Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Autobus v nové vizuální identitě PID | Zdroj: superlative.works Autobus v nové vizuální identitě PID | Zdroj: superlative.works

Mýty a fakta. 5 odpovědí na nejdiskutovanější otázky ohledně soutěže na novou podobu hromadné dopravy v Praze

Soutěž na nový vizuální styl pražské integrované dopravy pro Ropid vzbudila velké emoce. Bohužel se ale na sociálních sítích objevila také řada nepřesností a polopravd. Rádi bychom je uvedli na pravou míru, a proto vám přinášíme stručné a jasné odpovědi na 5 nejčastějších otázek.

Proč je soutěž uzavřená a ne otevřená?

V případě podobně náročné a komplikované zakázky se k volbě uzavřené soutěže přistupuje běžně. Důvodem je fakt, že jen samotná zadávací dokumentace obsahuje více než 100 stran podmínek a závazného jednání, a je proto přirozeně určená jen pro specifickou skupinu zkušených studií. V případě soutěže na jednotný vizuální styl pražské integrované dopravy bylo po důkladných rešerších předvybráno 11 studií, která by podobně technicky i personálně náročnou zakázku zvládla a z nich pak bylo vybráno 5 studií, která se svými návrhy předstoupila před odbornou porotu. Pouze uzavřená soutěž garantuje odborně zkušené, profesionální, spolehlivé a maximálně kvalitní soutěžící. Navíc na soutěž navazuje tvorba komplexního grafického manuálu a je velmi důležité, aby toho byl vítěz soutěže schopný a aby byla zajištěna profesionální spolupráce na tvorbě takto komplexního dokumentu. 

 | Zdroj: superlative.works | Zdroj: superlative.works

Proč je v případě různých druhů dopravy potřeba sjednocená vizuální identita? Nebylo by lepší, kdyby vše zůstalo stejné jako nyní?

Rozhodnutí sjednotit všechny typy pražské integrované dopravy není náhlým nápadem. Dnes je v systému PID 27 různých dopravců a jejich různorodé barevné a vizuální řešení nepřispívá k snadné orientaci cestujících. Systém nemá totiž fungovat jen uvnitř Prahy, ale v rámci celého Středočeského kraje, po kterém může cestující jezdit na jednu jízdenku resp. Lítačku. Jednotný vizuální styl všech dopravců je přirozeným krokem, který zpřehlední situaci a cestujícím ulehčí každodenní cestování. Navíc se tím zvýrazní hlavní bonus integrované dopravy, a to, že na jednu jízdenku můžete cestovat jakýmkoli dopravním prostředkem bez ohledu na dopravce.

Vlak v nové vizuální identitě PID | Zdroj: superlative.worksVlak v nové vizuální identitě PID | Zdroj: superlative.works


Proč se utrácejí peníze za podobné „nesmysly“, a navíc se kvůli nim zdraží jízdné?

Zdražování jízdného a nová vizuální podoba PID spolu nijak nesouvisí. Peníze, konkrétně 2 miliony korun, které byly alokovány pro pořádání soutěže (organizace, ale především férové skicovné pro zúčastněná studia) a náklady na kompletní realizaci grafického manuálu, byly schváleny již v minulosti a v celkovém rozpočtu podobné instituce neznamenají zásadní položku (roční rozpočet pražské veřejné dopravy činí cca 21 miliard Kč). To, že tento projekt nebude stát nic navíc dokazuje také fakt, že přelakování starých vozů bude probíhat postupně pouze v rámci nutné údržby, a i proto se doba celkové implementace protáhne cca na 15 let. Nově zakoupené vozy pak již budou vyrobeny v nové vizuální podobě.

Kampaň v nové vizuální identitě PID | Zdroj: superlative.worksKampaň v nové vizuální identitě PID | Zdroj: superlative.works


Proč jsou pruhy svislé a barvy „slávistické“, „brněnské“, „hnusné“?

V případě podobně expertní realizace hraje roli spousta faktorů. Designéři samozřejmě měli možnost soutěžit s návrhem odlišné barevnosti, ale v případě dopravního designu hraje hlavní roli bezpečnost, funkčnost ale i tradice. Současný trend v návrzích tramvají nebo vlaků preferuje stále se zvětšující plochu oken, proto by například horizontální pruhy měly stále méně prostoru a viditelnější a vhodnější jsou tak pruhy vertikální. Důležitým faktorem zůstává ale také originalita tohoto návrhu, kdy bude cestujícím na první pohled jasné, že se jedná o dopravní prostředky hlavního města, jelikož podobný koncept jiný blízký dopravní systém nevyužívá.

Když jsou většinou tramvaje celé polepené reklamou, k čemu to bude?

Vozů, které běžně jezdí s celopolepovou reklamou, je zhruba jen 10–15 %. Změna se tedy může do budoucna týkat velkého množství běžných „nereklamních“ dopravních prostředků. 

Metro v nové vizuální identitě PID | Zdroj: superlative.worksMetro v nové vizuální identitě PID | Zdroj: superlative.works


Pokud se chcete o vítězném návrhu dozvědět víc, přečtěte si náš článek.

Další články