Navrhli systém, který využívá metro pro zásobování města, a vyhráli! Mladí studenti z UMPRUM se pyšní mezinárodním úspěchem

Filip Sobola a David Stingl | Zdroj: Archiv autorů / Studenti UMPRUM uspěli v mezinárodní soutěži Michelin Movin'On 2023. | Zdroj: UMPRUM Filip Sobola a David Stingl | Zdroj: Archiv autorů / Studenti UMPRUM uspěli v mezinárodní soutěži Michelin Movin'On 2023. | Zdroj: UMPRUM

Projekt autonomního zásobování center metropolí studentů Ateliéru průmyslového designu UMPRUM Filipa Sobola a Davida Stingla získal 3. místo v mezinárodní soutěži Michelin Movin'On 2023. Je to tak vůbec poprvé za více než dvacetiletou historii mezinárodní soutěže se zastoupením v USA, kdy byl oceněn český projekt.

Letošní 23. ročník soutěže Michelin Movin'On 2023 nesl téma Balancing Sustainability. Nelehký úkol vyvážit tři definované pilíře udržitelnosti – lidi, vzájemný prospěch a planetu – směřoval k návrhu inovativního řešení mobility. O cenách rozhodovala mezinárodní porota sestavená z uznávaných odborníků, především zástupců různých automobilek, čestným členem poroty byl i Damien Michelin.

Vítězný projekt S-PLY, the autonomous supply of metropolises, uspěl v mezinárodní soutěži. | Zdroj: UMPRUMVítězný projekt S-PLY, the autonomous supply of metropolises, uspěl v mezinárodní soutěži. | Zdroj: UMPRUM

Oceněný projekt S-PLY Filipa Sobola a Davida Stingla vznikl jako klauzura v Ateliéru průmyslového designu UMPRUM v zimním semestru 2022/23 v rámci výzkumného projektu Umění a design jako řešení změn v dopravě s nástupem autonomního řízení. UMPRUM výzkum realizuje ve spolupráci se ŠKODA GROUP za podpory Technologické agentury ČR pod vedením prof. Ivana Dlabače a Vlastimila Bartase. 

Oceněný projekt S-PLY Filipa Sobola a Davida Stingla vznikl jako klauzura v Ateliéru průmyslového designu UMPRUM v zimním semestru 2022/23. | Zdroj: UMPRUMOceněný projekt S-PLY Filipa Sobola a Davida Stingla vznikl jako klauzura v Ateliéru průmyslového designu UMPRUM v zimním semestru 2022/23. | Zdroj: UMPRUM

Obecné téma se soustředilo na autonomní metro. Filip Sobol s Davidem Stinglem problém pojali šířeji a zaměřili se na problematiku zásobování metropolí. Autoři zkoumali možnosti inovací současné infrastruktury center velkých měst a s ní spojené ekologické zátěže a snížené kvality života obyvatel.Přemýšleli jsme, jak téma zpracovat a dát mu přidanou hodnotu. Autonomní metro je běžnou součástí mnohých měst a jeho funkci jsme obohatili právě o zásobování. Přesunutí zásobování pod zem a zároveň využití stávající sítě metra je ideálním řešením pro komplexnější regulaci dopravy ve velkých metropolích, jako je například New York,“ říká David Stingl, jeden z mladých designérů. 

 Letošní 23. ročník soutěže Michelin Movin'On 2023 nesl téma Balancing Sustainability. | Zdroj: UMPRUM Letošní 23. ročník soutěže Michelin Movin'On 2023 nesl téma Balancing Sustainability. | Zdroj: UMPRUM

Pro nakládku zboží navrhují využití depa metra, kde dojde k naložení zásobovacích boxů do speciálního prostoru v soupravách. Mladí designéři respektují prioritu osobní dopravy, takže umístění boxů nijak neomezí přepravu cestujících. V cíli cesty, v centru města, dojde k vyzdvižení boxů autonomní platformou. Ta se z povrchu dostane samostatným nákladním výtahem umístěným na protilehlé straně nástupiště, aby nebyl omezen pohyb lidí.

Návrh se zabývá inovativním řešením mobility. | Zdroj: UMPRUMNávrh se zabývá inovativním řešením mobility. | Zdroj: UMPRUM

Platforma umožňuje doručit zboží přímo na místo určení při snížení zátěže dopravní infrastruktury. Je uzpůsobena pro snadné manévrování ve městě díky nezávislé nápravě. Ta umožňuje samostatné natáčení kol. Je rovněž schopná oboustranné jízdy. Navržený design zefektivňuje rychlost přepravy vozu i autonomitu. Celkový neutrální vzhled je přizpůsoben vzhledu města tak, aby svým designem nepoutal přílišnou pozornost. 

Filip Sobol s Davidem Stinglem problém pojali šířeji a zaměřili se na otázku zásobování metropolí. | Zdroj: UMPRUMFilip Sobol s Davidem Stinglem problém pojali šířeji a zaměřili se na otázku zásobování metropolí. | Zdroj: UMPRUM

Systém z velké části eliminuje standardně využívanou nákladní dopravu ve městě. Pracuje s více variantami boxů, například s boxem typu „parcel box“, nahrazujícím kurýrní služby a výdejny zboží. Další varianta je uzpůsobená pro zásobování malých podniků. Projekt od samotného začátku počítá s využitím dostupných a obecně používaných technologií, které mnohé společnosti v autonomní dopravě už nyní využívají, a inovuje jejich stávající užívání. 

„Jsem pyšný, že naši studenti přišli s nápadem na hranici vynálezu. Jedná se o originální a silnou myšlenku, ve které vidím budoucnost a logické řešení dopravy,“ hodnotí týmovou práci svých studentů prof. Ivan Dlabač.

Související

Je na čase přestat přivírat oči nad nevhodným jednáním. Na UMPRUM je stále co zlepšovat, říká v otevřeném rozhovoru Natálie Szegény
Ostatní

Je na čase přestat přivírat oči nad nevhodným jednáním. Na UMPRUM je stále co zlepšovat, říká v otevřeném rozhovoru Natálie Szegény

Veronika Pařízková - 8. 6. 2022 - 17 min.

Bála se, že ji na UMPRUM nepřijmou, nyní patří mezi největší objevy českého designu. Monika Martykánová umí vdechnout keramice všednodennost
Produktový design

Bála se, že ji na UMPRUM nepřijmou, nyní patří mezi největší objevy českého designu. Monika Martykánová umí vdechnout keramice všednodennost

Markéta Blažková - 24. 3. 2022 - 13 min.

Jak se s novým vedením proměnil ateliér Design nábytku? Studenti UMPRUM představují své práce
Produktový design

Jak se s novým vedením proměnil ateliér Design nábytku? Studenti UMPRUM představují své práce

Barbora Vildová - 27. 1. 2017 - 2 min.

jelínek
MYP 2024