Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Helena Krbcová navrhla taláry pro Fakultu designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. | Zdroj: archiv Helena Krbcová Helena Krbcová navrhla taláry pro Fakultu designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. | Zdroj: archiv Helena Krbcová

Navrhla taláry pro prince i Západočeskou univerzitu. Slavnostní oděvy od Heleny Krbcové oplývají střídmostí a elegancí

Stejně jako se vyvíjí umění a design, vyvíjí se i reprezentativní oděvy vysokých škol. Ve valné většině můžeme stále potkat vysokoškolské představitele v historizujících talárech, ale přibývají i takové, které dokážou vyjádřit ducha současnosti a zároveň nezapomínají na tradice. Tradiční ceremoniální oděvy v novodobém provedení vytvořila doc. akad. mal. Helena Krbcová pro Západočeskou univerzitu v Plzni. V jejím portfoliu nalezneme velkou škálu talárů, vyznačující se promyšlenými střihy, hrou s materiály a střídmou barevností, které vám níže představíme.

Na konci června byly v rámci promocí UMPRUM poprvé oblečeny nové taláry od prof. Liběny Rochové, které jsme vám představili v tomto článku. Od roku 2013 oblékají akademičtí pracovníci Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni taláry od doc. akad. mal. Heleny Krbcové, které mají s těmi pražskými mnoho společného.

Helena Krbcová vede na FDULS v Plzni ateliér Fashion Design. | Zdroj: archiv Helena KrbcováHelena Krbcová vede na FDULS v Plzni ateliér Fashion Design. | Zdroj: archiv Helena Krbcová

Helena Krbcová vytvořila mnoho talárů pro plzeňskou univerzitu – od slavnostního taláru pro rektorku Západočeské univerzity a sestavy talárů pro Ústav umění a designu, Fakultu zdravotnických studií i sestavu pro Fakultu ekonomickou přes speciální talár pro prince Williama Lobkowicze až po taláry již zmíněné Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU. Všechny spojuje střídmost, hra s materiálem a elegantní linie, které dodávají slavnostním oblekům důstojnost.

„Tvorbě talárů se věnuji již mnoho let (od roku 2008). Nad jejich významem a historií jsem se zamýšlela při tvorbě prvních návrhů pro Ústav umění a designu Západočeské univerzity v Plzni. Pochopení jejich smyslu a psychologického působení z pohledu historických odkazů jsem korigovala se současnou filozofií mladé univerzity a moderní estetikou. Co je z mého pohledu důležité, je, aby byla taláru zachována důstojnost, určitá bezpohlavnost, aby svým vzhledem podporoval filosofii úřadu, autoritu, jejíž se stává nejvyšší slavnostní uniformou,“ říká Helena Krbcová.

Taláry Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara

„Nejvíce si cením, že jsem dostala příležitost vytvořit sestavu talárů pro představitele naší Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara, byl to pro mne velmi zodpovědný úkol, neboť mne zavazovala úcta a respekt k odkazům Ladislava Sutnara i to, že na této fakultě působím od jejího počátku a vím, co deklaruje jako své poselství, říká Helena Krbcová, která vede na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara ateliér Fashion Design.

Taláry FDULS se vyznačují propracovanými střihy i barevností. | Zdroj: archiv Helena KrbcováTaláry FDULS se vyznačují propracovanými střihy i barevností. | Zdroj: archiv Helena Krbcová

Podle Heleny Krbcové nemohou být reprezentativní oděvy vyrobené z laciných materiálů. | Zdroj: archiv Helena KrbcováPodle Heleny Krbcové nemohou být reprezentativní oděvy vyrobené z laciných materiálů. | Zdroj: archiv Helena Krbcová

Signifikantními znaky talárů se staly jednoduchost, čistý design, geometrické prvky, architektonická forma a hravý detail, které chtěla Helena Krbcová do talárů již od začátků promítnout. „Samozřejmostí je zohlednění funkčnosti jako priority pro komfort akademiků, kteří se v taláru pohybují při slavnostních aktech. Talár musí dobře fungovat při chůzi i vsedě, jeho tvar by měl být sošný, samozřejmou součástí je čepec,“ popisuje Helena Krbcová.

Mrtvé historismy

Helena Krbcová pracuje s vědomím, že taláry jsou součástí všech insignií dané univerzity nebo fakulty a považuje za důležité dodržet vzhledové odlišení rektora, jakožto nejvyššího představitele univerzity, prorektorů a děkanů, proděkanů i pedelů. „Při řešení tvaru i barevnosti talárů vycházím z principu hierarchie univerzitních představitelů a významu barev, s ohledem na barvy vycházející z manuálu barevnice univerzity i jednotlivých jejích fakult,“ přibližuje Helena Krbcová.

Kromě pečlivě vybrané barevnosti přemýšlí Helena Krbcová i nad užitými materiály: „Vzhledem k tomu, že volím v případě talárů délku až na špičky obuvi, volím materiály, které dobře udrží tak velkou formu a musí mít perfektní kvalitu, nesmí se mačkat a zároveň mají kvalitu vzhledovou – povrch. Taláry reprezentují, proto materiály, ze kterých jsou zhotoveny, a jejich řemeslné zpracování nemohou být laciné. Vídat akademické hodnostáře v ‚ozdobách z laciných syntetických kožešin považuji za naprosto dehonestující ‚loutkové divadlo‘. Talár původně pochází z církevního roucha, a měl by být tudíž ‚bezpohlavní uniformou‘ – univerzálním oděvem, rouchem.“

Barevně jsou odlišeny jak taláry pro akademické pracovníky, tak i pro děkana a pedela. | Zdroj: archiv Helena KrbcováBarevně jsou odlišeny jak taláry pro akademické pracovníky, tak i pro děkana a pedela. | Zdroj: archiv Helena Krbcová

„Při veškerém výše zmiňovaném respektu, myslím, že je vhodné posouvat i v této uniformě hranice a jít s dobou 21. století,“ zdůrazňuje Helena Krbcová. Proto se vyhýbá laciným a historizujícím materiálům a nedá dopustit na lehkou vlnu s příměsí funkční syntetiky, hedvábí a samet. Během navrhování talárů ráda využívá efektu matu a lesku, tónu v tónu a doplňující barvy používá pouze jako akcent, protože jak říkával Adam Loos, „Bůh je skrytý v detailu“.

Talár pro prince Wiliama Lobkowicze

„Mým neméně čestným dílem na poli talárů byla sada slavnostního taláru, včetně jeho přenosného obalu a čepce i kožené etue pro jeho uložení, vytvořená jako dar děkana naší fakulty pro prince Williama Lobkowicze, potomka roudnické větve rodu Lobkowiczů, pro příležitost slavnostního převzetí čestného titulu Doctor honoris causa, který byl princi Lobkowiczovi udělen v roce 2017 rektorem naší univerzity, říká Helena Krbcová.

Helena Krbcová navrhla talár i pro prince Williama Lobkowicze. | Zdroj: archiv Helena KrbcováHelena Krbcová navrhla talár i pro prince Williama Lobkowicze. | Zdroj: archiv Helena Krbcová

Průběh tvorby návrhů a samotné zhotovení taláru pro tak významnou osobnost provázely otázky, na které našla Helena Krbcová odpovědi: „Prvním otazníkem bylo, z čeho samotný talár vytvořit. Rozhodnutí bylo jednoznačné, byla jím odpověď na otázku – Jaká je nejvzácnější tkanina s historií? – Pravé hedvábí. Jaká barva má schopnost zdůraznit moderní design, zdánlivou jednoduchost a při tom vrcholnou eleganci? Která barva nejlépe zvýrazní siluetu a sošnost, je nositelkou jednoznačného výrazu bez jakékoli okázalosti? – černá.“

Černý, velmi minimalistický talár s minimem ozdobných prvků si pohrává se strukturami jednotlivých materiálů, a to hlavně s hedvábím. Samotná vlákna přírodního hedvábí se vyznačují svou nestejností a vytváří decentní hru s odlesky světla, matu a lesku, s pocity teplého i chladivého a s barevností v hlubokých odstínech černočerné, tón v tónu.

Bez potřeby křičet do světa

„Silueta taláru zpředu není prvoplánová, je tedy klidná, vyvážená, stoická, silueta zad se naopak honosně rozevírá a je jakoby spoutána horizontálním pásem, na kterém decentně, uprostřed zad zazní rodový erb. Tvořila jsem talár s respektem k osobnosti, tvořila jsem jej pro osobnost, která nepotřebuje hlásat svůj původ demonstrativním způsobem, nepotřebuje vykřikovat do světa, popisuje Helena Krbcová důvod použití ručního tisku rodového erbu Lobkowiczů v malé velikosti a pouze ve valérech černé na černé hedvábí.

Kožená etue pro uložení čepce. | Zdroj: archiv Helena KrbcováKožená etue pro uložení čepce. | Zdroj: archiv Helena Krbcová

Jemný a nenápadný rodový erb nalezneme i na obalu z čistého hedvábného taftu a pod průkrčníkem. | Zdroj: archiv Helena KrbcováJemný a nenápadný rodový erb nalezneme i na obalu z čistého hedvábného taftu a pod průkrčníkem. | Zdroj: archiv Helena Krbcová

Stejný erb se v setu objevuje ještě několikrát – najdeme ho uvnitř pláště na podšívce zadního dílu pod průkrčníkem a na obalu z čistého hedvábného taftu, který samotný talár chrání. „Vnitřní vědomí nositele a pocit vnitřního osobního komfortu jsou podpořeny podšívkováním pláště hladkým saténovým hedvábím výrazného lesku,“ dodává Helena Krbcová. Součástí taláru je i čepec z hedvábí a sametu.

„Tak jako zvolený materiál a jeho symbolické podoby (šantung, satén, samet), i technologie šití se opírá o řemeslnou tradici. Talár je tradičně modelován, jeho střih je individuálně konstruován přímo na postavu, zkoušen a zhotoven na míru nositele, s velkým podílem ruční práce a ručního šití až do finální podoby,“ popisuje Helena Krbcová. Talár zhotovil krejčí a modelář Jan Prýmek se svým týmem švadlen v Plzni a koženou etui na čepec a desky realizovala MgA. Petra Soukupová.

Helena Krbcová vytvořila taláry, které dokážou reprezentovat akademické představitele bez okázalosti, nesourodých materiálů a překombinovaných nepadnoucích střihů. Stejně jako Liběna Rochová dává přednost jednoduchosti a kvalitnímu zpracování a svou rozsáhlou tvorbou dokazuje, že úcta k historii se dá vyjádřit i novodobým pojetím.  

Další články