Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Výstava „Všechno, co jste kdy chtěli vědět o vizuálním smogu (ale báli jste se podívat)“ | Zdroj: Facebook Pěstuj prostor Výstava „Všechno, co jste kdy chtěli vědět o vizuálním smogu (ale báli jste se podívat)“ | Zdroj: Facebook Pěstuj prostor

Na kvalitě veřejného prostoru záleží. Spolek Pěstuj prostor bojuje proti vizuálnímu smogu v ulicích a snaží se o osvětu

Spolek Pěstuj prostor realizuje množství různorodých aktivit s dvěma společnými cíli – zvýšit u veřejnosti povědomí o architektuře a tématech souvisejicích s urbanismem, rozvojem města, komunitními projekty, ale také s uměním či designem, a více ji tak zapojit do péče o veřejný prostor. Za účasti expertů z neziskových iniciativ, odborných platforem i městských organizací členové spolku v uplynulých deseti letech uskutečnili více než 100 vzdělávacích akcí, osvětových workshopů či participativních realizací, díky kterým se jim podařilo udělat z veřejného prostoru v Plzni o něco lepší místo pro život.

Výstava o vizuálním smogu

Společně s iniciativou Vizuální smog v Plzni uspořádal spolek spolek Pěstuj prostor v červnu letošního roku výstavu, kterou chce přiblížit veřejnosti problematiku vizuálního smogu ve veřejném prostoru, dnes stále častěji probírané téma. Jedná se o výstavu pod širým nebem umístěnou v Šafaříkových sadech v Plzni, která nese název „Všechno, co jste kdy chtěli vědět o vizuálním smogu (ale báli jste se podívat)“.

Výstava „Všechno, co jste kdy chtěli vědět o vizuálním smogu (ale báli jste se podívat)“ | Zdroj: spolek Pěstuj prostor, foto: Jan KošťálVýstava „Všechno, co jste kdy chtěli vědět o vizuálním smogu (ale báli jste se podívat)“ | Zdroj: spolek Pěstuj prostor, foto: Jan Košťál

Vystavené fotografie pořízené studenty plzeňské Nerudovky dokumentují stav vizuálního smogu v Plzni. Svými snímky zachycují studenti rozmanité typy problematických míst, různých měřítek i ploch, mezi ně patří například billboardy, reklamní lavičky, prodejny, ale i celé fasády nebo plachty nákladních aut. Fotografie, které jsou na expozici vystaveny, společně s dalšími příklady vizuálních nepravostí zaznamenává tzv. mapa vizuálního smogu, na které je přehledně zobrazeno, kde se daná reklama nachází. 

Výstava „Všechno, co jste kdy chtěli vědět o vizuálním smogu (ale báli jste se podívat)“ | Zdroj: spolek Pěstuj prostor, foto: Jan Košťál  Výstava „Všechno, co jste kdy chtěli vědět o vizuálním smogu (ale báli jste se podívat)“ | Zdroj: spolek Pěstuj prostor, foto: Jan Košťál

Výstava zároveň představuje i dva dokumenty, které by množství vizuálního smogu v širším centru Plzně měly omezit, a které v roce schválilo vedení města. Dokumenty „Manuál reklamy ve veřejném prostoru“ a „Manuál označování provozoven“ mají za cíl regulovat a kultivovat reklamu města prostřednictvím sady doporučení a vymezení míst pro její umístění. O vypracování a přijetí obou dokumentů se dlouhodobě zasazovala právě iniciativa Vizuální smog v Plzni. Jak tato platforma tak, spolek Pěstuj prostor usiluji o proměnu veřejného prostoru města v kvalitní a kultivované prostředí, které přispívá k hodnotnému životu obyvatel města. Výstava potrvá do 30. června, více informací najdete na stránkách spolku Pěstuj prostor.

Výstava „Všechno, co jste kdy chtěli vědět o vizuálním smogu (ale báli jste se podívat)“ | Zdroj: spolek Pěstuj prostor, foto: Jan KošťálVýstava „Všechno, co jste kdy chtěli vědět o vizuálním smogu (ale báli jste se podívat)“ | Zdroj: spolek Pěstuj prostor, foto: Jan Košťál

„Obří lavička“ Richarda Loskota

Dalším počinem, který vznikl spoluprací spolku Pěstuj prostor a iniciativy Vizuální smog v Plzni, je dočasná umělecká instalace obří lavičky, jež navazuje na výstavu o vizuálním smogu. Intervenci do veřejného prostoru Anglického nábřeží v Plzni vytvořil konceptuální umělec Richard Loskot, trojnásobný nositel ceny Jindřicha Chalupeckého. Svým dílem chce upozornit na zahlcenost veřejného prostoru často nevkusnými reklamními plochami. Lavička je 6 metrů dlouhá, 3 metry široká a přes 4 metry vysoká. Naddimenzováním objektu Loskot umocnil skutečnost, že reklamní lavičky, na které instalace naráží, nebývají v prostoru umístěny primárně kvůli sezení, nýbrž plní především funkci reklamních nosičů, které se snaží upoutat pozornost kolemjdoucího. 

Obří lavička v Plzni od Richarda Loskota.  | Foto: Yvona KovářováObří lavička v Plzni od Richarda Loskota. | Foto: Yvona Kovářová

Opěradlo lavičky Richard Loskot navíc opatřil nápisem „Toto není lavička.“ Dílo tak klame okolí tím, co vidí, jelikož mysl diváka má zafixováno, čím ve skutečnosti daný objekt má být. Umělec se tímto počinem inspiroval u surrealistického malíře Reného Magritta a jeho díla „Zrada obrazů“. Obraz, který znázorňuje dýmku a pod ní umístěný nápis „Toto není dýmka“, se díky rozporu mezi textem a skutečností stal jedním z nejdiskutovanějších obrazů moderního malířství.

„Doufáme, že dílo Richarda Loskota upoutá zájem širší veřejnosti o vizuální kulturu veřejného prostoru v Plzni. Přáli bychom si, aby se vedla společenská debata o kvalitě a míře reklamy a o počtu a umístění reklamních nosičů,“ uvedl Petr Klíma ze spolku Pěstuj prostor.

Další články