Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Lenka Štěpánková, Design oděvu a obuvi, Kateřina Vorlová, K.O.V. Lenka Štěpánková, Design oděvu a obuvi, Kateřina Vorlová, K.O.V.

„Náhodná setkání“ ateliérů K.O.V. a Design oděvu a obuvi VŠUP

Plánujete – li navštívit letošní Artsemestr, přehlídku klauzurních prací Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, neváhejte se zastavit také ve Studiu LR na Malostranském nábřeží.

Zde totiž vystavují společně své klauzury studenti ateliérů K.O.V. (Koncept – Objekt - Význam) Evy Eisler a Design oděvu a obuvi Liběny Rochové. Výsledky tohoto "náhodného setkání“ máte možnost vidět do 6.července.

Eva Eisler a Liběna Rochová se rozhodly podnítit mezioborovou spolupráci, která by studenty obohatila o poznání nových přístupů a hledání řešení za hranicemi jejich běžné tvorby. Vylosováním se sešly dvojice, které měly stvořit společný celek a v procesu jeho vzniku získat zkušenost dialogu s jiným tvůrcem, setkání se s jeho úhlem pohledu, zakusit průběh společného hledání, prolnutí myšlenek a nápadů. Úvodním podnětem pro studenty bylo zadané téma opulentní hostiny, na které se sejde nevšední společnost, jakoby z jiného světa. Mohla tak vzniknout díla z oblasti šatů a šperku stojící mimo čas, nezařaditelná, absurdní, přehnaná až podivná, „přesahující“.

Výsledné práce studentů ateliéru Design oděvu a obuvi dostali ve většině případů podobu bohaté večerní róby v duchu „houte couture“ - střihově propracované a ručně realizované z velmi kvalitních materiálů. Studenti K.O.V. vytvořili šperky, který nezůstaly pouhým dekorativním doplňkem šatů, ale staly se jejich rovnocenným prvkem. I po odložení neztrácí na významu a fungují jako svébytné objekty, sochařsky utvářené solitéry.

Výsledné „komplety“ z rukou dvou ateliérů jsou postaveny na kontrastních i symbiotických řešeních. Lenka Štěpánková vypracovala jemné, řasené šaty asociující organické struktury, její partnerka Kateřina Vorlová k nim zvolila kontrastní vzdušný objekt dřevěné geometrické konstrukce. Něžné, řasené šaty z hedvábné organzy Kateřiny Plarnitzerové jsou obdobně dány do protikladu s hladkými, robustními brožemi se zalitými „vzpomínkami“ do pryskyřice od Anežky Martinkové. Souznění bylo naopak tématem rudé róby Karolíny Juříkové a virtuálního náhrdelníku Oldřicha Sládka, kteří se rozhodli společně využít možností nových médií a technologií. Podobně Antonín Šimon navrhl tvary černobílého kompletu z netkané textilie v návaznosti na předcházející semestrální práci Jenny Halada – šperk inspirovaný moderní architekturou, který v rámci klauzur dostal formu obličejové masky.

Nepřehlédnutelným dílem je kovový objekt Nastassji Aleinikava, inspirovaný dekadencí a destrukcí, světem hraběnek a „Květy zla“ (básnickou sbírkou Charlese Baudelaire). Další výraznou prací dvou dvojic je minikolekce Opona pro lidské tělo od oděvních designérek Michaely Bětíkové a Anny Mareškové. Je inspirovaná 80. léty, na což navázala Eva Růžičková objekty z ohýbaných vinylových desek. Michal Strach k této kolekci vytvořil šperkovnici, která je zlatými řetězy připoutána k prstenu a náramku dámy, tažena po zemi a vždy k dispozici. Právě práce Nastassji Aleinikava, studentky ateliéru K.O.V., a Michaely Bětíkové s Annou Mareškovou z Designu oděvu a obuvi byly vyhlášeny jako nejlepší.

Výstavu Náhodná setkání můžete ve Studiu LR na Malostranském nábřeží navštívit do 6. července, po dobu Artsemestru (4.- 12.6.) každý den, poté od neděle do úterý. V hlavní budově VŠUP na Náměstí Jana Palacha najdete v Ateliéru K.O.V. semestrální práce studentů - šperky inspirované architekturou a návrhy insignií školy. Obojí stojí za návštěvu.

Galerie