Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Lubica Skalská, kolekce Summer Rainbow | Foto: Ondřej Szollos

Lubica Skalská, kolekce Summer Rainbow | Foto: Ondřej Szollos

Největší poklady se nachází ve skříních našich babiček. Upcyklace oblečení je v Čechách na vzestupu

Téma upcyklace není Čechům cizí a od domácích šicích strojů se v posledních letech přesunulo i do záběru designérů i větších firem. Jak vnímá upcyklaci většinová populace, kde tvůrci shání materiál a má tato metoda potenciál širšího uplatnění u nadnárodních řetězců? Vyzpovídali jsme návrhářku Lubicu Skalskou, módní stylistku Natálii Bernard a udržitelně smýšlející fashion značku TVORBOU.

Pojem upcyklace v diskuzích o udržitelném a uvědomělém fashion designu za poslední léta poměrně zdomácněl. Průmysl, jako jedno z odvětví s největšími environmentálními dopady, žádá řešení, ve kterém by upckylace mohla v budoucnu sehrát významnou roli. A to jak v rámci domácího přístupu, tak i nadnárodních producentů. Ačkoli fast fashion řetězce stále tvoří primární odbyt, zero waste a využívání již existujících materiálů se věnuje stále větší počet tvůrců i zákazníků.

Ani my, jako národ kutilů, jsme k předělávání a vylepšování starých věcí nikdy neměli daleko a tyto dobré zvyky vyplouvají na povrch i dnes, kdy nedostatek nahradil nadbytek. Rozhraní kvality tvorby je v našem prostředí opravdu široké a pojmem upcyklace tak často zavání. Naštěstí se tu ale za poslední léta vytváří stále pevnější platforma zajímavých a kvalitních tvůrců, kteří na toto označení vrhají punc důvěryhodnosti.

Slovenská návrhářka Lubica Skalská se snaží o upcyklační osvětu nejen skrze svoji tvorbu. Ve svých kurzech a workshopech učí klienty, jak přistupovat ke střihu a materiálu, čímž rozvíjí jejich tvůrčí potenciál. Kolektiv Tvorbou (Veronika Matějková a Alena Hartmannová) skrze internetový obchod tvorbou.cz nabízí kousky z přebytečných či starších oděvů a módní stylistka Natálie Bernard radí svým klientům, jak pod rouškou minimalismu zredukovat šatník na univerzálně kombinovatelné kvalitní kusy. Společně jsme se podívaly na potenciál, formy a možnou budoucnost tohoto fenoménu.

Odkud berete materiál ke své tvorbě?

TVORBOU: Materiál se ke mně dostává z různých zdrojů. Především od kamarádů a známých, kteří by nenošené kusy jinak vyhodily do textilních kontejnerů. Vzájemně se také hojně obdarováváme s přátelským projektem holek z KOSHIless. Největší poklady se ale podle mě stejně nachází ve skříních našich maminek a babiček.

NATÁLIE: Já materiál hledám osobně v second handech. Vybírám originální kousky, které se dají ozdobit, potisknout sítotiskem, označit nášivkou či přešít. Preferuji, když mohu daný kus vyzkoušet, protože ho původní majitel mohl vyřadit z nějakého důvodu (špatný střih, úzké rukávy, nevhodný materiál, křivé švy apod.)

TVORBOU, kolekce WHITE | Foto: Daniela SeverováTVORBOU, kolekce WHITE | Foto: Daniela Severová

Jak dlouho se upcyklaci věnujete? Pojí se vaše začátky s nějakým konkrétním momentem, či změnou v prostředí fashion designu?

LUBICA: U mě přišel definitivní přelom v roce 2015. Bylo to těsně po škole, kdy jsem začala hledat ekologičtější a etičtější přístupy k módě.

TVORBOU: Pamatuji se na ten moment na sklonku roku 2016 velice dobře. Přestalo mě bavit nakupování oblečení v řetězcích a nákupních centrech, a tak jsem si ze zbytkového materiálu nechala ušít pár kousků pro sebe. To byl stěžejní impulz, který v mojí hlavě odstartoval ohromnou „smršť“ nápadů o dalším zužitkování textilního odpadu, touhu dozvědět se víc o materiálech obecně a potřebu tvořit jinak s cílem vracet „staré“ zpět mezi lidi.

NATÁLIE: Upcyklaci se věnuji v osobním životě už řadu let, vždy mě bavilo oblečení posouvat dál, personifikovat. Pracovala jsem tři roky jako manažerka provozních second handů a pod rukama mi prošly doslova tuny oblečení. Před pár lety jsem se zaměřila na téma fast a slow fashion do hloubky a začala o něm přednášet.

Jaké má podle vás fashion upcyklace postavení v českém prostředí?

LUBICA: Nepřijde mi, že by fashion upcyklace nebo upcyklace jako taková měla v Čechách výraznější postavení. Mohli bychom se učit například od Holanďanů. Pro ně je tento princip naprosto přirozený a dokážou si věcí opravdu vážit.

NATÁLIE: Já myslím, že čím dál víc lidí řeší, kde jejich oblečení bylo vyrobeno a nenechává se již strhnout strategii fast fashion řetězců. Lidé preferují originály před kvantitou. Věřím, že jdeme dlouhou, ale správnou cestou.

Lubica Skalská, kolekce Summer Rainbow | Foto: Ondřej SzollosLubica Skalská, kolekce Summer Rainbow | Foto: Ondřej Szollos

Během budování své značky jste si kolem sebe jistě vytvořily určitou bublinu lidí, kteří k problematice udržitelnosti přistupují stejně jako vy. Jaké máte ale zkušenosti s okolím, které do dané bubliny nepatří? Co na vaši práci říkají například příbuzní?

TVORBOU: Díky za tuhle otázku! „Bublina“, o které mluvíte, je téma, jenž nás poslední měsíce opravdu pálí. S blízkými kolegyněmi, které smýšlí a tvoří podobným způsobem, můžeme vést rozhovory na podobné téma dnes a denně. Ono se z tohoto tématu o okolí, které do bubliny nepatří, stává totiž v případě businessu s upcyklovanou módou a doplňky pomalu existenční otázka. Mám pocit, že od té doby, co tvoříme, jsme tu naši komunitu vyčerpaly. A teď intenzivně hledáme strategie, které osloví právě ty, kteří až doteď nakupovali a nakupují ve fast fashion řetězcích. Příbuzní, to je jiné téma. Nejbližší rodina projekt Tvorbou samozřejmě podporuje a já jsem ráda, že jim mohu pomoci v některých oblastech otevřít oči a třeba je i nasměrovat.

LUBICA: Myslím, že starší generace 45+ moji práci sice tak nějak chápe, ale rozhodně to pro ně není žádné terno. Upcyklace byla v minulosti součástí jejich života podobně jako kvalitní jeansy z Tuzexu. A jsou rozhodně rádi, že přišla doba, ve které se „není nutné“ trápit šitím. Mladší generace už to vnímá jinak. Například moje třináctiletá sestřenice mi nedávno věnovala ručně šitou upcyklovanou sukni pro mou dceru. To mě fakt dojalo.

Natálie Bernard | Foto: Lídie BernardNatálie Bernard | Foto: Lídie Bernard

Myslíte si, že má upcyklace a recyklace potenciál opravdu proniknout i do strategií velkých firem, nebo vždy zůstane víceméně výsadou malých tvůrců? 

TVORBOU: Já myslím, že už se to reálně děje a netřídit v korporátu odpad nebo pít v zasedačce šťávu plastovým brčkem je tak trochu out, nebo ne? 

LUBICA: Souhlasím. Recyklace a upcyklace je přirozený, udržitelný, ekologický princip fungování přírody. Dříve nebo později se bude muset stát součástí průmyslu obecně, nejen malých tvůrců. Už dnes funguje mnoho velkých firem udržitelně a například recyklaci či upcyklaci aktivně používají.

NATÁLIE: Já jsem v tomto případě trošku skeptická. Korporáty mají jinou filozofii, a to je zisk, takže si myslím, že upcyklace zůstane spíše výsadou malých tvůrců.

TVORBOU, kolekce October | Foto: Daniela SeverováTVORBOU, kolekce October | Foto: Daniela Severová

Mnoho velkých fast fashion značek v posledních letech přichází s kampaněmi na podporu recyklace. Typickým příkladem je například H&M, které za donesení starých kousků oblečení dává slevu na další nákup. Jak k podobným obchodním tahům přistupujete? Jaký dopad mají podle Vás na postoj zákazníků k udržitelnosti?

LUBICA: Buď se firma chce chovat ekologicky doopravdy, nebo jen tak naoko. To, jestli to firma s udržitelností myslí vážně, ukáže čas. Greenwashingové kampaně v zákazníkovi budují lepší pocit, ačkoli na naprosto zcestné platformě. 

Natálie Bernard | Foto: Lídie BernardNatálie Bernard | Foto: Lídie Bernard

Češi mají opravdu specifický přístup k DIY činnostem. Recyklace starého textilu k takzvanému tvoření přímo vyzývá a kvalitní práce se pak mísí s často opravdu bizarními kousky. Nevrhá to v důsledku u méně poučených zákazníků špatné světlo na fashion udržitelnost obecně? 

LUBICA: Nemyslím si, že je to špatné. Právě naopak. Je to samozřejmě otázka vkusu. Každý člověk má jiné estetické vnímání a existuje mnoho faktorů, které to ovlivňují. Každý si proto najde to své. Někomu se bude více líbit diy sukně od Katky na mateřské, která šije pět let a moc ji to baví. No a někdo si najde designéra. Podle mě je obojí v naprostém v pořádku.

TVORBOU: Mně se líbí lidská kreativita a domácí tvořivost. Myslím, že dobré a kvalitní projekty, které se naopak ve světě udržitelnosti mohou blýsknout, se pak vyselektují tak nějak samy.

NATÁLIE: Mě bizár baví. Souhlasím, že je DIY a DIY. Je to o fantazii autora, o precizní práci a o originalitě. Ne všechno je pro každého, ale rozptyl a možnosti jsou opravdu velké, takže si hrejme, prosím.

Lubica Skalská, kolekce ZORA | Foto: Lubice SkalskáLubica Skalská, kolekce ZORA | Foto: Lubice Skalská

Jaké jsou podle vás další mety upcyklace? Kam se tento způsob může v blízké budoucnosti posunout?

LUBICA: V první řadě by se recyklace a upcyklace měla stát běžnou součástí života, jak mezi lidmi, tak v průmyslu. Myslím, že v době odpadkové bude hrát upcycling rozhodně důležitou roli. Všude je ohromné množství materiálu, které nikdo nechce a se kterým nikdo neví, jak naložit. Čeká se jen na nápady a řešení.

NATÁLIE: Síla nových komunikačních kanálů (například sociálních sítí) je mocná a čím víc lidí bude propagovat recy a upcy přístup, poselství se bude šířit rychleji. A právě to bych si moc přála. 

Další články