Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Adam Kost, foto: LUCY CREATIVE Agency Adam Kost, foto: LUCY CREATIVE Agency

Na fashion week se dostal už v osmnácti, jeho boty se dají koupit po celém světě. Adam Kost

Přestože stále studuje, má za sebou několik účastí na Prague Fashion Weeku, spolupráci s firmou Baťa a jeho boty se dají koupit ve vlajkových obchodech společnosti Baťa po celém světě. Adam Kost se na letošním Designbloku představí v rámci Erste Talent Display.

Na první pohled vypadá jako nenápadný, skoro až stydlivý člověk. Ve chvíli, kdy začal mluvit o své práci, návrzích i zkušenostech, v něm ale propukl zápal, který přebil veškerý předchozí dojem. Je nepochybné, že se stejnou energií, se kterou přistoupil k rozhovoru, přistupuje i k tvorbě samotné.

Adame, my jsme se sešli k rozhovoru při příležitosti tvé prezentace na Designbloku 2017. Můžeš nám ale na začátku rozhovoru představit, jaká životní cesta tě sem dovedla.

Netoužil jsem být módním návrhářem odjakživa, to ne. Odmala jsem chtěl být leteckým konstruktérem a dělal jsem modely letadel. Touha být oděvním designérem se objevila až okolo šestnácti let. Začal jsem se o vše víc zajímat, učil jsem se u Romana Dobeše, šéfa pánské krejčovny Národního divadla. Chodil jsem tam na praxi, o prázdninách a přitom jsem studoval gymnázium. V osmnácti letech se mi podařilo být na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Hlásil jsem se na UMPRUMLiběně Rochové, kam jsem se na podruhé dostal.


Kde se v rámci Designbloku ukážeš a co konkrétně vystavíš?

Budu se prezentovat v rámci Erste Talent Display, kde představím modely, které vznikly pro dvě osobnosti – Zdeňka VackaPavla Lišku, a které byly součástí mé klauzurní práce na UMPRUM.

Moodboard Adama Kosta, foto: LUCY CREATIVE AgencyMoodboard Adama Kosta, foto: LUCY CREATIVE Agency

Zkusíš nastínit proces celého vzniku?

Vystavené modely vycházejí z klauzurní práce na téma „Real fashion for real people“ tady, v ateliéru Liběny Rochové na UMPRUM. Pracovali jsme se šesti různými osobnostmi, které měly vytvořit typického zákazníka, osobnost, kterou bychom chtěli oblékat. Rozhodl jsem se pro pánskou kolekci a oslovil zajímavé muže, například právě šperkaře Zdeňka Vacka nebo designéra Pavla Lišku.

Myslím, že pozitivní odezvu, kterou projekt vyvolal, způsobilo, že všichni byli součástí celého procesu navrhování od vytváření moodboardů až po zkoušení a výběr materiálů. Celá kolekce měla svou koherenci a fungovala jako celek a zároveň byla každá osobnost specifickým hrdinou kolekce. Je třeba podotknout, že jsem student a svoji práci jsem konzultoval s Liběnou Rochovou, jejíchž postřehů a připomínek si velmi cením.

Osobnosti sis vybíral sám a nebo byly dané dopředu?

Výběr byl na nás a měl reprezentovat člověka, který je nám určitým způsobem blízký. Ti muži byli předobrazem celé kolekce, respektive značky, kterou jsme si v rámci projektu založili.

Můžeš prosím specifikovat, jak se jednotliví lidé promítli do finálních modelů?

Kolekci lze rozdělit na dvě části. Na jedné straně stáli mladí divocí kluci, ve druhé skupině byli klidnějších, harmoničtí lidé. Na základě větší nebo menší znalosti konkrétního člověka jsem si je na začátku rozdělil do dvou skupin, ale během tvorby se ukázalo, že by se všichni mohli přeházet, osobnosti se začali prolínat. Práce vychází z každého z nich, pro každého je jeho část dělaná na míru. A to nejen na míru tělesnou, ale i míru osobnostní.

Vybral bych asi dva konkrétní příklady. Ještě než jsem se se Zdeňkem Vackem setkal, měl jsem přesnou představu, co pro něj navrhnout. A naše postoje se naprosto setkaly. Vznikl černý asketický přísný plášť. Na druhé straně je Jan Vegy Táborský. Chtěli jsme převést jeho tetování do výtvarné kompozice. Nakonec jsme jako výchozí bod použili grafiku Jacksona Pollocka a jejím zpracováním vznikl finální produkt.

Adam Kost, foto: LUCY CREATIVE AgencyAdam Kost, foto: LUCY CREATIVE Agency

Zmínil jsi mnoho konkrétních inspirací. Navrhuješ ale také tak trochu sám pro sebe?

Samozřejmě, že bych to oblečení nosil a také to dělám. Vytvářím to, co mě baví a co mi schází.

Mnoho lidí vnímá módu jako masový produkt a na druhou stranu tato tvá práce je výsledkem nesmírně individualistickým.

Jsem rád, že jsem nyní v pozici, kdy nemusím dělat masovou módu a mohu vytvářet právě velmi osobité oděvy. Na druhou stranu při spolupráci s firmou Baťa navrhuji boty, které se vyrábějí ve větším měřítku a musím pracovat trochu jinak.

Moodboard Adama Kosta, foto: LUCY CREATIVE AgencyMoodboard Adama Kosta, foto: LUCY CREATIVE Agency

Co pro tebe, Adame, znamená zařazení do výběru Erste Talent Display?

Já jsem šťastný! Je úžasné, že si mě někdo z vlastní iniciativy vybral, že jsem se nemusel hlásit, nic předkládat. Byl jsem oslovený na základě dosahu své práce. Vytvořil jsem celou kolekci, ale v podstatě nic víc nebylo potřeba dělat.

Vnímáš jako fashion designér prostor, ve kterém vystavuješ? V případě Designbloku tedy Veletržní palác a jeho foyer.

Je to reprezentativní prostor, který ještě designéři a architekti dopracují tak, aby získal další rozměr. Pro mě je velmi důležité místo, kde se moje práce prezentuje. Teď jsem samozřejmě trochu limitovaný, i tak nad prostorem hodně přemýšlím. Vztah mezi oděvem a místem je nesmírně důležitý a dotváří celkový dojem z práce.

Co tě čeká po Designbloku?

Doufám, že chvíle volna! Ale určitě přijdou další zajímavé projekty.

Adam Kost, foto: LUCY CREATIVE AgencyAdam Kost, foto: LUCY CREATIVE Agency

Je zavazující spolupracovat s firmou Baťa? Pořád ji, minimálně částečně, vnímáme jako českou ikonu.

Asi to tak nevnímám, i když samozřejmě cítím obrovský respekt k Thomasi Archerovi BaťoviJaně Barbati Chadové, se kterými projekty konzultuji a kteří je zprostředkovávají. Důležité je zmínit i Liběnu Rochovou. Navázala spolupráci s Baťou, pomohla mi, aby pokračovala v rámci Prague Fashion Weeku. Jí patří obrovský dík!

Strašně si té spolupráce cením, protože pokud někdo mluví o podpoře mladých designérů, tak Baťa vše naplňuje na 200%. Jejich otevřenost vůči spolupráci je naprosto ojedinělá a nikdy před tím jsem se s něčím podobným nesetkal.

Adam Kost

Je studentem Ateliéru oděvu a obuvi na pražské UMPRUM. Ještě před vstupem do ateliéru Liběny Rochové, v roce 2013, byl finalistou start-up Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Prezentoval v rámci VAN GRAAF Junior Talent 2017, s obuví Straight Black vyhrál pánskou kategorii Baťa Young Designers Challenge.

Galerie

Další články