Nejvýraznější slovenský umělec Andrej Dúbravský rozčeřil politické vody obrazem dvou líbajících se mužů. Výstava Good Boy v Olomouci je jeho odpovědí

Výstava GOOD BOY Andreje Dúbravského se zamýšlí nad tématem krásy v umění, a to jak z historické perspektivy, tak optikou dnešní doby. | Zdroj: Telegraph Gallery Výstava GOOD BOY Andreje Dúbravského se zamýšlí nad tématem krásy v umění, a to jak z historické perspektivy, tak optikou dnešní doby. | Zdroj: Telegraph Gallery

„Mým cílem nebyla role ‚kontroverzního umělce‘, do které mě pasovala slovenská ministryně kultury,“ říká umělec Andrej Dúbravský, který rozčeřil politické vody svým obrazem dvou líbajících se mužů. Výstava Good Boy v olomoucké Telegraph Gallery, která probíhá do 15. 8. 2024, je umělcovou odpovědí a tečkou za touto kauzou. Zkoumá v ní témata krásy v umění, rétoriku fitness životního stylu i stereotyp dokonalého vzhledu a fatshamingu. Neoddělitelnou linkou výstavy, která se prolíná celou tvorbou umělce, je také environmentální apel. Jak se šestatřicetiletý malíř cítí v roli politicky angažovaného, jaký vztah má ke svému tělu, proč krotí svůj exhibicionismus a co si myslí o demokratizaci umění?

Andrej Dúbravský je jedním z nejvýraznějších představitelů současné slovenské umělecké scény. V tvorbě se věnuje zobrazování mužských těl a erotických výjevů, stylizovaným autoportrétům a venkovské krajině. Je absolventem ateliéru Malby Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě. Má za sebou řadu výstav v České republice a na Slovensku, ale také úspěšné zahraniční projekty, například ve významné berlínské galerii DITTRICH & SCHLECHTRIEM nebo v loňském prosinci samostatnou výstavu v New Yorku.

Celé to začalo kauzou s ministryní kultury 

Část obrazů, které vznikly pro právě probíhající výstavu Good Boy v Telegraph Gallery, je reakcí na událost, jež se stala na Slovensku. Tamní ministryně kultury se vymezila vůči portrétu dvou líbajících se mužů, z nichž jeden je korpulentních rozměrů. Zaznamenal jste nějaké reakce na olomouckou výstavu na Slovensku? 

ANDREJ: Ministryni samozřejmě nezajímá, co se děje mimo hranice Slovenska, takže ohlasy na výstavu jsou jen příjemné. Kauza, kterou zmiňujete, se stala v prosinci loňského roku a překvapilo mě, jakou pozornost si váha muže na obrazu „vysloužila“. Představa naší ministryně, že by mělo umění sloužit národu, je naprosto mimo…  

Obraz dvou líbajících se mužů vyvolal nevoli u ministryně kultury Slovenska. | Zdroj: Archiv autoraObraz dvou líbajících se mužů vyvolal nevoli u ministryně kultury Slovenska. | Zdroj: Archiv autora

A jak se vám žije dnes na Slovensku po prezidentských volbách, po útoku na slovenského premiéra? Chtěl jste někdy svou rodnou zemi opustit?  

ANDREJ: Nepřemýšlel jsem nad tím. Mimo Slovensko trávím hodně času, proto mě to ani neláká. Samozřejmě mě trápí, kam jdou mé daně. Necítím ale tlak, mám svobodné povolání a možná proto mě to netrápí, protože mám pocit, že můžu odejít kdykoliv, pokud se situace ještě zhorší. Před dvěma roky jsme zažili vraždu dvou queer lidí v bratislavské gay kavárně a teď atentát na premiéra. Ano, mám z toho úzkosti, ale Slovensko mám rád, nejen Bratislava je oáza intelektuálů. Žiju hodinu od hlavního města na venkově s velkou zahradou, která mi dělá radost. Nebyl jsem tu nikdy konfrontován. Můj soused věří všeličemu, ale v běžném mezilidském kontaktu je to fajn chlap. Vzájemně se tu respektujeme. Ačkoliv se sám do diskuze nepouštím, naopak se tomu cíleně vyhýbám. I když vlastně pokud tu mám návštěvu, což jsou často nebinární živly nebo trans kamarádky v lesklé bundičce, jdeme se projít po vesnici. Je to jistá forma inkluze. (smích)

Do centra dění Dúbravského výstavy se pomyslně dostává připomínka známého výjevu Šťastné náhody houpačky. | Zdroj: Telegraph GalleryDo centra dění Dúbravského výstavy se pomyslně dostává připomínka známého výjevu Šťastné náhody houpačky. | Zdroj: Telegraph Gallery

Zaregistroval jste Telegraph Gallery nebo jejího majitele a sběratele umění Roberta Runtáka před výstavou Good Boy? 

ANDREJ: Robert Runták sbírá mé obrazy vlastně už od vysoké školy. Má mnoho mých děl z rané tvorby a vážím si toho, že mě jako začínajícího umělce podpořil. Samotnou výstavu v Telegraphu jsme plánovali dlouho. Prostory galerie jsem viděl ale až letos v lednu poprvé a málem jsem odpadl. Galerie je prostorově velmi velkorysá, což jsem, přiznám se, podcenil. Přesněji řečeno jsem měl tři měsíce na tvorbu pro poměrně rozsáhlý cyklus. Byly to velmi intenzivní měsíce, i po mentální stránce. Musel jsem vybalancovat pracovní čas se zmíněným nedobrovolným politickým aktivismem odstartovaným paní ministryní, který se táhl měsíce. Z ateliéru jsem si odbíhal každý čtvrtek na demonstrace, které v Bratislavě probíhaly. 

Výstavu doplňuje také o ekologicky laděná díla s tematikou přírodních motivů, kterými se autor nechává obklopovat na své venkovské usedlosti v Rastislavicích na Slovensku. | Zdroj: Telegraph GalleryVýstavu doplňuje také o ekologicky laděná díla s tematikou přírodních motivů, kterými se autor nechává obklopovat na své venkovské usedlosti v Rastislavicích na Slovensku. | Zdroj: Telegraph Gallery

Když zmiňujete „nedobrovolnost“ se politicky vymezit – vám není příjemné být politicky angažovaný umělec? Výstavou Good Boy jste tedy nechtěl záměrně provokovat? 

ANDREJ: Opravdu to není mým cílem, ale cítím určitou zodpovědnost. Poslední dny, měsíce jsou na Slovensku velmi intenzivní. Když mohu kandidátům, kterým konvenuji, pomoci, tak pomůžu. Jako v případě eurovoleb. Bývám ale zpravidla kandidáty osloven. 

Co se týče námětu pro výstavy v Telegraphu, měl jsem ho zprvu vymyšlený jinak a více zaměřený na environmentální kontext. Když jsem ale viděl, kolik nevole vzbudil portrét tlustého muže líbajícího se s hubeným mužem, jako ústřední motiv výstavy jsem zvolil pět velkoplošných aktů tlustých mužských těl na houpačce. Stejně důležitá linka je ale i v ostatních dílech. 

Autor záměrně zobrazuje náměty, které nejsou prvoplánově krásné. | Zdroj: Telegraph GalleryAutor záměrně zobrazuje náměty, které nejsou prvoplánově krásné. | Zdroj: Telegraph Gallery

Přitahují mě tlustí muži

Vy se netajíte tím, že máte zalíbení v mužích s vyšší váhou. Jaký máte vztah ke svému tělu? 

ANDREJ: Chci být zdravý. Moje práce vyžaduje velmi mnoho energie a musím být fyzicky vitální. Velkoplošná díla jsou energeticky náročná. To je i důvod, proč neponocuji, nepiju alkohol a zkrátka se o své tělo starám. Druhý aspekt je samozřejmě i takový, že chci být sexy pro korpulentní muže, kteří se mi líbí. Štíhlí muži se mi nelíbí. Naopak tlustým mužům se zpravidla líbí fit kluci. Je to v podstatě velmi jednoduché. 

Často jsem ale přemýšlel nad tím, že bych několik kilo přibral. Chtěl bych znát ten pocit v tlustém těle a reakce okolí. Dlouhodobě mě tento myšlenkový experiment láká. Nicméně pro moji stavbu těla by to byla velmi náročná proměna.

Vybraná díla zobrazující hmyz. | Zdroj: Archiv autoraVybraná díla zobrazující hmyz. | Zdroj: Archiv autora

Zahrady by měly být funkční, nikoliv okrasné 

Zmínil jste venkov, kde žijete. Ústředním tématem vaší práce a také druhou linkou výstavy je právě environmentální apel. Jak moc se prolíná příroda, kterou se obklopujete, do vašich děl?

ANDREJ: Svou zahradu miluji. Od nuly jsem vysadil asi 100 ovocných stromů. Po letech učení se a zájmu o zahrádkářství jsem přešel na trvalkovou výsadbu. Dost možná bych dokázal vydat příručku o nejodolnějších pylonosných kvetoucích rostlinách, které si do své zahrady máte zasadit (smích).

Většina lidí nechápe, že za svou zahradu máme zodpovědnost v širším kontextu. Cílem lidí je mít upravené zahrady stejně jako jejich obývací pokoje. Já razím ale teorii, že bychom měli své zahrady kultivovat tak, aby byly prospěšné a nasytily hmyz, který je na pylových rostlinách závislý. Hmyz opravdu vymírá, a to nejen kvůli monokulturním polím, ale i kvůli tomu, jak vypadají zahrady většiny lidí. Nejsem zastánce letniček, které nemají žádný pyl ani nektar. Lidem po roce odkvetou, hodí je do odpadu a o rok později si koupí nové spolu s plastovým květináčem, což akorát podporuje existenci hobby marketů. V tomto oboru se vzdělávám neustále a jsem v kontaktu s entomologem. Umím rozeznat už dost druhů. Na podzim vyjde také má kniha o hmyzu, která je určena dětem. 

Andrej Dúbravský je jedním z nejvýraznějších představitelů současné slovenské umělecké scény. | Zdroj: Telegraph GalleryAndrej Dúbravský je jedním z nejvýraznějších představitelů současné slovenské umělecké scény. | Zdroj: Telegraph Gallery

Zpátky k vaší malbě. Jsou to tedy určité záznamy z pozorování přírody? 

ANDREJ: Ano, lehce jsem se zasnil do své zahrady. (smích) Moje malby nejsou vědecké ilustrace, proto nemaluji jednotlivé hmyzí druhy. Včely a berušky vyobrazené na mých dílech vnímám jako určité symboly environmentálních změn a symboly všech druhů hmyzu. Možná jsem naivní, ale mám pocit, že i díky sociálním sítím, kde sdílím ve své bublině vlastní zahradu a obrazy, někteří lidé začali i ke své zahradě a hmyzu přistupovat jinak. A to mě těší.

Kurátoři Mira Macík a Erika Kovačičová zvolili v architektuře výstavy mimo jiné i stodolu, kterou zaplnili slámou i nenataženými plátny děl a kreseb. Co má stodola symbolizovat? 

ANDREJ: Stodola byla mým nápadem. Mira a Erika mi pomohli ji produkčně zajistit a během instalace přispěli cennými radami, za což jim jsem vděčný. Ve stodole se nachází třeba i lubrikační gel nebo deodorant AXE. „Kůlna“ je inspirovaná mou kůlnou na zahradě, která je plná nesmyslných věcí. A zároveň je to paralela našich myslí a podvědomí, v kterých se hromadí celé roky spousty temnoty, myšlenek, vzpomínek a traumat. Ve stodole jsem vystavil také kresby koček jako vzpomínku na mou kočku, která se mi ztratila. Zkrátka uvnitř se nachází ta nejosobnější díla, které na výstavě vystavuji. Netřeba odkrývat význam všeho. 

Zároveň se stodola, jejíž půdorys je inspirován slovenskými chalupami, plnila i nadále kresbami, které vznikly při červnové komentované prohlídce. 

 V aktuální výstavě Good Boy v olomoucké galerii Telegraph autor vystavuje díla apelující na ochranu životního prostředí. | Zdroj: Telegraph Gallery V aktuální výstavě Good Boy v olomoucké galerii Telegraph autor vystavuje díla apelující na ochranu životního prostředí. | Zdroj: Telegraph Gallery

Kůlna je plná neřestí, obrazů koček a mužských aktů. | Zdroj: Telegraph GalleryKůlna je plná neřestí, obrazů koček a mužských aktů. | Zdroj: Telegraph Gallery

Nedemokratický a pokrytecký svět umění 

V některých rozhovorech jste uvedl, že je stodola symbol neřestí. Sexualita je vaším osobním tématem, do jaké míry ji ale necháváte promlouvat do umění? 

ANDREJ: Svět umění je velmi pokrytecký v tom, že můžete malovat erotické obrazy, ale máte se tvářit seriózně a obrazně řečeno nosit rolák. Pak jste umělec intelektuál, který maluje erotické obrazy. Pokud ale svou vizáží začnete být sexy, umělecká scéna vás začne znevažovat. Když jsem byl mladý, byl jsem větší exhibicionista a měl jsem pocit, že někteří lidé mé obrazy nebrali příliš vážně. Myslím, že to úzce souviselo právě s mým obnažováním se. Mám pocit, že čistě strategicky je lepší být „vizuálně“ konzervativní. Na každém umělci je břímě, jak aspekt pokryteckého světa využije ve svůj prospěch.

Nedávno jsem například postnul na svůj Instagram na mezinárodní Den nahého zahrádkáře fotografii, kde jsem nahý a mé genitálie zakrývá konev. Za jeden den mi ubylo asi 120 sledujících. Jsou zkrátka lidé, kteří ode mě chtějí vidět jen umění a obnažování berou za laciné a otravné. Mám jiné kanály, kde své nudes s radostí sdílím. Jedna nejmenovaná stránka, kde lidé postují své intimní fotky, je pro mě studnicí inspirace anatomie. Zároveň jsem fascinován lidovou tvořivostí. Snažím se ale tyto dva světy oddělovat, jelikož to vyhodnocuju jako šikovnější, i když vím, co jsem zač. (smích)

Obrazy s motivem hmyzu. | Zdroj: Telegraph GalleryObrazy s motivem hmyzu. | Zdroj: Telegraph Gallery

Kromě toho, že je svět umění pokrytecký, není také dostupný všem. Jak ho demokratizovat a je to vůbec téma, které umělec chce řešit? Chcete, aby vaše umění bylo dostupné většině, a ne jen elitě?

ANDREJ: Velmi se nad tím zamýšlím. Sázím si tu trvalky a zachraňuji hmyz, ale kdo si kupuje moje obrazy? Movitá populace, které do ovzduší vypustí díky svému lifestylu nejvíce CO2. Stejně tak logistika v umění a převoz děl jsou velmi neekologické. 

Myslím si ale, že demokratizace umění probíhá skrze výstavy. Ty jsou cenově dostupné a nebo zdarma. Už v historii malíři pracovali pouze pro elitu – šlechtu nebo církev. Mám pocit, že rámcově to stále platí, ačkoliv se dnes umění dostává i do středně movitých vrstev. Pak se otevírá otázka morální bezúhonnosti. Nenarážím nyní na Roberta Runtáka, nemám problém s tím, že vlastní mé obrazy a působí jako ředitel exekutorského úřadu. Mám na mysli například Moniku Beňovou, která si koupila můj obraz. Je to politička ze strany Smer, jež nemá problém stát na jednom pódiu vedle svého kolegy, který hecuje dav, aby skandoval vulgarismy na adresu naší prezidentky – absolutní hnus. Co s tím já jako umělec ale můžu dělat? 

Odmítl jste tedy v konkrétním případě obraz dotyčnému prodat? 

ANDREJ: Ano, když mám na to vliv. Obrazy ale často mění vícekrát svého majitele. Pokud obraz prodává galerie, neznám koncového kupce…

V kůlně vystavuje autor své nejniternější motivy maleb. | Zdroj: Telegraph GalleryV kůlně vystavuje autor své nejniternější motivy maleb. | Zdroj: Telegraph Gallery

Nevěřím na prvoplánovou krásu

Kdy jste se natrvalo usadil ve svém rukopise a začal v sebe jako v umělce věřit? 

ANDREJ: Ještě jsem si nezačal věřit, doufám, že to přijde. (smích) Je to celoživotní proces. Maluji na surovou bavlnu, proto je můj zásah jen percentil toho, co se na plátně stane. Do procesu vstupuje náhoda – plátno schne jinak v zimě a jinak v létě. Ačkoliv techniku šlechtím přes 10 let a mohu lehce předvídat, vždy mě výsledek částečně překvapí.

Výstava Good Boy potrvá v olomoucké Telegraph Gallery do 15. 8. 2024. | Zdroj: Telegraph GalleryVýstava Good Boy potrvá v olomoucké Telegraph Gallery do 15. 8. 2024. | Zdroj: Telegraph Gallery

Výstava Good Boy potrvá v olomoucké Telegraph Gallery do 15. 8. 2024. | Zdroj: Telegraph GalleryVýstava Good Boy potrvá v olomoucké Telegraph Gallery do 15. 8. 2024. | Zdroj: Telegraph Gallery

S jakou emocí byste chtěl, aby návštěvník z vaší výstavy v Telegraph Gallery odcházel? 

ANDREJ: Wow, ten Dúbravský je super! Žertuji, samozřejmě. V dějinách umění se hmyz objevuje velmi málo. Pokud byl zobrazován, tak pouze v rámci zátiší s květinami nebo ovocem a zeleninou. Včely, housenky, ani ti tuční muži nejsou náměty, které by byly přirozeně krásné. Chybí v nich pozitivní konotace, kterou se snažím ve svých obrazech najít. Což je pro mě výzva – malovat to, co se nepovažuje na první dobrou za krásné. Proto bych byl rád, kdybych návštěvníky na takové myšlenky přivedl. Aby odcházeli zcitlivělí a s dojmem, že přece jen má obezita či hmyz své kouzlo. Nechám na divákovi, jaké.

Zobrazení z výstavy Good Boy. | Zdroj: Telegraph GalleryZobrazení z výstavy Good Boy. | Zdroj: Telegraph Gallery

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Moje díla byla plytce kopírována, hodila jsem to za hlavu, říká malířka Lu Skřivánková. Proč nechce, aby její dcery živilo umění?
Umění

Moje díla byla plytce kopírována, hodila jsem to za hlavu, říká malířka Lu Skřivánková. Proč nechce, aby její dcery živilo umění?

Tereza Urban - 3. 5. 2024 - 16 min.

Modrou jsem začala přirozeně tvořit na AVU, když jsem hledala kvůli neshodám s vedením klid, říká talentovaná malířka Bára Valášková
Umění

Modrou jsem začala přirozeně tvořit na AVU, když jsem hledala kvůli neshodám s vedením klid, říká talentovaná malířka Bára Valášková

Tereza Bíbová - 31. 1. 2024 - 11 min.

Ten, kterému umění koluje v žilách. Malíř Stanislav Ondruš stojí na počátku barvité kariéry
Umění

Ten, kterému umění koluje v žilách. Malíř Stanislav Ondruš stojí na počátku barvité kariéry

Tereza Bíbová - 2. 11. 2023 - 11 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024