Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vlevo: Lída Jakubův, Iva Černá | Foto Zuzana Veselá / vpravo: Letní kolekce „KATARZE“ | Foto: Zuzana Veselá Vlevo: Lída Jakubův, Iva Černá | Foto Zuzana Veselá / vpravo: Letní kolekce „KATARZE“ | Foto: Zuzana Veselá

Na škole je sblížila práce pro polskou fabriku. Nyní značka Thee skrz své kolekce pletenin varuje před šikanou nebo obtěžováním

Pleteniny, fascinace materiálem, slow fashion, ale také nepřehlédnutelná sdělení související s tématy, která aktuálně ve společnosti rezonují – tak by se dala shrnout tvorba Lídy Jakubův a Ivy Černé. Dvě návrhářky dala dohromady závěrečná práce na Vyšší odborné škole oděvního návrhářství, nad jejímž tématem nejdřív kroutily hlavou. Nakonec se z pletenin a vlny stalo gró jejich tvorby a pod názvem Thee... založily, jak samy říkají, uměleckou řemeslnou dílnu. Jaká je jejich cesta, co připravují a kdo jim s pletením pomáhá, když už dvoje ruce nestačí? To nám prozradily v prostředí obchodu Charaktery Design Store, kde jejich tvorbu nově najdete.

Co značí jméno vaší značky Thee, které jste si vybraly?

LÍDA: Já to sice vyslovuji špatně, ale je to osobní zájmeno ze staré angličtiny. Shakespearovský výraz, který už se dnes běžně nepoužívá. Začínaly jsme šitím na zakázku, věci od nás jsou hodně osobní, nesou nějaké téma, žijí s námi, cestují, máme je v taškách v batozích, jsou s námi doma... To jsme tím názvem chtěly vyjádřit. Líbí se nám, že nekřičí, spíš si tak šeptá, je a funguje. Setkání se zákazníkem je pro nás klíčové a to, že každý může Thee vyslovit trochu jinak, nás na tom právě baví.

Lída Jakubův a Iva Černá | Foto: Klára KudláčkováLída Jakubův a Iva Černá | Foto: Klára Kudláčková

Svedla je náhoda

Potkaly jste se při studiích na Vyšší odborné škole oděvního návrhářství v Praze, ale společnou značku jste tehdy ještě vůbec neplánovaly. Jak vaše spolupráce tedy začala?

LÍDA: Dohromady nás svedla až náhoda, kdy jsme si při výběru témat na závěrečnou práci tak nějak zbyly. Když studujete kreativní obor, všichni hned sahají po tématech jako vlastní brand. Kapacita je ale samozřejmě omezená. Zbývají vždy témata jako průmysl, zpracování, konfekce a podobně, což byl právě náš případ (smích). 

Krajina (spodní prádlo značky Leeda) | Zdroj: Thee, foto: Michal KrálíčekKrajina (spodní prádlo značky Leeda) | Zdroj: Thee, foto: Michal Králíček

Co jste si nakonec vybraly za téma?

LÍDA: Tématem byly pleteniny a vlna. Šlo o spolupráci s polskou fabrikou, která má svoji speciální technologii na zpracování tohoto materiálu a zaměřuje se na zpracování těžší konfekce. Jednalo se hlavně o kabáty, bylo to neuvěřitelně zajímavé. Nejdřív jsme se z toho hroutily, myslely jsme si, že je to špatný vtip. Nakonec nás to bavilo, akorát jsme v tu dobu ještě nevěděly, co si z té zkušenosti máme všechno vzít. Dopadlo to nakonec dobře, protože všechny kabáty, které jsme pro ně vytvořily, šly do výroby, prodávaly se a byly docela úspěšné, takže jsme z toho dokonce měly nějaký malý benefit, což se řadě našich spolužáků nepodařilo.

Thee ateliér 2020 | Zdroj: TheeThee ateliér 2020 | Zdroj: Thee

Ruční práce s přesahem

Co vás na samotném řemesle fascinuje? 

LÍDA: Ten samotný um nám imponuje a fascinuje nás. Je pravda, že takových lidí je spousta, ale my se, řekla bych, lišíme i v prezentaci práce a ve výběru námětu. Celý proces navrhování i výroby absolvujeme od začátku do konce samy, velmi důležitá je pro nás ale i následná prezentace. Myslím si, že se nám podařilo specifickému prostředí handmade dodat hezké zázemí. Handmade věci tu totiž podle mého názoru leckdy nejsou moc hezky prezentované. Je to takové zvláštní prostředí, přitom si zaslouží svoji vlastní krásnou, čistou platformu a myslím, že by ruční práce neměla být vůbec upozaděna, naopak.

Letní kolekce „KATARZE“ | Foto: Klára KudláčkováLetní kolekce „KATARZE“ | Foto: Klára Kudláčková

Vaše kolekce jsou často spojené se sdělením, která mají přesah do aktuálních společenských témat. Co vás k tomuto kroku vedlo? 

LÍDA: Přijde mi to přirozené. Ráda propojuji a míchám různé aktivity a výrazové prostředky dohromady, a to nejen v módě, ale i v jiných oblastech tvůrčí práce, které se věnuji. Vytvářím si tak nový prostor, kde mohu vyjádřit to, co mě zajímá nebo trápí. Zároveň stále hledám odpověď na otázku, co může módní návrhář v současné době a v budoucnu nabídnout. To, že se většina z nás snaží o šetrnost a udržitelnost ve své práci, mi přijde zcela normální a nevyhnutelné. Zajímá mě více téma aktivismu.

Vždyť móda byla a je způsob sebevyjádření. Může i pomáhat? Může být i novým jazykem, komunikačním kanálem? Přemýšlet o tom, co dělám a proč to dělám, jde ruku v ruce i s myšlenkou slow fashion. Dalším faktorem bývá i vlastní zkušenost a vzpomínky nebo pocity melancholie. Je to jako psát si deník, každé spletené oko je jako slovo. Den za dnem vyprávím o tom, co jsem zažila. Často se stává, že se téma objeví na základě bezprostředních myšlenek během ruční práce.

Kampaň Melancholie | Zdroj: Thee, foto: Aňa JakšKampaň Melancholie | Zdroj: Thee, foto: Aňa Jakš

Jaké materiály si pro své kolekce vybíráte a proč? 

LÍDA: Z 90 % u nás najdete přírodní materiály od evropských nebo lokálních výrobců, kteří uvádí informace o původu vlny či příze. Většina z nich si chrání své know-how a mnoho informací, které by nás zajímaly, je nedostupných. Lokálních výrobců vlny přibývá, ale často se jedná o velmi omezené množství předené vlny. Nic geniálnějšího než proteinové živočišné vlákno zatím nikdo nevymyslel, ale je potřeba se ho naučit snadněji zpracovávat tak, aby vlna nekončila na černých skládkách, ale byl maximálně využit její potenciál.

Málokdo ví, že koncem roku 2008 došlo ke zhroucení evropského trhu s vlnou, které znamenalo zastavení jejího výkupu, a to navzdory tomu, že na území Československa byly ovce šlechtěny na kvalitní produkci vlny více než 50 let. Evropský trh se pomalu zvedá, ale situace u nás a na Slovensku je stále špatná. Je to obrovská škoda. Naším přáním je svou tvorbou podpořit konkrétního chovatele nebo malou lokální fabriku, dílnu, manufakturu. Je pro nás důležité vědět, že naše peníze putují tam, kde mohou něco změnit, a ve finále i náš zákazník svou koupí podpoří někoho konkrétního. Pak to celé začíná dávat smysl. Jako další výzva a alternativa jsou recyklované materiály. Tam vidíme zajímavou cestu a velký potenciál.

Kampaň Melancholie | Zdroj: Thee, foto: Aňa JakšKampaň Melancholie | Zdroj: Thee, foto: Aňa Jakš

„Udržitelnost pro nás není póza“

Dočetla jsem se, že kousky z nové kolekce jsou vyrobeny z přebytkového materiálu. Proč je pro vás téma udržitelnosti a upcyklace důležité? Využíváte vy samy odpadní materiál? 

LÍDA: Udržitelnost je pro nás přirozená. Není to póza, je to názor, životní styl a ten se odráží v tom, co děláte a čemu se věnujete. Nejedná se jen o výběr materiálu, ale také o další kroky a rozhodnutí nutná pro chod firmy. Využití přebytkového materiálu je pro naši tvorbu možné, protože vytváříme solitéry nebo limitované kusy, kde si můžeme dovolit jít touto cestou. Navíc, když tím můžeme někoho podpořit. Ale pochopitelně to nelze vždy a ne u všeho. Je děsivé, kolik každým dnem vzniká textilního odpadu a jak oděvní průmysl neustále zatěžuje životní prostředí. Tohle si musíme všichni uvědomit. Naší povinností je hledat nové cesty, návyky, procesy výroby, způsob práce a upcyklace je jednou z cest. Pro mne je to téma, na které se moc těším. Už mám v hlavě pár nápadů, ale musí uzrát, nechci dělat roztržitá gesta. 

Letní kolekce „KATARZE“ | Zdroj: Thee, foto: Zuzana VeseláLetní kolekce „KATARZE“ | Zdroj: Thee, foto: Zuzana Veselá

 
Kdo stojí za vašimi kousky? Stíháte vše vyrábět samy, nebo máte nějakou pomocnou ruku? 

LÍDA: Většinu svých výrobků si děláme zatím samy. Víte, je mnoho návrhářů, kteří neumí ani zašít knoflík, natož uplést v ruce svetr, a bohužel je to potom znát na hotovém výrobku. Z lícové strany je to skvost, ale vnitřní část oděvu bývá „odfláknutá“ jako by na tom nezáleželo, protože to není vidět. Oděv musí být úžasný ve všech svých detailech, pak se pro nás stává dokonalým společníkem. Pro Ivu i pro mě je přímý kontakt s materiálem zásadní. Je to fantastický pocit, dávat tvar ploché metráži či prosté niti. 

Pleteniny, fascinace materiálem, slow fashion, ale také nepřehlédnutelná sdělení související s tématy, která aktuálně ve společnosti rezonují – tak by se dala shrnout tvorba Lídy Jakubův a Ivy Černé. | Zdroj: TheePleteniny, fascinace materiálem, slow fashion, ale také nepřehlédnutelná sdělení související s tématy, která aktuálně ve společnosti rezonují – tak by se dala shrnout tvorba Lídy Jakubův a Ivy Černé. | Zdroj: Thee

Ano, nestihneme vyrobit tucet kusů, ale jen pár. Ano, nestíháme být sezónní. Ano, jde nám to pomalu. Kdo řekl, že musíme dělat všechno tak, jak to někdo kdysi vymyslel, a všichni máme pocit, že je to to jediné správné. Všechno má svůj čas a nehodlám se zbláznit kvůli tomu, že nemáme v září nafocenou zimní kolekci, která se dá nosit celoročně, nebo že jsem nestihla dát příspěvky na Instagram. Pokud tohle všechno někdo zvládá, mám k němu velký obdiv. Upřímně tvrdím, že my ne. 

Pokud nestíháme, a my jsme ve skluzu pořád, pomáhá nám paní Maruška (80 let). Telefonujeme si a posíláme si vzkazy přes Messenger. Moc si jí vážím, je to úžasná dáma, profesionálka a kamarádka. Pomáhají nám i naše mámy a sestra Karolína, která je zručná modistka a chtě nechtě si buduje své místo mezi námi. Rády bychom časem vybudovaly prostor, dílnu, kde budeme moci dát práci více lidem, kteří ji potřebují nebo chtějí předat svůj um dál. Naším přáním je být co nejvíc nezávislé a samostatné, a to nejen v tvorbě, ale i v životě.

Dvě návrhářky dala dohromady závěrečná práce na Vyšší odborné škole oděvního návrhářství, nad jejímž tématem nejdřív kroutily hlavou. | Zdroj: TheeDvě návrhářky dala dohromady závěrečná práce na Vyšší odborné škole oděvního návrhářství, nad jejímž tématem nejdřív kroutily hlavou. | Zdroj: Thee

 
Co vás v současné době nejvíce zaměstnává? 

LÍDA: Aktuálně dokončujeme „limitku“, která navazuje na letní kolekci s názvem „KATARZE“, kde se námětem stal CATCALLING. Témata, jako jsou obtěžování, disrespekt, šikana nebo předsudky, ve mně stále křičí. Stojí za to o nich stále veřejně mluvit, protože se se s nimi dnes a denně setkáváme a občas nevíme, jak jim čelit. Mnohdy nevinná poznámka může mít fatální následky. Vzniklé modely navazují barevností a ruční výšivkou. Pletené kousky jsou vyrobeny z merino vlny, mohéru a kašmíru. Len jsme nahradily bavlněným měkkým manžestrem. Vše je potřeba dokončit, nafotit a odprezentovat. Je na co se těšit.

Kde si vaše kousky může zákazník zakoupit? 

LÍDA: Od září jsme se staly součástí týmu Charaktery Design Store. Je fantastické být po boku tak úžasných designérů a cítím velký respekt. Je to kouzelný pokojíček, kde si můžete vyzkoušet a případně koupit nejen naše kousky. Tímto zvu všechny, kteří nám fandí nebo jen očkem pokukují, aby se přišli na Letnou podívat. 

 

Další články