Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Národopisné muzeum boří mýty o modrotisku. Tradiční techniku představuje v novém světle

Co si představíte pod pojmem Modrotisk? Babičky v krojích s modrými sukněmi? Polštářky, ubrousky a ubrusy v lidové chaloupce? Tento archetyp určitě patří k tradičnímu modrotisku, ale jak samotný název výstavy napovídá, modrotisk má i své netradiční a moderní podoby. Přijďte se přesvědčit do Národopisného muzea v Kinského zahradě a poznejte vývoj modrotiskové textilie i jeho současné varianty.

Co je to přesně modrotisk?

Jako první se na výstavě pohlíží na modrotisk z hlediska technologie. Představuje se specifický postup výroby, který určuje podobu tradičního modrotisku. 

 Zjistíte, co to je například kypa nebo pop, a seznámíte se s účinky kyseliny sírové, která je neodmyslitelnou součástí výrobního procesu. 

Ukazuje se nám zde také nápodoba a inspirace modrotiskem zhotovená jinými technologiemi. Obojí se totiž často směšuje a tato neznalost poškozuje tradiční modrotiskaře.

Metráž s motivem zmrtvýchvstání Krista. Starý slovenský vzor užívaný v Popradu a jeho okolí (Tatry, severní Slovensko). Zdroj: Národní muzeum.Metráž s motivem zmrtvýchvstání Krista. Starý slovenský vzor užívaný v Popradu a jeho okolí (Tatry, severní Slovensko). Zdroj: Národní muzeum.

Ve vesnici i na EXPO

Další pohled sleduje vývoj modrotisku v historii. Ke starým, mnohdy náročným zpracováním patří méně známé modrotiskové součástky tradičních krojů pocházejících z různých regionů Moravy a Slovenska. S těmi naopak kontrastují moderní výrobky. 

Jeden z nejkrásnějších vystavených moderních exponátů je velkoplošné panneau, vytvořené pro potřeby světové výstavy EXPO 1958, které je výsledkem rané tvorby výtvarníka Radoslava Kratiny.

Kacabajka s odstávajícími šosmi k liptovskému tradičnímu kroji, 1. třetina 20. století, Važec (severní Slovensko). Zdroj: Národní muzeum.Kacabajka s odstávajícími šosmi k liptovskému tradičnímu kroji, 1. třetina 20. století, Važec (severní Slovensko). Zdroj: Národní muzeum.

Pro tvorbu modrotisku v minulém režimu bylo klíčové Ústředí lidové umělecké výroby (ÚLUV), československá organizace usilující o uchování a hodnotnou aktualizaci tradiční rukodělné výroby. V průběhu času se postupně přecházelo z rukodělné výroby na tovární produkci.

A podporu této zanikající tradice zajišťoval právě ÚLUV, který zaručoval vysokou úroveň zboží a vytvářel značnou kulturní a estetickou nadstavbu. S ÚLUVem spolupracovala v 70. a 80. letech také Liběna Rochová.

ÚLUV, model Modro V, komplet skládající se z živůtku, sukně a haleny, navrhla v roce 1986 Liběna Rochová. Moravská galerie v Brně. Zdroj: Národní muzeum.ÚLUV, model Modro V, komplet skládající se z živůtku, sukně a haleny, navrhla v roce 1986 Liběna Rochová. Moravská galerie v Brně. Zdroj: Národní muzeum.

Za pozornost rozhodně stojí tvorba současných oděvních návrhářů, kteří ukazují, že modrostisk není ani trochu zastaralou záležitostí.

ÚLUV, šaty Adéla, inspirované japonským kimonem, navrhla Milada Jochcová v roce 1977. Moravská galerie v Brně. Zdroj: Národní muzeum.ÚLUV, šaty Adéla, inspirované japonským kimonem, navrhla Milada Jochcová v roce 1977. Moravská galerie v Brně. Zdroj: Národní muzeum.

Kulturní bohatství

Modrotisk vnímáme jako významný kulturní fenomén, který v průběhu staletí dosáhl na československém území velké rozmanitosti a bohatosti projevu.

Proto byl také v roce 2017 nominován na Reprezentativní seznam nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO.

Doufejme tedy, že se současným návrhářům bude dařit navazovat na tuto krásnou tradici a propojit ji s moderní formou.

Modrotisk tradiční a netradiční. Foto: Jan Pohunek, Kateřina Slovákova, Národní muzeum.Modrotisk tradiční a netradiční. Foto: Jan Pohunek, Kateřina Slovákova, Národní muzeum.

Výstava

Modrotisk tradiční a netradiční

10. 4. – 9. 9. 2018
Národopisné muzeum Národního muzea
Letohrádek Kinských, Kinského zahrada 98, Praha 5

Galerie

Další články