Našli nápojové obaly, které mění pravidla hry! V soutěži Model Young Package zvítězila invenční řešení, co myslí na design i praktičnost

1. cena 3 000 EUR Sebastian Sikora, SUŠ Ostrava, Česká republika: Jägermeister #SAVETHENIGHT | Zdroj: MYP 1. cena 3 000 EUR Sebastian Sikora, SUŠ Ostrava, Česká republika: Jägermeister #SAVETHENIGHT | Zdroj: MYP

Mezinárodní soutěž Model Young Package zná své vítěze. Středoškoláci zaujali porotu svými obalovými návrhy určenými pro alkohol. Z řad studentů a designérů vyhrál nápad univerzálního obalu, který se přizpůsobuje různým fázím dodavatelského řetězce a nabízí tak jedno řešení pro rozličné potřeby. Poprvé v historii byla součástí soutěže také výzva, kde nejlepší designéři vytvořili řešení na míru na základě zadání od potštejnského pivovaru Clock.

S heslem „Thirsty for Packaging“ soutěž Model Young Package hledala kreativní a inovativní obaly pro nápoje s účastníky z celého světa. Do dvoukolového formátu se mohli přihlásit se svými nápady žáci středních škol od 15 let, stejně jako studenti vysokých škol a designéři bez omezení věku. Celkem bylo přihlášeno více než 240 prototypů kreativních obalů pro nápoje z 29 zemí. Ve druhém, uzavřeném kole soutěže se vítězové prvního kola střetli se zkušenými designéry, aby vyřešili zadání reálné společnosti, která se zabývá nápoji, oblíbeného pivovaru Clock.  

Slavnostní předávání cen Model Young Package | Foto: Jakub ZemanSlavnostní předávání cen Model Young Package | Foto: Jakub Zeman

Celková finanční hodnota cen ve výši 31 000 eur putuje k následujícím autorům:

První kolo – Otevřená soutěž s online registrací

Kategorie unlimited – univerzity a designéři bez omezení věku

1. cena 5 000 EUR Se Hyeon Won, Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle, Jižní Korea: Fold up Pick up

Fold up Pick up je univerzální obal, který se přizpůsobuje různým fázím dodavatelského řetězce a nabízí jedno řešení pro různé potřeby. Začíná jako běžná krabice pro distribuci a skladování, odtrhnutím bočních klop a jejich složením se promění na prodejní obal. Následně si jej mohou zákazníci snadno odnést domů díky středové rukojeti.  

1. cena 5 000 EUR Se Hyeon Won, Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle, Jižní Korea: Fold up Pick up | Zdroj: MYP1. cena 5 000 EUR Se Hyeon Won, Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle, Jižní Korea: Fold up Pick up | Zdroj: MYP

2. cena 3 000 EUR Mariia Sokolova, FA ČVUT, Česká republika: Flat Juice packaging

Obal Flat Juice přináší jedinečné řešení pro balení nápojů. S formátem o velikosti A5 se pohodlně vejde do tašek nebo batohů vedle knih a lze jej složit napůl pro menší kabelky. Obal má vrchní papírovou vrstvu a uzavřenou plastovou vložku, což zajišťuje, že během přepravy nedojde k úniku obsahu. Po použití je snadné papírovou a plastovou vrstvu oddělit a vytřídit v různých odpadních kontejnerech.  

2. cena 3 000 EUR Mariia Sokolova, FA ČVUT, Česká republika: Flat Juice packaging | Zdroj: MYP2. cena 3 000 EUR Mariia Sokolova, FA ČVUT, Česká republika: Flat Juice packaging | Zdroj: MYP

3. cena 2 000 EUR Olaf Stachurski, Akademia Sztuki w Szczecinie, Polsko: Geovine

Obal Geovine oslavuje lokální vinařství a jejich jedinečné lokality. Jeho pop-up otevírání nabízí snadný přístup k lahvi, zatímco záměrně lehce potrhaná etiketa přidává prvek zajímavosti. S využitím ekologických materiálů umocňuje zážitek z darování vína a podporuje udržitelnost v odvětví vinařství.  

3. cena 2 000 EUR Olaf Stachurski, Akademia Sztuki w Szczecinie, Polsko: Geovine | Zdroj: MYP3. cena 2 000 EUR Olaf Stachurski, Akademia Sztuki w Szczecinie, Polsko: Geovine | Zdroj: MYP

Žáci středních škol od 15 let

1. cena 3 000 EUR Sebastian Sikora, SUŠ Ostrava, Česká republika: Jägermeister #SAVETHENIGHT

Návrh pro limitovanou edici obalu Jägermeister s názvem #SAVETHENIGHT ohromuje minimalistickým, luxusním designem a unikátním otevíráním. Obsahuje láhev o objemu 0,7 litru a je vyrobena z papíru s pozlacenými a stříbrnými prvky.  

Sebastian Sikora | Foto: Jakub ZemanSebastian Sikora | Foto: Jakub Zeman

1. cena 3 000 EUR Sebastian Sikora, SUŠ Ostrava, Česká republika: Jägermeister #SAVETHENIGHT | Zdroj: MYP1. cena 3 000 EUR Sebastian Sikora, SUŠ Ostrava, Česká republika: Jägermeister #SAVETHENIGHT | Zdroj: MYP

2. cena 2 000 EUR Eduard Špička, VOŠ a SPŠ Šumperk, Česká republika: BOX Wine

BOX Wine slouží zároveň jako primární i sekundární obal, což snižuje odpad. Nabízí možnost stohování, snadnou přepravu a otevření, čímž propojuje vlastnosti drahých lahví od vína s dostupnějšími kartony pro přepravu.  

2. cena 2 000 EUR Eduard Špička, VOŠ a SPŠ Šumperk, Česká republika: BOX Wine | Zdroj: MYP2. cena 2 000 EUR Eduard Špička, VOŠ a SPŠ Šumperk, Česká republika: BOX Wine | Zdroj: MYP

3. cena 1 000 EUR Sára Hejčíková, SUŠ Ostrava, Česká republika: Tatra Tea

Tatra Tea je vyroben z potaženého kartonu s parciálním stříbrným lakem a skládá se ze tří částí: dna, víka a vložky. Obsahuje integrované magnety pro zajištění uzávěru a využívá kombinace černé a stříbrné barvy, která ladí s designem lahví Tatranského čaje.

3. cena 1 000 EUR Sára Hejčíková, SUŠ Ostrava, Česká republika: Tatra Tea | Zdroj: MYP3. cena 1 000 EUR Sára Hejčíková, SUŠ Ostrava, Česká republika: Tatra Tea | Zdroj: MYP

Speciální ceny

V rámci večera byly uděleny také tři speciální ceny. 

Cenu předsedy poroty obdržela slovenská studentka Katarína Davidová ze Střední školy Strážnice za její zvláště chytrý koncept.

Foltio řeší problém přeplněných papírových kontejnerů při třídění odpadu. Šikovným složením kartonu minimalizuje plýtvání prostorem. Toto řešení z hnědého recyklovaného kartonu má rozměry 7,5 cm×7,5 cm×33,75 cm, váží 300 g/m2 a je navrženo pro 0,5litrové skleněné láhve.  

Společnost Model Group (v Česku Model Obaly), která soutěž pořádá, vyvíjí, vyrábí a dodává inteligentní, inovativní a vysoce kvalitní obalová řešení vyrobená z hladké, vlnité a kašírované lepenky. | Foto: Jakub ZemanSpolečnost Model Group (v Česku Model Obaly), která soutěž pořádá, vyvíjí, vyrábí a dodává inteligentní, inovativní a vysoce kvalitní obalová řešení vyrobená z hladké, vlnité a kašírované lepenky. | Foto: Jakub Zeman

Diváci měli také možnost vybrat si svého favorita z porotou předvybraného seznamu, obsahujícího 29 prototypů, v rámci ocenění Online Award. Hlasující vybrali návrh Samuela Bratka ze SŠUP Josefa Vydru na Slovensku, který následně získal i Cenu Inovačního Centra, což mu zajistilo placenou stáž u společnosti Model Group a cenu ve výši 1 000 EUR.

Le TOSQUE ztělesňuje jednoduchost, univerzálnost a jedinečnost. Jedná se o prototyp obalu pro nápoje, který vzdoruje konvenčním hranatým tvarům svými elegantními křivkami a vytváří optickou iluzi svého pravého těžiště. I když byl původně navržen pro ledové víno, lze jej přizpůsobit různým typům a materiálům lahví, včetně různých druhů materiálu a uzávěrů.  

Diváckou cenu vyhrál Samuel Bratko ze SŠUP Josefa Vydru na Slovensku, který následně získal i Cenu Inovačního Centra. | Foto: Jakub ZemanDiváckou cenu vyhrál Samuel Bratko ze SŠUP Josefa Vydru na Slovensku, který následně získal i Cenu Inovačního Centra. | Foto: Jakub Zeman

 Katarína Davidová ze Střední školy Strážnice získala ocenění za její zvláště chytrý koncept | Zdroj: MYP Katarína Davidová ze Střední školy Strážnice získala ocenění za její zvláště chytrý koncept | Zdroj: MYP

Druhé kolo – Uzavřená soutěž s vybranými designéry od Model Group

1. cena 8 000 EUR Rolf Weilenmann, Švýcarsko: Fab Four

Fab Four je luxusní obal pro maloobchod navržený pro prodej exkluzivních plechovek od pivovaru Clock. Jeho užívaní je pohodlné pro prodejce i zákazníka – snadné sestavení a uzavření doplňuje o vestavěné ucho pro odnos, perforovanou zadní část pro snadné vyjmutí plechovek a také možnost přidat vnější vrstvu pro dodatečnou ochranu při dopravě.

Rolf Weilenmann | Foto: Jakub ZemanRolf Weilenmann | Foto: Jakub Zeman

1. cena 8 000 EUR Rolf Weilenmann, Švýcarsko: Fab Four | Zdroj: MYP1. cena 8 000 EUR Rolf Weilenmann, Švýcarsko: Fab Four | Zdroj: MYP

2. cena 4 000 EUR Philipp Hainke, Německo: Clock Pack C6x0.5

Clock pack C6x0.5 je obal z jednoho kusu, který pojme šest plechovek o objemu 0,5 litru. Jeho dno se skládá automaticky, obal k tomu navíc obsahuje přepážky pro efektivní manipulaci. Vestavěné ucho poskytuje flexibilitu – pro přímý prodej s možností odběru lze přepážky vytáhnout, nebo je složit pro odeslání kurýrem, aniž by ztratily svoji funkčnost.  

2. cena 4 000 EUR Philipp Hainke, Německo: Clock Pack C6x0,5 | Zdroj: MYP2. cena 4 000 EUR Philipp Hainke, Německo: Clock Pack C6x0,5 | Zdroj: MYP

3. cena 2 000 EUR Norman Drescher, Německo: Diamonds Inside – a jewel case

Tento kompaktní přepravní obal se pyšní atraktivním designem připomínajícím vybroušený diamant. Při otevření překvapivě odhalí všechny plechovky uvnitř, ze kterých si příjemce snadno může vybrat a vytáhnout svoji oblíbenou.  

3. cena 2 000 EUR Norman Drescher, Německo: Diamonds Inside – a jewel case | Zdroj: MYP3. cena 2 000 EUR Norman Drescher, Německo: Diamonds Inside – a jewel case | Zdroj: MYP

Porota

  • Christian Zanzotti (Vlastník ZANZOTTI INDUSTRIAL DESIGN a předseda poroty)
  • Jörg Peissker (Vedoucí značky Pabst&Richarz mezinárodní Berentzen)
  • Yücel Metin (Vedoucí oddělení vývoje obalů a inovací, Model Group)
  • Christian Schiffers (CEO Fachverband Faltschachtel-Industrie)
  • Petr Kundrata (projektový manažer pro inovace v Plzeňském Prazdroji)

Model Young Package 2023

Model Young Package je každoroční soutěž pořádaná skupinou Model od roku 1996, která spojuje stovky designérských talentů, fascinující prototypy z udržitelných materiálů a inspirující výměnu nápadů o obalech budoucnosti.

Cílem letošního ročníku „Thirsty for packaging“ je pozvat talenty z celého světa, aby navrhli své originální prototypy obalů pro nápoje a soutěžili tak o atraktivní ceny. V druhém kole soutěže byli účastníci vyzváni k vytvoření obalů, které budou splňovat požadavky velkovýroby i požadavky zákazníka z nápojového průmyslu. Tento nový koncept Model Young Package spojuje talenty s průmyslovými profesionály jako nikdy předtím. 

Model Group

Společnost Model Group (v Česku Model Obaly) vyvíjí, vyrábí a dodává inteligentní, inovativní a vysoce kvalitní obalová řešení vyrobená z hladké, vlnité a kašírované lepenky. Model Group zaměstnává asi 4 600 lidí v 15 evropských pobočkách nebo závodech. Model Group je firmou vlastněnou už čtvrtou generací rodiny Model. Mezinárodní soutěž v oblasti designu Model Young Package je pořádána společností Model Group od roku 1996 a od té doby vypráví příběhy mladých talentů, prestižních ocenění a výjimečných obalů. Model Young Package slouží jako platforma pro nejkreativnější designéry obalů. Zatímco v prvním kole soutěží mladí talenti se svými prototypickými návrhy, ve druhém kole řeší skutečné zadání v oblasti obalů. Cílem je vyvinout balení připravené k výrobě podle skutečných požadavků zákazníka. Tímto způsobem mohou mladí designéři získat zkušenosti od profesionálů v oblasti designu obalů a získat první pracovní know-how.

Slavnostní předávání cen Model Young Package odhaluje nejlepší návrhy obalů nápojů roku 2023 | Foto: Jakub ZemanSlavnostní předávání cen Model Young Package odhaluje nejlepší návrhy obalů nápojů roku 2023 | Foto: Jakub Zeman

Související

Nedělejme z dětí dospěláky. Manželé Karáskovi založili kreativní značku Picky Parents, která do dětského světa vrací divokou barevnost
Produktový design

Nedělejme z dětí dospěláky. Manželé Karáskovi založili kreativní značku Picky Parents, která do dětského světa vrací divokou barevnost

Petra Boháčová - 22. 1. 2024

Jak se z outsidera vypracoval do pozice „must-visit“? Broumov se městem kultury nestal, důvodů, proč jej navštívit, je ale stále velmi mnoho
Grafický design

Jak se z outsidera vypracoval do pozice „must-visit“? Broumov se městem kultury nestal, důvodů, proč jej navštívit, je ale stále velmi mnoho

Nikol Galé - 22. 12. 2023

Klaplo to skvěle! Josefína Váchová vymyslela materiál, který netradičně kombinuje papír se skleněnými perličkami a vyhrála Master of Crystal
Produktový design

Klaplo to skvěle! Josefína Váchová vymyslela materiál, který netradičně kombinuje papír se skleněnými perličkami a vyhrála Master of Crystal

Tereza Patzenhauerová - 10. 11. 2023

Cesta ke skutečné udržitelnosti vede přes kvalitu. A ta rozhodně není levná. Které dřevostavby tyto podmínky splňují?
České firmy

Cesta ke skutečné udržitelnosti vede přes kvalitu. A ta rozhodně není levná. Které dřevostavby tyto podmínky splňují?

Redakce Czechdesign - 24. 10. 2023

Vozí do Prahy největší cirkusové hvězdy a nezapomínají ani na ekologii. Festival Letní Letná se vydal cestou zodpovědné udržitelnosti
Udržitelný design

Vozí do Prahy největší cirkusové hvězdy a nezapomínají ani na ekologii. Festival Letní Letná se vydal cestou zodpovědné udržitelnosti

Redakce Czechdesign - 17. 8. 2023

Karton, lešení, nebo surové spojky? Designéři hledají, jak šetrně přistupovat k výstavní architektuře
Interiér a architektura

Karton, lešení, nebo surové spojky? Designéři hledají, jak šetrně přistupovat k výstavní architektuře

Nela Kuhnová - 18. 9. 2023

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024