Nebála se odejít z Prahy a vybudovat ateliér ve Frýdku-Místku. Šperkařka Karla Olšáková ráda volí nekonvenční materiály i životní cesty

Autorka minimalistických šperků i uměleckých kolekcí Karla Olšáková v letenském Charaktery Design Store | Foto: Tomáš Princ Autorka minimalistických šperků i uměleckých kolekcí Karla Olšáková v letenském Charaktery Design Store | Foto: Tomáš Princ

Během studií na pražské UMPRUM zastihla ve vedení ateliéru Vratislava Karla Nováka i nově příchozí Evu Eisler. Její diplomová práce Co jsem našla za zrcadlem (UMPRUM, 2011) jí přinesla ocenění světově uznávané galerie šperku Marzee. Její šperky najdeme ve světových sbírkách. V Praze ji osobně potkáte nejspíš na Letné v Charaktery Design Store. Ale její šperky můžete obdivovat i u nás v Czechdesign Shopu. Karla Olšáková.

Tvá tvorba je minimalistická, volné práce často inspirované architekturou, za charakteristickou bych označila i pohyblivost tvých šperků. Jak moc myslíš, že tě v tomhle ovlivnilo studium na pražské UMPRUM?

KARLA: Myslím, že studium na pražské UMPRUM a setkání s Vratislavem Karlem Novákem a Evou Eisler pro mne bylo zásadní. V. K. Novák otevíral obzory, konzultace byly vždy velmi inspirativní, přístup sochařský a člověk tak překračoval své vlastní hranice i hranice šperku. Pamatuji si, jak jsme ve druháku modelovali sochu v životní velikosti a pak ji odlévali do sádry, byl to pro mne neskutečný zážitek a zajímavá zkušenost. Když nastoupila Eva Eisler, ukázala nám jinou polohu a možnosti ve šperku. Díky kontaktům, které měla z USA, se nám otevřela cesta sběratelského šperku a dveře do zahraničí, což bylo pro mne jako pro studenta a následně absolventa velmi motivující. Za obě tyto osobnosti jsem opravdu vděčná a od obou jsem si vzala pro svou profesi to, co pro mne bylo nejpodstatnější. 

Kolekce In Motion | Foto: Jana ŠaškováKolekce In Motion | Foto: Jana Šašková

Od doby, kdy jsi opustila školu, uteklo už deset let. Co považuješ za své největší úspěchy?

KARLA: Já doufám, že ten největší na mne ještě stále čeká… Přiznávám, že velkou radost jsem měla z každé nominace na Cenu Czech Grand Design v kategorii Šperkař roku a ráda vzpomínám na svou diplomovou práci, se kterou jsem vyhrála hlavní cenu v holandské galerii Marzee v Nijmegenu. Každý takový okamžik bych ale popsala jako euforii, která přijde v podobě blesku a brzy se zase rozplyne. Úspěch proto vnímám spíše jako cestu a směr, kterým se ubírám, tedy že se můžu věnovat tomu, co jsem vystudovala, co mne baví a zároveň živí bez nějakých kompromisů. 

Diplomová práce s názvem Co jsem našla za zrcadlem | Foto: Peter FaboDiplomová práce s názvem Co jsem našla za zrcadlem | Foto: Peter Fabo

Ve dvou se to lépe táhne

Hned po studiu jsi založila svou značku Karla, v posledních letech je ale pod ní podepsán i Rudolf Rusňák. Jak probíhá vaše spolupráce?

KARLA: Aby byla práce co nejefektivnější, máme to mezi sebou rozdělené. Já se věnuji komunikaci se zákazníky, shopy a galeriemi. Řídím objednávky, hlídám termíny a řeším vše okolo e-shopu. Dělám přípravu komponentů a připravuji kompozice. Rudy řeší 3D vizualizace a je ten, kdo v tuto chvíli sedí více za šperkařským stolem. Osvojil si šperkařské techniky a je velmi zručný, takže je schopný mne v řemesle plně zastoupit. Vedle toho dále řeší i chod své vlastní značky Utilité, která se soustřeďuje hlavně na svítidla a doplňky do interiéru z keramiky a porcelánu.

Šperky Karly Olšákové a Rudolfa Rusňáka | Foto: Tomáš PrincŠperky Karly Olšákové a Rudolfa Rusňáka | Foto: Tomáš Princ

Mimo značku Karla jsi také součástí šperkařského sdružení UNOSTO a ještě tvoříš duo s Kateřinou Matěchovou pod značkou Dechberoucí. Dá se hledat začátek betonových šperků a vaší spolupráce s Kateřinou v Peru?

KARLA: Do Peru jsme odjely s Kateřinou Matěchovou na studijní stáž. Sedly jsme si navzájem jako lidé a měly jsme podobné smýšlení, které nás vzájemně hodně bavilo a posouvalo. V Peru vznikla první spolupráce, a když jsme se vrátily do Česka, založily jsme studio Dechberoucí. Ze šperkařského sdružení UNOSTO přišel impuls na výstavu pod názvem Jewelry City, kterou jsme následně prezentovali na Designbloku. Tam jsme poprvé začaly s Kateřinou experimentovat s betonem, do kterého jsme zalévaly nerezové pružinky a broušením jsme odkrývaly svět uvnitř. Byl to odkaz na železobeton, kterého je město plné. S betonem to ale byla naprostá alchymie a některé kousky jsme vyvíjely týdny.

Betonová brož, studio Dechberoucí | Zdroj: archiv Karly OlšákovéBetonová brož, studio Dechberoucí | Zdroj: archiv Karly Olšákové

Z jiných kolekcí je ale cítit lehkost, zajímavé je použití nečekaných materiálů. Jak jste třeba došli k použití břidlice a gumy v kolekci Primitive? 

KARLA: Ano, kolekce Primitive vznikla úplně spontánně a přirozeně. Byla to pro mne asi nejsvobodnější kolekce, na které jsem se podílela. Kolekce vznikla ve spolupráci s Rudolfem Rusňákem, kterého zlákala břidlice na naší chalupě, a tak ji začal formátovat a štípat. Já pak řešila, jak by se daly jednotlivé segmenty propojit. Každý do toho vnesl kus sebe a krásně si to sedlo. Dodnes mám tuto kolekci hodně ráda a vnímám to jako odrazový můstek pro další společnou práci s Rudym, který je teď ve studiu rovnocenným partnerem.

Kolekce šperků Primitive | Foto vlevo: Mia Köhlerová | Foto vpravo: Patrik Borecký a Tomáš BrabecKolekce šperků Primitive | Foto vlevo: Mia Köhlerová | Foto vpravo: Patrik Borecký a Tomáš Brabec

Život mimo hlavní město

Našla jsem tvoji odpověď na otázku v rozhovoru pro Fox magazín (2013): Kde byste nejraději chtěla žít? a ta tenkrát zněla: Klidně v Mikulově, klidně u nás na severní Moravě. Ale jsem spokojená i tam, kde jsem teď, to znamená v Praze. Ty už jsi život v Mikulově zkusila, teď jsi čerstvě přestěhovaná do rodného Frýdku-Místku. Co tě k tomu vedlo?

KARLA: Změnu jsme řešili už delší dobu, ten hlavní impuls ale přišel v minulém roce, který byl pro mne asi prozatím nejtěžším rokem, a já potřebovala změnu a nějak se nastartovat jiným směrem. Moc jsme s přesunem nespěchali, protože Mikulov byl na život krásné město, přesun nakonec nastal až loni v březnu. Už teď to ale hodnotíme, že to byl dobrý krok! Každá změna je totiž vždy nová energie a inspirace. Zároveň se připravujeme na stavbu rodinného domu, součástí kterého by měl být i náš ateliér. Bude to na krásném místě s výhledem na rybník a už teď se na to moc těšíme. 

Šperky Karly Olšákové a Rudolfa Rusňáka | Foto: Tomáš PrincŠperky Karly Olšákové a Rudolfa Rusňáka | Foto: Tomáš Princ

Jaký je život umělce mimo hlavní město? Jaké jsou pro tebe hlavní výhody a nevýhody?

KARLA: Snažím se ve všem najít pozitiva, takže i v tomto případě vidím spíše výhody. Asi je to ale dáno i postupným vývojem a měnícími se prioritami. Vnímám, že mnohem více potřebuji v životě klid, který mi na menším městě naprosto vyhovuje. Při stěhování z Prahy jsem měla samozřejmě obavy, jakým způsobem bude fungovat značka mimo hlavní město, ale klientela se postupně rozrostla o mikulovské a teď i frýdecko-místecké. Navíc v dnešní době může značka fungovat odkudkoli, pokud je v chodu e-shop a síť galerií a obchodů.

Šperky Karly Olšákové a Rudolfa Rusňáka | Foto: Tomáš PrincŠperky Karly Olšákové a Rudolfa Rusňáka | Foto: Tomáš Princ

Koncem roku 2018 jste s několika dalšími designéry otevřeli na pražské Letné nový design shop Charaktery. Všichni ale prodáváte v mnoha jiných pražských obchodech… Co tedy bylo hlavní motivací?

KARLA: Už dlouho jsem o něčem takovém snila, a tak když přišla nabídka od Nastassiy a Pavla Kahotski, zda bychom do toho s nimi šli, byla moje odpověď jednoznačná. Charaktery Design Store je komorní prostor plný krásných věcí, které navzájem skvěle fungují. My sami se staráme o chod i výběr hostujících značek. Je to zase úplně jiná zkušenost a největší odměnou je přímá zpětná vazba od spokojených zákazníků.  

Karla Olšáková v Charaktery Design Store | Foto: Tomáš PrincKarla Olšáková v Charaktery Design Store | Foto: Tomáš Princ

Výstavy ve světě i u nás přerušila pandemie

V posledních letech jsi vystavovala v Mnichově (výstava Give me your hand! The best Czech rings of last 45 years), Londýně (výstava Purity and Decadence: Czech Contemporary Jewellery v Gallery S O), v holandské galerii Marzee (výstava On the Road)... Hodně úspěšná byla také tvá instalace na Designbloku INTO THE PINK inspirovaná stavbou La Muralla Roja od Ricarda Bofilla. A pak přišla pandemie, jak jsi ji prožila?

KARLA: Vše se zpomalilo a na chvilku bylo příjemné vystoupit z rychlého tempa, které jinak máme. Pak když se začaly rušit a posouvat výstavy, bylo mi z toho smutno a přepadl mne pocit marnosti. Snažila jsem se však myslet pozitivně a veškerou energii směřovat na věci, na které za normálního pracovního režimu nemáme čas. Dotáhli jsme dvě nové kolekce, přestěhovali ateliér z Mikulova do Frýdku-Místku a spustili e-shop. A věřím, že výstavy, které byly v plánu, se uskuteční, do Athén i Mnichova bychom se totiž moc rádi podívali. 

Kolekce šperků Into the Pink, Instalace Designblok 2018  | Foto: Vojtěch VeškrnaKolekce šperků Into the Pink, Instalace Designblok 2018 | Foto: Vojtěch Veškrna

Šperk jako umělecký artefakt, nebo spíš designérský kousek

 
Která z cest tě více táhne?
 

KARLA: Baví mne obě polohy. Umělecké artefakty jsou pro mne výpovědí a zhmotněním názoru, kde můžu absolutně nastartovat fantazii a nemusím řešit žádná omezení nebo nějaká kritéria. Je to výpověď, řešení témat a příběhů, které mne zajímají. Šperky k dennímu nošení jsou kousky, které musí splňovat nositelnost a funkčnost. Zákazník tím definuje svůj styl a vkus.

Z té volnější tvorby vznikla v posledních letech kolekce Archeologie současnosti pro Křehký Mikulov 2019, čím ses inspirovala?

KARLA: V kolekci Archeologie současnosti jde o výzkum materiálů, hledání a nacházení vzájemných vztahů a souvislostí. Jde o hledání podstaty, logického řešení a o redukci zbytečností. O hledání kompozice, prostoru, kontextu a nalézání pravé funkce artefaktu. Bavilo mne téma i samotný prostor knihovny mikulovského zámku, kde byla tato instalace vystavena. Působilo to srostle, jako by to bylo součástí stálé expozice. 

Kolekce šperků Archeologie současnosti | Foto: Jana ŠaškováKolekce šperků Archeologie současnosti | Foto: Jana Šašková

Mezi šperky k dennímu nošení přibyla loni v létě novinka, co nám o ní prozradíš? 

KARLA: Máme velkou radost z nové kolekce MARE, kterou jsme v létě zveřejnili. Inspirována je mořem, vodní hladinou a jejími odlesky. Je to abstrahovaný motiv vodní hladiny jako vzpomínání a toužení po odepřených dálkách, po slané vůni moře. Struktura na povrchu šperku nám dává tušit lenivý, houpavý pohyb třpytivých mořských vln, je dělaná ručně, a tak je každý kus originál.

Kolekce MARE | Foto: Tomáš PrincKolekce MARE | Foto: Tomáš Princ

Je možné si u tebe objednat i speciální šperk na zakázku?

KARLA: Tvorbě na zakázku se věnujeme a v poslední době nás čím dál více zaměstnává i výroba snubních a zásnubních prstenů. Přibývá klientů, kteří mají zájem o něco individuálního. Některá zadání jsou navíc vtipná a hodně osobní a přesně tohle nás na tom baví. Klient často přichází s heslovitým zadáním jako například osmička a dva kameny, nebo pivoňka a ježek… Je to vždy výzva.

Prsteny vyrobené na zakázku | Zdroj: archiv Karly OlšákovéPrsteny vyrobené na zakázku | Zdroj: archiv Karly Olšákové

Ještě nám prozraď, čím ráda trávíš svůj volný čas?

KARLA: Hodně času trávíme s Rudolfem na chalupě, kde je stále co dělat, nebo na horách, kde si člověk vyčistí hlavu. Podnikáme výlety po okolí Frýdku-Místku, kam jsem se vrátila po 16 letech. Poznáváme nová místa a zdoláváme vrcholy Beskyd.

K&R | Foto: Vojtěch VeškrnaK&R | Foto: Vojtěch Veškrna

Šperky Karly Olšákové najdete na e-shopu czechdesign.cz.
 
 

Související

Máme co slavit? Pohled na jubilejní ročník Designbloku
Produktový design

Máme co slavit? Pohled na jubilejní ročník Designbloku

Veronika Pařízková - 31. 10. 2018 - 8 min.

TOP 15 design shops & galleries in Prague: ultimate Prague design guide
Móda a šperk

TOP 15 design shops & galleries in Prague: ultimate Prague design guide

Kate Spacek - 9. 7. 2023 - 9 min.

Doba betonová
Móda a šperk

Doba betonová

Tereza Vernerová Volná - 13. 4. 2015 - 5 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení