Prodává oblečení a doplňky pro děti i jejich mámy, ale v jejím concept storu wild moon si vyberou i bezdětní. Značku založila před třemi lety a za tu dobu si získala srdce mnoha zákaznic, které se k ní rády vracejí, letos si dokonce odnesla hlavní cenu festivalu Mini. Tereza Goktas nám popsala, jaké byly začátky značky nebo kam se za tu dobu posunula udržitelná móda pro nejmenší.
Jaký byl první impuls k založení značky wild moon?
TEREZA: Já jsem měla úplně standardní průběh. Jako maminka na mateřské jsem měla romantickou představu, že si založím svou vlastní značku a bude to můj projekt. Už jsem si nedokázala představit, že bych se vrátila zpátky do práce. Dalším důvodem bylo, že věci pro děti byly na českém trhu dost omezené, co se nabídky týče. Před třemi lety byl ten trh s udržitelnou módou a doplňky, a navíc pro děti, ještě dost v plenkách a já na českém trhu nenacházela nic, co by se mi líbilo. Naopak v zahraničí toho bylo spoustu, ale každý výrobek na jiném e-shopu. Objednávat zboží z několika e-shopů ale sebere hodně času a kvůli poštovnému i dost peněz. Začala jsem se nad tím zamýšlet a říkala jsem si, že tady bude víc maminek, které si dávají tu práci s hledáním zboží tohohle typu, a tak jsem založila e-shop, kde by našly vše na jednom místě.
Tereza Goktas založila concept store wild moon před třemi lety. | Zdroj: wildmoon.cz
Jelikož jste pracovala jako marketingová ředitelka módní značky a také jste pomáhala uspět různým českým návrhářům, máte pocit, že pro vás bylo jednodušší založit si vlastní značku?
TEREZA: Myslím si, že určitě. Troufám si tvrdit, že začátky pro mě byly tak jednodušší. Měla jsem marketingový background, součástí mé práce bylo fotit marketingové kampaně, to znamená je vymyslet a zprodukovat. Zkušenostně mi to hrozně dalo, ale byl to ten typ „korporátní práce“, kterou si dnes již nedovedu představit. Potom jsem ještě měla zkušenost z maďarského start-upu, kde jsem načerpala znalosti, co se nákupu nebo nacenění týče. Tyhle jednotlivé věci mi hrozně daly. Myslím si, že jsem díky tomu dokázala odhadnout, jak produkty nacenit, co nakoupit a jak to udělat tak, aby mi to i něco vydělalo.
Značka wild moon má také vlastní kolekci oblečení. | Zdroj: wildmoon.cz
V červnu se konal festival mini, kde jste vyhrála hlavní cenu. Jaký to pro vás mělo přínos?
TEREZA: Pro mě to bylo strašné překvapení, ani jsem nevěděla, že se nějaké ceny udělují. Na festivalu mini jsem potřetí a je to pro mě srdcovka, jelikož na svůj první festival jsem se dostala se značkou sotva 14 dní po jejím založení, i proto mi to udělalo hroznou radost. Za ty tři roky dojít k tomu, že vyhraju hlavní cenu festivalu, pro mě má obrovský význam. Těch vystavovatelů je tam spoustu a všichni nabízí krásné výrobky. Byla to taková první cena, kterou jsme dostali, a i pro mě to bylo znamení, že naši práci děláme dobře a že to má smysl.
Jezdíte ráda také na jiné akce podobného typu?
TEREZA: Byli jsme akorát ještě na jednom dětském festivalu na Slovensku a dále na Lemarketu. Pravidelně se zúčastňujeme festivalu mini, který má tu výhodu, že je opravdu zaměřen na klientelu matek s dětmi. První rok to bylo skvělé v tom ohledu, že se tam člověk ukázal se svojí značkou, a dostal se tak do podvědomí zákaznic a uvedl se na trh, ale potom už je to hodně o tom vidět se se zákazníky, popovídat si s nimi a taky pozorovat, jak nám děti rychle rostou.
Pro mě je totiž ten osobní kontakt hrozně cenný, jelikož mi to dá vždy nějakou zpětnou vazbu. Když máte stánek, automaticky vidíte, kam putují oči zákazníka a kam ne. E-shop je sice hlavní gro našeho byznysu, ale osobní kontakt je pro mě také důležitý, můžete rovnou zákaznici poradit, co a jak, a vidíte, co ji láká, co naopak ne a popovídat si s ní o tom. To se vám v online prostoru nestane. V tomhle ohledu jsem asi dost staromódní, pořád věřím, že to osobní setkání má větší hodnotu.
Myslíte si, že pokud jsou děti už od raného věku vedeny k udržitelnosti a tomu, aby se zajímaly o to, z čeho a jak je jejich oblečení vyráběno, odráží se to i na jejich postoji k fast fashion s přibývajícími lety?
TEREZA: To je moje věčná otázka. Věřím, že když tomu děti odmala vystavujeme, ne jenom materiálním věcem, ale i nějakému stylu a myšlení, tak to v nich ulpí. Možná si projdou nějakým obdobím, kdy se jim to nebude líbit, nebo uvidí u svých vrstevníků jiný styl a budou po tom toužit taky, do určitě míry ale věřím tomu, že to v nich musí utkvět. Ale upřímně ačkoliv se i my jako rodiče snažíme v otázce udržitelnosti dělat maximum, často také musíme zvolit nějaký kompromis. Myslím si, že i tady to chce nějaký balanc, když se můj syn zamiloval do Spidermana, tak dostal oblečení s jeho motivem, které si moc oblíbil, ale pořád se snažím nabízet mu i tu udržitelnější variantu a dojít k nějakému kompromisu.
Concept store wild moon nabízí udržitelnou módu pro nejmenší. | Zdroj: wildmoon.cz
Co udržitelnost a móda pro ty nejmenší, setkáváte se s tím, že zrovna u miminek se maminkám třeba nechce tolik do oblečení investovat, jelikož z toho rychle vyrostou?
TEREZA: Miminka jsou taková specifická kategorie. Je to hlavní argument zákaznic, pokud mu koupí udržitelnou módu, která je dražší, jestli se to vyplatí, když jim to za půl roku nebude. Za mě je to otázka, pokud si koupí módu levnější, ne tak kvalitní, tak si zas například jednu věc budou muset koupit po více kusech, horší kvalita se projeví tak, že se rychleji zničí. Buď si koupit jednu pořádnou věc, anebo tři s horší kvalitou. Věřím, že minimálně zamyslet se nad výrobou oblečení, které kupuji, a dát alespoň v nějakém případě přednost udržitelnější variantě, je taky nějaký krok dopředu. Ať jsou to děti, nebo ne, to oblečení by mělo vydržet a ta investice se vyplatí. Ve výsledku ta cena není tak vysoká, když zhodnotíte stav po několika vypráních. Minimálně je cesta tady tu udržitelnější variantu nabízet.
Kromě oblečení můžete na e-shopu pořídit praktické doplňky nebo hračky. | Zdroj: wildmoon.cz
V e-shopu nabízíte i vlastní produkty, které přímo navrhujete, pořád platí, že na šaty Tess se čeká fronta?
TEREZA: Momentálně už jsme to i nějak utřídili do kolekcí a snažíme se tomu dát nějaký řád. Pro nás je ta wild moon kolekce v podstatě to hlavní, na čem pracujeme. Co se šatů Tess týče, tak bohužel pořád platí, že občas některé zákaznice musí čekat, jelikož poptávka stále převažuje nabídku. Nyní už se snažíme to lépe vychytat, aby zákaznice čekaly maximálně týden nebo dva, a proto nakoupíme materiál dopředu a po objednání je dáme hned do výroby. Ale už se nám i stalo, že jsme vykoupili látku, po které je velká poptávka, jedná se o ten vzor kostky, a museli jsme ji shánět ve Francii a dokoupit ji tam. Možná i proto je o ty šaty takový zájem, jelikož tam nevisí pořád, a jen co je potom naskladníme, tak zas zmizí.
Šaty Tess nabízí značka wild moon v různých barvách nebo se vzorem kostky. | Zdroj: wildmoon.cz
Podle čeho vybíráte výrobky, které na e-shopu nabízíte? Máte nějaká kritéria?
TEREZA: První výrobek, který jsem věděla, že tam chci nabízet, byl turecký peshtemal. Jelikož manžel je původem z Turecka, kde je to tradiční výrobek, začala jsem ho používat na syna a hrozně jsem si ho oblíbila. Dá se využít několika způsoby a hodí se i pro děti, když vyrostou, můžete ho dál využívat jako přehoz nebo osušku. Dalším produktem byl přebalovací koš, který když už nevyužijete na přebalování, můžete ho využít jako dekoraci apod. Z přebalovacích podložek jsem si z české nabídky nedokázala vybrat, navíc když doslouží, leží většině matek někde v komoře a ztrácí svou funkčnost, to mě hrozně odrazovalo. Nemluvě o tom, že většina z nich se prodává v nějakých křiklavých barvách, které jsem si v našem interiéru nedokázala představit.
Tradiční peshtemal, který má univerzální využití | Zdroj: wildmoon.cz
Většinu věcí jsem chtěla mít natrvalo, proto je pro mě důležité, aby měly více využití a zároveň se mi hodily do interiéru, takové výrobky nabízíme i na našem e-shopu. Chtěla jsem se na ty věci koukat a vědět, že budou k využití i po tom, co děti vyrostou. Většinou vybíráme zboží od menších značek nebo rodinných firem, které kladou důraz na udržitelnou výrobu. Co se zemí týče, zezačátku to byl hodně skandinávský styl anebo australské značky, ale momentálně i to je dost mix a nemám nějakou zemi, kterou bych vyloženě protežovala.
Přebalovací koš, který slouží i jako vkusná dekorace interiéru | Zdroj: wildmoon.cz
Jaká byla cesta k udržitelnosti pro vás samotnou?
TEREZA: Pro mě začala asi opravdu až s tím dítětem. Musela jsem začít nakupovat věci, které jsem předtím nenakupovala, a najednou jsem viděla to množství. To hromadění věcí, které primárně ani nechci, a když už je kupuji, tak by mi dávalo smysl, aby byly z kvalitního materiálu. Když jsme začaly navrhovat naši kolekci, zajímalo mě, z čeho bude, a nechtěla jsem plýtvat, často jsme proto v začátcích šili z deadstocku. I proto jsem v módním průmyslu chtěla skončit, často jsem tam viděla, jak moc se tam s látkami ve výrobě plýtvá. I my se šaty snažíme šít z lokálních materiálů, z deadstocku nebo alespoň z materiálů, u kterých můžeme dotrasovat jejich vznik. Snažíme se neprodukovat nadmíru.
Wild moon nabízí oblečení, které bylo navrženo a vyrobeno s čistým svědomím. | Zdroj: wildmoon.cz
Další mini festival proběhne 19. - 20. 11 v Holešovické tržnici.