Naším hlavním cílem je vzbudit v lidech pocit zvědavosti, shoduje se trojice, která stojí za působivým katalogem diplomantů na FUD v Ústí

Katalog diplomových prací studentů FUD UJEP 2022 | Foto: Marcela Peterková / Pavel Frič a Michaela Labudová, vedoucí ateliéru Vizuální design FUD UJEP | Foto: Marcela Peterková Katalog diplomových prací studentů FUD UJEP 2022 | Foto: Marcela Peterková / Pavel Frič a Michaela Labudová, vedoucí ateliéru Vizuální design FUD UJEP | Foto: Marcela Peterková

Černá a bílá – nejen dva vizuální protipóly, ale také základní koncept katalogu letošních diplomových prací studentů ústecké Fakulty umění a designu (FUD UJEP). O grafickém konceptu katalogu i o tom, jak se do současného vysokého uměleckého školství promítla pandemie koronaviru, jsme diskutovali s vedoucími ateliéru Vizuální design Michaelou Labudovou a Pavlem Fričem a s asistentem ateliéru Aplikovaná fotografie Jiřím Dvořákem.

Grafickou podobu katalogu diplomových prací má každoročně na starosti právě Michaela Labudová s Pavlem Fričem, ti společně tvoří grafické studio Monsters. Většinu fotografií pak do katalogu dodává fotograf Jiří Dvořák. Ambice katalogu, který škola začala pravidelně připravovat v roce 2019, je jednoduchá – připravit hmatatelný výstup, který si kromě diplomu absolventi budou moci fyzicky odnést ze svého studia. „Diplomky mají trochu jepičí život, přestože je to završení studia a leckdy to jsou opravdu vynikající projekty,“ vysvětluje své uvažování Pavel Frič, „médium klasické tištěné knihy v tom má obrovskou výhodu. Kniha nepotřebuje žádný hosting, žádnou další virtuální podporu.

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

Post-internetový povrch jako vizuální styl

Jaký je základní grafický koncept katalogu letošních diplomových prací studentů FUD UJEP?

PAVEL: Vzhled katalogu souvisí s vizuálem diplomových prací pro daný rok. Základní koncept letošních diplomek byla hmota nebo materiál ve smyslu virtuálního nebo post-internetového povrchu. Z něj vychází vizuální prvky, které se opakují a ze kterých je katalog složený. Je to téma, které je propsané do mnoha prací zdejších diplomantů – práce s materiálem, ať už v tradiční podobě v ateliérech designu, keramiky, skla... nebo ve virtuální či iluzivní podobě v uměleckých ateliérech.

Černá s bílou jsou leitmotivem, který se prolíná celým vizuálem letošních diplomek. Na základě toho jsme zvolili pro katalog dva kabátky, tzn. černou a bílou obálku s digitálním lakovým potiskem. 

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

MICHAELA: Katalog vždy vychází z vizuálního stylu, který děláme první. Vizuální prvky v něm navazují na to, co jsme rozehráli především v plakátu, protože ten je jedním z hlavních komunikačních médií. Pro katalog potom rozvíjíme variantu, která víc odkryje pozadí materiálu, který jsme vytvořili. Snažíme se vždy vymyslet zajímavou, efektní obálku. Loni jsme navrhli zlatý slepotisk, letos jsme chtěli v minimalistickém, neagresivním vzhledu pokračovat – proto jsme vybrali lakový potisk.

PAVEL: Snažíme se volit motivy, které se vzpouzejí jednoznačnému a jednoduchému vysvětlení. Naším hlavním cílem je vzbudit v lidech pocit zvědavosti.

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

MICHAELA: Na začátku práce na katalogu se setkáme s vedením fakulty a s Jiřím a bavíme se o tom, co všechno může katalog diplomek obnášet. Snažíme se o reprezentaci jednotlivých prací, kterým je tradičně daná vždy dvoustrana, chceme v něm mít portréty, ale také fotografie ze zákulisí, ať už z vernisáže výstavy diplomek, anebo fotografie ze zákulisí tvorby přímo od studentů. Letos jsme udělali velký sběr materiálů, studenti dokumentovali sebe v dílně, svůj pracovní stůl atd. Máme rádi, když se do katalogu otiskne něco autentického a unikátního.

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

JIŘÍ: Jde o to, že je dobré nahlédnout pod pokličku jejich tvorby. Já jako fotograf často v těch situacích nemůžu být, takže je fajn, když si to dokumentují. Oni to vlastně dělají i sami přirozeně. Moje fotografie pro katalog pak vznikají hned první týden po otevření diplomek. Je to o diskuzi se samotnými diplomanty, protože nemám kapacitu na to, přečíst si celou jejich diplomku.

Součástí katalogu jsou portréty, takže se s každým musím vidět, abych ho zdokumentoval, a tam si většinou řekneme pár slov o jejich práci. V ten moment se na jejich diplomku mohu dívat jiným pohledem, a tudíž se to může promítnout i do těch fotografií. 

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

V čem vnímáte rozdíl mezi bakalářkami a diplomkami?

PAVEL: Magistři jsou „zacílenější“, bakaláři často ještě nejsou tak vyprofilovaní. Navíc magisterské studium si studenti relativně často o rok prodlužují. Ne, že by to nedávali, ale za ty dva roky, které jsou tomu určené, nestihnou úplně všechno, co by chtěli – a ještě k tomu zpracovat celou diplomku.

MICHAELA: Navíc když jezdí magistři na stáže, automaticky se počítá s tím, že studium protáhnou.

Zleva: Jiří Dvořák, asistent ateliéru Aplikovaná fotografie, Pavel Frič a Michaela Labudová, oba vedoucí ateliéru Vizuální design FUD UJEP | Foto: Marcela PeterkováZleva: Jiří Dvořák, asistent ateliéru Aplikovaná fotografie, Pavel Frič a Michaela Labudová, oba vedoucí ateliéru Vizuální design FUD UJEP | Foto: Marcela Peterková

JIŘÍ: Určité množství studentů k nám přichází z jiného bakalářského studia a přirozeně je pro ně poměrně složité se seznámit s novým prostředím. Poznat fakultu, zažít si zdejší atmosféru, to obecně trvá minimálně rok a v magisterském studiu by už měli hned druhý rok diplomovat. Také se do situace promítá doba po koroně a studenti často reflektují téma psychologického zdraví.

Ateliér Vizuální design, FUD UJEP | Foto: Marcela PeterkováAteliér Vizuální design, FUD UJEP | Foto: Marcela Peterková

Krize společnosti a tlak sociálních médií

Jak byste vůbec ze své pozice pedagogů zhodnotili dopady koronavirové pandemie na studenty?

MICHAELA: Je to v přístupu ke studiu. Témata se proměňují plynule, každý ročník je jiný. Tím, že jsme tady už dlouho, vidíme, že se ateliér nějakým způsobem promění vždy, když přijde skupina prváků a odejdou ti, kteří jsou už etablovaní. Korona se promítla hlavně do soustředění. Investice do soustředěného bloku času je pro ně teď náročnější.

JIŘÍ: Nejsem si ale jistý, jestli je to jen odraz korony, nebo spíše generační výpověď, těžko to dokážeme jako pedagogové s naším zaměřením analyzovat. Ale určitě je to vidět – všímáme si určité roztěkanosti nebo změny očekávání od studia.

Zleva: Jiří Dvořák, asistent ateliéru Aplikovaná fotografie, Pavel Frič a Michaela Labudová, oba vedoucí ateliéru Vizuální design FUD UJEP | Foto: Marcela PeterkováZleva: Jiří Dvořák, asistent ateliéru Aplikovaná fotografie, Pavel Frič a Michaela Labudová, oba vedoucí ateliéru Vizuální design FUD UJEP | Foto: Marcela Peterková

PAVEL: Také třeba zacílení na profesi. My se snažíme mezi řádky studentům doporučovat, že by bylo dobré vydělávat si peníze v oboru, který studují, a méně času trávit brigádami jiného druhu, ale samozřejmě chápeme, že potřebují peníze.

JIŘÍ: Nedokážeme být terapeuty.

PAVEL: A nejsme „bohužel“ ani banka... To je taky změna po koroně, protože si mnoho lidí zvyklo využít čas pro brigádu. 

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

MICHAELA: Někteří prváci během korony nastoupili na plný úvazek do práce a přišlo jim normální, že během práce ještě mohou studovat. Tím, že nebyli fyzicky ve škole, přišli o velkou část pocitu, co to znamená studovat na vysoké výtvarné škole, kde je komunita velmi silný magnet. Udělali maturitu a mysleli si, že půjdou na výšku, kde bude svoboda, a pak zůstali zavření u monitorů v dětských pokojích s rodiči.

Pavel Frič a Michaela Labudová, vedoucí ateliéru Vizuální design FUD UJEP | Foto: Marcela PeterkováPavel Frič a Michaela Labudová, vedoucí ateliéru Vizuální design FUD UJEP | Foto: Marcela Peterková

JIŘÍ: Těžko tvoří sociální kapitál, někteří se těžko seznamují. Mnoho kamarádských a profesních vztahů se mohlo stát povrchními. Je to celospolečenský problém, zasahuje do toho i globální environmentální krize. To jsou fenomény, které minimálně na mě tolik nepůsobily, když jsem vyrůstal a byl na škole. Tolik se mě to nedotýkalo. Současný společenský vývoj a kulturní otázky se našich studentů silně dotýkají a reflektují je během skupinových i individuálních diskuzí a konzultací. Můžeme mluvit minimálně o termínu environmentálního žalu, který nás provází, přestože to není všeobjímající termín.

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

MICHAELA: Určité tlaky jsou znát také ze sociálních médií. Mám pocit, že pro mladou generaci je někdy důležitější, jak věci vypadají, jak se „postnou“, než jestli opravdu mají nějaký obsah a smysl. A na druhou stranu já bych ten tlak, ve kterém oni studují, nepřežila. Mám dojem, že jsou nějakým zvláštním neurčitým tlakem vystresovaní a mají pocit, že vše musí mít rychle – hned musí „postnout“, „olajkovat“ –, to měří úspěch. Orientace na to být trendy je silná. 

Safe-space v ateliéru

PAVEL: To je důvod, proč existují naše ateliéry. Je to taková „rezervace“, ve které je dost času a kde se dá pracovat třeba rukama a sedět u jednoho stolu. Abychom ale nebyli jen negativní, tak faktem je, že studenti si po koroně cení toho, že tady mohou být společně. To, že jim každou chvíli pípne nějaká notifikace, že musejí něco dělat, to už je druhá věc. Ale myslím, že čas tady si užívají.

My jsme si na druhou stranu uvědomili, že musíme konkurovat brigádám a tutoriálům. Zařadili jsme proto různé přednášky externistů, workshopy a podobně. Což bychom dělali tak jako tak, ale donutilo nás to dělat ve větší míře. Donutilo nás to také udělat revizi, jak vést ateliér v takové situaci. 

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

JIŘÍ: Distanční výuka a distanc obecně pomohly lidem, aby začali opravdu využívat různých možností se naučit řadu kompetencí sami. Studenti jsou teď autonomní v tom, že se dokážou hodně věcí naučit sami. Pro ateliér to znamená, že jim nemusí dávat servis základní výuky, ale rozvíjet přesahy a novotvary zakládající na jimi získaných řemeslných schopnostech. Pro mě jako pro pedagoga je to velice osvobozující. Nemusíme podstupovat teror toho, jak má vypadat správná čára. 

To je rozhodně přínosné.

JIŘÍ: Přirozeně vycházím ze svého úzkého pohledu vyučujícího fotografie, tudíž by se mnou určitě mnoho kolegů z pedagogického prostředí nesouhlasilo.

PAVEL: To je takový oslí můstek zpátky ke katalogu. Důvod, proč dělat tištěný katalog, který je drahý a kterého nám zbude pár kusů ve skladu. Výtisky, které se dostanou mezi lidi, dokazují, že něco reálně zůstane, i když se výstava odinstaluje. Diplomky mají trochu jepičí život, přestože je to završení studia a leckdy to jsou opravdu vynikající projekty. Médium klasické tištěné knihy v tom má obrovskou výhodu.

To se jednou objeví a je to, nepotřebuje žádný hosting, žádnou podporu. Diplomové práce jsou samozřejmě propagovány i na sociálních sítích, ale kniha je přece jen takový back-up a oslava toho, že něco hmatatelného opravdu vzniklo.

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

JIŘÍ: Zároveň si myslím, že je na tom silné i to, že katalog dostávají v rámci promocí. Odcházejí nejenom s diplomem, ale se svou prací v katalogu i s prací svých spolužáků, kolegů. 

Ano, to je výborný nápad. Na jednu stranu jednoduchý, na druhou stranu to není příliš běžná praxe.

JIŘÍ: Procesně je příprava katalogu náročná. Mě se týká časově napjatá fotografická část, ale zároveň po ní přichází ještě mnoho dalších příprav.

Katalog diplomových prací studentů FUD UJEP 2022 | Foto: Marcela PeterkováKatalog diplomových prací studentů FUD UJEP 2022 | Foto: Marcela Peterková

MICHAELA: Nejhorší je editorská práce, kterou dělá paní Mrkusová. Dostat ze všech zúčastněných text není zadarmo. A je jedno, jestli to jsou studenti nebo vedoucí ateliérů. Dát všechno dohromady a ohlídat je hodně těžké.

PAVEL: Je to plné překvapení. To je asi důvod, proč do toho vždycky rádi jdeme znovu.

Katalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří DvořákKatalog diplomových prací studentů 2022, Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem | Foto: Jiří Dvořák

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Jít do toho s nadšením. Ústecká letní škola nejen pro designéry a umělce ukazuje studium na FUD UJEP autenticky a bez příkras
Ostatní

Jít do toho s nadšením. Ústecká letní škola nejen pro designéry a umělce ukazuje studium na FUD UJEP autenticky a bez příkras

Tereza Bíbová - 13. 9. 2022 - 7 min.

Severočeská líheň talentů. Vybíráme umělce a designéry z UJEP v Ústí nad Labem, o kterých zaručeně ještě uslyšíte!
Ostatní

Severočeská líheň talentů. Vybíráme umělce a designéry z UJEP v Ústí nad Labem, o kterých zaručeně ještě uslyšíte!

Nikol Galé - 11. 10. 2022 - 10 min.

Ateliér Produktového designu z FUD UJEP oslovil české firmy ke spolupráci
Produktový design

Ateliér Produktového designu z FUD UJEP oslovil české firmy ke spolupráci

Kateřina Kostková - 17. 7. 2017 - 2 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024