jsem, že pro ni pracujete od roku 2004 a začínali jste v Itálii, odkud pocházíte.

MATTEO: Vystudoval jsem uměleckou školu v Miláně. Můj otec je malíř, miluji obrazy. Na počátku tedy nebyl design. Více mě zajímaly obrazy. Pak se mi naskytla příležitost pracovat pro IKEA v létě na částečný úvazek v obchodním domě v oddělení kuchyní. Miluji nábytek, miluji design. A tam jsem mohl plánovat kuchyně společně se zákazníky. V té době jsme ještě nenavrhovali přes počítač, ale opravdu jsme ručně kreslili kuchyně.

Po několika letech jsem přešel do oddělení interiérového designu jako visual merchandiser. A pak jsem pracoval v naší servisní kanceláři pro Itálii, podílel se na různých projektech při otevírání nových obchodních domů. Měl jsem tedy příležitost hodně se naučit od různých lidí a také hodně cestovat po Itálii. Z tohoto důvodu jsem se pak v roce 2016 přestěhoval do Španělska, kde jsem měl stejnou roli. A potom, po třech letech v Madridu, jsem se přestěhoval do České republiky a loni jsem začal pro IKEA pracovat tady v Praze.

Matteo dohlíží na designovou stránku našeho IKEA regionu. | Foto: Klára KudláčkováMatteo dohlíží na designovou stránku našeho IKEA regionu. | Foto: Klára Kudláčková

Madrid vs. Praha

A jak se vám tu líbí?

MATTEO: Ano, líbí, je to úplně jiné než v Madridu, město je trochu menší, ale má rodina to miluje, navíc v tuto roční dobu je město opravdu magické. A také být tady se dvěma malými dětmi je krásné, protože jste blízko parku, všechno je v dostupné vzdálenosti, a centrum také. Milano nebo Madrid jsou v tuto dobu chaotičtější, všechno má své pro a proti, ale tady to opravdu miluji.

Zůstat doma

Jste manažerem designérů IKEA pro Českou republiku, Slovensko i Maďarsko. Jaké jsou největší výzvy pro přizpůsobení našich domovů tak, aby vyhovovaly našim dnešním potřebám pro život? Dnes to není jen naše bydlení, je to také místo, kde se s dětmi učíme a také pracujeme, sportujeme.

MATTEO: Tento rok byl zvláštní. Všichni jsme o prvním lockdownu museli změnit své chování, pracovní i to volnočasové a přehodnotit, jak žijeme. Všechny aktivity jsme najednou dělali z domu. Najednou bylo potřeba najít více prostoru pro práci, školu, sport, hru s dětmi, ale ponechat potřebný prostor i pro vaření a jiné běžné aktivity. Být doma se stalo náročnou výzvou.

Zpočátku lidé hlavně přemýšleli, jak to všechno mohou zvládnout v prostoru, který mají k dispozici. Přemýšleli nad funkční stránkou. Pracovny v domácnostech tady začaly v posledních letech celkem mizet, lidé byli zvyklí pracovat ve velkých openspace kancelářích nebo využívali coworking a kavárny. Po nalezení funkčnosti pracovního prostředí doma jsme byli konfrontováni s nedostatkem soukromí, a to hlavně v rodinách s dětmi.

Kromě ložnice je i obývací pokoj vhodným místem pro práci z domova. | Zdroj: IKEAKromě ložnice je i obývací pokoj vhodným místem pro práci z domova. | Zdroj: IKEA

Změna u stolu

A co vy, musel jste také změnit své návyky doma? Bylo to pro vás náročné?

MATTEO: Mám dvě děti, jedno tříleté a druhé má teprve rok. Starší Greta stále chodí do školky. Ale máme štěstí, že máme jeden pokoj pro hosty, který používáme hlavně pro skladování věcí. Co se týče mé práce, mám vlastní stůl i židli. Ale židle je klasická. Musel jsem myslet na to, aby můj pracovní prostor byl více funkční. Když za stolem sedíte jeden den, dva, patnáct, po dobu osm hodin denně, začnete přemýšlet o kvalitě sezení a ergonomice. Další stránkou je vhodné osvětlení. Pak také připojení, nabíjení zařízení nebo úložný prostor pro dokumenty. Pro nalezení vhodného pracovního prostředí doma je ale nejdůležitější soukromí, dobré připojení k internetu a přirozené světlo.

Výrobky IKEA navrhuje a vyvíjí naše centrála IKEA of Sweden. My je pak implementujeme do interiérového designu tak, aby co nejvíce zlepšovaly život lidí doma. Koncept našich výrobků i celých interiérových řešení stojí na tom, že jsou funkční, krásné, pohodlné, odolné, cenově dostupné a udržitelné. Tyto vlastnosti jsou pro nás klíčové.

Kreativita je i pro bydlení s novými nároky pořád nesmírně důležitá. | Foto: Klára KudláčkováKreativita je i pro bydlení s novými nároky pořád nesmírně důležitá. | Foto: Klára Kudláčková

Zkouška designu

Žijeme vlastně trochu jiným způsobem. Myslíte si, že role designu musí být nyní trochu upozaděná, nebo je kvalitní design nábytku důležitější než předtím?

MATTEO: My v IKEA nemůžeme myslet jenom na krásu designu. Nejprve by měl být výrobek funkční, protože slouží člověku, není to jenom o trendech, samozřejmě může i potěšit oko, ale současně by měl také poskytovat řešení a uspokojovat potřeby lidí. Z pohledu interiérového designu. Snažíme se sdílet chytrá řešení a nápady, jak pracovat s prostorem. Vyvíjíme stále více multifunkčního nábytku, protože se musíme prostoru často přizpůsobovat, to je opravdu důležité.

Nyní je například o mnoho důležitější mít doma prostor, kde si mohou děti hrát. Také došlo k rozmachu jógy a cvičení doma. Lidé chtějí zůstat zdraví. Proto potřebují prostor na cvičení i místo, kam uložit své pomůcky. IKEA bychom rádi poskytovali nová řešení pro nové trendy, které se objevují. Jako designéři musíme být pořád aktuální, být schopni naslouchat potřebám a poskytovat vhodná řešení. Někdy se týkají konkrétního produktu, jindy produktové řady. To je důležitější než kdykoliv předtím.

Jiný designér

Jak se v současné době mění role designéra?

MATTEO: Pracovat z domova a být kreativní je dvojí výzva. Protože být kreativní znamená dělit se o své nápady a naslouchat druhým, navíc teď na dálku. Není to jenom o schůzkách online, na které jsme si všichni museli zvyknout. To byl jediný způsob, jakým jsme spolu byli propojeni a sdíleli jsme společně myšlenku, jak jsme získali i dávali zpětnou vazbu. Bez osobního setkání to všechno byla docela výzva.

Veškerý obsah jsme v minulosti sdíleli především prostřednictvím reálných řešení v obchodních domech. Ty byly a stále jsou naším hlavním médiem. Teď jsme museli tyto snahy přenést na sociální sítě, Stories na Instagramu, více obsahu na webu, sdílení nápadů, tipů, inspirací. Také jsme dělali online streamy, workshopy a snažili se zapojit zákazníky a poskytovat co nejvíce prostoru pro interakci.

Jaký workshop jste zrealizovali?

MATTEO: Například jak si zařídit balkon rostlinami. Přímo tam se nám objevovaly reakce a dotazy lidí. Zákazníci se s námi snaží spojit i přes Stories na Instagramu. Museli jsme se naučit používat sociální sítě jinak a víc. Byli jsme postaveni před úkol interagovat se zákazníky vícero způsoby najednou.

V současné situaci IKEA nabízí osobní i online plánování specifických řešení nebo celých interiérů vašich domácností. | Foto: IKEAV současné situaci IKEA nabízí osobní i online plánování specifických řešení nebo celých interiérů vašich domácností. | Foto: IKEA

Revoluce v obýváku

Vím, že je asi těžké předvídat trendy v interiérovém designu. Přesto, dokážete naznačit, jak se změní naše bydlení, jakým směrem se bude ubírat? 

MATTEO: Přemýšlel jsem o tom. Někdo jednou řekl, že nežijeme ve světě přírody, ale ve světě velkých měst, protože hlavní trendy se tímto směrem ubírají. Tedy v malých prostorech, které ale mají být také flexibilní, zdraví prospěšné a s dostatečným soukromím. Nároky se značně zvyšují.

IKEA výrobky členíme i z hlediska životních situací. Jestli žijete sami, žijete s dětmi nebo žijete společně se svým partnerem. Prostředí domova se mění spolu se životem. Vždy se porovnávám se svým otcem. Co se změnilo z hlediska flexibility domova. Můj otec se narodil, bydlel s rodiči, pak se oženil a poté bydlel s mojí matkou ve stejném domě jako moji prarodiče. V tom samém domě vychovali mě a mého bratra. A dnes žijí stále tam. Takže domov byl jeden.

Matteo se díky práci pro IKEA přestěhoval do Prahy před rokem a půl. | Foto: Klára KudláčkováMatteo se díky práci pro IKEA přestěhoval do Prahy před rokem a půl. | Foto: Klára Kudláčková

Pokud se podívám na sebe, žil jsem s rodiči, studoval jsem s rodiči. Pak jsem chvíli žil sám, poté jsem střídal pracovní místa. Potkal svoji manželku, ale žili jsme odděleně. Pak jsme žili společně. Vzali jsme se. Stěhoval jsem se sám do Španělska, kde, abych ušetřil nějaké peníze, jsem žil na 45 metrech čtverečních. Pak přišla manželka za mnou, měli jsme první dítě, pak druhé a pak jsme se přestěhovali sem. Je mi téměř čtyřicet a už jsem vystřídal šest nebo sedm domovů. V životě jsou momenty, které dramaticky mění vaše potřeby.

Bude to tedy stále pružnější, i z hlediska rozvoje sortimentu. Také pracujeme více na modularitě, protože nábytek, který je dnes v ložnici, může zítra být ve vašem obývacím pokoji. Nábytek by měl být součástí rodiny. Budoucnost tedy vidím ve flexibilitě, modularitě, a také udržování kousku přírody a zdravého prostředí u nás doma. 

Domácí puzzle

Realitou ale je, že bydlení je celkem drahé a lidé proto velmi často žijí v malých prostorách. Napadají vám nějaké tipy, jak se pokusit naše malé domovy přizpůsobit všem těm aktivitám, členům domácnosti a zvládnout to? 

MATTEO: Soukromí a dostatek přirozeného světla je ve velkém bytě více samozřejmé než v bytě malém. Začal bych obětováním věcí, které používáte nejméně. Když nemáte dostatek místa, snažte se využít prostor na zdech, ty často poskytují potřebný prostor pro různá řešení. Někdy ani není potřeba investovat do nábytku, postačí změnit jen pár drobností. Praktické je také využívat řešení, která mají vícero využití, nebo jdou po použití prakticky složit, odložit nebo využít jinak, v jiném pokoji. Mít doma nábytek, který se přizpůsobuje vašim potřebám, je v současné situaci opravdu výhrou.

Myslete na svoje nároky, kolik vás v domácnosti bydlí a jaké aktivity v ní děláte. Pro práci z domova se většinou využívá obývací pokoj nebo také ložnice, protože poskytuje dostatek soukromí. Žijete-li v malém prostoru, většinou nemáte problém s propojením aktivit, protože je prostor malý. Když zrovna nepracujete za stolem, neseďte. Telefonáty vyřídíte i za chůze a ve volném čase buďte na pohovce nebo cvičte. A když je to možné, měňte v rámci bytu své pracovní stanoviště.

Jak přizpůsobit malé prostory požadavkům všech členů rodiny? | Zdroj: IKEAJak přizpůsobit malé prostory požadavkům všech členů rodiny? | Zdroj: IKEA

IKEA plánování online

O službu plánování interiéru je v IKEA pořád zájem. Situace se ale často mění, obchody jsou dočasně otevřené, a nevíme, na jak dlouho. Přemístili jste tedy tuto službu online. Jak jí to změnilo? Jak probíhá celý proces nyní?

MATTEO: Při plánování nabízíme několik možností: plánuje se jenom konkrétní řešení kuchyně, skříně samostatně, nebo se plánuje celý pokoj. Pracuje se tedy na vhodném řešení pro daný prostor. To se realizovalo v obchodních domech. O prvním lockdownu jsme byli nuceni rychle přejít do online prostoru a naštěstí jsme měli k dispozici pracovníky, kteří se umějí rychle přizpůsobit. A protože zákazníci věděli, že služby plánování IKEA poskytuje, našli si k nám cestu i tímto způsobem.

Mohu říct, že to šlo docela rychle. Pracujeme na vývoji nových služeb s designéry, kteří mají zkušenosti se zařizováním, poradenstvím nebo plánováním pokojů, domů i specifických řešení, například s textilem. Spuštění služby online se zrychlilo, místo listopadu bylo dostupné už v říjnu. Je to zatím jenom pár měsíců, ale myslím, že to funguje opravdu dobře. Až třetina zakázek na plánování byla realizována online, je to úspěch. Aktuálně služba plánování interiérů funguje jak online, tak i offline. A je jenom na zákazníkovi, jak se rozhodne. Pracujeme také na třetí variantě, kdy půjdeme k zákazníkovi domů a přímo tam provedeme potřebná měření.

IKEA od října nabízí svým zákazníkům plánování interiéru domácnosti také online. | Zdroj: IKEAIKEA od října nabízí svým zákazníkům plánování interiéru domácnosti také online. | Zdroj: IKEA

Zavoláte si na číslo, domluvíte schůzku s designérem, vyplníte dotazník, abychom pochopili, jaké máte potřeby, vkus, požadavky. Všechno s vámi probereme telefonicky a rozhodnete se, jestli potřebujete jenom poradit, jak vylepšit existující prostor doplňky, nebo se rozhodnete pro intenzivnější změnu interiéru. My na základě předešlého v případě potřeby vypracujeme projekt a vizualizaci.

Na takové spolupráci se zákazníkem je skvělé to, že mu můžeme ukázat různá řešení a možnosti, o kterých předtím nevěděl, informovat a inspirovat ho, motivovat k různým vylepšením. Ty samé služby IKEA poskytuje také pro zákazníky z byznysu, kteří potřebují zařídit hotel, bar, prodejnu nebo restauraci.

Upozaděné potřeby

Jaké jsou nejčastější chyby, které lidé obvykle dělají při plánování interiéru?

MATTEO: Zajímají se o funkční řešení a u funkčnosti to většinou ukončí. Když jim poskytneme podporu, nápady, jsou ochotni zkoušet a jít ještě dál. Další častou chybou je, že se nesoustředí na porozumění vlastním potřebám. Dnes přitom vybavení domácnosti může uživateli nabídnout opravdu hodně. Chce to jen čas a zájem.   

Před několika lety jsme mamince předělávali kuchyň. Když jsem se jí ptal, co by tam nemělo chybět, zmínila troubu, pracovní plochu, lednici. Takže základy. Snažil jsem se jí vysvětlit, kolik úložného prostoru potřebuje a že je potřeba najít vhodné místo na stůl, a tak nějak propojit prostor s aktivitami, které v něm dělá. Navrhl jsem, aby byla trouba umístěna výše, protože je to bezpečnější pro děti, lépe vidíte dovnitř a taky se nemusíte tak ohýbat. Ale protože si přála kuchyň vzdušnější, tento nápad neprošel. Prostor se přizpůsobil jejím potřebám.

S Matteem Montanou jsme se potkali v kancelářích IKEA. | Foto: Klára KudláčkováS Matteem Montanou jsme se potkali v kancelářích IKEA. | Foto: Klára Kudláčková

Nový smysl

Protože jsme více doma, více topíme, svítíme, víc vaříme. Existují nějaká ekologická doporučení, kterými je dobré se řídit?

MATTEO: Měnit své návyky a nákupy pečlivě plánovat. Pak je tady hledisko chování – způsobu, jak svítíme, jak topíme a podobně. Nabízíme výrobky, které šetří energii, jako například úsporné žárovky, spořiče vody nebo záclony, které drží teplo více uvnitř bytu. Velmi důležité je také neplýtvat potravinami a správně je skladovat i konzumovat. Odpadové hospodaření je dnes stále běžnější. Zatímco v minulosti jsme vlastně ani pořádně nevěděli, k čemu je třídění dobré, dnes to víme skoro všichni. V IKEA myslíme i na opětovné používání věcí, které doma už máte.

Prostor pro recyklaci odpadu je stále častější součástí našich domovů. | Zdroj: IKEAProstor pro recyklaci odpadu je stále častější součástí našich domovů. | Zdroj: IKEA

Staré jako nové

Ano, projekt Druhý život nábytku. Jak funguje a v jaké fázi se nachází?

MATTEO: Aktuálně najdete v obchodních domech koutek se zlevněným nábytkem. Vrácený nábytek prodáváme za nižší ceny. Postupně ale chceme tuto službu rozšířit. V našich obchodních domech chceme vybudovat nový prostor, kterému říkáme pracovně „circular hub“. Pracujeme na recyklaci a opětovném použití materiálů a chceme najít i způsob, jak vytvořit prostor pro zapojení komunity. Workshopy, rozhovory, kde by se zákazníci mohli přímo zapojit.

Společně můžeme ukázat a podělit se o to, jak dát nábytku druhý život. Nábytku samotnému nebo jeho využití jiným způsobem. Chceme se v této oblasti posouvat jako firma, ale pracovat i na porozumění ze strany zákazníků. Aby se chtěli zapojit. Chceme být nejen při tom, když si nábytek koupíte, ale i při tom, když se o něj staráte nebo mu dáváte nový život. Věříme, že i v tom můžeme být silným partnerem.

Osobní záležitost

To bude jistě také výzva pro design, že?

MATTEO: Jo, myslím, že existuje spousta možností, také personalizace. Můžete použít starý nábytek a vylepšit ho podle sebe. A pak skutečně vytváříte jiný kontext, dáváte nábytku opravdu druhý život. A pokud jde o sdílení toho, kdo jste, je to další skvělá příležitost, protože to není jen nábytek, který si koupíte, ale je to nábytek, kterému dáváte svou osobnost, je to mnohem zajímavější. S takovým kusem nábytku máte pak mnohem intenzivnější vztah.

Budoucnost role designu v našem bydlení je pořád nesmírně důležitá. | Foto: Klára KudláčkováBudoucnost role designu v našem bydlení je pořád nesmírně důležitá. | Foto: Klára Kudláčková

Změna k lepšímu

Bydlení se dnes výrazně mění. Povídali jsme si o různých změnách, které se v oblasti bydlení dějí. Vnímáte to jako dobrou příležitost začít žít lépe?

MATTEO: Myslím, že je to velká příležitost. Moment změny našich návyků. Některé změny si na začátku žádají značné úsilí, protože jsme dlouho byli zvyklí dělat je jinak. Když se vám to pak podaří, je to spíše o tom, co získáváte, ne o tom, co ztrácíte. Je to příležitost vrátit se ke snadným a jednoduchým věcem, na které jsme možná byli zvyklí kdysi. Před třemi nebo čtyřmi lety bylo pěstování bylinek v bytě nebo na okně fajn, teď je to životní styl. Také si doma více vaříme, a to je skvělé. Díky tomu víme, z čeho vaříme, a jíme více spolu jako rodina. Humanizuje se spousta aktivit, které jsme si odvykli dělat. O věcech běžné potřeby více přemýšlíme, jestli je můžeme použít znovu a jinak. Krize nás přiblížila k přírodě, ale i k domovu, rodině a k sobě samým, našemu zdraví. Hodně jsme se změnili.

Další články