Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Ikonický „AJ“ vyrobený z banneru k výstavě Arthura Jafy (LT Rudolf, unisex bag AJ)| Foto: LUCIELA TASCHEN Ikonický „AJ“ vyrobený z banneru k výstavě Arthura Jafy (LT Rudolf, unisex bag AJ)| Foto: LUCIELA TASCHEN

Na merchi záleží. Představujeme více a méně povedený design propagačních předmětů vybraných českých kulturních institucí

Propagační předměty galerií a muzeí jsou položkou, do jejíž podoby se často nevkládá žádná energie. Veřejné instituce mnohdy volí bezbolestnou cestu natisknutí loga na tužky či klíčenku nebo nabízejí pohlednice s obrazy umělců, jejichž díla můžete při návštěvě zhlédnout. Mezi zklamáními se tu naštěstí najde i pár svěžích výjimek. Představujeme vám tři instituce, na jejichž upomínkové předměty se vám rozhodně nebude jen prášit doma na poličce a také jeden příklad merche, na kterém je ještě potřeba rozhodně zapracovat.

8SMIČKA – zóna pro umění

Opravdu širokou nabídku merche si pro návštěvníky připravila kulturní zóna 8smička fungující v Humpolci od dubna roku 2018. Tento industriální areál se nachází v komplexu bývalého soukenického závodu, který se od konce 19. století specializoval na výrobu hrubých suken či pevných loden. Program kulturního prostoru 8smičky nabízí pravidelné výstavní cykly, přednášky a komentované prohlídky, které jsou prokládány programy pro školy, workshopy, živými akcemi ve městě či rodinnými dílnami. 

Za celým vizuálním stylem tohoto mladého progresivního prostoru stojí grafičtí designéři a umělci Štěpán Malovec a Martin Odehnal. Promyšlený variabilní motiv osmičky funguje nejen jako součást textu, ale také samostatně. Tento proměnlivý nosný prvek je také v mnoha případech poznávacím znamením pro bohatou nabídku produktů, které tato galerie nabízí.

Autorská porcelánová sada 8smička | Zdroj: archivAutorská porcelánová sada 8smička | Zdroj: archiv

Na svém merchi si dává tato zóna pro umění opravdu záležet, což dokládá fakt, že za ním, stejně jako za vizuálem instituce, většiny knih i výstav, stojí už výše zmiňovaní Štěpán Malovec a Martin Odehnal. Někdy si ke spolupráci přizvou další kolegy z oboru či jiné umělce. Návštěvník si tak může kousek tohoto inspirativního prostoru odnést k sobě domů. 

3D brože Vysočina | Zdroj: archiv3D brože Vysočina | Zdroj: archiv

Minimalistické produkty v nabídce na první pohled nekřičí „reklama“. „Jsou doplněním k tématům výstav nebo vycházejí z historie budovy (textilní továrna), někdy je to jen hra s tečkami,“ vysvětluje Marcela Straková, výkonná ředitelka 8smičky. V Cafe 8smička si můžete vychutnat kávu z autorské porcelánové sady, která je také na místě k zakoupení. Motiv dvou bříšek osmičky se rovněž promítá do ponožek či tiskovin. Milovníci originálního designu budou zase nadšení z 3D brože Vysočina, která vychází z modelu tamní krajiny. Za zmínku také stojí limitované sérigrafie – soutisky vizuálu továrny a autorské serigrafie 4 umělců: Adama Turečka, Jana Peknika Kozáka, Kristiny Ambrozové a Martina Odehnala, jak doplňuje Marcela Straková.

CAMP – Centrum architektury a městského plánování

CAMP vsadil na jednoduchý minimalistický merch. Za ním i za celou vizuální identitou stojí grafičtí designéři David BřezinaZuzana Kubíková, kteří společně s programátorem Matějem Erlebachem tvoří studio Ex Lovers. V roce 2018 byli za práci na vizuálním systému CAMPu nominováni na prestižní cenu Czech Grand Design. V minulosti dále spolupracovali například se zadavateli jako je Forum 2000, Státní fond Kinematografie nebo Jihomoravské inovační centrum.

Šedá pánská trička z merche CAMPu | Zdroj: archivŠedá pánská trička z merche CAMPu | Zdroj: archiv

Nabídka předmětů zahrnuje jednoduchá pánská a dámská trička ve dvou barevných variantách, mikiny, praktický plecháček pro milovníky kávy v přírodě, versatilku a plátěné tašky. Aplikace fungujícího vizuálního stylu na toto dárkové zboží se rozhodně vyplatila a díky svému minimalistickému pojetí jsou například trička a mikiny ideální na denní nošení.

Plecháček CAMP | Zdroj: facebookový profil CAMPuPlecháček CAMP | Zdroj: facebookový profil CAMPu

Galerie Rudolfinum

Fandíte upcyklaci a udržitelnému životnímu stylu? Tak to vás potom určitě potěší nová limitovaná kolekce tašek Galerie Rudolfinum, které jsou vyrobeny z bannerů již uplynulých výstav. Na kolekci spolupracovala galerie s módní značkou LUCIELA TASCHEN, jež začínala výrobou bavlněných síťovek. Lucia Jamrichová, zakladatelka značky, se pak začala orientovat na ručně vyráběné kabelky a psaníčka z kůže. V jejím portfoliu najdeme ale i kolekci LT vegan, jež nadchne ekologické nadšence. Jako první totiž do České republiky přivezla inovativní textilii Piñatex, která se vyrábí ze spodních listů ananasovníku.

Z bannerů k výstavě A COOL BREEZE vznikl originál s překvapením uvnitř (LT Rudolf, unisex bag ACB). | Foto: LUCIELA TASCHENZ bannerů k výstavě A COOL BREEZE vznikl originál s překvapením uvnitř (LT Rudolf, unisex bag ACB). | Foto: LUCIELA TASCHEN

A u tématu udržitelnosti zůstala právě i při tvorbě nové kolekce LT Rudolf, která nabízí produkty ve třech edicích. Všechny produkty vznikly z bannerů k výstavám uskutečněným v roce 2019. Pořídit si tak můžete kousek výstavy amerického umělce Arthura Jafy z kolekce AF, pro příznivce sochařství je zase jako stvořená taška či psaníčko z bannerů k výstavě A COOL BREEZE z kolekce ACB. Poslední kolekce DP využila bannery k v té chvíli stále ještě probíhající výstavě Papírová věž českého umělce Daniela Pitína.

Pitínovská typická zeleň, LT Rudolf, unisex bag DP vznikl z banneru k výstavě Daniel Pitín Papírová věž. Foto: LUCIELA TASCHENPitínovská typická zeleň, LT Rudolf, unisex bag DP vznikl z banneru k výstavě Daniel Pitín Papírová věž. Foto: LUCIELA TASCHEN

„Při tvorbě kolekce LT RUDOLF jsme pracovali s aktuálními tématy týkajícími se životního prostředí, jako je minimalizace odpadu a upcycling, tedy přeměnou starých a nepotřebných produktů na produkty s vyšší užitnou hodnotou,“ vysvětluje Lucia Jamrichová.

Tato limitovaná kolekce nabízí psaníčka, shoppery, unisex tašky přes rameno nebo obaly na mobil. Každý kus je číslovaný originál. Jako bonus v nich často najdete i malá překvapení. „V jedné je například uvnitř ukryto křestní jméno světoznámého kurátora, v jiné třeba zobrazení nečekané části sochy mladého muže. Jsou to takové malé kvízy, které, jak doufáme, nové majitele potěší,“ vysvětluje vedoucí komunikace Galerie Rudolfinum Maja Ošťádalová.

Národní muzeum

Na sklonku předloňského roku se pro veřejnost po jedné z nejsložitějších rekonstrukcí v historii státu otevřel národem milovaný historický objekt. Jak muzeum uvádí na svých stránkách, „cílem náročné rekonstrukce bylo zachránit významnou národní kulturní památku a proměnit ji v moderní muzejní prostor“. Celkově si rekonstrukce bezpochyby zaslouží obdiv, bohužel ale také lehké pozastavení nad tím, jak je možné, že instituce takového významu nenabízí reprezentativnější merchandise? 

Muzeum navštíví každý den tisíce lidí, Čechů i cizinců. Přirozeně si mnozí chtějí udělat radost a odnést si malou vzpomínku. Propagační předměty bohužel postrádají jakýkoli pojící prvek, natož pak jednotný styl. Produkty lehce připomínají nabídku obchůdků na českých hradech a zámcích. Nic, co bychom od tak významné instituce očekávali. Doufejme, že se časem dočkáme reprezentativnější nabídky. 

Brož | Zdroj: eshop.nm.czBrož | Zdroj: eshop.nm.cz

Galerie

Další články