Již zítra 17. listopadu se návštěvníkům Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně naskytne příležitost zhlédnout oceňovanou a diskutovanou výstavu Made by Fire, jež představuje to nejlepší z českého skla, porcelánu a keramiky na pozadí zásadních společenských a environmentálních událostí současnosti. Po milánském Triennale a Míčovně Pražského hradu, kde se představila v rámci Designbloku, si výstava vyzkouší nové prostory. O tom, proč jí moravská metropole svědčí, si přečtěte v naší anketě.
Instalace výstavy Made by Fire v Moravské galerii v Brně | Zdroj: Moravská galerie v Brně
Kurátorky výstavy slibují, že přestože jste měli možnost, ať už v Miláně nebo Praze, výstavu Made by Fire zhlédnout, nebudete se v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie nudit. Výstava je obohacená o neuvěřitelných 70 nových exponátů, doplněná o fotografie Hany Knížové a dle slov ředitele galerie Jana Presse je hravější a zážitkovější. Vydejte se do Brna a posuďte sami!
Jan Press
Ředitel Moravské galerie v Brně
Jan Press | Zdroj: Moravská galerie v Brně
Proč se vydat do Brna na Made by Fire?
Proč? Protože se jedná o největší přehlídku českého skla, keramiky a porcelánu v novodobé historii, která bude počtem exponátů dvojnásobně větší než v Miláně nebo Praze a je zde mnohem větší zastoupení skláren a porcelánek. Design výstavy Made by Fire v Uměleckoprůmyslovém muzeu je hravější a zážitkovější, jsou zde více zdůrazněna kurátorská témata a navíc je výstava nově doplněná o působivé umělecké fotografie od Hany Knížové. V jednom ze sedmi sálů si můžete vystřelit své Štěstí, které se během zlomku vteřiny rozbije o zeď muzea a v místě po něm zůstává hromada střepů. Mimochodem, Uměleckoprůmyslové muzeum slaví 150 let od svého založení a k tomu vznikla ve Votivním sále poslední část stálé expozice. Rozhodně si návštěvu nenechejte ujít.
Kde byste výstavu rád viděl příště? Kde by se podle vás nejvíce vyjímala?
Rádi bychom výstavu představili v dalším evropském (i mimoevropském!) městě. Pozitivní zkušenosti s vystavováním na milánském Design Weeku, kde výstava získala velkou pozornost mezinárodní veřejnosti i médií, nás žene dál. Prezentace českého designu v zahraničí je velmi potřebná, protože i díky tomu můžeme pomoct „znovu nastartovat“ provoz některých českých skláren a porcelánek. Připomínáme tím, že české země patřily od novověku mezi velmoci ve výrobě skla a porcelánu. Věděli jste například, že manufaktura v Harrachově je vůbec nejstarší fungující sklárnou na světě?
Eva Slunečková
Novinářka, kurátorka výstavy
Eva Slunečková | Foto: Lukáš Pelech
Proč se vydat do Brna na Made by Fire?
Protože to je grande finale celého projektu, který dosud neměl v Česku obdoby. Moravská galerie celý projekt iniciovala a teď se jí Made by Fire vrátil po prezentacích v Miláně a Praze. Vzhledem k předchozím dvěma reprízám i dosavadní pozornosti, kterou výstava vzbudila, jsme podobu pro Brno výrazně upravili a obohatili. Jak architektonicky, tak obsahově. Přibylo dalších 70 exponátů a několik interaktivních prvků. Na světlo jsme vytáhli staronová témata, která na předchozích reprízách neměla příležitost výrazněji zaznít, jako tradiční figurální sošky Royal Dux z Duchcova, české sklárny jako lídry ve výrobě osvětlení nebo odpadovost výroby v porcelánkách. Kdybych měla vytáhnout pár nových děl, byla by to určitě Anna Jožová a její Resurectio. Dva a půl metru vysoký kmen s pulzujícím červeným světlem na vrcholu dominoval už vstupu do výstavy v pražské Míčovně a také v Brně bude celý projekt uvádět. Ohořelý kmen představuje zdánlivě mrtvé spáleniště, skleněná plastika na něm pak život a oheň, který může mít devastující, ale také velmi ozdravné účinky. Pro mě symbolizuje neustále pulzující srdce skláren, které i přes obtíže stále fungují a tvoří neuvěřitelná díla.
Z interaktivních děl máme dvě hlavní novinky – světelnou instalaci Breath of Light od Preciosa Lighting, v níž světlo reaguje na lidský dech, a projekt Julie Šiškové Feixové, která výstavě na míru adaptovala instalaci Štěstí. Návštěvník si v ní může vybrat, zda porcelánový talířek vymrští do zdi, nebo si ho vezme domů jako suvenýr. Hravou formou se ptáme na otázku – je v situaci, kdy se planeta ocitá na prahu ekologické katastrofy, skutečně tak důležité dělit porcelán do jakostí dle jeho kvality? Porcelánová fabrika kvůli tomu ročně vyprodukuje přibližně 350 tun střepů, které zatím neumíme recyklovat. Nenastal čas systém přenastavit? Na Made by Fire jste to vy, kdo určí pravidla.
Kde byste výstavu ráda viděla příště? Kde by se podle vás nejvíce vyjímala?
Kdybych se mohla zasnít, tak určitě v některé ze zahraničních galerií typu Design Museum v Londýně, Mnichově nebo v mém oblíbeném muzeu Amos Rex v Helsinkách. Bylo by skvělé, kdyby se podobné výstavy mohly pravidelně opakovat a reflektovat tak aktuální témata a problémy, které obor řeší, zasazovat je do kontextu, propojovat autory s průmyslem a český design pravidelně ukazovat veřejnosti u nás a také v zahraničí. Made by Fire ukázal, že je o téma velký zájem a Česko má v tomto směru rozhodně co nabídnout.
Danica Kovářová
Novinářka, kurátorka výstavy
Vlevo: Danica Kovářová | Foto: Hana Knížová / vpravo: instalace výstavy v Moravské galerii v Brně
Proč se vydat do Brna na Made by Fire?
Protože výstava Made by Fire zde nebude jen reprízovaná, ale představená v aktualizované podobě. Dvojnásobná bude jak prostorem, tak představovanými díly. Do expozice jsme nových objektů zapojovali téměř sedmdesát, přibyla i jedna místnost věnovaná figurálnímu porcelánu a další s interaktivním strojem Štěstí, což je vrhač porcelánových talířků.
Kde byste výstavu ráda viděla příště? Kde by se podle vás nejvíce vyjímala?
V rozšířené podobě určitě opět v Praze, tentokrát na delší dobu. Ideálně v UPM nebo Rudolfinu. A kdybych měla přiznat ještě vyšší aspiraci, pak v Mumoku ve Vídni nebo Design museu v Londýně.