Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Ikona mezi českými návrháři doplňků Eva Vontorová | Foto: Archiv Evy Vontorové Ikona mezi českými návrháři doplňků Eva Vontorová | Foto: Archiv Evy Vontorové

Na českém trhu jí chyběla minimalistická kabelka s výrazným designem, navrhla si proto vlastní. Zakladatelka značky Ether sází na nejvyšší kvalitu

Přesedlala z koloběhu sportovní konfekce a tvorby stovek produktů ročně k vlastní luxusní značce. Teď její kabelky mnohé ženy upřednostňují před modely od Hermés nebo Dior. Jak vnímá aktuální stav módního průmyslu, která klišé považuje za ta správná a která nikoliv, a jak vypadá běžné testování modelu kabelky Ether, nám řekla designérka oděvů a doplňků Eva Vontorová.

Cenné zkušenosti

Jaký byl váš první impuls k založení vlastní značky?

EVA: Prvními impulsy k založení vlastní značky bylo moje studium a následná profesní cesta po studiu. Vystudovala jsem design oděvu na pražské UMPRUM a vídeňské Die Angewandte. Měla jsem obrovské štěstí, že jsem již během studia začala pracovat pro konfekční značky. Tím se odstartovala moje kariéra ve sportovní konfekci a byla to jízda!

Zblízka jsem si mohla prohlédnout, jak funguje skutečný fashion business, jak v menších, tak i větších firmách a výrobách. Začínala jsem na juniorské pozici a vypracovala se na art directora celé firmy. Byla to skvělá a nezaměnitelná zkušenost. Na ty roky vzpomínám moc ráda.

Pak přišla ekonomická krize. Těsně před ní jsem pracovala naplno pro jednu velkou firmu a pak následně pro další menší. Ze dne na den všechny značky zažily strmý pád. V průběhu krize si jednoduše nikdo nepotřeboval kupovat další snowboardovou bundu. Vývoj se najednou zastavil, nová kreativa nebyla potřeba. V tu chvíli se mi vytvořil prostor pro vlastní značku.

Už nějakou dobu před krizí jsem cítila potřebu se nějak kreativně vyjádřit sama za sebe. Hledala jsem cestu a paradoxně krize mi v tom pomohla.

Oděvy značky Ether jsou feminní a zároveň odvážně nadčasové. | Foto: Daniel ChomistekOděvy značky Ether jsou feminní a zároveň odvážně nadčasové. | Foto: Daniel Chomistek

Cesta k sobě

Jak jste začala realizovat svůj plán s vlastní značkou?

EVA: Během krize jsem na značce začala pracovat, samotné přípravy trvaly zhruba rok. Chtěla jsem 100% českou značku. Nejen kreativu, ale i materiály a výrobu. Během příprav jsem ale zjistila, že to bohužel úplně nejde. Kožedělný průmysl, i když býval v Čechách velmi silný, už skoro neexistuje, koželužny vyrábí méně kvalitní zboží a já jsem od začátku chtěla nejvyšší kvalitu, proto jsem materiály začala hledat v Evropě.

Magdaléna Borová si nedávno převzala Českého lva za nejlepší ženský herecký výkon s psaníčkem Lacrima. | Foto: Miroslav Macháček, Martin MalýMagdaléna Borová si nedávno převzala Českého lva za nejlepší ženský herecký výkon s psaníčkem Lacrima. | Foto: Miroslav Macháček, Martin Malý

Kabelka jako šperk

Na začátku tedy byly kabelky?

EVA: Ano. V době, kdy jsem začínala, jsem si kabelky kupovala pouze v zahraničí, protože jsem tu nenacházela nic, co by mě tehdy zaujalo. Vozila jsem si kabelky jenom ze svých cest po Evropě. Cesta Ether byla tím pádem jasná a v roce 2010 jsem založila Ether studio zabývající se tvorbou kožených doplňků.

Tubus a Rota | Foto: Miroslav MacháčekTubus a Rota | Foto: Miroslav Macháček

Když jste začínala, jaký byl stav českého trhu s kvalitními kabelkami?

EVA: Na trhu byly velmi známé nadnárodní značky, luxusní i mainstreamové. Já hledala autorské, neokoukané designy. Chápu kabelky jako šperk, mám ráda minimalistický a zároveň výrazný design. To jsem v té době u nás nenacházela.

Když se podíváte na značky českých kabelek dnes, která jména vám vyvstanou?

EVA: YRNCHE, PBG StudioDenisa Adolfová.

Praktická Imo Mini | Foto: Miroslav MacháčekPraktická Imo Mini | Foto: Miroslav Macháček

Správný přístup

Jak jste zmiňovala, kabelky a doplňky, které vyrábíte, jsou luxusní, z kvalitní kůže, a dočetla jsem se, že používáte jenom kůži ze zvířat, která byla zabita pro jiný účel než jenom pro kůži. Jaký je váš přístup? Je tohle hlavním pravidlem, kterého se držíte?

EVA: Ano, je to jedním z mých pravidel, kterými se řídím. Jednak používám kůži pouze z evropských koželužen, protože ty se musí řídit evropskými regulemi, co se týká chemikálií a nakládání s nimi. Může se stát, že je surovina z jiné časti světa a je v Evropské unii jenom zpracovaná. Ideální je, když je kůže od prvopočátku evropskou surovinou. Také se snažím spolupracovat s koželužnami zpracovávajícími kůži, která je druhotným produktem při zpracování masa, což také nemusí být pravidlem. Tahle problematika je poměrně složitá. Zásadně ale nepoužívám žádné exotické kůže, všechny vzory na mých kabelkách jsou pouze ražby.

Batůžky Sidus Mini tak akorát na všechny nezbytnosti | Foto: Miroslav MacháčekBatůžky Sidus Mini tak akorát na všechny nezbytnosti | Foto: Miroslav Macháček

Oděvy, na pomoc!

Od roku 2014 jste ke kabelkám a doplňkům přidala i oděvy. Proč?

EVA: Z počátku jsem oděvy dělat úplně nechtěla. To i přes to, že jsem fashion design vystudovala a k tvorbě oděvů mám opravdu blízko. Nicméně díky svým zkušenostem jsem také věděla, jak náročný proces to je. Navíc je u nás spousta skvělých studií, která se zabývají právě designem oděvů. Proto založit značku zabývající se oděvem mi nedávalo v té době smysl, a tak jsem začala s kabelkami.

Později jsem ale chtěla kabelky víc prezentovat. A protože v té době nebylo možné se dohodnout na sdílené prezentaci s jiným designérem, navrhla jsem si kolekci vlastní a prezentovala ji na pražském fashion weeku.

Nova asymetrický overal s volány a elegantní trenchcoat | Foto: Miroslav MacháčekNova asymetrický overal s volány a elegantní trenchcoat | Foto: Miroslav Macháček

Kvalita především

Máte k látkám podobný přístup jako ke kůži?

EVA: Snažím se ho mít, ale u výroby materiálů je proces a jeho dopad na ekologii daleko složitější. V textilním průmyslu žádná stoprocentní ekologie totiž neexistuje. To bohužel momentálně není možné. Při tvorbě oděvů tak používám především přírodní materiály, a stejně tak jako kůži beru materiál pouze z Evropské Unie. Díky tomu, že používám co nejkvalitnější přírodní materiály a vytvářím nadčasový design, oděv vydrží léta. Takovýmto přístupem se snažím naplnit smysl udržitelnosti.

Dalo by se říct, že to je to, co vás charakterizuje?

EVA: Určitě ano, obzvlášť u kabelek tomu tak je. Při tvorbě nedatuji ani neurčuji sezónu kolekce. Dostávají tematické názvy, které se odvíjí od myšlenky a inspirace. Některé designy kabelek se stávají ikonami, které prodávám od založení značky. Fungují nadčasově.

Košilové i bomber šaty Solum | Foto: Miroslav MacháčekKošilové i bomber šaty Solum | Foto: Miroslav Macháček

Etheričnost

Vypadá to tedy, že funkce vaší tvorby je přesně taková, jak jste zamýšlela.

EVA: Samozřejmě to tak není úplně se vším, ale ano.

Co dalšího je pro vaši tvorbu specifické?

EVA: I název značky to krásně vystihuje. Je éterická, nadčasová, minimalistická, s důrazem na řemeslnou dokonalost, a to jak u doplňků, tak i u oděvů.

Je libo trenčkot z hedvábí? | Foto: Daniel ChomistekJe libo trenčkot z hedvábí? | Foto: Daniel Chomistek

Jiný fashion week

Na loňském Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku jste představila svou nejnovější kolekci.  I letošní ročník byl v mnohém odlišný. Jak jste to vnímala vy?

EVA: To tedy... Kolekci jsem loni připravovala na březen, to znamená několik měsíců dopředu. Lockdown přišel týden před přehlídkou, kdy bylo všechno připravené. Přimělo mě to přemýšlet, jak moc se svět s krizí změní, jestli je tato cesta správná. Móda přece není nezbytně nutná pro „přežití“. Myslím si, že i když móda akcentuje něco jiného, než co se v danou chvíli ve společnosti děje, je správné se jí zabývat. Nemůžeme přece přestat snít.

Solum Midi šaty a kašmírový křivák | Foto: Daniel ChomistekSolum Midi šaty a kašmírový křivák | Foto: Daniel Chomistek

A navíc téma poslední kolekce SOLUM, jako kdybych to tušila, byl návrat k základům. A to hned v několika úrovních. K řemeslu, protože jsem cítila, jak se některé trendy trochu odklání od řemeslné dokonalosti. K základnímu geometrickému tvarosloví, které jsem použila při designu kabelek, a k základním ikonickým kouskům z našeho šatníku, které jsem pak přetvořila materiálovou a stylingovou hrou. V kolekci SOLUM tak najdete například denimovou bundu z kůže, klasickou hoodie z kašmírové vlny či křivák z kašmíru.

Kabáty Solum | Foto: Daniel ChomistekKabáty Solum | Foto: Daniel Chomistek

Móda a krize

To zní jako velmi pohodlná móda. S tím souvisí i má další otázka: v souvislosti s pandemií se pravděpodobně výrazně změní i módní návyky lidí. Samotný trh zažívá těžké období. Myslíte, že to ovlivní elegantní módu, že designéři začnou navrhovat spíše pohodlné oblečení než to elegantní?

EVA: Asi ne všichni. Pořád si myslím, že nějaká změna proběhne, a bude mimo jiné orientovaná i tímto směrem. To je z mého pohledu jisté. Ale také je jisté, že jako ženy nepřestaneme snít a jednou za čas si budeme chtít vzít lodičky, šaty a vyrazit ven.

Elegantní šaty s třásněmi i volány v kolekci Nova | Foto: Miroslav MacháčekElegantní šaty s třásněmi i volány v kolekci Nova | Foto: Miroslav Macháček

Podceňovaná

Kdybychom si povídali o tom, jak společnost obecně vnímá módu, někdy to působí tak, že ji bereme až příliš vážně a jindy, že ji nedokážeme dostatečně ocenit. Jak je to u nás?

EVA: Přesně tak, jak jste naznačila. Móda je způsob komunikace s naším okolím, způsob sebevyjádření, tradice a sociální fenomén. Někdy je možná akcentována příliš. Podle mě má pořád zůstat hrou.

A pak je tady taky hodně lidí, kteří ji neumí úplně ocenit ve smyslu toho, jak vzniká a kolik je za ní práce. To je obrovská devalvace způsobená fast fashion. Nedokážou dohlédnout na celý proces, který je docela složitý a náročný. Tím pádem ji nedoceňují. Nedokážou rozlišit mezi tričkem z řetězce a autorským topem.

T-shirt šaty Solum a minimalistická Imo Mini | Foto: Daniel ChomistekT-shirt šaty Solum a minimalistická Imo Mini | Foto: Daniel Chomistek

Dvě strany mince

Co by to mohlo změnit? Nebo je jenom potřeba projít přirozeným vývojem?

EVA: Myslím, že hodně se už děje teď. To vnímám velmi pozitivně. Je to pořád o edukaci, musíme o problémech a principech rychlé módy mluvit. Když se řekne A, musí se říct i B. Když člověk dohlédne do důsledků, všechny pákistánské dívky pracující v továrnách jsou vděčné za svou práci, protože jinou nemají. Je potřeba o tom mluvit a vnímat módu v širším pohledu a měřítku. A rozhodně se zaměřit na lokální scénu. To by pomohlo výrazně.

Kruhová crossbody kabelka Rota mint | Foto: Veronika VénosováKruhová crossbody kabelka Rota mint | Foto: Veronika Vénosová

Říct ne

Víckrát jste zmínila jistá negativa v oblasti módy. Vnímáte jedno, které je dle vás nejzásadnější?

EVA: Obrovskou rychlost fashion businessu a nesmyslnou nadprodukci považuji za to nejhorší. To se naštěstí i na globální úrovni začíná měnit. A napomohla tomu i současná situace. Dokonce i velké módní firmy zpomalují, řeší jiné formy prezentace a prodejů, než bylo doposud zvykem.

U malých designérských brandů je situace ještě trochu jiná. Dosud bylo na cestě od designéra k zákazníkovi v širším měřítku příliš mnoho článků. Fashion week, showroomy, nákupčí, obchody. Všechny tyto články výrobek prodražují a kladou na designéra obrovské finanční nároky. Nicméně už i tady vidím posun... fashion weeky, shoowroomy i ostatní články řetězce začínají přemýšlet jinak a vše se posouvá. Jsem optimistka. 

Černé okovené psaníčko Trigon | Foto: Miroslav MacháčekČerné okovené psaníčko Trigon | Foto: Miroslav Macháček

Cesta dál

Co se týče důrazu na lokální působení designérů, jak to máte vy? Máte i zahraniční plány?

EVA: Ano. Ale v tom směru jsem velmi pokorná a skromná. Česko je malý trh. Aby značka uspěla, musí mít ambice působit v zahraničí. Nechci to nijak zakřiknout ani o tom víc mluvit, je to dlouhá cesta.

Pohodlí a móda jdou skvěle dohromady. Značka Ether je toho důkazem. | Foto: Daniel ChomistekPohodlí a móda jdou skvěle dohromady. Značka Ether je toho důkazem. | Foto: Daniel Chomistek

Zatěžkávací zkouška

Vnímáte v oblasti módy i jistá módní klišé, kterým se chcete vyhnout? Inspirace, způsoby tvorby, postoje, chování značky? Myslím klišé v negativním slova smyslu.

EVA: Asi se budu opakovat. Všechno to ale vlastně souvisí. To největší klišé vidím v tom, že obecné povědomí o módě předpokládá vytvářet minimálně dvakrát, nejlépe čtyřikrát ročně nové kolekce. Autorská studia ale pracují odlišně a je na nich, kolikrát do roka novou kolekci vytvoří. Já vytvářím zhruba jednu kolekci za rok či rok a půl. To záleží na aktuální sezóně.

Všechny nové typy kabelek projdou mým osobním testováním, tak ten proces ani nemůže být krátký. U kabelek hledám nejen zajímavý a výrazný design, ale především také jejich funkčnost. Testování kabelky pak probíhá tak, že úplně první model přetěžuji, házím, tahám za všechno možné, co se dá. A když zjistím, co vše na kabelce funguje a co ne, dotáhnu design a teprve pak se jednotlivý model začne vyrábět. Celý proces tedy trvá několik týdnů až měsíců. Nejdřív nápad nosím v hlavě, pak ho nakreslím, dělám první makety, potom se ušije, testuje a teprve pak se kabelka vyrábí. Nový model kabelky dvakrát ročně je tedy nereálný. A ani to tak nechci.

Pro milovnice sportovních oděvů i elegance. Nova | Foto: Miroslav MacháčekPro milovnice sportovních oděvů i elegance. Nova | Foto: Miroslav Macháček

Osobní záležitost

Abych to uzavřela nějakou pozitivnější otázkou: co je pro vás na vaší práci to nejkrásnější, co vás naplňuje?

EVA: Hra. Hra a snění. To, když si nosím motivy v hlavě, v klidu o nich přemýšlím a hledám, tvořím. A pak moment, kdy sedím před bílým papírem a začnu kreslit. To jsou nejhezčí momenty. Pak je velkou vzpruhou a potěšením i samotná práce s klienty. Když je vidím, jak jsou nadšení, líbí se jim a nosí moje modely a kabelky. Dokonce mám několik zákaznic sběratelek, které odkládají Dior a Chanel kabelky a nosí Ether. To je úplně to nejvíc, co může být.

Další články