Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Sada nových etiket Budějovického Budvaru | Zdroj: Budějovický Budvar Sada nových etiket Budějovického Budvaru | Zdroj: Budějovický Budvar

Národní pivovar mění etikety. Budějovický Budvar sází na české a srozumitelné názvosloví

Národní pivovar Budějovický Budvar je největší český minipivovar. Zdá se vám to jako oxymorón? Přesně tak ale znělo zadání pro agenturu Unity GDG, která se minulý rok postarala o redesign etiket pivovaru. Ty původní z roku 2014 přestaly reflektovat vizi Budvaru jako národního pivovaru. A minipivovaru zároveň. Český pivovar s historií sahající až do roku 1895 chce nyní zásadně změnit to, jak ho konzumenti vnímají. A nová grafika mu v tom má pomoct.

Nutný redesign

Co vše se tedy změnilo? Nejznatelnější změnou bylo počeštění a změna názvosloví u produktů, které se dříve snažily o mezinárodní srozumitelnost. „Od mezinárodních názvů jako například B:dark se vracíme k českému Budvar – Budvar Tmavý ležák. Do našeho portfolia jsme také zařadili nový produkt – hořký ležák Budvar 33, který je jak chuťovým profilem, tak i zamýšleným positioningem cílený na současné nekonzumenty Budvaru, a proto jsme mu chtěli dát jasnou vizuální odlišnost,“ uvádí Gabriela Kudrnáčová, brand manažerka Budějovického Budvaru, a vysvětluje, co stálo za rozhodnutím uvést nové etikety na trh.

Sada nových etiket Budějovického Budvaru | Zdroj: Budějovický BudvarSada nových etiket Budějovického Budvaru | Zdroj: Budějovický Budvar

S tím souvisí rovnou vypuštění celého názvu Budweiser Budvar. „Do budoucna chceme pracovat s širším portfoliem, tím spíš potřebujeme náš světově proslulý ležák Budweiser Budvar Original ještě výrazněji akcentovat. Naše portfolio pro domácí trh tvoří ale i další piva, kterým se snažíme dávat jejich jedinečnou identitu, jako například v případě nového hořkého ležáku Budvar 33,“ doplňuje Gabriela Kudrnáčová. Původní název – Budweiser Budvar – si zachovala jen etiketa nejprodávanějšího světlého ležáku, který představuje 70 % produkce tohoto jihočeského pivovaru.

Hlavním znakem etiket, které Budějovický Budvar používal po dlouho plánovaném redesignu z roku 2014, bylo modernější tvarosloví, nové mezinárodní názvy pro každý druh piva, tzv. subname (B:ORIGINAL, B:DARK...), a barevné dělicí čáry, které vizuálně odlišovaly, o jaký druh piva se jednalo. Nová podoba těchto etiket se promítala i do ostatních typů obalů. 

Staré etikety z roku 2014 | Zdroj: Budějovický BudvarStaré etikety z roku 2014 | Zdroj: Budějovický Budvar

Srovnání vizuálu etiket z roku 2014 (vlevo) a 2020 (vpravo) | Zdroj: Budějovický BudvarSrovnání vizuálu etiket z roku 2014 (vlevo) a 2020 (vpravo) | Zdroj: Budějovický Budvar

Promyšlený proces

Zatímco autorem etikety určené hlavně pro mezinárodní trh je zahraniční agentura Cyan Wolves, o etikety pro český trh se postarala agentura Unity GDG, jež stojí například i za redesignem nealkoholických piv Cool pro smíchovský pivovar Staropramen nebo úspěšným logem Kofoly. Jedním z nejdůležitějších kroků při tvorbě nového designu je pochopení dané značky. Toho si byl tým Unity GDG plně vědom, a proto chtěl do hloubky proniknout i do procesu výroby Budějovického Budvaru. 

Hlavním úkolem, se kterým se členové tohoto týmu museli poprat, byl pokus o změnu vnímání této značky u konečného spotřebitele. Největší výzvou pochopitelně bylo, jak přesvědčit svět, že Budějovický Budvar je ‚craftové‘ pivo. Jak zajistit, aby vnímání tohoto faktu bylo uvěřitelné? Součástí našeho standardního procesu vývoje designu je pochopení, jak který produkt funguje a jak je vyráběn. I proto jsme navštívili Budějovický Budvar. Tam jsme pochopili, kolik tradičního řemesla je využíváno v procesu výroby piva a bylo jasné, že ‚craft‘ je definitivně ten správný ‚positioning‘ značky. Budějovický Budvar totiž vážně je řemeslný pivovar! Skutečně!“ vysvětluje tým Unity GDG.

Zatímco autorem etikety určené hlavně pro mezinárodní trh je zahraniční agentura Cyan Wolves, o etikety pro český trh se postarala agentura Unity CDG. | Zdroj: Budějovický BudvarZatímco autorem etikety určené hlavně pro mezinárodní trh je zahraniční agentura Cyan Wolves, o etikety pro český trh se postarala agentura Unity CDG. | Zdroj: Budějovický Budvar

33

Hořký ležák Budvar 33 – tato číslice pojmenovává stupně hořkosti – je úplnou novinkou, kterou do svého portfolia Budějovický Budvar začlenil minulý rok. Od ostatních produktů značky se tento produkt liší svou specifickou chutí a zaměřuje se hlavně na nekonzumenty Budvaru. Výrazně se odlišuje i svým vizuálem, který je hravý, netradiční a cílí na mladé. 

Hořký ležák Budvar 33 se vizuálně od ostatních produktů vymyká. | Zdroj: Budějovický BudvarHořký ležák Budvar 33 se vizuálně od ostatních produktů vymyká. | Zdroj: Budějovický Budvar

Odlišnosti Budvaru 33 si byli v týmu Unity GDG moc dobře vědomi, a proto pro ně bylo velmi důležité, aby se promítla i v samotném vizuálu. „Vnímali jsme ho tak trošku jako rebelující dítě. Je odvážný a pro moderního pivaře. Je to snílek. Klient si byl dobře vědom, že porušení 125leté tradice vnese zásadní změnu do portfolia, obchodu i značky. A musel přijít revoluční a pochopitelně talentovaný sládek, který prolomil dlouholeté zvyky v pivovaru. Budvar 33 možná není revolucí pro trh, ale definitivně znamenal revoluci pro Budějovický Budvar. Bylo nám absolutně jasné, že i designově musí být hodně, ale hodně jiný a tuto myšlenku jsme jednoduše zvizualizovali.

Původní název – Budweiser Budvar – si zachovala jen etiketa nejprodávanějšího světlého ležáku (vlevo). | Zdroj: Budějovický BudvarPůvodní název – Budweiser Budvar – si zachovala jen etiketa nejprodávanějšího světlého ležáku (vlevo). | Zdroj: Budějovický Budvar

Malebný odkaz k historii

Jak nový redesign vnímají profesionálové v oboru? Zeptali jsme se například oceňovaného studia Little Greta, které se v minulých letech podílelo na nových vizuálních identitách několika českých výrobců piva, včetně oceňovaného designu pro Jarošovský pivovar. „Zkrácení nápisu na Budvar je krok směrem k českému spotřebiteli i čistotě etikety v rámci trendu, který před lety nastavilo Studio Najbrt identitou pro ‚Valmez‘,uvádí art director Radek Dostál, který stojí například i za redesignem piva Primátor. Jedinou výtku má pak k jeho následnému využití celou řadou: „Layout etiket je nevyrovnaný, přesto dává vyniknout pečeti Českých Budějovic, která je dle mého ve svém celobarevném provedení ozdobou etikety, malebným odkazem k historii. Je pak škoda, že nebyla v této formě aplikována napříč celou řadou,“ dodává. 

Zatímco autorem etikety určené hlavně pro mezinárodní trh je zahraniční agentura Cyan Wolves, o etikety pro český trh se postarala agentura Unity CDG. | Zdroj: Budějovický BudvarZatímco autorem etikety určené hlavně pro mezinárodní trh je zahraniční agentura Cyan Wolves, o etikety pro český trh se postarala agentura Unity CDG. | Zdroj: Budějovický Budvar

V minulých letech se Budějovický Budvar snažil primárně všechny své produkty sjednotit, cílem týmu Unity GDG však bylo znovu zavést rozmanitost, která by podtrhávala jedinečnost každého z produktů. „My jsme chtěli vytvořit portfolio produktů s osobitým charakterem. Cílem nebylo, aby všechny produkty vypadaly jako bratři v triku, ale aby byly vnímány jako moderní rozmanitá rodina plná rozdílných osobností. Naštěstí pro nás za každým pivem Budějovického Budvaru je silný příběh, který mu dává jedinečnost. A tohle je výsledek, zatímco naši sousedé na regálu používají ‚logický‘ přístup aneb ‚jeden design v různých barvách‘, Budějovický Budvar je každý sakra jiný!

Pozitivní reakce veřejnosti potvrzují, že se Budějovický Budvar vydal správnou cestou. „Zdá se, že redesign byl krok správným směrem ve správný čas. Pochopitelně až čas finálně ukáže. V mezičase ale společně s kreativní agenturou klienta Kaspen/Jung v. Matt pracujeme na dalších materiálech tak, abychom naplnili celkovou strategii a přesvědčili všechny, že národní pivovar Budějovický Budvar je skutečně největší minipivovar v České republice a že je to pivovar, na který může být každý jeden z nás hrdý.“

Další články