Myslím, že se s malebností a křehkostí v architektuře moc nepracuje. Okna Pitoresk to můžou změnit, říká Jakub Janošík

Jakub Janošík u okna Pitoresk, které oslavuje malebnost české architektury | Foto: Filip Beránek Jakub Janošík u okna Pitoresk, které oslavuje malebnost české architektury | Foto: Filip Beránek

Křehkost, jemnost. Ta z architektury vymizela. Jakub Janošík říká, že eurookna se stala zabijákem současné architektury. Kam se vytratila jemnost, malebnost a cit v české architektuře a jakou novinku, která dokáže ke změně přispět, na letošním Designbloku firma Janošík představila?

Jak se to stalo

Kdy a proč zmizela křehkost z architektury?

JAKUB: U éry pasivních domů, při hledání obchodně přidaných hodnoty a nesmyslů. A u plastových i dřevěných oken víc těsnění, větší stavební hloubka a lepší tepelně izolační parametry budov. Na jednu stranu jsou důležité, zlepšovaly se i tepelné izolační parametry stěn, ale myslím si, že se to přehnalo.

Z domů se staly nevětrané bubliny, chyběl tam přirozený pohyb vzduchu, až se to zaizolovalo tak, že tam byla potřebná rekuperace, tedy řízená výměna vzduchu. Ale společně s nároky na budovy bobtnala i okna. Až z toho vznikly dnešní humpolácké profily.

Jednoduché, tenké, nenápadné | Foto: Filip BeránekJednoduché, tenké, nenápadné | Foto: Filip Beránek

Předpokládám, že to není jenom české specifikum.

JAKUB: Ne. Je to všude. S naším novým oknem Pitoresk zatím nemáme komplexní řešení, ale je to první vlaštovka návratu k myšlence křehkosti architektury. Myslím, že do budoucna opravdu zásadní.

Je potřeba celou produkci vrátit zpátky k subtilitě. Neříkám, že architektura nesnese robustnost. Máme i projekty, hrubé, betonové domky, kde jsou hrubší okna opodstatněná a proporce budovy to vyžadují. Ale je i obrovské množství domů, kde to nesedí. A tam byl i prapůvod naší myšlenky vytvořit křehčí okna.

Bydlím na Malé Straně a je cítit, že je tu něco jinak. Je to jeden z momentů, které dokážeme ovlivnit. Popudů ale bylo víc. Historické domy v centru Prahy, subtilnost staré architektury. Dnes všechno směřuje k velkoformátovým skleněným stěnám, což chápu. Chceme si užít výhledy a přírodu. V určitých místnostech ale může fungovat i koncentrování toho všeho do malého okna. Všechno se smrští do malého čtverečku.

Tenčí, hranatější, obyčejné | Foto: Filip BeránekTenčí, hranatější, obyčejné | Foto: Filip Beránek

Jednoduchá krása

Jaké jsou hlavní charakteristiky oken Pitoresk?

JAKUB: Jde hlavně o tenkost a štíhlost. Eleganci. Udělat tenké okno není problém. Potřebovali jsme do toho vtěsnat parametry, které se od toho dnes očekávají. V oknech Pitoresk je trojsklo, trojité těsnění, celoobvodové kování.  

Trvalo téměř rok, plus nějaké technologické procesy ve výrobě, abychom to zvládli. Snažili jsme se dostat k nejobyčejnějšímu a nejsamozřejmějšímu designu. Pitoresk je ale vlastně jenom tenčí, hranatější, obyčejné. To byl záměr. 

Okno souznící s konceptem českého chalupářství | Foto: Filip BeránekOkno souznící s konceptem českého chalupářství | Foto: Filip Beránek

Naše okna by neměla být výrazná, ale aby jednoduše uhnula výhledu. To první je výhled, druhé je celek a architektura. Okno má podle mě pokorně splývat s architekturou a uhýbat výhledu.

Doprovází vaše okna a dveře tato myšlenka od počátku?

JAKUB: Ano. Odkdy jsme to začali sami vnímat. I u velkých oken se snažíme, aby zmizela, a vyniklo to, co je za nimi – nádherný výhled, zahrada, vzrostlé stromy. Není nic krásnějšího, co jde dostat do interiéru.

Jakub si přeje navrátit do architektury jemnost a křehkost. | Foto: Filip BeránekJakub si přeje navrátit do architektury jemnost a křehkost. | Foto: Filip Beránek

Bude klika Bude

S myšlenkou úplné obyčejnosti oken Pitoresk souvisí i myšlenka, která vedla ke vzniku kliky Bude.

JAKUB: Ano. Stojí na tom samém principu. Při podobě klik se často snaží designéři vytvořit něco nového, výrazného, zajímavého. Tady byla naopak potřeba opačná. Okno, které má splynout a zaniknout, nemůže mít výraznou kliku. Bylo důležité vymyslet kliku obyčejnou a nenápadnou.

Tím pádem jsme si zavařili i technicky. Ale s výrobou jsme se obrátili na českou firmu M&T. Jednak je to český výrobce, jednak kliky vyrábí pokaždé v celistvých sadách. Pro okno, dveře, posuvné okno. V designových interiérech bývá velká škoda, když designová klika na okně neladí s tou na dveřích. Kliky Bude jsou ucelená kolekce na celý interiér.

Jednoduchost okna podpořená jednoduchými klikami, které se drží jednotného designu napříč interiérem. | Foto: Filip BeránekJednoduchost okna podpořená jednoduchými klikami, které se drží jednotného designu napříč interiérem. | Foto: Filip Beránek

Mám pocit, že se s malebností a křehkostí moc v architektuře nepracuje.

JAKUB: Na těchto principech je koncipovaná i instalace na letošním Designbloku.

Jaký za ní stojí koncept?

JAKUB: Je to místnost, ve které je vsazené toto drobné okno Pitoresk. Snažili jsme se vytvořit tu atmosféru, o kterou jde. Šťavnatá příroda a pohled do zeleně vznikl díky Beátě AlexovéPlevelu. Je moc šikovná. Zároveň jsme skrz okno pouštěli světlo, žluté a teplé jako slunce. Šlo o vytvoření atmosféry. Balanc světla před zdí a za ní. Jako v opravdovém interiéru. 

Klika Bude je vhodná pro klasická nebo posuvná okna a dveře. | Foto: Filip BeránekKlika Bude je vhodná pro klasická nebo posuvná okna a dveře. | Foto: Filip Beránek

Malými krůčky k malebnosti

Není to příliš náročná vize, snažit se dostat zpátky křehkost do architektury? Když se podíváme kolem sebe a vidíme, jak absurdní architektura každý den vzniká.

JAKUB: Je to jenom jedna součást celku, té žádané změny. Skrz okna pomůžeme architektům. Samotná okna nic samozřejmě nezmění. I tak mám obavu, že to děláme zde v České republice možná pro pár architektů. Ale někde se začít musí.

Architektura je ranařina a málo lidí u nás ji dokáže dělat jemně, procítěně. Poslední půl rok o tom ale celkem intenzivně mluvíme a myslím, že část architektů to oceňuje. Nevěřím, že to bude něco zásadního. Ale jde spíše o dlouhodobý horizont.

Dřevo, sklo a celoobvodové kování tvoří tenké 50 mm okno Pitoresk. | Foto: Filip BeránekDřevo, sklo a celoobvodové kování tvoří tenké 50 mm okno Pitoresk. | Foto: Filip Beránek

Okno do dvora

Kdy budou okna v prodeji?

JAKUB: Na Designbloku jsou k vidění poprvé, aktuálně máme vytvořených několik prototypů. Na přelomu roku bude okno Pitoresk zařazeno do výrobního procesu.

Jste otevřeni použití oken Pitoresk například i v církevních stavbách?

JAKUB: Kdekoliv, kde to dopomůže charakteru stavby. Církevní stavby v České republice jsou kupodivu jedny z nejlepších staveb. Ta kvalita je fakt vysoká. Byly bychom jenom rádi. Docela spolupracujeme se Zdeňkem Fránkem, má za sebou dva skvělé kostely a třetí teď chystá.

Všude, kde funguje kvalita, budeme i my rádi za zapojení. Nejde ani tak o typ architektury, jako o charakter. Dobrých staveb je v české architektuře jako šafránu.

Kouzlo přírody koncentrované v okně Pitoresk | Foto: Filip BeránekKouzlo přírody koncentrované v okně Pitoresk | Foto: Filip Beránek

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Štěstí je...Designblok. V jakém procesu své práce jsou nejšťastnější? Ptáme se pěti talentovaných designérek
Ostatní

Štěstí je...Designblok. V jakém procesu své práce jsou nejšťastnější? Ptáme se pěti talentovaných designérek

Tereza Bíbová - 1. 10. 2021

Specialisté na výhledy v přírodě. Liberecké studio Mjölk navrhlo novou čtveřici vyhlídek v Rokytnici nad Jizerou
Interiér a architektura

Specialisté na výhledy v přírodě. Liberecké studio Mjölk navrhlo novou čtveřici vyhlídek v Rokytnici nad Jizerou

Sabina Ježková - 3. 8. 2021

Okna Janošík z Valašska oslaví 100 let a nyní sází na design
Interiér a architektura

Okna Janošík z Valašska oslaví 100 let a nyní sází na design

Veronika Pařízková - 17. 5. 2018

ujep 2024
zuz banner