Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Všechny kousky Overall Office spojuje jeden koncept a ucelený styl. | Foto: Julie Hrnčířová, Tereza Havlínková Všechny kousky Overall Office spojuje jeden koncept a ucelený styl. | Foto: Julie Hrnčířová, Tereza Havlínková

Navzájem se obdivujeme a důvěřujeme si, říká trojice kamarádek, které stojí za módní značkou Overall Office

Tři ženy, jedna módní značka. Neotřelou a originální Overall Office založily kamarádky a spolužačky z UMPRUM Kristýna Nováková, Monika Krobová a Karolína Juříková. Neustále navazující a komplexní spirálu designů halenek, doplňků i spodního prádla nyní rozšiřují o novou kolekci plavek. Jak ovlivnilo mateřství jejich kreativitu, proč jsou zastánkyněmi body positivity, z jakého úspěchu se tyto dny těší a proč je výroba udržitelných oděvů mnohem komplexnější, než se zdá?

Správně nakročeno 

Jak se má Overall Office?

MONIKA: Máme se fajn a na vzestupu. Každý rok touto dobou se těšíme, protože přichází naše sezona, kdy představujeme novou kolekci plavek. A to nás hodně baví. 

KRISTÝNA: Je to ale i období očekávání. Co se stane, jak nový styl naši klienti přijmou, koho zaujme a jak se bude prodávat.

MONIKA: Minulý měsíc jsme se ucházely o evropský grant v rámci projektu S 4 Fashion, který podporuje nadnárodní spolupráce menších značek nebo projektů zabývajících se udržitelnou módou a inovativním textilem. Byly jsme prezentovat náš projekt v Athénách a vybrali nás. Takže nás čekají nové spolupráce, profesionální mentoring, navíc i financované z třetí strany. 

Overall Office ve svém ateliéru na Letné, kde vzniká jedinečná spirála vzájemně propojených originálních kousků. | Foto: Jakub BoháčOverall Office ve svém ateliéru na Letné, kde vzniká jedinečná spirála vzájemně propojených originálních kousků. | Foto: Jakub Boháč

Jasný směr 

Na základě čeho si vybrali právě vás?

KRISTÝNA: Soutěžící byli rozděleni mezi módní značky a textilní firmy nebo jiné inovátorské projekty. Overall Office funguje už nějakou dobu, s udržitelností pracujeme od začátku. Víme, co chceme dělat, máme svého klienta. V tom jsme se lišily od ostatních. Většina značek byla ještě na začátku. 

MONIKA: Porota ocenila náš ucelený rukopis a vizualitu značky. Pochopili, že víme, co děláme, a že to jde ruku v ruce se současnými tendencemi.

Monika Krobotová v prostorách ateliéru, kde tvoří s kamarádkami a bývalými spolužačkami z UMPRUM | Foto: Jakub BoháčMonika Krobotová v prostorách ateliéru, kde tvoří s kamarádkami a bývalými spolužačkami z UMPRUM | Foto: Jakub Boháč

Plavková sezona 

Takže jste prezentovaly svou značku?

KRISTÝNA: Ano. Projekt se ovšem váže k vývoji nové kolekce spodního prádla. Na což navazují nové materiály, odpovídající design a spolupráce s obchody v zahraničí. Takže jsme tam šly s vizí nové kolekce, ale i se značkou jako takovou.

MONIKA: Prezentovaly jsme kolekci plavek a prádla. Hlavní podstatou kolekce je prádlo určené pro denní nošení. V tuhle chvíli Overall Office uvedlo řadu spodního prádla, které si nejspíše neoblékne každá žena. Není z bavlny a má atypický střih. Proto chceme udělat kolekci, která bude mluvit naším designem, bude přitažlivá a zároveň vhodná pro denní nošení. Bude to víc o komfortu a materiálu. 

Plavky Spiral v kombinaci s crop topem s praktickou UV ochranou | Foto: Julie HrnčířováPlavky Spiral v kombinaci s crop topem s praktickou UV ochranou | Foto: Julie Hrnčířová

Odkdy se připravujete na aktuální sezonu?

KRISTÝNA: Od chvíle, kdy dáme do prodeje tu předešlou. Teď nám ta další už běží v hlavě. Release jsme měly 31.5.

Jenom to podstatné 

Každá z vás se stala maminkou v jiné fázi značky. Jistě to ovlivnilo vaši práci a tvořivý proces. Jak se díky tomu měnil Overall Office?

KRISTÝNA: Monika to odstartovala. Vzhledem k tomu, že my s Karolínou jsme byly ještě úplně při síle, jak mentálně, tak fyzicky, převzaly jsme veškerou její agendu a nechaly ji, ať se plně věnuje mateřství. Postupně se k nám pak zas přidala. Když jsem otěhotněla já, holkám jsem svou práci tak trochu rozdělila. Monika teď postupně opět nastupuje v plné síle, Karolínu jsme zas uvolnily, ať si užívá své mateřské povinnosti. A tak si přeléváme ty své role. 

MONIKA: Jsme ale pořád na telefonu, na příjmu pro jakékoliv konzultace. Když se sečte množství práce a hodin, od kdy jsme matkami, je nás bohužel plnou silou tak jedna a půl.

KRISTÝNA: Ve chvíli, kdy se stanete matkou, všechny vaše preference se hodně vytříbí. Vše se přehází a svět i život je tak přímočarý, že to ovlivní i práci. Od té doby mi bylo úplné jasné, co je potřeba dělat a co opravdu ne. Rozhodly jsme se, že se zaměříme na plavky, prádlo a doplňky. Myslím, že tím i značka získala ucelenější tvář. 

V nekončící spirále, v nepřehlédnutelné barvě, v lichotivém střihu. Nové plavky Overall Office | Foto: Antonis TheodoridisV nekončící spirále, v nepřehlédnutelné barvě, v lichotivém střihu. Nové plavky Overall Office | Foto: Antonis Theodoridis

Nekončící spirála

Takže jste tvorbu omezily z hlediska produktových kategorií? 

KRISTÝNA: Oblečení nešlo úplně pryč, spíš jsme si řekly, že se chceme zaměřit na prádlo a plavky, protože je to hodně konkrétní problematika, co se střihových konstrukcí týče. S prádlem jsme začaly pracovat už na škole, a když už jsme to načaly, přišlo nám líto v tom nepokračovat. 

MONIKA: Když vytváříme kolekce, navazují na sebe, komunikují spolu uvnitř značky, a zároveň tím budujeme výraznější styl pro zákazníka. Myslím, že mateřství je velký katalyzátor toho, co můžeme dělat a kde nám utíkají síly. Proto bylo jednodušší se zaměřit na jeden segment. I z hlediska komunikace s výrobou. Určitě tím ale neříkáme, že Overall Office nebude už nikdy dělat oblečení. Pořád nás to láká. Asi k tomu ale dojde v další fázi značky. Až bude víc sil, lidí, peněz.

KRISTÝNA: I co se týče finančního hlediska je výroba daily wear náročná. Nejde udělat jednu halenku. Musíte udělat komplet, celý look. Najednou to není o jednom produktu, ale o deseti. A aby značka byla životaschopná, těch deset produktů bylo potřeba udělat v co nejvíce velikostech, zajistit produkci. Nechceme si hrát na kusovou výrobu od jedné švadleny. Chceme ale zákazníkovi poskytnout zázemí. I z hlediska udržitelnosti.

MONIKA: Když vyvineme produkt, zůstává u nás několik sezon. Nový produkt hodně vychází z předešlého. I v tom vidíme udržitelnost. Nevytváříme kolekce, které jsou rok na to pasé. Ty naše na sebe navazují, doplňují se. Řetězec jednotlivých produktů, který někdy trvá i pět let. 

Spiral top v odstínech Beige a Black | Foto: Jan KolskýSpiral top v odstínech Beige a Black | Foto: Jan Kolský

Ze zbytků = jako nové

Jak velká je vaše výroba? Není jenom na míru?

MONIKA: Není. Vyrábíme jisté množství kusů. A když se dané množství vyprodá, vyrobíme další. Když děláme kabelky, vznikne produkce jen několika kusů a pak je podle poptávky vyrobíme navíc. 

KRISTÝNA: Kromě toho jsme v kabelkách omezené materiálem, protože využíváme pouze zbytkové kůže jiných zakázek.

Od větších návrhářů nebo značek?

KRISTÝNA: Z české fabriky, která vyrábí pro světové značky. Množství kůže objednávají podle jistého koeficientu a nějaká procenta zůstanou navíc. Když jsme se u nich byly poprvé podívat, jejich sklad mohl mít i tisíc metrů čtverečních. A byl plný kůží. Pro ně je to vzorkovna. Ale vlastně jsou to zbytky. Když to vidíte, nechcete kůže kupovat a přispívat tak k další nadprodukci. Takže jsme se s nimi domluvily. Vybíráme si barvy, které se nám líbí, nakombinujeme, co bude fungovat, a vyrábíme. 

MONIKA: U oblečení jste ale limitováni počtem kusů, míň než 50, 100 vám nikdo nevyrobí. Každá výroba má své podmínky. A i to často bývá striktní ukazatel. Dva roky jsme například řešily, jestli můžeme dělat pletařinu. V tuhle chvíli bychom nedosáhly na vstupní vklad a nemáme ani dostatek kapacit. I to jsou někdy momenty, které rozhodnou o tom, co budeme dělat a co ne. 

Kristýnu, Moniku a Karolínu spojuje kromě přátelství i vzájemná důvěra a obdiv. | Foto: Jakub Boháč, Jan KolskýKristýnu, Moniku a Karolínu spojuje kromě přátelství i vzájemná důvěra a obdiv. | Foto: Jakub Boháč, Jan Kolský

Hlavně nepodlehnout

Říkáte, že modely svou podobou navazují na ty předešlé i nadcházející. Je pro mě fascinující, že forma, střih trička jsou pořád stejné a vy jste s ním spokojené. Ale jak to designér dokáže, vyrobit produkt, který dlouhodobě funguje, líbí se cílovce a je versatilní?

KRISTÝNA: Nenechat se zlákat trendem je základ. A přemýšlet nadčasově. 

No a dá se to, když je vizuálních vjemů kolem nás takový přebytek?

KRISTÝNA: Když se člověk zaměří na kvalitu, padnoucí střih a hlavně, aby se to lidem dobře nosilo, aby materiál nezestárnul, neničil se, tak si myslím, že pak to neomrzí. 

MONIKA: Když jste se ještě ptala, jak takový návrh vznikne… Kristýna jednou za čas přijde a řekne: „Tak jsem vymyslela…!“ Ten vnitřní popud, že vám něco bují v hlavě a najednou vznikne nápad, to je ono. Protože máte pořád v hlavě design, postupy, tvoříte, a najednou to cinkne. „Použila jsem to tady a teď to použiji v kabelce.“ Neustále propracováváte designérské principy. 

KRISTÝNA: Já totiž s myšlenkou chodím hodně dlouho. Ta roste a v jednu chvíli je potřeba ji dát na papír nebo na látku. Pak si sedneme všechny tři nad danou věcí, vzájemně si ji zkritizujeme, proškrtáme, doplníme. A v tom je to kouzlo. Nejsou na to jenom jedny oči. Každá máme trochu jiný styl a trochu jiné skills.

Tři kamarádky, tři tvůrčí osobnosti, jeden příjemný rozhovor. | Foto: Jakub BoháčTři kamarádky, tři tvůrčí osobnosti, jeden příjemný rozhovor. | Foto: Jakub Boháč

V dokonalém souladu 

A z hlediska tvorby jste si rovnocenné?

KRISTÝNA: Myslím, že se naše role profilují, ale když se rozloží celý proces, jak náš produkt vzniká, vyjde to naprosto rovnocenně.
 

Je to i tím, že jste byly spolužačky na UMPRUM, nebo spíš tím, že jste kamarádky?

MONIKA: Ve škole to začalo, protože tím, jak jsme byly stále spolu, konzultovaly jsme si vlastní projekty. Neustále jsme si je navzájem posouvaly. Když já jsem si nebyla jistá barevností, šla jsem za holkami, protože mají na barvy jinou citlivost. Když ony potřebovaly něco konstrukčního, šly za mnou. Propojily jsme se. Ze školy to volně přešlo do značky a díky společným zakázkám se pouto stále více utužovalo. Je pro nás důležité, že to děláme zrovna my tři. A víme, že lepšího profesora, jako jsme sobě navzájem, nenajdeme. (smích)

KRISTÝNA: Důležitým článkem je i to, že se navzájem obdivujeme. A důvěřujeme si.

Všechny kousky Overall Office spojuje jeden koncept a ucelený styl. | Foto: Julie Hrnčířová, Tereza HavlínkováVšechny kousky Overall Office spojuje jeden koncept a ucelený styl. | Foto: Julie Hrnčířová, Tereza Havlínková

Není projekt jako projekt 

Stíháte kromě Overall Office i vlastní projekty?

KRISTÝNA: Můj vlastní projekt je moje dcera. Jediný projekt, který kromě Overallu zvládám. (smích)

MONIKA: Já jsem ještě před otěhotněním měla vlastní značku. Musela jsem ji ale dát na vedlejší kolej, protože se mi s mateřstvím kapacita hodně zúžila. Dva projekty už bych nezvládla. V tuhle chvíli máme každá z nás dítě, Overall Office a občas přibereme externí zakázky. To se do toho ještě vejde. Karolína byla hodně aktivní ještě loni, když byla součásti projektu United Fashion Incubator v rámci MAD Brussel v Belgii. Byla vybrána ještě se dvěma zahraničními designéry. Dostali kvalitní mentoring a support pro vývoj capsule kolekce se závazkem udržitelnosti. I díky tomu, že se zapojila do tohoto mezinárodního projektu, nám přinesla spoustu cenných informací a kontaktů. 

Ve skladech se zbytky kůží si Overall Office vybraly barvy, které spolu ladily. Na fotografii kolekce kabelek Shell. | Foto: Jakub Boháč, Tereza HavlínkováVe skladech se zbytky kůží si Overall Office vybraly barvy, které spolu ladily. Na fotografii kolekce kabelek Shell. | Foto: Jakub Boháč, Tereza Havlínková

Udržitelnost z jiného úhlu

Co se materiálů týče, půjdete v nové kolekci jiným směrem, nebo zůstanete u osvědčeného? 

KRISTÝNA: Co se týče nové kolekce plavek, zůstáváme u econylu. V plavkovině je jednou z nejlepších možností. Díky projektu S 4 Fashion, kde jsme získaly partnerství, budeme nyní hledat nové udržitelné materiály vhodné pro prádlo. Teď sice pracujeme s českým tylem, ale není to žádný recyklát. Jeho udržitelnost je pro nás v tom, že se materiál nesepere, nezničí nošením, a tak má dlouhou životnost. A protože je lokální, má nízkou uhlíkovou stopu. Je to ekologicky udržitelné, ale bez nálepky. Je to bizarní. V mnoha ohledech je to mnohem udržitelnější než spousta materiálů se všemi certifikáty, které se nám dostaly pod ruce.

MONIKA: V momentě, kdy chcete vyrábět udržitelné spodní prádlo, nutností jsou velké odběry. S bavlněným materiálem je to pro nás jako malou značku o to komplikovanější.

V zákulisí značky, která svými nápady pokaždé vystupuje z normy. | Foto: Jakub BoháčV zákulisí značky, která svými nápady pokaždé vystupuje z normy. | Foto: Jakub Boháč

Plus size, plus úsilí

Snažíte se mít širší škálu velikostí?

KRISTÝNA: Teď máme od XS do XL. A řekly jsme si, že s každou sezonou to budeme rozšiřovat. Je to samozřejmě i finančně náročné. Jakmile se škála rozšíří, zvětšuje se výroba i sklad. Ale snažíme se jít o velikost dál. Teď s novou kolekcí plavek nabízíme velikosti do XL. S další bychom šly na XXL. Střihy přizpůsobujeme velikostem tak, aby nešlo jenom o zvětšení, ale aby střih plavek poskytoval správný support.

Širší ramínka a podobně? 

KRISTÝNA: I tvarově. Není to, jako když nafukujete balónek z malého do velkého. Tělo je komplikované. 

MONIKA: Někdy měníme proporce v kontextu velikostí. Tak, aby kalhotky i podprsenka vypadaly dobře a seděly. Když vzorujeme všechny velikosti, zkoušíme je na každé postavě. U větší velikosti něco víc prokrojíme nebo zvětšíme a poměrově změníme, aby to vypadalo líp.

KRISTÝNA: Samozřejmě existují programy, které vše zvětší jedním klikem. Ale my si to zkoušíme hezky ručně tak, abychom si finálním produktem byly jisté.

Všechny kousky Overall Office jsou součástí jedné propojené kolekce. | Foto: Valentýna JanůVšechny kousky Overall Office jsou součástí jedné propojené kolekce. | Foto: Valentýna Janů

Další velikosti? Jasně

Bylo pro vás automatické myslet na větší velikosti, nebo vám to došlo postupně? Designérská móda pořád moc nemyslí na plus size. 

KRISTÝNA: Myslím, že to začalo tím, že my samy jsme odstupňované XS, S a M a hned na začátku jsme si vše zkoušely. Přišlo nám logické v tom pokračovat. Sehnaly jsme si modelku L, XL…

MONIKA: Takový klient ale o nás ještě neví, musíme ho na to připravit. Vizuálně jsme nezacílily na plus size a největší velikosti se ještě tolik neprodávají. Spodní prádlo v XL, které jsme udělaly loni, nemělo velkou odezvu. To nás ještě čeká. 

Plavky od holek jsou díky své asymetrické formě a spirálovitému střihu opravdová namotávka. | Foto: Jan KolskýPlavky od holek jsou díky své asymetrické formě a spirálovitému střihu opravdová namotávka. | Foto: Jan Kolský

Křivky wanted

I na e-shopu máte slečnu, která má křivky, ale není to XL.

MONIKA: To právě není snadné. Najít ideální modelku ve větší velikosti. 

KRISTÝNA: Velikost XL je mezi-velikost. XL jsou možná slečny, které by chtěly být L nebo M a nejsou tak odvážné, aby se nechaly vyfotit. Aby byly natolik sebejisté a spokojené samy se sebou, aby se ukázaly v prádle a plavkách. Pak jsou velikosti XXL a víc. A to jsou holky, které jsou s tím naopak naprosto v pohodě, hlásily se nám i na konkurz. Ale tam až nejsme. Nedokázaly jsme sehnat ten mezistupeň. 

Plus size kategorie tedy mají svá skrytá úskalí.

KRISTÝNA: Jednou jsem napsala na Instagram, že hledáme plus size modelky. Ale ozvaly se mi dívky, které byly úplně štíhlé. Říkala jsem si: „Holky, co blázníte!“ Je zajímavé vidět, co si o sobě ženy myslí, jak se vnímají. 

Originální myšlenky, ucelená strategie a tři kamarádky, které jsou samy sobě těmi největšími kritiky. | Foto: Jakub BoháčOriginální myšlenky, ucelená strategie a tři kamarádky, které jsou samy sobě těmi největšími kritiky. | Foto: Jakub Boháč

Láska ke svému tělu

Jaká je vaše cílovka, ta vaše Overall žena?

KRISTÝNA: Máme spíše komunitu. Myslím ale, že je to žena, která je smířená se svým tělem a má ho ráda. A je jedno, jaké má tvary. Má své tělo ráda natolik, že ho chce zdobit a nosit dobré věci.

Že máme v České republice takovou komunitu lidí, to je dobře.

MONIKA: To je ta komunita lidí, která nás inspiruje. S touhle message pracujeme a vracíme ji zpátky a zároveň se snažíme tyto kruhy rozšiřovat.

KRISTÝNA: Náš zákazník je naše inspirace. 

V prosvětleném ateliéru vzniká nekončící spirála Overall kolekcí. | Foto: Jakub BoháčV prosvětleném ateliéru vzniká nekončící spirála Overall kolekcí. | Foto: Jakub Boháč

Do světa

Kde bude Overall Office za rok?

KRISTÝNA: Doufám, že i díky projektu S 4 Fashion budeme za rok mít za sebou další kolekci prádla a že se posuneme produktově a designem o kus dál. Že značka vyroste.

MONIKA: Skrze naše zkušenosti jsme se toho hodně naučily. Nějakou linku dodržujeme. Chceme ale vyrůst v rámci vnitřní síly. Doufám, že bude naše značka víc sebejistá, životaschopná. Teď je to náročné i z hlediska financí, ale s projektem máme vítr v plachtách a skrz mentoringy a díky týmu lidí, který kolem nás je a pomáhá nám, doufáme, že se značka posune. A bude o nás vědět víc lidí. Budeme mít víc kontaktů v západní Evropě a doufám, že se nám tam podaří prosáknout a udělat si dobré kontakty s obchody a spolupracovat na dlouhodobější bázi. 

Svůj systém tedy už máte.

KRISTÝNA: Určitě ano. Teď potřebujeme tým, který nám bude pomáhat. Marketingově, finančně a podobně. 

Shell Cluth v zářivé Lilium Orange verzi | Foto: Tereza HavlínkováShell Cluth v zářivé Lilium Orange verzi | Foto: Tereza Havlínková

Výuka designérů v Čechách

Učili vás ve škole i finanční stránku práce designéra?

KRISTÝNA: Měli jsme nějaké workshopy se studenty marketingu. Ale nešlo to do hloubky. Dokážu si představit, že kdyby se řešilo business přemýšlení, bylo by to velmi přínosné. Je to těžké samostudium. Vždy se s něčím setkáme a řekneme si, že to musíme taky aplikovat. Tak nějak si samy hledáme tu cestu.

MONIKA: Je to ale i o individuálním nastavení. Mnoho značek, které vznikají, vznikají jako business už na začátku. Udělají si rešerši, vědí, jakou formu tomu dát. A tím, že jsou dobří marketéři a businessmani, mají jiný start. Ale často je pak estetická hodnota někde jinde. Hodnota našeho produktu je větší, protože není primárně vymyšlen proto, aby udělal největší efekt na trhu. Není to věc, která je bezprostředně trendy.

Overall Office šije pro ženy, které milují své tělo takové, jaké je. | Foto: Jan KolskýOverall Office šije pro ženy, které milují své tělo takové, jaké je. | Foto: Jan Kolský

Co na visačce nenajdete…

Ani z hlediska udržitelnosti?

KRISTÝNA: Když si člověk představí udržitelnou módu, může to být často pejorativní. Na značce, jako je ta naše, to na první dobrou nemusí být zjevné. V začátcích jsme to nekomunikovaly dost nahlas, protože to pro nás bylo přirozené. Myslely jsme si, že stačí, když to bude na visačce. Ale pak jsme zjistily, že je potřeba to pořádně zařvat. A začaly jsme to komunikovat. 

MONIKA: Vzdělávání našich klientů je zásadní. Například o materiálech, které používáme. Je to jedna z našich vizí. Snažíme se bourat stereotypy, upozorňujeme na to, proč neděláme slevy a k čemu takový přístup vede. 

Nečekaně mom-friendly

Nedá mi se na závěr nezeptat: neláká vás tvorba těhotenské módy?

KAROLÍNA: Asi ne… Ale zjistily jsme, že se v našich jednodílných plavkách dobře kojí. I když to nebylo vůbec v plánu. (smích)

Další články