Někdo skončil, jiný vytrval. Covid zasadil designu v regionech tvrdou ránu, přesto se pomalu začíná blýskat na lepší časy

Jak se daří lokálnímu designu v regionech dnes a končí pokusy o jeho oživení úspěšně? | Zdroj: Brno Design Days Jak se daří lokálnímu designu v regionech dnes a končí pokusy o jeho oživení úspěšně? | Zdroj: Brno Design Days

Lokální design v regionech to měl oproti tomu pražskému vždycky v lecčems těžší. Nabídka veletrhů, soutěží a příležitostí zde byla v porovnání s hlavním městem podstatně nižší. Situaci tak razantně zhoršila dvouletá pandemická mezera a zrušení veletrhů a výstav designu v regionech mělo významný dopad nejen na ekonomiku, ale také na komunity a umělce samotné. Jak se daří lokálnímu designu v regionech dnes a končí pokusy o jeho oživení úspěšně? O tom jsme si povídaly s Karolínou Skórkovou a Alexandrou Georgescu ku příležitosti znovuobnovení festivalu Meat Design Ostrava, který se konal 24. a 25. listopadu.

Je třeba zariskovat, avšak ne každý to zvládne

Regionální designové akce, festivaly a veletrhy slouží jako platformy pro propagaci a příležitosti lokálního řemesla. Dokážou propojit mladé autory a designéry s výrobci či značkami a otevřít jim tak dveře do světa designu i mimo region. Karolína Skórková vedla jako ředitelka Meat Design Ostrava od roku 2015 do roku 2021. „Festival do té doby dokázal objevit mnoho šikovných a talentovaných umělců a jejich kariéra poté stoupala dál. V ideálním případě jeli vystavovat i dále mimo Ostravu či do zahraničí, jejich značka se slibně rozjela a přerostla svůj region. Jsou tu však naopak také umělci, kteří to, co se jim nabízí, nedokážou naplno využít, a to ať již z kapacitních či finančních důvodů, a rozvoj značky ustrne. V takových případech zůstanou tvůrci působit pouze v rámci regionu, nebo po pár letech činnost ukončí,“ popisuje příběhy lokálního designu Karolína. 

 V roce 2020 pandemie zasáhla jak renomované tvůrce a značky, tak také nováčky na půdě designu, kteří situaci v mnohých případech neustáli. | Zdroj: Meat Design Ostrava V roce 2020 pandemie zasáhla jak renomované tvůrce a značky, tak také nováčky na půdě designu, kteří situaci v mnohých případech neustáli. | Zdroj: Meat Design Ostrava

Talentem to však nekončí. Paradoxně i velmi talentovaní tvůrci v mnoha případech nedovedou výkonnou a propagační část svého působení vzít za správný konec. Jejich brand se tak navzdory nadějnému produktu a talentu neposune dál. „Často jde také o to zariskovat, avšak ne každý to zvládne. Zároveň si musí umělci vyzkoušet, jaké to je vystavit svou práci živému publiku, a obhájit si ji,“ dodává Karolína. Právě iniciativy, jako jsou veletrhy a soutěže, se snaží lokální tvůrce nasměrovat správným směrem. Dle Karolíny je proto důležité je inspirovat a motivovat k tomu, aby nepodceňovali část marketingu a prezentace své značky a v budoucnu tak dokázali být konkurenceschopní. 

Těžká zkouška

Co když ale o takovou příležitost zviditelnění a první schod do světa designu lokální umělci přijdou? V roce 2020 pandemie zasáhla jak renomované tvůrce a značky, tak také nováčky na půdě designu, kteří situaci v mnohých případech neustáli. „Vím o několika tvůrcích, kteří svou značku buď dlouhodobě uspali, nebo úplně skončili a odešli do jiných odvětví. Po pandemii přišla válka a krize s energiemi a to malým značkám s lokálním zbožím a lokální výrobou situaci opět velmi ztížilo. Naštěstí byli také ti, co vydrželi. Dokázali zareagovat pružně a covid ustáli díky silné komunitě lidí kolem sebe a především vybudované klientele ještě z dob před pandemií,“ vysvětluje Karolína. 

Lokální akce mají velmi nenápadný, avšak důležitý dopad. Vytvářejí komunitu, která společně spolupracuje. | Zdroj: Brno Design DaysLokální akce mají velmi nenápadný, avšak důležitý dopad. Vytvářejí komunitu, která společně spolupracuje. | Zdroj: Brno Design Days

Pandemie a s ní spojené lockdowny nepředstavovaly zkoušku pouze pro vystavující umělce, ale také pro samotné organizátory veletrhů a festivalů. Alexandra Georgescu, která vedla čtyři ročníky festivalu Brno Design Days mezi lety 2017 až 2020, odmítla s festivalem pokračovat v online verzi. „Festival kvůli pandemii úplně skončil, a jelikož se jednalo o událost oslavující design, jehož primárním cílem byl networking a skutečné pronikání do zákulisí práce samotných designérů, nedávalo mi smysl jej pořádat v online prostoru. Lokální akce mají velmi nenápadný, avšak důležitý dopad. Vytvářejí komunitu, která společně spolupracuje, sílu nebo důležitost integrace designového myšlení do mnoha aspektů práce. Jeho ukončení mě tak velmi mrzí. Ráda bych jej znovu obnovila, ale pouze za předpokladu, že bych na něm spolupracovala s někým, kdo je ochotný a schopný na sebe vzít obrovskou zátěž s přípravami, které jsou pro takovéhle akce nutné,“ komentuje situaci s ukončením a znovuobnovením festivalu Brno Design Days Alexandra. 

V roce 2020 pandemie zasáhla jak renomované tvůrce a značky, tak také nováčky na půdě designu, kteří situaci v mnohých případech neustáli. | Zdroj: Meat Design OstravaV roce 2020 pandemie zasáhla jak renomované tvůrce a značky, tak také nováčky na půdě designu, kteří situaci v mnohých případech neustáli. | Zdroj: Meat Design Ostrava

Karolína se však festival Meat Design Ostrava zuby nehty snažila udržet. „V roce 2020 byla pro nás situace opravdu zoufalá, chystali jsme festival celý rok, odvedli na něm stovky hodin práce, zapojených bylo spoustu lidí v realizačním týmu, přes sto designérů, umělců, dostali jsme granty, které měly určitá jasně daná pravidla čerpání, avšak měsíc před akcí přišel lockdown. Zůstala pouze varianta online prezentace vystavujících. Všichni nám tedy natočili videa o svých značkách a produktech a my poté každý den prezentovali jednoho po druhém, alespoň v online prostoru. To však samozřejmě nestačilo. Přišli jsme o klíčový příjem financí ze vstupného, nemluvě o uhrazených fakturách za grafiku, propagaci, honoráře či zálohy za nájmy. Dokonce jsme museli částečně vrátit dotace, což představovalo začátek velkých problémů,“ vzpomíná Karolína. 

Mnozí tvůrci kvůli krizi svou značku buď dlouhodobě uspali, nebo úplně skončili a odešli do jiných odvětví. | Zdroj: Brno Design DaysMnozí tvůrci kvůli krizi svou značku buď dlouhodobě uspali, nebo úplně skončili a odešli do jiných odvětví. | Zdroj: Brno Design Days

V roce 2021 došlo k další transformaci festivalu, kdy se Karolíně podařilo s magistrátem města Ostrava domluvit na pronájmu prázdných výloh obchodních prostor v centru města. Výlohy tak festivalu sloužily jako výstavní prostory pro produkty designérů. Lidé mohli vidět práce designérů alespoň z ulice, ale samozřejmě to plnohodnotně nenahrazovalo Design week. I přes to, že byli designéři vstřícní a do výloh zapůjčili své produkty, nebylo možné v rámci takové formy festivalu odprezentovat všechno tak, jak tomu bylo roky předtím. V roce 2022 se nakonec Meat Design Ostrava nekonal vůbec a došlo k jeho utlumení. 

V roce 2021 došlo k další transformaci festivalu, kdy se Karolíně podařilo s magistrátem města Ostrava domluvit na pronájmu prázdných výloh obchodních prostor v centru města. | Zdroj: Meat Design OstravaV roce 2021 došlo k další transformaci festivalu, kdy se Karolíně podařilo s magistrátem města Ostrava domluvit na pronájmu prázdných výloh obchodních prostor v centru města. | Zdroj: Meat Design Ostrava

Karolína již pár měsíců žila v dojmu, že k oživení festivalu nedojde. „Původní organizační tým se rozpadl, lidé odešli pracovat do jiných segmentů mimo ten kulturní a původní firma, která Meat Design zaštítila, šla kvůli finančním problémům po dvou zmařených ročnících do likvidace. Já sama jsem si našla práci na plný úvazek jinde a Meat Designu již nedávala šanci.“ Naštěstí se noví investoři našli, značky se rozhodli ujmout a festival oživit. Novou manažerkou festivalu se stala Nikola Tošenovská. Karolína v jeho rámci zůstala působit jako kreativní ředitelka a dramaturgyně. Nicméně k oživení brněnského festivalu zatím nedochází, i přes to, že by o to Alexandra Georgescu velmi stála. 

Výlohy festivalu sloužily jako výstavní prostory pro produkty designérů. | Zdroj:  Meat Design OstravaVýlohy festivalu sloužily jako výstavní prostory pro produkty designérů. | Zdroj: Meat Design Ostrava

Zájem o design v regionech je

Pozitivní zprávou je, že zájem o podobné akce je v regionu velký. „Od prvního ročníku nám rok co rok stoupala návštěvnost celého festivalu, ale i jednotlivých přednášek a odborných bodů v programu. Vnímáme, že lidé po setkání s designem touží a velmi akci vítají. Covidová přestávka nám jasně ukázala, že Meat Design Ostrava designérům a tvůrcům i divákům chyběl a těšíme se na letošní znovuoživení akce. Je důležité mít akci spojenou s komunitou lidí, kteří jsou fanoušky designu, studenty, což třeba ve Zlíně funguje myslím skvěle a i s covidem si poradili a jedou dál,“ uvádí na závěr Karolína. My lokálnímu designu v regionu budeme fandit a sledovat, jak se mu bude dařit. Zároveň doufáme, že znovuoživení festivalu, jako je Meat Design Ostrava, inspiruje také další regiony a lokální komunity, aby se o obnovu pandemií zaniklých festivalů pokusily.

Související

Dárky z Brna, které budete chtít doma. TIC BRNO nabízí moderní suvenýry od předních umělců a lokálních tvůrců
Produktový design

Dárky z Brna, které budete chtít doma. TIC BRNO nabízí moderní suvenýry od předních umělců a lokálních tvůrců

Magdaléna Rosůlková - 16. 11. 2020

Máme tu před uměním doslova zavřené dveře, říká Jana Opatrná, která se nebojí provozovat obchod s designem v Hradci Králové
Produktový design

Máme tu před uměním doslova zavřené dveře, říká Jana Opatrná, která se nebojí provozovat obchod s designem v Hradci Králové

Petra Boháčová - 13. 11. 2020

Známá značka, nový prostor. Jaké nové design shopy a showroomy se v Praze otevřely?
Produktový design

Známá značka, nový prostor. Jaké nové design shopy a showroomy se v Praze otevřely?

Nela Kuhnová - 13. 11. 2019

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024