Naše ozdoby nejsou spotřebním zbožím. Ptáme se výrobců vánočních pokladů, jaká úskalí má jejich výroba v 21. století

Skleněná baňka s cesmínou od firmy Glassor | Foto: Nikola Kubíčková / Křišťálová baňka s paprskem z mosazi ze Studia Muck | Zdroj: Archiv Czechdesign Skleněná baňka s cesmínou od firmy Glassor | Foto: Nikola Kubíčková / Křišťálová baňka s paprskem z mosazi ze Studia Muck | Zdroj: Archiv Czechdesign

Vánoce: teplo rodinného krbu, vůně skořice a vanilky a také ozdobený vánoční stromeček. Ať už jde o minimalismus a sladěné barvy, nebo stovky dekorací různého charakteru, vánoční ozdoby jsou v tomto čase neodmyslitelné téma. Zeptali jsme se zástupců značek Rautis, Muck a Glassor, které se vánočními dekoracemi zabývají po celý rok. Jak vnímají konkurenci ze zahraničí? Co pro jejich designéry znamená fakt, že oslavy Vánoc se zrodily z křesťanských tradic? A jak pracují se současnými trendy, například černou barvou? Až budete vybírat ozdoby na stromeček, možná si díky následujícímu textu vzpomenete na řadu příběhů, které provázely jejich cestu do vašeho interiéru…

Jaký vliv má na vás při navrhování ozdob fakt, že jsou určené pro radost dětí?

EVELÍNA VANĚČKOVÁ (PR manažerka značky Glassor): U dětí jsou nejoblíbenější figurky zvířátek a pohádkových postav. Máme také velkou nabídku různých typů autíček, ty děti upoutají jako první. U navrhování ozdob však naše designérka nemyslí pouze na děti. Odvětví vánočních dekorací má tu výhodu, že potěší malé i velké zákazníky a rozdíly mezi nimi se stírají. Houbička nebo třeba sova potěší na stromečku jak malé děti, tak dospělé.

BÁRA KULHAVÁ (Sales manažerka značky Rautis): Naše ozdoby jsou určené pro radost dětí i dospělých :-) Žádná z našich posledních tří designových kolekcí necílila přímo na děti. Klasické perličkové ozdoby jsou nicméně velmi rozmanité a dokazují, že z dutých perliček se dá vytvořit téměř cokoli – na stromeček si tak můžete pořídit třeba princeznu, koně nebo stonožku. Historicky to zřejmě vychází z toho, že vánoční ozdoby byly často vytvořeny jako miniatury hraček.

Děti radující se z ozdob značky Rautis | Zdroj: Archiv RautisDěti radující se z ozdob značky Rautis | Zdroj: Archiv Rautis

ROMANA VYHNÁNKOVÁ (Designérka Studia MUCK): Ozdoby podle nás nejsou primárně navrhované pro děti. Myslíme si, že dětská představivost je natolik velká, že i v základních tvarech mohou objevit něco známého (stromeček, sněhuláka, zvoneček nebo šišku).

V zákulisí výroby

Nakolik se u vás ročně mění poměr původních a nových designů ozdob?

GLASSOR: Najdete u nás 11 stálých kolekcí skleněných ozdob, které postupně doplňujeme. Naše designérka vzoruje s malířkami nové ozdoby v průběhu celého roku. Při hledání ideálních tvarů, barev a materiálů se může vzorování protáhnout až na několik měsíců. Za téměř 20 let naší výroby máme tisíce a tisíce motivů, které každoročně doplníme o několik desítek nových kusů.

RAUTIS: Během roku pracujeme s přibližně 600 druhy ozdob, které tvoří náš základní katalog a nabídku na e-shopu. Každý rok se českému publiku snažíme představit 10–12 nových ozdob, buď podle našich vlastních návrhů, nebo ve spolupráci s designérem. Pro zahraniční zákazníky, z nichž někteří si ozdoby sami navrhují, vzniklo v roce 2021 celkem 60 nových perličkových ozdob.

STUDIO MUCK: Naše studio se nezaměřuje pouze na produkty. V poslední době nás více zaměstnávají návrhy interiérů, takže poměr původních převažuje. Máme stále stejný sortiment, který občas doplníme o nějaký nový produkt. Ne tak často, jak bychom si představovali.

Sada minimalistických papírových ozdob ze Studia Muck | Zdroj: Archiv CzechdesignSada minimalistických papírových ozdob ze Studia Muck | Zdroj: Archiv Czechdesign

Co je hlavním faktorem při volbě materiálu pro ozdoby?

GLASSOR: Naše výroba je zaměřena pouze na skleněné ozdoby. Hlavním materiálem je tedy sklo. Ozdoby foukáme buď volně v ruce, nebo do keramických či železných forem. Jde o velmi inspirativní, ale také náročnou práci. Sklo je krásný a tvárný materiál, ale má své limity, které musíme při výrobě respektovat.

Ozdoby z kolekce Zlatý příběh značky Glassor | Zdroj: Archiv GlassorOzdoby z kolekce Zlatý příběh značky Glassor | Zdroj: Archiv Glassor

RAUTIS: Naším základem je tradiční krkonošské řemeslo foukání skleněných perlí. Skleněné perle v různých povrchových úpravách jsou proto základním stavebním kamenem našich kolekcí, případně jsou doplněny dalšími materiály podle návrhu designéra či charakteru ozdoby.

Průběh výroby perličkových ozdob Rautis | Zdroj: Archiv RautisPrůběh výroby perličkových ozdob Rautis | Zdroj: Archiv Rautis

STUDIO MUCK: Pracujeme především s tradičními materiály, jako je ručně foukané sklo, mosaz nebo kvalitní papír. Hlavním faktorem pro nás je, aby zákazníkům ozdoby co nejdéle vydržely.

Jak se při navrhování ozdob zamýšlíte nad trendy v popkulturním světě? Připadá pro vás v úvahu vyrábět například limitované edice s motivy animovaných postav?

GLASSOR: Každý rok se trendy ve světě vánočních ozdob mění. Stejně jako v módě nebo v interiérovém designu se dá předpovědět, co bude ten daný rok úspěšné. Trendy jsou navzájem propojené, takže když bude populární severský minimalistický styl v bydlení, odrazí se to i na našich kolekcích skleněných ozdob. Hlavním trendem této sezóny je především útulná a tajemná atmosféra. Tu doma vytvoříte díky temné paletě barev, která se může objevit jak při stolování, tak při výběru ozdob na stromeček. Dominuje tmavě zelená barva, černá a bordó. Před pár lety byste černé ozdoby našli na stromečku jen výjimečně. Díky naší populární kolekci Zlatý příběh černé ozdoby oslovily mnoho lidí, kteří hledají výzdobu do moderních interiérů. Je to neokázalý trend, který se vrací do našeho nitra a domova a který je už druhým rokem pro všechny naprosto zásadní. Cílem není ohromit, ale vytvořit si doma klidné a intimní prostředí, ve kterém se vám bude dobře trávit čas s blízkými.

Limitované edice tvoříme. Velmi oblíbená je želvička, která byla vytvořena ve spolupráci s organizací Chráníme mořské želvy. Z každého prodaného kousku putuje 150 Kč právě pro tuto organizaci. Máme také lišku či ježka, kteří svým vzhledem animované postavičky připomínají. Napodobování známých postav z pohádek se musíme vyvarovat kvůli autorským právům. Navrhujeme si tedy figurky vlastní.

Vánoční baňka z kolekce Zlatý příběh od firmy Glassor | Foto: Nikola KubíčkováVánoční baňka z kolekce Zlatý příběh od firmy Glassor | Foto: Nikola Kubíčková

RAUTIS: Vánoční ozdoby během celé jejich historie vždy reagovaly na aktuální trendy. Edici s motivy animovaných postav si proto představit dokážeme. Raději ale vedeme naše zákazníky k motivům, které módě rychle nepodlehnou. 

Tradiční vánoční hvězda z perliček značky Rautis | Zdroj: Archiv RautisTradiční vánoční hvězda z perliček značky Rautis | Zdroj: Archiv Rautis

STUDIO MUCK: Nad tím se opravdu nezamýšlíme. Předpokládáme, že takové edice u nás v budoucnu ani nenajdete.

Konkurence ze světa?

Jsou podle vás zákazníci natolik loajální, že by nepřešli k ozdobám z obchodních řetězců? Nebo vnímáte zahraniční dovozce ozdob jako zásadní konkurenci?

GLASSOR: Ze zkušenosti víme, že naši zákazníci jsou skleněným ozdobám skutečně věrní. Mají k nám silné pouto a prožívají s námi každé Vánoce. Zahraniční dovoz jako konkurenci nevnímáme, navíc i naše ozdoby putují do celého světa.

RAUTIS: Naši zákazníci dokážou ocenit jedinečné řemeslné zpracování a vědí, že perličková ozdoba prošla během své výroby rukama skoro desítky lidí, než se dostala na jejich stromeček. Pro nás samotné je nemyslitelné, aby se naše ozdoby v řetězcích vůbec prodávaly, k zákazníkům si hledáme mnohem osobnější cestu. Naše ozdoby nejsou spotřebním zbožím, propojují se s rodinnou historií a často tvoří rodinné poklady.

MUCK STUDIO: Těžko říct. Zahraniční dovozce jako konkurenci nebereme, vždyť ozdoby vyrábí za úplně jiných podmínek než my. Jsme rádi, když zákazníci berou naše ozdoby jako takový šperk na stromeček. Dokážeme jim však odpustit, že je doplní nějakou ozdobou z řetězce. Mají nárok na trochu kýče, když jsou ty Vánoce...

Oslava narození Ježíše

Jak moc je podoba vašich ozdob závislá na faktu, že jsou Vánoce křesťanský svátek?

GLASSOR: Není pro nás možné vyrábět vánoční ozdoby bez závislosti na tomto faktu. Držíme se tradičních motivů, kterým se snažíme vdechnout moderní design.

RAUTIS: Perličkové ozdoby si s sebou nesou pozoruhodnou historii, která je spojena se samými začátky zdobení vánočních stromků. A křesťanské motivy tvořily jejich základ. Některé kolekce záměrně s tímto faktorem nepracují – např. u Geometric (design Petra Hartmanová) jsme se snažili vytvořit dekoraci, která by v interiéru fungovala i mimo období Vánoc. Naopak kolekce Miracle (design Tereza Drobná) je inspirována samotnou podstatou vánočního příběhu – narozením malého Ježíška v Betlémě.

Svatá rodina z kolekce Miracle značky Rautis | Zdroj: Archiv CzechdesignSvatá rodina z kolekce Miracle značky Rautis | Zdroj: Archiv Czechdesign

STUDIO MUCK: Při navrhování se rozhodně fanaticky nedržíme všech křesťanských zvyků, ale snažíme se se hledat způsoby, jak křesťanskou symboliku promítnout do designu s jemností a elegancí. I když mají naše ozdoby minimalistickou podobu, neztrácejí nic ze svého poselství. Například naší křišťálovou baňkou prochází paprsek mosazi jako symbol světla v temném zimním období.

Křišťálová baňka s paprskem z mosazi ze Studia Muck | Zdroj: Archiv CzechdesignKřišťálová baňka s paprskem z mosazi ze Studia Muck | Zdroj: Archiv Czechdesign

Designéři českých Vánoc

Glassor funguje na českém trhu už téměř dvacet let. Byl založen v roce 2002 v severních Čechách a jako značka zabývající se designem a technologií výroby skleněných vánočních ozdob. Svou činnost staví na konceptu dlouholeté tradice českého skla a z něj vyrobených foukaných a ručně malovaných ozdob.

Rautis sídlí v krkonošské obci Poniklá, kde vyrábí vánoční ozdoby už více než 100 let. Během své existence vybudovala značka jedinečné postavení na mezinárodním trhu. Je totiž jediným výrobcem perličkových vánočních dekorací na světě. V roce 2020 byla ruční výroba perličkových ozdob v Poniklé zařazena jako zástupce českého nehmotného kulturního dědictví na prestižní seznam světových památek UNESCO.

Studio MUCK bylo založené v roce 2013 tehdejšími studenty UMPRUM Romanou Jaškovou, Kristýnou Kouřilovou a Ondřejem Červeným. Ve složení tří designérů (tedy tří názorů a tří přístupů) vznikají jedinečné produkty, které v sobě snoubí hravost a praktičnost, vždy v kvalitním zpracování. Studio se zaměřuje primárně na design interiéru a nábytku. Důležitou část jeho činnosti tvoří právě vánoční dekorace, kromě ozdob na stromeček nabízí například i bytový textil.

Širokou nabídku vánočních dekorací od českých designérů a značek najdete na e-shopu Czechdesign a v prodejně na adrese Myslíkova 5, Praha 1.

Související

Designové ledvinky, šperky z kůže a vánoční ozdoby. Představujeme novinky v CZECHDESIGN shopu
Produktový design

Designové ledvinky, šperky z kůže a vánoční ozdoby. Představujeme novinky v CZECHDESIGN shopu

Veronika Soukupová - 18. 11. 2019 - 6 min.

Design a Vánoce aneb co si pro nás letos designéři připravili?
Produktový design

Design a Vánoce aneb co si pro nás letos designéři připravili?

Zdislava Pilařová - 7. 12. 2018 - 7 min.

Kdo se bojí designu? České Vánoce a ozdoby, které vás vyděsí a ty, co potěší
Produktový design

Kdo se bojí designu? České Vánoce a ozdoby, které vás vyděsí a ty, co potěší

Veronika Pařízková - 23. 12. 2019 - 5 min.

Studio Muck představuje kolekci nábytku UNI
Interiér a architektura

Studio Muck představuje kolekci nábytku UNI

Šárka Bláhová - 19. 2. 2016 - 2 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024