Můžeme se na ně zlobit za to, že nám berou ženy a práci, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat. Mladá generace grafických designérů napříč městy i ateliéry je skvělá, a její úspěchy zasloužené. Abyste mohli za pár let říkat: “já sledoval Cindy Kutíkovou dřív, než to bylo cool,” začněte raději hned. (Minimálně) o téhle pětici teď uslyšíme čím dál častěji.
Kristýna Kulíková
Vytvářet sama 3D ilustrace, které jsou obvykle hlavním motivem jejích prací, se Kristýna naučila sama podle tutorialu, a jejich brilantní kombinací s typografií vytváří styl, který je v současné české tvorbě nezaměnitelný.
Plakáty na kulturní akce od Prahy po Beijing, zdroj: Kristýna Kulíková
Kristýna jako častý zdroj inspirace uvádí moderní umění nebo módní průmysl, přičemž klient takto inspirovaného vizuálu může být klidně hudebník. Před těžko rozklíčovatelným konceptem dává přednost silnému emociálnímu dopadu, který práce v divákovi vyvolá. Přes to, že je v našem seznamu top 5 mladých designérů, stihla už dělat plakáty pro klubovou scénu kromě Prahy i v Londýně, Pekingu, Chengdu, Moskvě, Bratislavě nebo Tallinnu.
Plakáty na kulturní akce od Prahy po Beijing, zdroj: Kristýna Kulíková
Kristýna studuje 4. ročník bakalářského programu brněnské FaVu ateliéru AGD1 pod vedením Lukáše Kijonky a Davida Březiny. Kromě vlastních zakázek pracuje ještě pro pražské studio Anymade.
Matěj Hanauer
Loňský absolvent ateliéru grafického designu a nových médií Petra Babáka založil již během studií spolu s Petrou Roubalovou studio DIP. Aby předešel zabřednutí do stereotypu, který by mohla přivodit koncentrace na jediné odvětví grafického designu, drží si DIP co nejširší možný záběr. Vedle bezpočtu knih nebo vizuálních stylů má na kontě navigační systémy nebo plakáty pro rozličné festivaly.
Vizuál festivalu Fotograf, zdroj: Matěj Hanauer
Na otázku, co zatím byla jeho nejoblíbenější zakázka, Matěj říká, že počáteční ("vymýšlecí") fáze každé z nich. Pokud by přece jen měl mluvit o práci, která byla jeho srdci blíže než ostatní, šlo by o knihu Letec Otto Hanzlíček (Labyrint, 2016) o českém letci z II. světové války, který byl Matějovým prastrýcem a u které je kromě grafiky i autorem textu.
Nejkrásnější česká kniha roku 2016, Letec Otto Hanzlíček, zdroj: Matěj Hanauer
Kniha vyhrála v roce 2016 1. cenu v soutěži Nejkrásnější česká kniha roku a v témže roce byla nominována na cenu Czech Grand Design v kategorii grafický design.
Nejkrásnější česká kniha roku 2016, Letec Otto Hanzlíček, zdroj: Matěj Hanauer
Dalším zářezem na pažbě cen CGD je nominace na objev roku za vizuální styl festivalu Fotograf, ke kterému si studio DIP ke spolupráci přizvalo i Anežku Minaříkovou.
Anežka Minaříková
Anežka Minaříková patří bezesporu také do top 5 mladých grafických designérů, které je třeba sledovat, a to i přes to, že jí momentálně nelze nikde sledovat. Do mimoškolního povědomí se dostala projektem Spánek, na kterém spolupracovala s Národním ústavem duševního zdraví a za který byla nominována na cenu Czech Grand Design.
Projekt Spánek, nominovaný na cenu Czech Grand Design, zdroj: Anežka Minaříková
Cílem experimentu ve spánkové laboratoři a následného grafického výstupu bylo poukázat na problematiku spánkové deprivace a propagace zdravého spánku. Další práce, kterou jste mohli vidět na letošních klauzurách Anežčina domovského ateliéru grafického designu a nových médií na UMPRUM, má název Nehnutí. Oblek pošitý suchým zipem vás v kombinaci s nástěnným terčem doslova donutí se nehýbat. Anežka tak reflektuje uspěchanou dobu a naší neustálou potřebu vyvíjet nějakou činnost.
Klauzurní práce z ateliéru grafického designu a nových médií na UMPRUM, zdroj: Anežka Minaříková
Anežka se kromě grafiky věnuje i ilustraci, například na plakátu ze série Abeceda pro Futuru pro studio Parallel Practice.
Cindy Kutíková
Pardubická rodačka Cindy Kutíková má výjimečný talent skloubit ve svých pracích srozumitelný koncept s krásným vizuálem. Mezi pomaturitní Scholastikou a nynějším ateliérem grafického designu a vizuální komunikace Petra Krejzka strávila rok studiem na University of Bedfordshire v britském Lutonu.
Vizuál k společné výstavě prací studentů UMPRUM - Přetlak, zdroj: Cindy Kutíková
Práce na jejím tumbleru, samy o sobě skvělé, získávají po jejím slovním představení ještě atraktivnějsí rozměr. Jeden příklad za všechny: skleněný plakát k Festivalu hororového filmu, který je vytvořen stejnou metodou zlatého gravírování jako náhrobní kameny, doprovází 360º video pro brýle ve virtuální realitě. Video se odehrává v interiéru strašnického krematoria, kde se točila scéna s tyčí z filmu Spalovač mrtvol. Kolem vás se prochází pan Kopfrkingl s hřebenem, a vy ho sledujete skrz VR brýle, pohodlně uloženi v polstrované rakvi.
Skleněný plakát Festival Masakr, zdroj: Cindy Kutíková
Cindy ráda spolupracuje s módními návrháři (Adam Kost, Natalie Nepovímová, ateliér oděvního designu na UMPRUM), ale má za sebou společně s Kateřinou Kučerovou i redesign vizuálu pro Radio 1, jehož realizace se momentálně projednává.
EKG - grafika k expozici Ateliéru módní tvorby pro letošní Designblok, zdroj: Cindy Kutíková
Matěj Vojtuš
Stejně jako při troše cviku zpravidla poznáte grafiku dělanou architektem, poznáte stejně tak dobře grafiku dělanou typografem. V tom druhém případě to bývá veskrze pozitivní jev.
Klauzurní práce Nepoznaná divočina a etiketa láhve piva Simulant, zdroj: Matěj Vojtuš
Kromě (pochopitelně) poučeného nakládání s (často vlastními) písmy, cítíte v práci Matěje Vojtuše skvělý smysl pro detail a znamená-li něco výraz "čistá grafika", je to právě tento případ.
Matějovu práci jste mohli vidět například na letošním brněnském bienále, kde vystavoval časopis X, na etiketě láhve piva Simulant, a za vizuál pro bratislavský festival BRAK vyhrál letos Národní cenu za design. Matěj studuje na UMPRUM 3. ročník ateliéru tvorby písma a typografie u Tomáše Brousila a Radka Siduna.