Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kompozice z materiálů vizuálního stylu Luhačovic, zdroj: Toman Design Kompozice z materiálů vizuálního stylu Luhačovic, zdroj: Toman Design

Nápadité a živé Luhačovice. Město představuje historicky první vizuální styl a logo

Nový vizuální styl Luhačovic pochází od studia Toman Design, které vyhrálo v designérské soutěži organizované CZECHDESIGN. Město se novým stylem bude prezentovat nejen jako malebné lázně, ale i jako moderní a příjemné místo k životu. Luhačovice jej využijí ke komunikaci jak směrem k obyvatelům a partnerům, tak k turistům.

Luhačovice hledaly vizuální styl úplně poprvé, historicky se prezentovaly jen prostřednictvím heraldického symbolu. Novou podobu vizuálního stylu definovala dvoukolová uzavřená soutěž.

Ilustrace a lehká nadsázka

Nový styl je snadno aplikovatelný, nápaditý a živý, představuje komplexní řešení, které zahrnuje nejen kvalitní provedení loga Luhačovic a příspěvkových organizací, ale také doprovodných ilustrací a marketingových textů. Záměrně prvoplánově nevyužívá dekorativní motivy spojené s městem.

Nejtěžší pro nás bylo najít klíč, jak k celému vizuálu přistoupit. Od začátku jsme věděli, že se chceme vyhnout využití motivů z Jurkovičových staveb. Současně jsme si zakázali „osvědčené přístupy”, kdy se logotyp skládá syntézou zástupných prvků, charakteristických pro město (architektura, příroda, prameny...). Nakonec jsme proto vsadili na plošné ilustrace,“ představuje principy nového stylu autor Lukáš Müller.

Plakáty, zdroj: Toman DesignPlakáty, zdroj: Toman Design

Ilustrace svým dekorativním pojetím mohou k Jurkovičovi volně odkazovat, zároveň ale mají současnou podobu s pozitivním nádechem a lehkou mírou nadsázky.

Merkantélie, zdroj: Toman DesignMerkantélie, zdroj: Toman Design

Desky a komplimentka, zdroj: Toman DesignDesky a komplimentka, zdroj: Toman Design

Časopis, zdroj: Toman DesignČasopis, zdroj: Toman Design

Zatímco finální podobu vizuálu jsme ladili poměrně dlouho (jak tvarově, tak po stránce barevnosti), o samotném logu jsme měli jasno poměrně brzy: bude typografické a jeho jednoduchá úderná forma bude dobře kontrastovat s pestrými ilustracemi. Celkově nás práce na luhačovickém vizuálu bavila – kdy jindy se vám poštěstí v zájmu inspirace povinně jezdit do lázní,“ doplňuje Jiří Toman.

Vincetka a oplatky, zdroj: Toman Design Vincetka a oplatky, zdroj: Toman Design

Jana Vinšová z pořádající organizace CZECHDESIGN shrnuje podařený výsledek: „Luhačovice v soutěži našly vizuální styl, jenž je vhodný pro dlouhodobě udržitelnou komunikaci. Předložený návrh značky města zaujal vysokou kvalitou grafického zpracování, jednoduchostí, dobrou čitelností a snadnou použitelností.

Placky, zdroj: Toman DesignPlacky, zdroj: Toman Design

Velmi pozitivně vidí výsledek soutěže i zástupci města. „Profesionálně realizovaný výběr nové vizuální identity přinesl očekávaný výsledek, za kterým si město může stát.  Věřím proto, že s novým vizuálem Luhačovic se brzy sžije také veřejnost a naši občané jej vezmou za svůj,“ komentuje výsledek Marian Ležák, starosta Luhačovic.

Trička, zdroj: Toman DesignTrička, zdroj: Toman Design

Toman Design

Studio Toman Design vzniklo v Londýně v roce 2005 zpočátku jako název pro „one man show“ grafického designéra na volné noze. Reálná existence studia se datuje až s usídlením v Praze nedaleko galerie Mánes v roce 2006. Od té doby se studio zaměřuje zejména na tvorbu identit, design knih a výstav, podílí se na celkovém budování značek pro české, ale i zahraniční klienty. Na svém kontě má například identitu Českého statistického úřadu, redesign loga kol Favorit a design smart hodinek Aiko, desítky knih i grafické řešení výstav. Za svou práci obdrželo řadu ocenění v Čechách i v zahraničí.

Tým Toman Design, zdroj: Toman Design Tým Toman Design, zdroj: Toman Design

Průběh soutěže

Významné turistické centrum ruchu Zlínského kraje hledalo jednotnou vizuální identitu úplně poprvé, doposud se prezentovalo jen prostřednictvím heraldického symbolu, jenž účelům přestával stačit.

Heraldický znak Luhačovic, zdroj: město Luhačovice Heraldický znak Luhačovic, zdroj: město Luhačovice

Pro tak turisticky významné město, jakým Luhačovice jsou, je v dnešní době nezbytné, aby s veřejností komunikovalo prostřednictví moderního vizuálního stylu. Naše město je jedním z turisticky nejvýznamnějších center Zlínského kraje, má být na co hrdé a tak nová výtvarná identita a nastavení komunikace musejí být také na špičkové úrovni. Nenechali jsme proto nic náhodě a oslovili erudovanou odbornou organizaci CZECHDESIGN.CZ, která zajistí vrcholnou profesionalitu a kvalitu soutěže na nové logo města a celý související designmanuál," vysvětlil starosta Luhačovic Marian Ležák.

Cílem soutěže byl nový vizuální styl, který má vybudovat městu Luhačovice atraktivní image, díky níž se mladým lidem a rodinám představí a bude s nimi komunikovat jako moderní místo k dobrému životu. Nový vizuální styl tak musel město dobře reprezentovat, vystihnout jeho nezaměnitelný charakter a podpořit hrdost občanů.

Prvního kola se zúčastnilo následujících pět týmů: Little Greta, KONTRA, Tereza Bierská & Nela Klímová, luhačovické studio AB Manufaktura a Studio Toman Design.

Do kola druhého postoupily týmy Little Greta, Tereza Bierská & Nela Klímová a Studio Toman Design.

Všichni účastníci v prvním i druhém kole obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity Luhačovic a její implementaci.

Návrhy dalších studií, které postoupily do finále, představíme v některém z následujících článků.

Galerie

Další články