K pětadvacátémů výročí vzniku Studia Najbrt si Západočeská galerie v Plzni připravila výstavu, která zaznamenává Najbrtovu tvorbu od 80. let až do současnosti. Všechny návrhy jsou představeny velmi netradičním způsobem – ve formě potisku na bílá trička.
„Pod vedením Aleše Najbrta, který ho před pětadvaceti lety založil, a dnes i jeho partnerky Zuzany Lednické Studio Najbrt pravidelně zpracovává úkoly národního významu, milované festivaly i přeplněné hospody a jako nikomu jinému se mu daří budit vášně daleko za hranicemi oboru. Značka Najbrt je pop, ať už to v téhle zemi v posledních dekádách znamená cokoli,“ popisuje Michal Nanoru, autor koncepce výstavy.
Jiří Bartoška s vizuálním stylem 49. ročníku KVIFF, výstava Studio Najbrt Basics, zdroj: archiv
Studio Najbrt působí na české grafické scéně už pětadvacet let. Na svém kontě má návrhy vizuální identity pro veřejné instituce (Českou televizi, Českou filharmonii, Národní galerii, Národní divadlo, ...), divadla (Sklep, Kašpar), filmy (Pelíšky, Kouř, Šeptej), grafické úpravy knih, výstav (Tvrdohlaví, Josef Koudelka, Gerhard Richter, Karel Malich) i hudebních nosičů (The Velvet Undergound, Vltava, Animal Music) a mnoho dalšího. Od roku 1999 můžeme tvorbu tohoto studia každoročně sledovat v rámci karlovarského festivalu, kterému vytváří celý vizuální styl.
Aleš Najbrt, časopis Raut, výstava Studio Najbrt Basic, zdroj: archiv
Známé tváře
K této výstavě vychází i katalog s fotografiemi Václava Jiráska, na kterých najdeme šestapadesát oslovených osobností. Jsou mezi nimi například režiséři Ivan Zachariáš a David Ondříček, herci Jiří Bartoška a Jenovéfa Boková nebo umělci Michal Cihlář a Jakub Matuška aka Masker nebo bývalý ředitel Národní galerie Jiří Fajt. Na otázku, zda má Aleš Najbrt mezi těmito více než šedesáti exempláři svého favorita odpovídá takto: „Myslím, že každý ve studiu bude mít jiného favorita. Je to výběr, takže vlastně všechna. A ještě bych jich pár přidal, ale nebylo místo.“
Lenka Míková, Studio Najbrt Basics, zdroj: archiv
„Tričko je dnes možná nejpřirozenější nosič grafického designu. Navíc něco, co si navléknete jen pokud se s grafickým motivem, konkrétní akcí nebo textem ztotožníte,“ vysvětluje volbu tohoto netradičního formátu Aleš Najbrt. „Vlastní volba vlajícího trička naznačuje nově nestálou, komplexní povahu vizuálního stylu v digitálním věku, nahrazující dříve nedotknutelná, singulární loga. Oblečení, boty a další osobní předměty v nehmotném streamovacím prostředí převzaly pozici obalu dlouhohrající desky coby kulturní reference, fetiše a iniciačního sběratelského předmětu,“ dodává Michal Nanoru.
O grafický design celé výstavy se postaral Marek Pistora a o architektonické řešení Lenka Míková. Výstavu můžete navštívit až do 3. listopadu ve výstavní síni „13“ v Západočeské galerii v Plzni. Součástí výstavy budou i komentované prohlídky s Alešem Najbrtem a Michalem Nanoru, které se uskuteční 26. září a 8. října vždy v 17 hodin. Pro děti bude 30. října přichystaná tvůrčí dílna pod vedením Zuzany Lednické.