Nadprodukce ve světě bylo dost. Není nutné stále vyrábět nové věci. TON jde příkladem v přístupu k udržitelnosti

Designéři Hanna Litwin a Romin Heide ze studia Büro Famos, autoři designu věšáku Logs. | Zdroj: TON Designéři Hanna Litwin a Romin Heide ze studia Büro Famos, autoři designu věšáku Logs. | Zdroj: TON

O udržitelnosti můžeme konstatovat dvě zásadní fakta: 1. je to vysoce nadužívané a zneužívané slovo a 2. je potřeba, abychom zdůrazňovali modely firem, které ho nevnímají jen jako reklamní tahák. Takovým příkladem je např. věšák Logs z dílny TONu. V čem spočívá jeho výroba a jaké další strategie v této oblasti promýšlí tradiční výrobce židlí z Moravy?

Tajemství věšáku Logs je v jeho téměř dokonalé jednoduchosti. Autory tohoto dřevěného kousku jsou designéři Hanna Litwin a Romin Heide ze studia Büro Famos. Hanna s Rominem ve své práci často využívají tradiční materiály, jako je právě dřevo nebo porcelán, novými a neotřelými způsoby. Myšlenka na ekologii se do jejich návrhů často vkrádá postupně a zprvu nenápadně.

Jedna – dvě – tři tyčky

„Udržitelnost pro nás není jen věšák v papírové krabici, nad celým procesem se zamýšlíme hodně komplexně,“ uvozuje problematiku marketingová manažerka TONu Lenka Bajgarová. „Zabýváme se tím, abychom zbytečně neplýtvali energiemi a zdroji – přírodními i lidskými. Při vývoji každého nového produktu si pokládáme řadu otázek: Potřebuje svět náš výrobek? Bude možné jej používat v mnohonásobných cyklech? Nebudeme plýtvat zdroji? Bude jeho výroba efektivní? Pokud si odpovíme ano, tak jsme na cestě udržitelnosti.“

Věšák Logs od TONu je vyráběn ze zbytkových kusů dřeva. | Zdroj: TONVěšák Logs od TONu je vyráběn ze zbytkových kusů dřeva. | Zdroj: TON

Stejnou cestou prošel také nenápadný, ale důmyslný dřevěný věšák. Jeho hvězdu připomínající tvar vzniknul zcela prakticky – jedná se o dále nepoužitelné vyřazené díly při výrobě řad ikonických TON židlí, jejichž výroba je s minimálním odpadem. Kvalitně vytvořený a esteticky promyšlený produkt má velký potenciál přetrvat po generace, jeho hodnota v čase neklesá. Nadprodukce ve světě už bylo dost. V TONu věří, že není nutné stále vyrábět nové věci. Je dobré se zamyslet předem, zda je nutné, aby nový produkt vůbec pro trh vznikal. „Už při navrhování přemýšlíme, jak navrhnout naše výrobky tak, aby sloužily po desetiletí,“ říká Lenka Bajgarová.

Dalším zásadním krokem, který firma TON realizuje, je oprava a renovace starších židlí, křesel nebo jiných produktů ze starších historických období dílny TON. Takové produkty opravují, renovují, vrací jim lesk i krásu, aby mohly dál sloužit svým majitelům. Poskytujeme službu oprav nábytku, který vám z nějakého důvodu momentálně neslouží – má prasklý rákosový výplet, protržené čalounění, jeho barevné dokončení či stabilita konstrukce už nevyhovují. Chceme udělat životní cyklus produktu co nejdelší a dělá nám velkou radost, pokud slouží po generace,“ vysvětluje Anna Polišenská, výrobně-technická ředitelka.

Věšák Logs od TONu je vyráběn ze zbytků dřeva při výrobě židlí. | Zdroj: TONVěšák Logs od TONu je vyráběn ze zbytků dřeva při výrobě židlí. | Zdroj: TON

Do poslední piliny

O tom, že většinou záleží na malých krocích a detailech, není pochyb. TON kupříkladu využívá dřevěný prach z výroby produktů jako materiál pro výrobu briket přímo v areálu továrny. Dřevo jako základní surovina TON výrobků pochází z moravských a slovenských dubových a bukových lesů, je certifikováno v systému PEFC. Jedná se o jednu z nejrozšířenějších certifikací trvale udržitelného hospodaření v lesích a jedním z jeho hlavních cílů je zachování, rozšiřování porostů i zodpovědný přístup k ekosystémům. „Chceme se ke každému hranolku, který přijde do areálu, chovat zodpovědně, proto nám záleží na drobných pilinách a jejich dalším využití,“ říká Lenka Bajgarová.

Uvažování nad udržitelnou výrobou je komplexním procesem. | Zdroj: TONUvažování nad udržitelnou výrobou je komplexním procesem. | Zdroj: TON

Česká značka TON přistupuje k otázce udržitelnosti zodpovědně. | Zdroj: TONČeská značka TON přistupuje k otázce udržitelnosti zodpovědně. | Zdroj: TON

Plán, jak podporovat udržitelnost

Komplexnost uvažování nad udržitelnou výrobou spočívá především v plánování a maximálním využití všeho, co při každodenním chodu firmy vzniká. Je to o plánování procesů, myšlení dopředu. Snižování odpadů je jedním z hlavních cílů, které společnost má:  Nadprodukce ve světě už bylo dost. Není nutné stále vyrábět nové věci,“ říká Anna Polišenská a dodává, že upcyklace dřevěného materiálu je jen jeden detail celého procesu: „Laky, které využíváme, jsou vodou ředitelné, separujeme kaly vznikající při tomto procesu, a tím naprosto minimalizujeme odpady z lakování. Snížení odpadů nově přispěly i stříhací stroje na látky a kůže, které nám pomáhají efektivně vytěžit čalounické materiály. Obecně se snažíme ve výrobě tvorbě zbytečného odpadu předcházet. Nebo pokud nějaké vznikají, tak se snažíme najít způsob, jak je využít (příkladem je právě věšák Logs nebo zpracování použitých kartonů, obecně přemanipulace zbytkového nebo vadného dřevěného materiálu).“

Možných variant existuje mnoho, vše je dle Anny především o již zmíněném plánování: „Je to o plánování procesů, myšlení dopředu. Snižování odpadů je jedním z hlavních cílů, které společnost má.“

Designéři Hanna Litwin a Romin Heide ze studia Büro Famos, autoři designu věšáku Logs. | Zdroj: TONDesignéři Hanna Litwin a Romin Heide ze studia Büro Famos, autoři designu věšáku Logs. | Zdroj: TON

Logs II?

Do kontextu všech mikro i makro inovací a procesů podporujících udržitelnost konstrukce věšáku Logs dokonale zapadá. Designéři ze studia Büro Famos se nechali inspirovat přístupem TONu a vytvořili produkt, který je domyšlený nejen z hlediska designu, ale také právě z hlediska udržitelnosti. Hanna s Rominem nezapomněli ani na další stěžejní složku výrobku – packaging. Každý Logs je v chráněné dílně zabalen do kartonových krabic zhotovených z odřezků kartonů sesbíraných po převozu židlí.

Designéři Hanna Litwin a Romin Heide ze studia Büro Famos, autoři designu věšáku Logs, přemýšleli také nad udržitelným packagingem.. | Zdroj: TONDesignéři Hanna Litwin a Romin Heide ze studia Büro Famos, autoři designu věšáku Logs, přemýšleli také nad udržitelným packagingem.. | Zdroj: TON

Momentálně se navíc v Bystřici pod Hostýnem aktivně pracuje na dalším takovém produktu, jako je Logs. „Jsme ale teprve na začátku ve fázi výběru produktu a vzorování,“ říká Lenka Bajgarová. „Nápadů je hodně, ale mimo estetiky je třeba zohledňovat i celý výrobní proces, proto nám vždy každý vývoj produktu trvá. Obecně však u každého produktu již během vývoje a zavádění výroby přemýšlíme, jak předcházet zbytečnému odpadu, a zároveň tam, kde zbytky z výroby vznikají, jak je dál jako materiál využít. Ne každý produkt to ale dovolí.“

Věšák Logs balí do recyklovaného obalu v chráněné dílně. | Zdroj: TONVěšák Logs balí do recyklovaného obalu v chráněné dílně. | Zdroj: TON

Co nedovolí uspořit náročnost výroby některých produktů, se dá uspořit jinde, například sázením stromů, důslednou recyklací odpadů v rámci výrobního areálu, používáním vratného nádobí, poskytováním nepoužitelných odřezků vzdělávacím institucím. Lenka Bajgarová zmiňuje také další plány: Aktuálně pro TON vytváříme platnou strategii ESG (enviromental, social, governance) politiky a nastavujeme další krátkodobé a dlouhodobé cíle udržitelnosti.“

V TONu aktuálně připravují nový produkt, který bude principem stejný jako věšák Logs. | Zdroj: TONV TONu aktuálně připravují nový produkt, který bude principem stejný jako věšák Logs. | Zdroj: TON

Komplexnost systémové a skutečně důsledné podpory udržitelné výroby je zásadní pro každé odvětví současného designu. Ačkoliv je TON tradičním výrobcem s energeticky náročnou výrobou, jeho kroky a plány směrem k udržitelnosti mohou být inspirací nejen pro další firmy, ale také pro jednotlivce. 

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

V dobré víře můžeme napáchat víc škody než užitku, říká Jan Kulhánek, který měřil, zda je český design opravdu ekologický
Produktový design

V dobré víře můžeme napáchat víc škody než užitku, říká Jan Kulhánek, který měřil, zda je český design opravdu ekologický

Veronika Pařízková - 27. 7. 2022 - 7 min.

Od kusu dřeva po designovou židli. Navštívili jsme výrobu TON v Bystřici pod Hostýnem, kde se už přes 160 let píše historie ohýbaného nábytku
Produktový design

Od kusu dřeva po designovou židli. Navštívili jsme výrobu TON v Bystřici pod Hostýnem, kde se už přes 160 let píše historie ohýbaného nábytku

Eliška Vrbová - 16. 6. 2022 - 13 min.

Dnes chce každý všechno hned. My se držíme hesla vyrábět méně, ale kvalitněji, říkají zakladatelé značky sosone, která vyrábí nadčasový nábytek
Interiér a architektura

Dnes chce každý všechno hned. My se držíme hesla vyrábět méně, ale kvalitněji, říkají zakladatelé značky sosone, která vyrábí nadčasový nábytek

Barbora Čápová - 7. 2. 2022 - 7 min.

Z Opavy do světa a až pak do Prahy. Představujeme opavskou firmu Todus, která dokazuje, že i na venkovním nábytku záleží
Produktový design

Z Opavy do světa a až pak do Prahy. Představujeme opavskou firmu Todus, která dokazuje, že i na venkovním nábytku záleží

Eliška Vrbová - 15. 7. 2021 - 8 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení