Nedávno absolvovala na Prague City University, dnes působí jako umělecká ředitelka v reklamní agentuře. Práce rodačky z Bosny sklízí další ocenění

Iman Delic působí jako Art Directorka v agentuře DDB. / Grafický výstup pro Manifesto. | Zdroj: Archiv autorky Iman Delic působí jako Art Directorka v agentuře DDB. / Grafický výstup pro Manifesto. | Zdroj: Archiv autorky

Iman Delic je mladá Art Directorka. Její nadání letos ocenila také porota soutěže Talent Roku 2024, která jí udělila titul vítězky. Ve své práci je Iman detailistka, vše si před tvorbou nejprve důkladně promyslí a vnitřně blízké jsou jí řemeslné práce. Co jí dalo studium na Prague City University a proč je na ni doma v Bosně a Hercegovině pyšné celé rodné město?

Štípni mě!

Gratuluji k vašemu vítězství v soutěži Talent Roku 2024. Očekávala jste, že vyhrajete?

IMAN: Moc děkuji! Bylo to pro mě hodně neočekávané – na shortlistu jsem byla společně se třemi úžasnými mladými osobnostmi. Jedním z finalistů byl můj přítel David, který cenu vyhrál minulý rok, takže má očekávaní byla opravdu nízká. Syndrom podvodníka se pro mě stal reálným (syndrom podvodníka je psychologický jev, při kterém jednotlivec pochybuje o svých dovednostech a má vnitřní strach z toho, že bude odhalen jako podvodník – pozn. red.). Byla jsem nadšená, že jsem se vůbec dostala do finále.

Když mě magazín MAM označil jako finalistku v postu na Linkedinu, přiznám se, že jsem brečela štěstím. V průběhu předávání cen se pak moje bosenské jméno a příjmení objevilo na velké obrazovce při vyhlašování vítěze a pro mě to byl takový ten moment „štípni mě, ať vím, že to není sen“. Moje kolegyně Soňa Lacinová z agentury DDB mě do soutěže nominovala a byla u toho momentu se mnou, společně s CEO a CCO, Honzou Faflíkem a Klárou Palmer. Jejich podpora mi nesmírně pomáhá v tom, co dělám.

Iman Delic (uprostřed) při vyhlašování ceny Talent Roku 2024. | Foto: Oldřich DrnecIman Delic (uprostřed) při vyhlašování ceny Talent Roku 2024. | Foto: Oldřich Drnec

Iman v soutěži podpořili také kolegové z práce. Zleva: Martin Troup, Iman Delic, Jan Faflík, Klára Palmer a Soňa Lacinová. | Foto: Oldřich DrnecIman v soutěži podpořili také kolegové z práce. Zleva: Martin Troup, Iman Delic, Jan Faflík, Klára Palmer a Soňa Lacinová. | Foto: Oldřich Drnec

Co vám vítězství přineslo?

IMAN: V první řadě mi přineslo spoustu gratulací a mnoho milých zpráv od porotců, kolegů a nových přátel z kreativního průmyslu – mou oblíbenou gratulací je: „Jen tak dál, jsem pyšný, že imigranti vlastní místní scénu!“ Přišla jsem do Prahy před sedmi lety, byla jsem sama, měla jsem jen dva kufry a dokončené bakalářské vzdělání a začala jsem tvrdě pracovat. Musím říct, že je hezké být vidět a získat uznání. Mého vítězství si všimli také v mé domovské zemi, v Bosně a Hercegovině, toho si cením ještě více. Psalo se o tom ve zprávách, dostala jsem pozvánku na rozhovor pro lokální rádio v malém městě, kde jsem vyrostla.

Gratulace prarodičů na dálku. | Zdroj: archiv designérkyGratulace prarodičů na dálku. | Zdroj: archiv designérky

V moři hrozných událostí a špatných zpráv přicházejících z celého světa bylo fascinující, že lidé se tak ohromně nadchli a měli upřímnou radost z toho, že někdo z nás, Bosňanů, je tak úspěšný v zahraničí. Vždy jsem podobné události pozorovala jen z dálky, ale najednou jsem tím nositelem dobrých zpráv byla já. Byl to dobrý pocit mít dopad, něco měnit – což je koneckonců mým největším snem.

Nejdůležitější je silná idea

Jak byste popsala grafický design, který tvoříte?

IMAN: Nejsem si úplně jistá. Na umělecké vedení se soustředím dva roky, takže grafický design přišel až jako druhý. Ve většině svých freelance projektů jsem dělala spíš obalový design. Možná bych měla spíše popsat proces tvorby, který zůstává stejný, nehledě na to, co zrovna vytvářím. Ten proces je po celou dobu chaotický s velkým důrazem na detail ve finálních fázích.

Návrh merche pro McDonald's. | Zdroj: archiv designérkyNávrh merche pro McDonald's. | Zdroj: archiv designérky

Co je pro vás zásadní, když tvoříte grafický design?

IMAN: Jakmile něco tvořím, ať už koncept loga nebo nějakou aktivační kampaň, nejdůležitější věcí pro mě je, aby za tím stála silná idea, silný vhled a hodně přemýšlení před tím, než se cokoliv začne vizualizovat.

Škola mi pomohla si uvědomit, co opravdu dělat nechci

Vaší alma mater je Prague City University, kterou jste absolvovala v roce 2020. Jaké téma jste si vybrala pro diplomovou práci?

IMAN: Abych byla naprosto upřímná, úplně si to nepamatuji. Mělo to co do činění s udržitelnými materiály, ale svůj poslední semestr na PCU mám v mlze. V té době začal covid, což znamenalo, že jsme jako první generace museli plně přepnout do online módu, a to nejen ve škole, ale i v běžném životě. Nemohli jsme mít ani klasické promoce. Moje motivace pro tvorbu tehdy byla mizivá. Nicméně semestr předtím jsem vytvořila svou první „kampaň“, a to ještě dřív, než jsem vůbec začala uvažovat o práci v reklamním prostředí. Tématem této práce byla normalizace ženského sexuálního potěšení. S pomocí stop-motion animace jsem vytvořila 3 „reklamy“ se dvěma hlavními postavami: 1. dívka a 2. její vagína reprezentovaná plyšovou hračkou.

Semestrální projekt pro Prague City University se zabýval tématem ženského sexuálního potěšení. | Zdroj: archiv designérkySemestrální projekt pro Prague City University se zabýval tématem ženského sexuálního potěšení. | Zdroj: archiv designérky

Co nejzásadnějšího vám dalo studium?

IMAN: Na Prague City University jsme během prvních čtyř semestrů prozkoumávali čtyři různé oblasti. To znamená, že jsme se ponořili do různých obsahových polí, programů, softwarů a technik. To mi hodně pomohlo uvědomit si, co mě opravdu baví a co bych nikdy dělat nemohla.

Čím dřív si tohle uvědomíte, tím lépe pro vás. Nejenom že se díky tomu můžete vyhnout pracím, které vás nebudou bavit, ale jestliže se věnujete věcem, jež vás naplňují, můžete ostatní něčím skutečně obohatit. Například pokud vás baví 3D modelování, můžete ho použít k vytváření mock-upů, vizuálně podmanivých animací, můžete oživit logo a tak dále. Co se týká mě, tak já nemám ráda editorial design, ale naopak zbožňuju vše, co má něco společného s DIY – se stříháním, vázáním, malováním – v podstatě cokoliv řemeslného. To se rozhodně nezměnilo, ani když jsem začala pracovat v reklamě.

Iman Delic ráda vytváří věci ve stylu DIY. Merchová mikina, kterou Iman navrhla a na rukáv každému kolegovi ručně vyšila jeho jméno. | Zdroj: archiv designérkyIman Delic ráda vytváří věci ve stylu DIY. Merchová mikina, kterou Iman navrhla a na rukáv každému kolegovi ručně vyšila jeho jméno. | Zdroj: archiv designérky

Chci být více v kontaktu s mladými kreativci

V současnosti pracujete jako Art Director v agentuře DDB (Doyle Dane Bernbach Agency). Jak jste se k této pozici dostala a co vás na ní baví nejvíce?

IMAN: Chtěla jsem pro DDB pracovat už v době, kdy jsem studovala – moje třída šla v květnu 2019 na recenze do DDB a já jsem se zamilovala do jejich žluté meeting room. Po promocích jsem se na šest měsíců vrátila zpět do Bosny, kde jsem přemýšlela, kam dál. A protože jsem nedostala práci, o niž jsem usilovala, vrátila jsem se zpět do Prahy a začala hledat práci tady. DDB měli v tu dobu otevřenou pozici na Social media graphic designer, takže jsem se přihlásila. Jakmile jsem dostala úkol k vypracování, měla jsem ho hotový za méně než dvacet čtyři hodin a do práce jsem nastupovala o dva týdny později, pátého ledna 2022. Zbytek už je historie (smích). Po osmi měsících jsem povýšila na Art Directorku a od té doby pracuji na různých kampaních.

Grafický výstup pro značku Flou. | Zdroj: You Tube

Jaké dovednosti, které jste nabyla na PCU, ve své kariéře nejvíce uplatňujete?

IMAN: Rychle se učím novým věcem, především pak novým nástrojům, které jsou v současnosti dostupné. Nebojím se vymýšlet a prezentovat své nápady, využívám své schopnosti v oblasti grafického designu, abych vizualizovala, co je potřeba. Navrhuji interní materiály, jako je FLOU (CBC/HHC olej, který jsme vyvinuli ve spolupráci s Dr. Weedem), merch a aktuálně pracuji na novém vizuálním stylu. Co se týká toho merche, tak tam jsem uplatnila svou vášeň pro řemeslo. Můj návrh firemních mikin měl dvě úrovně customizace. Prvním krokem bylo sprejování písmen DDB v barevnosti DDB, druhým pak bylo vyšívání. Každá mikina měla label, na kterém stálo „Made with love by DDB Prague for“, kam každý napsal své jméno a já jsem ho pak na svém stroji přímo v práci vyšívala. Díky tomu byly naše merch mikiny opravdu jedinečným kouskem!

DDB merch, který Iman navrhla a ručně dotvořila. | Zdroj: archiv designérkyDDB merch, který Iman navrhla a ručně dotvořila. | Zdroj: archiv designérky

Jaké máte plány do budoucna?

IMAN: V tenhle moment nad tím neuvažuji. Obecně nerada plánuji do budoucna, obzvláště když víc a víc vnímám, že život je nepředvídatelný. Každý den chodím do práce šťastná, což je pro mě znamením, že jsem na správném místě. Ráda bych byla určitě více ve spojení s mladšími generacemi a kreativci – ať už zpátky v Bosně, nebo zde. Ráda také vystupuji na veřejnosti, takže bych si dokázala představit, že založím nějaký mentorský program, abych pomohla mladým lidem v období mezi školou a zaměstnáním, uvidíme! V blízké budoucnosti se určitě vidím v Praze, kde dělám to, co dělám, a zároveň se neustále snažím dělat to lépe.

Kolekce FLOU navržená Iman Delic. | Zdroj: archiv designérkyKolekce FLOU navržená Iman Delic. | Zdroj: archiv designérky

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Chcete začít studovat design už v září? Prague City University otevírá podzimní programy pro nadšence do designu
Grafický design

Chcete začít studovat design už v září? Prague City University otevírá podzimní programy pro nadšence do designu

Redakce Czechdesign - 20. 7. 2022 - 3 min.

I díky své škole se podíval na konferenci do New Yorku. Student grafického designu z Prague City University se nebojí objevovat svět
Grafický design

I díky své škole se podíval na konferenci do New Yorku. Student grafického designu z Prague City University se nebojí objevovat svět

Petra Boháčová - 7. 6. 2022 - 9 min.

Jak tenká je hranice mezi designem a uměním? Absolventi Prague City University kreativně řeší problémy dnešní doby
Ostatní

Jak tenká je hranice mezi designem a uměním? Absolventi Prague City University kreativně řeší problémy dnešní doby

Barbora Čápová - 6. 8. 2021 - 10 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024