Napsal jsem asi deset tisíc variant, než jsem našel tu správnou. Petr Hanousek o cestě za vizuálním stylem byznys hubu Opero

Designér Petr Hanousek v Operu. | Foto: Anna Marie Křížová / Vizuální identita Opera, jejímž autorem Petr Hanousek je. | Zdroj: archiv designéra Designér Petr Hanousek v Operu. | Foto: Anna Marie Křížová / Vizuální identita Opera, jejímž autorem Petr Hanousek je. | Zdroj: archiv designéra

„To vůbec nevypadá jako Praha, spíš jako malá Anglie,“ vydechla okouzleně fotografka Anna Marie Křížová, když vcházela do budovy, kde sídlí byznys hub a coworking Opero. To, že tohle místo má svoje jedinečné kouzlo, je jasné hned, jak vejdete. Stejně charismatický je také odvážný vizuální styl, jehož autorem je Petr Hanousek. Petr stál u samého zrodu byznys hubu Opero, což se jednoznačně propsalo i do výsledku jeho designérské práce. O tom, proč je zásadní zakomponovat grafiku hned od počátku, jsme si povídali v tamní kavárně.

Není obvyklé začínat článek upřímnou instantní reakcí fotografky, ale výjimečný počin si žádá výjimečný přístup. Byznys hub a coworking Opero, sídlící v unikátní modernistické art-deco budově v centru Prahy, je skutečně jedinečným místem. Místem, které propojuje architektonického genia loci Štencova domu s ambiciózním vizuálním stylem, jehož kvalita vychází z jednoduchosti a sofistikovanosti.

Vizuální identita co-workingového hubu Opero je charakteristická svou svěžestí a elegancí. Základem je ručně psané logo evokující neukončenost, neustálý vývoj a progres. | Zdroj: archiv Petra HanouskaVizuální identita co-workingového hubu Opero je charakteristická svou svěžestí a elegancí. Základem je ručně psané logo evokující neukončenost, neustálý vývoj a progres. | Zdroj: archiv Petra Hanouska

Postupem času jsme se posunuli jinam

„Prvotní vizuální identita byznys hubu Opero vznikala společně s jeho vznikem – dost hekticky,“ začíná příběh Petr Hanousek. „Název byl od začátku jasný – vychází z původního díla Umberta Eca ‚opera aperta‘, česky otevřené dílo. Měl pro nás význam neuzavřeného vývoje, neustálého vznikání a přeměny, což se vlastně potvrdilo i v postupném cizelování směřování byznys hubu Opero jako značky.

Podle Petra byla původní vizuální identita optimistická, trochu bláznivá. Vyjadřovala změnu a posouvání statu quo. Jak byznys hub Opero rostl, dospíval a tříbil si svou vlastní cestu, která je nyní vyzrálejší. „Více se zaměřujeme na networkingové akce, jsme racionálnější a businessovější, zkrátka projekt dospěl do jiné fáze,“ popisuje vývoj vizuální identity Petr Hanousek.

Petr Hanousek říká, že vizuální identita se vyvíjí a roste spolu s projektem Opero, proto bylo zásadní jí obléct nový kabát. | Foto: Anna Marie KřížováPetr Hanousek říká, že vizuální identita se vyvíjí a roste spolu s projektem Opero, proto bylo zásadní jí obléct nový kabát. | Foto: Anna Marie Křížová

Základní barevná škála zahrnuje tři barvy. Posun ve směřování značky se propsal i do barevné skladby vizuálního stylu. Černá, bílá i žlutá do jisté míry zůstaly, změnila se ale skladba jejich používání. „Černá a bílá jsou pevný základ, žlutá, kterou jsem navíc lehce utlumil, pak funguje jako akcent pro různé materiály, grafické prvky anebo ikonky.“

V nové verzi vizuálního stylu Opera žlutá figuruje více jako jemný akcent pro drobnou grafiku a ikonky. | Zdroj: archiv designéraV nové verzi vizuálního stylu Opera žlutá figuruje více jako jemný akcent pro drobnou grafiku a ikonky. | Zdroj: archiv designéra

10 000 variant loga

Signifikantní logo byznys hubu a coworkingu Opero vzniklo z ručního písma, které evokuje deníkový zápis, plynutí myšlenek při promýšlení nápadu a při tvoření obecně. „Napsal jsem asi deset tisíc variant, než jsem našel tu správnou,“ upřímně se směje Petr a dodává, že na konečné podobě loga i celého vizuálního stylu se podepsala i osobitá architektura modernistické stavby Štencova domu.

Modernistická budova Štencova domu může evokovat ranou moderní anglickou architekturu. | Foto: Anna Marie KřížováModernistická budova Štencova domu může evokovat ranou moderní anglickou architekturu. | Foto: Anna Marie Křížová

Uvnitř Opera je velkorysý co-workingový prostor i menší, intimnější prostory pro meetingy. | Foto: Anna Marie KřížováUvnitř Opera je velkorysý co-workingový prostor i menší, intimnější prostory pro meetingy. | Foto: Anna Marie Křížová

„Ta stavba je silná sama o sobě, nechtěli jsme ji proto nějak dramatizovat velkými bannery či ozařovat barvami, vycházeli jsme z její přirozené psychologické velikosti,“ vysvětluje designér. To, že budova sama bude výraznou součástí brandu, bylo jasné již od počátku, kdy ji navštívili ještě v poměrně zanedbaném stavu, v němž se dochovala nejen z dob minulého režimu, ale především z doby divokých devadesátek. Léta zde fungovala tiskárna, v devadesátých letech ovšem tiskařské stroje nahradila komerční zóna, při jejímž působení stavba nejvíce utrpěla. To už nyní ovšem neplatí.

Součástí brandu Opera není jen co-working, ale také aktivní business networking a důraz na komunitu – v Operu se pravidelně konají například společné snídaně. | Foto: Anna Marie KřížováSoučástí brandu Opera není jen co-working, ale také aktivní business networking a důraz na komunitu – v Operu se pravidelně konají například společné snídaně. | Foto: Anna Marie Křížová

Grafik musí být u zrodu, špatné jméno se už nezachrání

Sílu a úspěch celého vizuálu vidí Petr také v tom, že byl jako grafik u projektu od samého počátku, tedy od výběru stavby až po hledání vhodného jména. „Pavel Přikryl, jeden ze spoluzakladatelů, byl můj spolužák. Potkali jsme se tedy i s Pavlem Bouškou a Lubošem Černým a společně jsme hledali nejen prostor, ale také náplň a ideu značky. Myslím, že je to velmi důležité, protože značka je něco jako duše u člověka,“ říká designér.

Podle Petra Hanouska je stěžejní, aby brand vznikal komplexně - vizuální identita spolu s hledáním názvu a místa - a od samého počátku. | Foto: Anna Marie KřížováPodle Petra Hanouska je stěžejní, aby brand vznikal komplexně - vizuální identita spolu s hledáním názvu a místa - a od samého počátku. | Foto: Anna Marie Křížová

Pokud značka vzniká odděleně od celku a věci nejdou ruku v ruce, je to podle něj vždycky špatně. „Pak vás někdo pozve do projektu, který má dobrou náplň a hezkou myšlenku, dost peněz, ale katastrofický název. A protože s názvem už se investor osobně ztotožnil, má zaregistrovanou značku, koupenou internetovou doménu a tak dále, už mu to těžko vymluvíte. Práce designéra je pak ohromně složitá.

Nová vizuální identita Opera je vyzrálejší a profesionálnější. | Zdroj: archiv designéraNová vizuální identita Opera je vyzrálejší a profesionálnější. | Zdroj: archiv designéra

Petr Hanousek se věnuje také designu, fotografii, malbě a architektuře. Některé z jeho obrazů můžete najít i zde v byznys hubu Opero. „Primárně se teď ovšem věnuji oděvnímu návrhářství pro mou domovskou značku WOOX,“ shrnuje široké pole svého působení Petr. Člověk by podle něj měl vyzkoušet co nejvíce věcí, aby zjistil, co ho doopravdy naplňuje. „Problém ale je, když zjistíte, že vás naplňuje vlastně všechno,“ směje se designér.

Osobnost značky

Každý brand má podle Petra svou osobnost a pokud je ta osobnost budovaná komplexně už od počátku, komunikace je čistší a sebevědomější. To platí také pro byznys hub Opero, jehož brand vznikal od počátku komplexně, ovšem neuzavřeně. Neustálý vývoj a přeměna jsou zapečetěny přímo v srdci značky.

Štencův dům v srdci Prahy nabízí i komornější prostory pro prezentace a setkávání. | Foto: Anna Marie KřížováŠtencův dům v srdci Prahy nabízí i komornější prostory pro prezentace a setkávání. | Foto: Anna Marie Křížová

„Kreativita je jenom jedna,“ říká Petr Hanousek, „je to úhel pohledu a záleží jen na tom, kam ho nasměřujete.“ Jestli do grafiky, ilustrací, do knížek, do přestavby modernistického domu anebo do toho, abyste pak v tomto domě pracovali a tvořili. A kreativita je také základním stavebním kamenem nejenom dobře zpracované grafiky, ale také celého konceptu úspěšného co-workingového hubu v centru Prahy. Chcete zažít na vlastní kůži atmosféru místa? Zkuste jejich den na zkoušku bez závazků. Rezervovat si konkrétní den můžete zde.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Štencův dům, skvost geometrické moderny. Tiskly se tu knihy a vedly umělecké debaty. Dnes v něm sídlí Opero, místo pro inspiraci a příležitosti
Ostatní

Štencův dům, skvost geometrické moderny. Tiskly se tu knihy a vedly umělecké debaty. Dnes v něm sídlí Opero, místo pro inspiraci a příležitosti

Barbora Formánková - 30. 9. 2022

job shop
Přerov lab
výstava czd
SHOP Snoubení