Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Rozhovor s Klárou Plicovou. Foto: Lenka Šulcová Rozhovor s Klárou Plicovou. Foto: Lenka Šulcová

Navrhla talíře s pokojovkami a ikonický plecháček. Grafička Klára Plicová dává CZECHDESIGNu originální tvář

S tvorbou Kláry Plicové, talentované studentky grafického designu, se setkáte skoro na každém rohu CZECHDESIGN. Je autorkou vizuálních stylů soutěží, grafiky kampaní, a v neposlední řadě také kolekce plecháčků a dezertních porcelánových talířů, které jsou nově k dostání v našem obchodě. V krásném prostředí našeho CZECHDESIGNu jsme si s Klárou povídaly o náplni její práce, o kolekcích i o budoucích plánech a snech. Prozradila, na čem právě pracuje a na co se můžeme těšit.

V současné době jsi studentkou grafického designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Kromě grafického designu se ale věnuješ i ilustraci. Jak ses k ní dostala a jak při práci postupuješ? 

KLÁRA: K ilustraci jsem se dostala až díky návrhům kolekce plecháčků, se kterými mě oslovil CZECHDESIGN. Jana Vinšová a Radka Machalická za mnou tenkrát přišly, jestli bych něco nezkusila vytvořit a vyšlo to. Neměla jsem s tím žádné zkušenosti. Motivy jsem se snažila malovat i barvami, konkrétně akvarelem, ty pak skenovala a zkoušela je vizualizovat na plecháčky. To ale příliš nefungovalo, tak jsem se vrátila k vektorové grafice, se kterou stále pracuji a je pro mě jednodušší. Asi i z toho důvodu, že nejsem tolik vykreslená a práce s počítačem mi umožňuje větší přesnost.

Kolekce plecháčků, foto: Lenka ŠulcováKolekce plecháčků, foto: Lenka Šulcová

Jak bys popsala svou tvorbu, co je pro tebe charakteristické? A co v grafickém designu a ilustraci naopak považuješ za přežitek nebo klišé a snažíš se tomu vyhýbat?

KLÁRA: Nemyslím si, že by zatím mou tvorbu něco specifikovalo. Stále jsem ve fázi, kdy se hledám a snažím se zkoušet nové věci. Ve své práci se snažím přizpůsobit požadavkům klienta a konkrétním zakázkám. Ty jsou vždy odlišné, což mě učí komunikaci, třeba i s lidmi z neuměleckých oborů. Zároveň je toho spoustu, co se mi nelíbí, ale snažím se to neodsuzovat. Každá věc si najde svého klienta, což je v některých případech na škodu.

Kdo nebo co tě při práci inspiruje? Máš nějaké konkrétní vzory v oboru i mimo něj? 

KLÁRA: Momentálně jsou mi inspirací hlavně moji vedoucí ateliéru, Kristina Fišerová a Rostislav Vaněk. S nimi totiž každý týden konzultuji a važím si jejich přístupu i práce. Rostislav Vaněk je skvělý typograf a grafik a na jeho práci oceňuji, jak citlivá a promyšlená je. V Čechách se mi kupříkladu líbí práce grafických studií Parallel Practice a Anymade. Také si vážím práce Studia Najbrt, které nikdy nezestárne a pořád bude přicházet s něčím krásným a novým. U něj je mi líto, že se často stává terčem kritiky široké veřejnosti. Nejvíce mě však inspiruje můj přítel svým zájmem neustále se učit něco nového.

Projekty pro CZECHDESIGN

Jako grafička působíš v CZECHDESIGNu od začátku roku 2017. Jak ses k práci dostala a co je její náplní?

KLÁRA: K práci jsem se dostala v období mezi bakalářským a magisterským studiem přes půlroční stáž. Tahle neplánovaná roční pauza se tak pro mě díky ní stala důležitým můstkem k tomu, co aktuálně dělám. Znamenala pro mě mimo jiné i stěhování do Prahy. Co se týká náplně mé práce, nejvíce času trávím tvorbou vizuálů pro soutěže, například pro Model Young Package. Minulý rok jsem pro vyhlašovací ceremoniál vytvořila projekci na 25 metrové plátno. Byla to jedna z mých prvních animací, takže to bylo dost náročné, ale výsledek stál za to. Díky soutěži na obal láhve Fruttimo jsem se zase dostala k instalaci výstavy v naší galerii a v Karlovarských minerálních vodách, na níž jsem spolupracovala i se Studiem Činčera. Moc mě bavila a zpětně to vnímám jako skvělou příležitost. Dále to je práce na vizuálech pro kampaně nebo momentálně návrhy dárkových poukazů. 

Projekce na vyhlášení soutěže Model Young Package 2018, foto: Jan HromádkoProjekce na vyhlášení soutěže Model Young Package 2018, foto: Jan Hromádko

Zmínila jsi mimo jiné vizuály soutěží pořádané CZECHDESIGNem. Jak nahlížíš na jejich význam v kontextu české designérské scény? 

KLÁRA: Na soutěžích se mi líbí, že se do nich mohou přihlásit i méně zkušení designéři a mají tak příležitost se ukázat. Přijde mi to skvělé i pro samotné instituce, kterým soutěže pomáhají v nalezení kvalitní vizuální identity. Připomenout můžu například soutěže pro Národní galerii nebo Národní muzeum, které si před oslovením CZECHDESIGNu uspořádaly vlastní soutěž, která ale příliš úspěšná nebyla. 

Vyhlášení soutěže a vernisáž Fruttimo, foto: Jan NechvílkaVyhlášení soutěže a vernisáž Fruttimo, foto: Jan Nechvílka

Kdo by dnes nechtěl mít doma monsteru 

V rámci CZECHDESIGN jsi navrhovala také kolekci plecháčků, o které ses již zmiňovala a která je v našem obchodě velmi oblíbená. Jak jsi vnímala příležitost vytvořit kolekci s vlastními ilustracemi? 

KLÁRA: Pro první kolekci plecháčků jsem byla oslovena spolu s ilustrátorkami Kateřinou KynclovouYvetou Kroupovou. Tak vznikl nápad plecháčku s motivem liščího lesa. Jelikož jeho realizace probíhala narychlo, skutečně jsem si to uvědomovala až později a byla jsem ráda, když jsem viděla, že je o něj zájem a prodává se. Zhruba rok po liščím plecháčku byl v prodeji plecháček pokojovkyhouby

Plecháček houby, foto: Lenka ŠulcováPlecháček houby, foto: Lenka Šulcová

Před pár týdny dorazil výsledek tvé další spolupráce s CZECHDESIGN - porcelánové talířky s motivem hub a pokojovek, které jsou nově k dostání jak u nás v obchodě, tak na e-shopu. Jak tento nápad vznikl? Pokojovky jsou v poslední době oblíbeným tématem, jak probíhal jejich výběr pro tvé talířky?  

KLÁRA: Nápad vytvořit talířky vyplynul jako pokračování kolekce plecháčků s pokojovkami a houbami. Motivy jsou stejné, ale jsou na podkladu porcelánových talířků vyrobených v porcelánce v Dubí. Výběr konkrétních rostlin šel ruku v ruce s aktuálními trendy v pokojových rostlinách, jakým je například monstera nebo tchýnin jazyk, které jsme před pár lety vídali spíše v chodbách úřadů než v našich domovech. A dnes, kdo by doma nechtěl mít monsteru? Zatímco na plecháčku jsou pokojovky pohromadě, na talířku je vždy jedna a tvoří tak set 6 kusů. Talíř navíc lemuje zelený pruh, ze kterého mám obvzlášť radost. Je to detail, který mě potěšil, stejně jako výsledný vzhled talířů.  

Dezertní talíře s motivem pokojovek a hub, foto: Lenka ŠulcováDezertní talíře s motivem pokojovek a hub, foto: Lenka Šulcová

Aktuálně probíhá příprava dalšího produktu, na co se můžeme těšit? 

KLÁRA: Právě připravujeme hrnek s Prahou, také ve spolupráci s českou porcelánkou. Motivem jsou ikonické stavby Prahy, které jsou převedeny do geometricky stylizovaných tvarů. S nápadem vytvořit něco pro turisty přišla Jana Vinšová, mě pak napadlo pracovat s architekturou. Přijde mi milé, když někomu přivezeš takový dárek z výletu a můžeš mu na něm konkrétní místa ukázat. 

Jak se tvé turistické hrnečky liší od těch, které zaplavují obchody se suvenýry v ulicích Prahy?

KLÁRA: Do obchodů se suvenýry nechodím a nesleduji, co se v nich prodává, ale představuji si hrnečky s fotkou Prahy a zlatým proužkem. To je úplně něco jiného. Při tvorbě našeho turistického hrnečku šlo o to, aby si návštěvník odnesl něco zajímavějšího než jen fotku.

Návrhy turistických hrnečků s motivem Prahy, foto: Lenka ŠulcováNávrhy turistických hrnečků s motivem Prahy, foto: Lenka Šulcová

Existuje nějaký další produkt nebo kolekce, kterou bys ráda navrhla? 

KLÁRA: Přemýšlela jsem nad tím, že by mě bavilo, kdyby CZECHDESIGN udělal nějakou publikaci, katalog nebo knihu. Na takové práci bych se ráda podílela.

Střídat sezení u počítače s rukodělnou technikou

Kde se ještě můžeme setkat s tvoji tvorbou? Na jakých dalších projektech pracuješ? 

KLÁRA: V rámci CZECHDESIGNu jsem se dostala ještě k projektu Grantisimo, na kterém s kolegy Radimem Tučkem a Kamilou Matouškovou, kteří projekt řídí, pracujeme jako malá agentura. Jsem za tuhle zkušenost ráda, především z toho důvodu, že pracuji v týmu s lidmi, kteří mají cenné zkušenosti s průběhem zakázek a hlavně komunikací s klienty. Pro tento projekt jsme vytvářeli vizuální styl a obal ve spolupráci se Studiem Činčera. Dále se věnuji dalším jiným projektům, například po kolekci plecháčků mě oslovila slovenská značka Moe, která vyrábí oblečení pro děti a na některé z jejich kousků jsem vytvořila návrhy ilustrací. Aktuálně pracuji také na vizuálu pro vznikající československou značku s domácími zavařeninami. Na to se těším, mají to skvěle naplánované a myslím, že to bude i dobře vypadat.

Máš nějaký cíl, který by sis ráda splnila? Jaké jsou tvé plány po dokončení studia? 

KLÁRA: Snažím se být spokojená s tím, co dělám a do budoucna bych si přála, abych mohla svou práci dělat víc v klidu. Mým snem je totiž neprosedět celý život jen u počítače, ale střídat a kombinovat to s nějakou rukodělnou technikou. Ideální by bylo mít svou malou sítotiskovou dílnu. Už jsem si sehnala vše potřebné pro to, abych se sítem mohla experimentovat i doma, ale zatím na to nebyl dostatek času.

Můžeme se tedy těšit na kolekci autorských potisků Kláry Plicové? 

KLÁRA: Možná. :) 

Klára se svou kolekcí talířů, foto: Lenka ŠulcováKlára se svou kolekcí talířů, foto: Lenka Šulcová

Za nafocení rozhovoru a produktů děkujeme fotografce Lence Šulcové

Galerie

Další články